Hewlett-Packard storsatsar på Webos

Permalänk
Melding Plague

Hewlett-Packard storsatsar på Webos

Amerikanska datorjätten HP vill introducera operativsystemet Webos på bred front. Företaget planerar inte bara nya versioner för mobiltelefoner och surfplattor, utan även för vanliga datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Verkar ju inte så kul. Kanske för personer som bara använder IE eller liknande..

Permalänk
Medlem

Jag hade välkomnat ett alternativ till Windows, om den fungerade lika bra i spel.

Permalänk
Medlem

Alla vill ha del av miniOS-kakan. Det blir bra, konsumenter har mer möjligheter att välja produkter efter OS.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Alla vill ha del av miniOS-kakan. Det blir bra, konsumenter har mer möjligheter att välja produkter efter OS.

Nja, det finns ett överflöd av OS till mobila enheter idag, tre-fyra stycken är det mest sunda och visst kommer vi få se ett antal försvinna. Tveksam satsning av HP, ser inga fördelar med deras OS jämföt med befintliga alternativ.

Permalänk
Medlem

När jag såg bilderna tänkte jag: "Vilken konstig form det var på den iPaden?!"

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

OS marknaden till mobiler är ju ganska mättad, apple, android, win 7, symbian + några till
ska nått kunna slå sig in där behövs det nått väldigt nytt i egenskaper som inte riktigt finns i befintliga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag ÄLSKAR WebOS, blir till att importera Pre 3 nu. Tänkte beställa en 2a men 1.4GHz tackar jag inte nej till

Permalänk

Många säger att WebOS är fantastiskt bra men har ofta körts på klen hårdvara. Kanske något HP kan ändra på? Mycket intressant om HP utrustar stationära och bärbara datorer med WebOS.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Många säger att WebOS är fantastiskt bra men har ofta körts på klen hårdvara. Kanske något HP kan ändra på? Mycket intressant om HP utrustar stationära och bärbara datorer med WebOS.

Läs lite på engadget där står en drös med nya HP webOS varor.
T.ex HP pre3 (notera att de inte är Palm, de dödar tydligen märket) 1,4gHz qualcomm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja, det finns ett överflöd av OS till mobila enheter idag, tre-fyra stycken är det mest sunda och visst kommer vi få se ett antal försvinna. Tveksam satsning av HP, ser inga fördelar med deras OS jämföt med befintliga alternativ.

Har du ens provat?
Efter 15 månader med webOS ser jag själv ingen andledning att byta till något annat.

webOS är ju det sköna operativet som lidit av sämre hårdvara. Finns helt klart många fördelar och tillsammans med uppgraderad hårdvara kan det nog bli kanon.

Problemet är att de lanserar en produkt som de sedan inte kan leverera förrän ett halvår senare, kanske ännu längre väntetid för oss här i Sverige. Under tiden släpper konkurrenter sina nyheter och HP är omsprungna på samma sätt som Palm blev.

Permalänk
Medlem

Hmm. Skönt om det fanns en standard - så att jag till exempel skulle kunna köra Android på min iPhone, eller webOS på min Samsung Galaxy S. Då skulle man kunna välja design och prestanda först, för att sedan välja OS själv. Så hade man sluppit välja bort massa telefoner på grund av deras OS.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli lyckat! Jag har aldrig testat men hört väldigt mycket bra saker om Webos

Permalänk
Medlem

WebOS var ju mycket bättre mottaget av teknikpressen än Android var, men anledningen att Android lyckades där Palm inte gjorde det var ju helt klart marknadsföring och bättre hårdvara. Det var definitivt olyckligt att palm redan var i en så dålig sits när de lanserade Palm Pre med webOS, då de inte kunde ge det stöd för sin plattform som hade behövts för att lyckas. Om Pre3 kommer till Sverige kan jag mycket väl tänka mig att testa en.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har du ens provat?
Efter 15 månader med webOS ser jag själv ingen andledning att byta till något annat.

webOS är ju det sköna operativet som lidit av sämre hårdvara. Finns helt klart många fördelar och tillsammans med uppgraderad hårdvara kan det nog bli kanon.

Problemet är att de lanserar en produkt som de sedan inte kan leverera förrän ett halvår senare, kanske ännu längre väntetid för oss här i Sverige. Under tiden släpper konkurrenter sina nyheter och HP är omsprungna på samma sätt som Palm blev.

Vad anser du fördelarna är?

På vilket sätt skulle det vara det bästa OSet till desktops jämför med Windows, OSx eller Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nja, det finns ett överflöd av OS till mobila enheter idag, tre-fyra stycken är det mest sunda och visst kommer vi få se ett antal försvinna. Tveksam satsning av HP, ser inga fördelar med deras OS jämföt med befintliga alternativ.

Det sades så om android också. Fler alternativ till mobila enheter kan inte vara negativt. Jag vill inte se en marknad med bara Ios och android.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Linux sidan får än mer moment om HP lyckas med sin satsning. Personligen har jag aldrig prövat WebOS, men kan mycket väl tänka mig att kolla upp det i varje fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Hmm. Skönt om det fanns en standard - så att jag till exempel skulle kunna köra Android på min iPhone, eller webOS på min Samsung Galaxy S. Då skulle man kunna välja design och prestanda först, för att sedan välja OS själv. Så hade man sluppit välja bort massa telefoner på grund av deras OS.

Fast Apples niché är Hårdvara+OS...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Jag hade välkomnat ett alternativ till Windows, om den fungerade lika bra i spel.

Tror du på det eller? Det skulle kräva så otroligt mycket av utvecklare för att uppnå detta. Titta på nuvarande marknad och spel... Windows är den plattform alla spel fungerar till, medans väldigt få ens når OSX scenen, men det har börjat arta sig nu. Skulle dock utvecklare börja med ytterligare ett system att koda i... Nej det tror jag absolut inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Fast Apples niché är Hårdvara+OS...

Ja absolut, men jag menade bara som exempel Kanske var fel av mig i efterhand.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att enheterna når Sverige denna gången. Var grymt sugen på den första modellen av Pre men fick aldrig tag på någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Fast Apples niché är Hårdvara+OS...

Du menar kvalitetskänsla och applikationsutbud?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

WebOS verkar vara bra men jag tror mer på Nokia och Meego. MYCKET mer. Vi får se imorgon efter Nokias avslöjande hur framtiden blir :S

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Humper:

Läs lite på engadget där står en drös med nya HP webOS varor.
T.ex HP pre3 (notera att de inte är Palm, de dödar tydligen märket) 1,4gHz qualcomm.

Såg det! Tack för tipsen!

Skrivet av Fire_Ice:

WebOS verkar vara bra men jag tror mer på Nokia och Meego. MYCKET mer. Vi får se imorgon efter Nokias avslöjande hur framtiden blir :S

Ser ut som att Nokia närmar sig ett samarbete med Microsoft.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

jag har kört webOS ett tag nu sen jag importerade min Pre (1) från England. Det finns lite småsaker som småskum gps och klen batteritid som jag hoppas att det fixas med uppdaterade versioner. Accelerometern i min är dock lite konstig, men det kan bero på att butter fingers har lyckats tappa nallen några gånger.
webOS i sig är smidigt och känns finurligt. Skiftet mellan olika cards är smidigt även i fullskärm och multitaskingen går som en dröm. ÅÄÖ är ganska smidigt att skriva efter jag kom på snabbinmatningen (sym) A eller O (för å,ä resp. ö).

Sen använder ju Jack Bauer Palm Pre i sista säsongen.. If it's good enough for Jack Bauer, it's good enough for me. I love my Palm Pre

Tråkigt om de dödar Palm som märke

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Hmm. Skönt om det fanns en standard - så att jag till exempel skulle kunna köra Android på min iPhone, eller webOS på min Samsung Galaxy S. Då skulle man kunna välja design och prestanda först, för att sedan välja OS själv. Så hade man sluppit välja bort massa telefoner på grund av deras OS.

Åtminstone Android går att köra på iPhone, om man haxxar lite

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

mycket bättre än något fjant apple spottat ur sig på sina keynotes

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

WebOS verkar vara bra men jag tror mer på Nokia och Meego. MYCKET mer. Vi får se imorgon efter Nokias avslöjande hur framtiden blir :S

Gick bra?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Veer verkar vara en kvick liten rackare.

http://www.youtube.com/watch?v=VWB4HTgFXzg