Permalänk

Hur får jag en tyst 212+?

Hej,

Jag har införskaffat mig en Cooler Master 212 Plus, en Scyte GT 1850 rpm, samt en Kaze Matser Pro fläktkontroller. Här ska överklockas!

Innan jag börjar montera undrar jag hur jag får den så tyst som möjligt? GT i push kopplad till moderkortet och CM-fläkten i pull kopplad till en fläktkontroller? Eller ska jag bara använda GT-fläkten? Eller ska båda vara kopplade till fläktkontrollen?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

vet inte vad det är för fläktkontroller men jag skulle sätta GT:n ensam på kylare och ha den kopplad till kontrollern.
visar det sig att det inte räcker så får du väl helt enkelt testa att slänga dit den andra också

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej,

Jag har införskaffat mig en Cooler Master 212 Plus, en Scyte GT 1850 rpm, samt en Kaze Matser Pro fläktkontroller. Här ska överklockas!

Innan jag börjar montera undrar jag hur jag får den så tyst som möjligt? GT i push kopplad till moderkortet och CM-fläkten i pull kopplad till en fläktkontroller? Eller ska jag bara använda GT-fläkten? Eller ska båda vara kopplade till fläktkontrollen?

Om du ska överklocka rekommenderar jag att slänger på båda fläktarna, då det kommer behövas vid lite högre klock. Dra dit båda och sänk dem till lägsta på kontrollern(brukar vara 5v) och sen är det bara att hoppa in i Windows och börja bränna med Prime95. Läs av tempen efter 10min. Den bör inte vara högre än 35c i Idle och 50c i Load vid stockfrekvens @ 5v. Sen är det bara att stänga av och börja överklocka, varpå du höjer fläktarna till max under själva klock/stabilitetstestningen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Om du ska överklocka rekommenderar jag att slänger på båda fläktarna, då det kommer behövas vid lite högre klock. Dra dit båda och sänk dem till lägsta på kontrollern(brukar vara 5v) och sen är det bara att hoppa in i Windows och börja bränna med Prime95. Läs av tempen efter 10min. Den bör inte vara högre än 35c i Idle och 50c i Load vid stockfrekvens @ 5v. Sen är det bara att stänga av och börja överklocka, varpå du höjer fläktarna till max under själva klock/stabilitetstestningen.

Ok. Medföljande fläkten till 212:an har ju högre flöde, men låter mer än GT (på högsta varvtalen). Om jag vill ha den tyst i slutändan kanske GT på push och den andra på pull är att rekommendera?

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Ok. Medföljande fläkten till 212:an har ju högre flöde, men låter mer än GT (på högsta varvtalen). Om jag vill ha den tyst i slutändan kanske GT på push och den andra på pull är att rekommendera?

Så kör jag. CM-fläkten är tyst upp till 1000 rpm så jag kör den som pull i konstant 1000 rpm (65% i speedfan). Sen låter jag min GT 1450 andas fritt som push. Funkar skitbra!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770