i7 950 3.07 Ghz processor hög temp pga ändrade ramminnen?

Permalänk

i7 950 3.07 Ghz processor hög temp pga ändrade ramminnen?

Hej,

Detta är miitt första inlägg här på sweclockers och typ första gången jag är här så ha överseende om jag råkat lägga tråden i fel kategori eller något.

Jag köpte ett datorpaket från dustin som jag byggt ihop.

Dessa grejer ingick:
•Cooler Master 690 II Advanced Miditower (art. nr. 5010375743)

•Asus P6X58D-E X58 ATX (art. nr. 5010443169)

•Intel Core i7 950 (art. nr. 5010315880)

•2st Nvidia GeForce GTX 460 1024MB PCI-Express (art. nr. 5010463994)

•Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz 6 GB (art. nr. 5010198499)

•Intel X25-M 80GB SSD (art. nr. 5010447857)

•Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB S-ATA/300 (art. nr. 5010331793)

•Samsung DVD±RW 22x Double Layer (art. nr. 5010330472)

•Corsair HX 750 Watt (art. nr. 5010314588)

•Arctic Cooling CPU Fläkt (art. nr. 5010333878)

Hur som helst så köpte jag till ett till sånt paket ramminnen 3x2gb, så det blev 12gb. Sedan när allt var installerat så såg jag att ramminnena var på 1033 Mhz eller 1066 mhz minns inte, men de ska vara på 1600 Mhz så läste jag i manualen om det här XMP (Extreme memory profile). Så slog jag på det. Då blev allt "rätt" tror jag med sån timinggrejs. Men XMP satte dem att köra på 1.65 V och det blev röd text så stod det att över 1.65 volt att det kunde "skada processorn permanent!!"

Givetvis blev jag nojig och i windows experience grejen gick processorn ner från att få 7.6 i testet till 7.5 så tänkte jag att det berodde på det jag gjorde. Ram och sånt gick upp till 7.8.

Men jag blev nojig som sagt så jag laddade hem något program för att se core tempen och nu ligger alla kärnor på runt 40 grader. Jag vet inte, jag är ju bara i windows liksom, det låter mycket men jag kan ju ingenting om sånt så kanske det inte är mycket. Men när jag kollade i bios först innan jag hade ändrat något var den på typ 25 grader eller något, så jag blev orolig.

Hur som helst, någon dataexpert här kanske kan hjälpa mig? Kanske t o m någon som köpt samma paket med extra ram också. Jag tänkte typ att det blev extra dåligt för jag köpt extra ram och det då blev extra mycket rött för 1.65 V.

Tacksam för svar! Tips, information allt.

En extra grej är ju att när jag startar datorn står det att hårddiskarna kör på 3gb/s men det är ju en ssd som ska köra på 6gb/s för båda är kopplade till de portarna och med 6gb kablar.

Plus att det i system tray kommer upp en ruta där det står "EPU-6 Engine can not launch under system overclocking. Please restart your system". Vad är det? Jag har inte överklockat något? Eller? Jag har bara slagit på det där SLI så att grafikkorten ska samarbeta.

Permalänk
Medlem

Du bör testa cpu temp i full load, vad tempen är i idle är inte så intressant så länge den inte är för hög, du har helt normal idle temp, din CPU kylare är ju också bara ett snäpp bättre än stock, funkar bra om man vill ha lite tystare än original, men inte vill klocka så mycket.
1.65volt är ok men gå inte över, samt ofta kan man sänka volten lite.

EPU-6 Engine + en del annat anser jag är blotware och helt onödigt att installera
kör aldrig numera medföljande CD skivor till moderkort, dom installerar så mycket onödigt trams bara, som tex EPU-6 Engine, Jag laddar bara ner vad som är nödvändigt och installerar, inget annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Genom att sätta minnet till 1600 mhz så överklockar du bussen lite, core i7 950 ligger på 1066 mhz org.

1,65v på minnet är ingen fara så länge som den ligger inom 0.5v från qpi/dram som org ligger på 1,2v.

För att testa så att din dator fungerar som den ska dock så rekommenderar jag att ha allt på org dvs auto. När du ser att allt fungerar som det ska så kan du höja upp bussen och ev klocken.

Permalänk
Medlem

Din idle temp är helt normal. Kolla hur varm den blir under stress med prime95, OCCT, Intelburntest eller liknande. Upp till ca 70 grader mätt med Coretemp eller realtemp är ingen fara (även betydligt över det om det inte är för länge, för ofta). Håll dig på eller under 1,65volt till minnena, det är bara över som är farligt för processorn. Sen kan det vara så att dina minnen är specade för olika spänning. Gissningsvis är dina 1600-minnen specade för 1,65v och dina 1066-minnen till 1,5v? Kör då minsta gemensamma nämnare för båda frekvens och spänning på minnena så kommer det flyta fint.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Din idle temp är helt normal. Kolla hur varm den blir under stress med prime95, OCCT, Intelburntest eller liknande. Upp till ca 70 grader mätt med Coretemp eller realtemp är ingen fara (även betydligt över det om det inte är för länge, för ofta). Håll dig på eller under 1,65volt till minnena, det är bara över som är farligt för processorn. Sen kan det vara så att dina minnen är specade för olika spänning. Gissningsvis är dina 1600-minnen specade för 1,65v och dina 1066-minnen till 1,5v? Kör då minsta gemensamma nämnare för båda frekvens och spänning på minnena så kommer det flyta fint.

Hej, ledsen om jag var otydlig, men alla minnen är likadana, CORSAIR TR3X6G1600C9 G

6st likadana, de kom i förpackningar om 3st. En förpackning ingick, jag köpte en till förpackning.

Men Överklockar jag verkligen? det står ju att de ska vara 1600 Mhz. I moderkortsmanualen står det även en lista med massa ramminnen och jag hittar den där fast då är det ju inte dubbla uppsättningar och står inget sånt "G" på slutet. Men där står det 1.65 V. 9-9-9-24(1333-9-9-9-24)

Borde jag utsätta den för massa tester hur högt den kan gå? Då kanske jag sabbar den? CPUn alltså? I det här "Core Temp" programmet kan man ställa in "overheat protection" och vad som ska hända då typ om den går över 90 grader. Är det idé att göra det eller? Hur ska jag isf ställa in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustowski:

Hej, ledsen om jag var otydlig, men alla minnen är likadana, CORSAIR TR3X6G1600C9 G

6st likadana, de kom i förpackningar om 3st. En förpackning ingick, jag köpte en till förpackning.

Men Överklockar jag verkligen? det står ju att de ska vara 1600 Mhz. I moderkortsmanualen står det även en lista med massa ramminnen och jag hittar den där fast då är det ju inte dubbla uppsättningar och står inget sånt "G" på slutet. Men där står det 1.65 V. 9-9-9-24(1333-9-9-9-24)

Borde jag utsätta den för massa tester hur högt den kan gå? Då kanske jag sabbar den? CPUn alltså? I det här "Core Temp" programmet kan man ställa in "overheat protection" och vad som ska hända då typ om den går över 90 grader. Är det idé att göra det eller? Hur ska jag isf ställa in den?

Dina minnen kan bara köras i en viss multipel av Baseclock-frekvensen (BCLK). Vilka multiplar man kan ställa in beror på moderkort. På mitt moderkort kan jag köra minnena i 1600 mhz även om BCLK ligger kvar på standard 133, men jag vet inte om det är så på ditt. Kolla vilken frekvens som är den högsta du kan ställa in utan att höja BCLK. Om max är t.ex. 1333 så kör på det. Då kan du dra ner spänningen lite till minnena (men det behövs inte). Erfarenhetsmässigt så vet jag också att det kan vara svårt att få systemet stabilt om man kör med minnen i alla slottar och kör dom i sin specade hastighet. vet inte varför. Så en lägre frekvens kan vara en fördel t.o.m. I de allra flesta applikationer är minneshastigheten helt irrelevant för systemets prestanda ändå.

Kör OCCT, blir det för varmt trycker du bara på "off", är inte svårare än så. Du komer inte att döda processorn. För mer långvarigt bruk har jag mitt overheat protection satt på 80 grader, det är bara så att datorn ska stänga av sig om kylaren lägger av när jag inte är hemma.

Edit: Ser nu att jag kanske missuppfattat frågeställningen helt.... NEJ, du klockar inte processorn endast genom att höja minnesfrekvensen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario