Hur jämför man prestanda före och efter uppgradering?

Permalänk

Hur jämför man prestanda före och efter uppgradering?

Tja!

Jag har idag 4 GB RAM-minne men har tänkt uppgradera till 8 GB. Jag har redan köpt ett kit med identiska moduler som jag redan har idag. Men innan jag uppgraderar tänkte jag höra, hur kan man göra en jämförelse av prestandan för att se förändringen?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer bli någon förändring, snarare sämre om du innan körde i dual channel med intel.

Permalänk
Skrivet av gurraaaa:

Tror inte det kommer bli någon förändring, snarare sämre om du innan körde i dual channel med intel.

Och jag tror att det blir lättare att avgöra om man ser testresultaten. Så vet du hur man kan jämföra minnesprestanda före och efter en uppgradering? Vilket program kan man använda till det?

Hur var det, är det klockfrekvensen som dubbleras om man använder single-channel konfiguration istället för dual-channel? Samtidigt så är det väl så att bandbredden halveras istället när man går från dual-channel till single-channel?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu har du tvingat mig att kolla i manualen. Det jag funnit där visar att det inte kan stämma det du säger! Jag tror inte att du har förstått riktigt. Slottarna är märkta DDRII1, DDRII2, DDRII3 och DDRII4. Slottarna DDRII1 och DDRII3 är gula och DDRII2 och DDRII4 är röda. Så varannan är gul och varannan är röd.

Jag har 2 stycken DDR2 moduler installerade idag. Totala minnet är 4096 MB eller 4 GB, så varje modul är på 2192 MB eller 2 GB. Båda sitter i 2 gula DIMM slottar.

På Gigabyte moderkort betyder det att minnena används i dual-channel läge om 2 av 4 DIMM slottar som RAM moduler sitter i är av samma färg. Om den ena modulen sitter i en gul slot och den andra i en röd så betyder det att minnena används i single-channel läge.

På ASUS moderkort har jag för mig att det är precis tvärtom. Det vill säga om ena modulen sitter i en gul DIMM slot och den andra i en röd så används minnena i dual-channel läge. Om de sitter i DIMM slottar av samma färg så betyder det att minnena används i single-channel läge.

Kort sagt, Gigabyte använder lika färgade DIMM slottar för att indikera vilka slottar som ger dual-channel läge. Men ASUS använder lika färgade DIMM slottar för att indikera att dessa lottar tillhör samma kanal. Så Gigabyte visar dual respektive single channel konfiguration med färgerna, medans ASUS visar med färgerna vilken kanal respektive DIMM slott tillhör.

Är det någon annan här som har gjort samma observation? Det är nog bara jag som är skadad.

När jag startar datorn så står det till och med "Dual Channel Interleaved" kom jag på nu. Så visst, mina minnen används redan i dual-channel konfiguration. Sedan så förlorar man inte dual-channel läget av att installera fler moduler. Tvärt om! Med fler moduler ökar du möjligheten att använda dual-channel läget!

Det är endast om du använder en enda modul som du förlorar dual-channel läget, eftersom endast en modul inte kan ockupera två DIMM slottar och två kanaler samtidigt, likväl som du inte kan sitta på två stolar samtidigt (var det en bra analogi?).

Man kan också säga att man förlorar dual-channel genom att ockupera hälften av alla DIMM slottar, samtidigt som de sitter på en och samma kanal. Detta gäller när man har mer än en modul att leka med, och oavsett hur många DIMM slottar det finns totalt sett på moderkortet.

Citat:

1-4-1 Dual Channel Memory Configuration
This motherboard provides four DDR2 memory sockets and supports Dual Channel Technology. After the memory is installed, the BIOS will automatically detect the specifications and capacity of the memory. Enabling Dual Channel memory mode will double the original memory bandwidth. The four DDR2 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel 0: DDRII1, DDRII2
Channel 1: DDRII3, DDRII4

Dual Channel Memory Configurations Table DDRII1 DDRII2 DDRII3 DDRII4 Two Modules DS/SS - - DS/SS - - - - DS/SS - - DS/SS Four Modules DS/SS DS/SS DS/SS DS/SS (SS=Single-Sided, DS=Double-Sided, "- -"=No Memory)

Due to chipset limitation, read the following guidelines before installing the memory in Dual Channel mode.
1. Dual Channel mode cannot be enabled if only one DDR2 memory module is installed.
2. When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used and installed in the same colored DDR2 sockets for optimum performance.

Note
When memory modules of different capacity and chips are installed, a message which says memory is operating in Flex Memory Mode will appear during the POST. Intel® Flex Memory Technology offers greater flexibility to upgrade by allowing different memory sizes to be populated and remain in Dual Channel mode/performance.

Detta står att läsa i manualen på sida 17. Moderkortet heter GA-X38-DQ6. Så nej, det kan inte bli sämre av att ha flera moduler installerade.

Men återigen, hur kan jag göra en jämförelse för att se hur prestandan påverkas av en sån här uppgradering?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

de beror helt på vad du gör, om du bara spelar, surfar, musik du vet de vanliga kommer du inte tjäna nått, men om du använder nå program som tuggar mycket ram, photoshop eller håller på med CAD eller liknande som tuggar på ram bra så kan du märka att de fungera bättre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

På Gigabyte moderkort betyder det att minnena används i dual-channel läge om 2 av 4 DIMM slottar som RAM moduler sitter i är av samma färg. Om den ena modulen sitter i en gul slot och den andra i en röd så betyder det att minnena används i single-channel läge.

På ASUS moderkort har jag för mig att det är precis tvärtom. Det vill säga om ena modulen sitter i en gul DIMM slot och den andra i en röd så används minnena i dual-channel läge. Om de sitter i DIMM slottar av samma färg så betyder det att minnena används i single-channel läge.

Kort sagt, Gigabyte använder lika färgade DIMM slottar för att indikera vilka slottar som ger dual-channel läge. Men ASUS använder lika färgade DIMM slottar för att indikera att dessa lottar tillhör samma kanal. Så Gigabyte visar dual respektive single channel konfiguration med färgerna, medans ASUS visar med färgerna vilken kanal respektive DIMM slott tillhör.

Är det någon annan här som har gjort samma observation? Det är nog bara jag som är skadad.

Asus har samma färgkodning om de inte bytt. Däremot hade MSI den färgkodning du beskriver. Jag tror att de var ensamma om det, och har gett upp och bytt till samma som alla andra.

Ett 32-bitars program kan inte tilldelas mer än 3 GB minne av windows. Med ett slimmat system med få bakgrundsprocesser är 4GB tillräckligt. Först om man har många program igång eller 64-bitars program blir nyttan av >4GB synlig.
Fyllda minnesslots kan ochså göra att man måste sänka minnesklocken eller öka timingen för att behålla stabiliteten.

Everest är ett av många program som kan mäta minnesprestandan, men stor skillnad i minnesprestanda behöver inte betyda något i praktiskt arbete. Tror även att PC-Mark Vantage mäter minnesprestandan. Superpi och winrar är program som är känsliga för minnesprestandan, men om du tvingas till att öka timingen så blir det en negativ överraskning.
Vid spelande kan windows cachea många banor så man har en möjlighet att snabbt vara inne på återkommande banor.

edit:Mindes fel, under 64 bitars OS kan 32-bitars program tilldelas 4GB om LARGE_ADDRESS_AWARE är satt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ta ett kik på detta test.

Där finns även tips för dem med 32bit OS

http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778.h...

Fick mig att vilja köpa mer minne iaf

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gurraaaa:

Tror inte det kommer bli någon förändring, snarare sämre om du innan körde i dual channel med intel.

Hur tänkte du nu? Han får ju fortfarande dualchannel fast med fyra stickor!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)