Grafikkortstillverkare laddar inför Geforce GTX 590, Radeon HD 6990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då får väl Nvidia liten vinst? de använder ju lika mycket kisel de klockar ju bara ner kretsarna :/

Tror inte jag förstår riktigt. Antilles lär ha rätt mycket mindre kisel än 590 eftersom:
GF110>>Cayman xt i mm^2

Eller menar du att de skulle tjäna mer på att sälja 590 än 580?

Förklara är du snäll

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr bowen:

4 gig minne vad ska man med det till på ett singelkort??

Skrivet av SweSparky:

Ojdå.. så Nvidia hinner före iaf!

Jag tror de är presic som jag har de.. 2 grafikkort med 2gb vardera.. alltså utnyttjas bara 2gb..

Skrivet av IceDread:

Spännande!

4 gb ram (2 per gpu) är ett måste här. Köper man dessa kort är man ju intresserad av att ha hög upplösning och hög prestanda.

Jag vill definitivt också se prestanda tester av dubbla 590 och dubbla 5990!

De bygger väl på 2x256-bit, dvs 2GB 512-bit.

Edit: Blev korrigerad här. Minnesbussen är precis som det står i nyheten 2x 256-bitar. Alltså 256 bitars till vardera GPU:n. Hur som helst så kommer antilles faktiskt att behöva sina 2GB per kärna. HD 5970 flaskade ju som bekant i vissa högupplösta scenarion med (2x 256-bit, 1GB).

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ähh, 2-3 veckor hit eller dit. Det som kommer avgöra är pris/prestandaförhållandet.

Nu tar det inte 2-3 veckor att "fixa" prestandan på ett grafikkort. Framförallt inte så nära release. Korten med specifikationer är redan satta sedan ett tag tillbaka. Hur skulle AMD kunna trolla fram bättre prestanda på 2 veckor, och varför hade de då inte gjort detta tidigare?

Enda dom skulle kunna fixa i så fall är väl att dom har 2 veckor till att anpassa drivrutiner något hårdvarumässigt lär vara omöjligt så tätt inpå release

Permalänk
Medlem

Tror att 6990 vinner om man ska hålla sig på 300w-gränsen, men 590 lyckas nog ta segern när man får börja modda lite själv.
Det ska bli spännande att se. Vet vi varför 6990 har dragit ut såpass på tiden?

Permalänk

Dual GPU + Fermi?! Nu får man dra högkapacitets lina till huset om man ska köra SLI O.o Nej, Nvidia och AMD kan gräva ner sig tacka gud Intel HD graphics

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Kanske man borde skaffa ett GTX590 och klocka nu när det är så kalla vintrar

btw, varför trackar folk inte ner på amd för att de blir riktigt försenade mer 6990? vi minns ju hur det lät med fermi för ett år sedan

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

btw, varför trackar folk inte ner på amd för att de blir riktigt försenade mer 6990? vi minns ju hur det lät med fermi för ett år sedan

Försenat? vad var det för releasedatum?

Permalänk
Medlem

Priser? njaaa

Skrivet av Arne-Mohammed:

6990 4500-5000kr

590 5500-6500kr

tror inte de blir mer än så

jag tror det faktiskt, med tanke på att 5970 strävade nästan över 6000kr's linjen. jag tror vi hamnar på en prislapp med detta siffror...

6990: 6000:- - 7000:-

590: 6500:- - 8000:- med tanke på alla märken sätter olika pris på korten... :/

har iaf lagt undan 16k för att beställa 2 6990

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av wix:

jag kollade lite tester innan du han svara och en phenom II i 4ghz flaskar en hel del. i vissa spel även i 2560x1600

Men ska du spela i 5760x1080 så är nog de problemet löst

Edit: vill inte klaga på din burk på nåt sätt, den är många många ggr bättre än min :P, blev bara lite förvånad när jag läste ditt första inlägg

men min cpu ligger ju inte högt i användade heller?
De är så fiffigt med lcd display på tagentbordet.. man ser allt ingame, temps/volt/belastning/rpm på både cpu/gpuer..

Och de ska ju bli nytt moderkort/cpu/minnen.. väntar på bulldozer så man får se hur de presterar jämntemot Sandy Bridge!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ganska roligt det här med att folk tror på AMD för att Nvidia drar mer ström (vilket gör att det kommer upp i högre effekt).

Jo visst så kanske det blir. Men här handlar de om bäst prestanda. Och då tror jag Nvidia kortet tar det om man överklockar.
Joo som sagt ENTUSIAST kort.. Är man ENTUSIAST borde man kanske våga sig på överklockning också..

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

De bygger väl på 2x256-bit, dvs 2GB 512-bit.

jaa de bygger på 2x256-bit, men de betyder inte 2gb 512-bit..

Om jag har först 1 ramsticka i hastigheten 1066mhz, så betyder ju inte de att jag har 2132mhz om jag sätter in en 1066mhz ram sticka till..

alltså är de 256bitar på varje minne som ligger på 2gb vardera.. men då du kör fler än 1 gpu, så speglar han alltså minnerna.. de som sätts på ena minnet sitter också på den andra.. så 2gb är alltså de som blir tillgängligt med 256-bit.

ursäkta om jag är värdelös på att förklara.. kanske ett dåligt exempel med ramstickor..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast

Jag är fortfarande väldigt förvånad övar att Nvidia valde GF110 och inte GF114 till sin värsting. Med rådande begränsningar i effekt vore det ju bättre att välja ett chip som är så effektivt som möjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

nvidia brukar ju altid vara dyrast på allt, så skulle förvåna mig om de blev dyrare

Jo, nvidia är dyrare per prestanda. Men amds hd 6990 kommer ju bli snabbare än gtx 590, eftersom amd ger mer prestanda per watt och max watt är 300, båda kommer dra runt 300w och eftersom amd ger mer prestanda per watt så får deras kort ut mer prestanda ur sina 300w. Dessutom skalar crossfire bättre än sli.

Det som talar för lägre pris på amds kort trotts bättre prestanda är ju att det har mindre gpuer = billigare att tillverka.

Men amd gör väl som alltid, lanserar ett bättre kort än nvidia som dessutom är billigare att tillverka, och sedan lägger de sig över i pris, när de egentligen borde konkurrera ut nvidia fullständigt med sina billiga kort.

Amd är experter på att tänka kortsiktigt och sniket, istället för långsiktigt och smart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är fortfarande väldigt förvånad övar att Nvidia valde GF110 och inte GF114 till sin värsting. Med rådande begränsningar i effekt vore det ju bättre att välja ett chip som är så effektivt som möjligt.

Använder nvidia samma gpu i sitt dubbelkort som de använder i gamla gtx480, eller vadå?

I så fall kommer nvidias kort få spö av amds... BETYDLIGT bättre prestanda per watt samt bättre crossfireskalning.

Lägg därtill att amds kort är billigare att tillverka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jo, nvidia är dyrare per prestanda. Men amds hd 6990 kommer ju bli snabbare än gtx 590, eftersom amd ger mer prestanda per watt och max watt är 300, båda kommer dra runt 300w och eftersom amd ger mer prestanda per watt så får deras kort ut mer prestanda ur sina 300w. Dessutom skalar crossfire bättre än sli.

Det som talar för lägre pris på amds kort trotts bättre prestanda är ju att det har mindre gpuer = billigare att tillverka.

Men amd gör väl som alltid, lanserar ett bättre kort än nvidia som dessutom är billigare att tillverka, och sedan lägger de sig över i pris, när de egentligen borde konkurrera ut nvidia fullständigt med sina billiga kort.

Amd är experter på att tänka kortsiktigt och sniket, istället för långsiktigt och smart...

antagligen kommer det bli så. Men du kan inte säga det utan att ha någon fakta på det. Ingen vet väl ändå hur någon av korten kommer att prestera.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Ganska roligt det här med att folk tror på AMD för att Nvidia drar mer ström (vilket gör att det kommer upp i högre effekt).

Jo visst så kanske det blir. Men här handlar de om bäst prestanda. Och då tror jag Nvidia kortet tar det om man överklockar.
Joo som sagt ENTUSIAST kort.. Är man ENTUSIAST borde man kanske våga sig på överklockning också..

Speciellt intressant att notera, är att det inte verkar vara någon som fått lära sig energiprincipen i skolan, eller åtminstone är helt okapabla till att applicera den i verkliga sammanhang.

All den extra elektriska energi som gtx 580/590 använder i förhållande till hd 6970/6990 avges i form av värme. 8-9 månader om året i Sverige tvinas vi värma upp våra bostäder. Kompensera genom att exempelvis sänka elementen, och förbrukningen av elektrisk energi kommer mer eller mindre att vara precis den samma oavsett grafikkort.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

Nu när vi ändå är inne på dubbelmackor. Jag hade gärna sett ett AMD HD6850X2 kort eller ett AMD HD6770X2 kort. Med AMD förbättrade Crossfire hade det varit riktigt intressanta kort!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defeat^:

Använder nvidia samma gpu i sitt dubbelkort som de använder i gamla gtx480, eller vadå?

I så fall kommer nvidias kort få spö av amds... BETYDLIGT bättre prestanda per watt samt bättre crossfireskalning.

Lägg därtill att amds kort är billigare att tillverka

Nej de tänker använda samma GPU som i GTX580 istället för den GPU de har i GTX560 som många trodde. Den senare är mer energieffektiv vilket är önskvärt i detta fall. Tydligen har dock ingenjörerna kommit fram till att två lågt klockade GTX580 är bättre än två GTX560 som borde kunna köras på standardfrekvens eller i alla fall nära standardfrekvens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Tror inte jag förstår riktigt. Antilles lär ha rätt mycket mindre kisel än 590 eftersom:
GF110>>Cayman xt i mm^2

Eller menar du att de skulle tjäna mer på att sälja 590 än 580?

Förklara är du snäll

du missförstod mej jag menade att de använder lika mycket kisel till GTX 580 SLI som för GTX 590 AMD använder ju mindre kisel helt klart

Så då borde GTX 590 kosta 6000-7000 MINST 3000-3500/GPU...som dessutom ska vara under klocknings vänliga för att inte dra så mycket ström :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

du missförstod mej jag menade att de använder lika mycket kisel till GTX 580 SLI som för GTX 590 AMD använder ju mindre kisel helt klart

Så då borde GTX 590 kosta 6000-7000 MINST 3000-3500/GPU...som dessutom ska vara under klocknings vänliga för att inte dra så mycket ström :/

Ah då fattar jag. Tror de blir dyrare än 580 sli med handplockade gpu:s sen OM det blir snabbaste kortet på planeten så borde ju det lägga på lite på priset också

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Försenat? vad var det för releasedatum?

Då när gtx 590 släpps kommer 580 bli billigare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Allt jag tänker är "bla bla mikrostuttering"..

Ingen som tvingar dig att köpa kortet heller?
Är det ens nån som testat 6k serien för ms?

Iaf är det vad jag är minst orolig för då jag kört 4870x2, 2x4890 samt 2x6970 utan att råka ut för det. Tror också det är många som får annan typ av stutter som inte är ovanligt med ati/amd innan drivrutinerna/cf-profilerna har polerats (och fel som råkar återkomma ibland), sedan alla som missar att installera profilerna för det andra.

Annars överklockning, hur många nybörjare på ati/amd maxar inte minneshastigheten i ccc på sina 6950/70? (kolla forumet så får du se)
*Ger det fel på skärmen? Nej, oftast inte (felkorrigering).
*Ger det sämre prestanda? Inte alltid, men mycket sämre i vissa spel.
*Ger det stutter? Ja, oftast i mer krävande spel...
Det är nämligen inte många kort som klarar det ccc tillåter under längre tid även om det inte visar "fel". Ostabil oc på cpu, fsb och alt annat kan också ge upphov till stutter. Eller helt enkelt otur med dåliga komponenter nånstans i datorn...

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Allt jag tänker är "bla bla mikrostuttering"..

Som tidigare sa! Jag hade ett 9800GX2 och jag hade aldrig microstutter. Fanns det inte då (iaf för mig) så borde det inte finnas nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Två av GTX590 eller HD6990 med 980x överklockad till ca 4.5-5.0GHz vore juvligt att lira med. XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nirth:

Två av GTX590 eller HD6990 med 980x överklockad till ca 4.5-5.0GHz vore juvligt att lira med. XD

Eller den nya 2011 sockeln

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Nirth:

Två av GTX590 eller HD6990 med 980x överklockad till ca 4.5-5.0GHz vore juvligt att lira med. XD

Kul att du tar något som är långt från det bästa du kan ha också..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nja, vissa spel i väldigt höga upplösningar drar rejält med minne.

Tänk dig 2560 x 1600 på en skärm och rejält med minnesslukande spel. Då behövs närmare 2GB, absolut inte alla spel, men det finns några som kräver rejält med minne.

Återigen, så är inte en skärm med stöd för 2560x1600 något Kalle P12 skulle sitta med. I alla fall inte med extremt rika föräldrar som ändå skulle köpa ett 6990 till den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Kul att du tar något som är långt från det bästa du kan ha också..

Långt ifrån? Inte som att jag räknade med superdatorer och om du var sarkastisk var det ovanligt dåligt, t.o.m att se det på nätet.

Permalänk
Medlem

men sluta säg att ati är bättre än nvidia elr tvärtom dom har inte släpps en så sluta med all fanboy skit

Permalänk
Skrivet av Yeval:

men sluta säg att ati är bättre än nvidia elr tvärtom dom har inte släpps en så sluta med all fanboy skit

Ingen skrev nåt mer efter att du sa det

OT: Ska bli intressant det här, hoppas att de får riktiga kylare så man kan klocka lite

Visa signatur

i7 920 | GTX295