(vattenkylning) stor temperaturskillnad mellan kärnorna

Permalänk
Medlem

(vattenkylning) stor temperaturskillnad mellan kärnorna

Tja. Nyss installerat vattenkylning.
Coretempsen vid load är 46, 56, 58, 52

Jag har lagt om kylpastan en gång utan resultat. Första gången som två riskorn, andra gången som ett riskorn.
Jag noterade att även om jag brukte dubbelt så mkt kylpasta som rekomenderat så flöt det inte ur över hela proppen.

Rasa-blocket har bara handskruvar - ska man dra dessa med tång? Med min d14 drog man ju skruvarna i botten med verktyg enligt manualen, och det var rätt hårt. Detta block drog jag med handkraft allt vad jag pallade, och sedan lite med tång. Lika mkt på alla skruvar.

Vad tror ni, ska jag dra blocket hårdare? Mer kylpasta?

Permalänk
Medlem

mer kylpasta is bad, lägg på ett riskorn och smeta ut med ett plastkort utav något slag så det blir jämt och fint. tänk lite såhär - desto mindre desto bättre! då kylpasta leder värme ganska dåligt(fortfarande bättre än luft) så är det bättre att ha för lite än för mycket!
Se sedan till att du monterar blocket som man ska och dra åt allting så hårt som går.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

mer kylpasta is bad, lägg på ett riskorn och smeta ut med ett plastkort utav något slag så det blir jämt och fint. tänk lite såhär - desto mindre desto bättre! då kylpasta leder värme ganska dåligt(fortfarande bättre än luft) så är det bättre att ha för lite än för mycket!
Se sedan till att du monterar blocket som man ska och dra åt allting så hårt som går.

Så hårt det går?

Enligt manualen ska man skruva ner skruvarna till max, sedan använda muttrarna och lägga så mycket fjädertryck man vill. Du menar att jag ska skruva dom i botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Så hårt det går?

Enligt manualen ska man skruva ner skruvarna till max, sedan använda muttrarna och lägga så mycket fjädertryck man vill. Du menar att jag ska skruva dom i botten?

Alltså, skruva tills du känner att det sitter "tight" och verkligen sitter stabilt och fast. det är det enda som spelar roll (= (och att du skruvat i alla hörn lika hårt såklart)
se även till att ytorna på både cpun och blocket är helt rena innan du börjar smeta på ny kylpasta. när vad du nu än torkar med inte längre blir smutsigt, då är du färdig med rengöringen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Alltså, skruva tills du känner att det sitter "tight" och verkligen sitter stabilt och fast. det är det enda som spelar roll (= (och att du skruvat i alla hörn lika hårt såklart)
se även till att ytorna på både cpun och blocket är helt rena innan du börjar smeta på ny kylpasta. när vad du nu än torkar med inte längre blir smutsigt, då är du färdig med rengöringen

Alright jag provar att tighta det lite till!
Jag använde aceton och ren kökshandduk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Alright jag provar att tighta det lite till!
Jag använde aceton och ren kökshandduk

ren aceton utan olja och skit antar jag?
Skruva inte ner hela vägen till botten förresten, ska vara lite spänst kvar i fjädrarna.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

ren aceton utan olja och skit antar jag?
Skruva inte ner hela vägen till botten förresten, ska vara lite spänst kvar i fjädrarna.

Yes oljefri. Jag lade inte om kylpastan men tightade skruvarna rejält:

48, 57, 59, 55

Det var då bövelen, att den ena är så låg!

Jag kan även se på idle att den ibland hoppar ner till 23 och nån annan upp till 32 en snabbis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Yes oljefri. Jag lade inte om kylpastan men tightade skruvarna rejält:

48, 57, 59, 55

Det var då bövelen, att den ena är så låg!

Jag kan även se på idle att den ibland hoppar ner till 23 och nån annan upp till 32 en snabbis

Det är väldigt varmt för att vara i idle också :/
vilket program kollar du tempsen i?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det är väldigt varmt för att vara i idle också :/
vilket program kollar du tempsen i?

Det där är load

Idle ca27-30
Coretemp

Med D-14 hade jag loadtemp på 77 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Det där är load

Idle ca27-30
Coretemp

Med D-14 hade jag loadtemp på 77 grader

det är klart vatten är bättre än luft alla dagar!

Är temperaturerna jämnare i idle? kan ju vara så att du belastar kärnorna olika i load menar jag.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Har samma på min 920, vet inte varför, gick tom så långt att köpte ett jäkligt dyrt block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

det är klart vatten är bättre än luft alla dagar!

Är temperaturerna jämnare i idle? kan ju vara så att du belastar kärnorna olika i load menar jag.

Ibland är dom helt lika, ibland blir första coren 23 och en annan 32 en snabbis

Alla corsen belastas med 100% enligt coretemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har samma på min 920, vet inte varför, gick tom så långt att köpte ett jäkligt dyrt block.

Hmm

Jag köpte de här blocket för att de presterat mkt bra i test på xtreme systems

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Ibland är dom helt lika, ibland blir första coren 23 och en annan 32 en snabbis

Alla corsen belastas med 100% enligt coretemp

Jävligt konstigt.
Då vet jag tyvärr inte vad som är fel

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min 920 c0. En kärna ligger alltid lite högre upp än de andra. Coretemp

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har samma problem med min 920 c0. En kärna ligger alltid lite högre upp än de andra. Coretemp

Man kanske helt enkelt ska ignorera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Man kanske helt enkelt ska ignorera det?

Kan ju vara så att kärnorna genererar olika mycket värme. Jag tror man kan ignorera det helt enkelt, bara man håller koll på den kärna som avger mest.

Permalänk
Medlem

Är kraften jämnt fördelat över alla skruvar? Annars händer sånt här. Det kan även vara så att sensorerna i din CPU inte är det bästa. Det är inte särskilt ovanligt. Jag har haft sensorer som fastnar och/eller mäter fel.

Det kan vara så att sensorn som mäter 46 grader egentligen mäter 56 grader, vilket gör det hela mycket mer realistiskt.

Annars kan det vara så att lasten inte fördels jämnt. Alltså, om du använder prime95 så förbrukar den endast fri processorkraft. Prova IntelBurnTest med högsta inställningar och se var det leder dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Kan ju vara så att kärnorna genererar olika mycket värme. Jag tror man kan ignorera det helt enkelt, bara man håller koll på den kärna som avger mest.

Efter lite googlande (borde jag gjort innan jag skapade tråden hehe) så kan jag konstatera att många med samma prolle har samma problem. Det skrivs även att första coren alltid brukar vara lite kallare

Lappning kanske skulle avhjälpa det lite, men jag tror jag bara ignorerar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är kraften jämnt fördelat över alla skruvar? Annars händer sånt här. Det kan även vara så att sensorerna i din CPU inte är det bästa. Det är inte särskilt ovanligt. Jag har haft sensorer som fastnar och/eller mäter fel.

Det kan vara så att sensorn som mäter 46 grader egentligen mäter 56 grader, vilket gör det hela mycket mer realistiskt.

Annars kan det vara så att lasten inte fördels jämnt. Alltså, om du använder prime95 så förbrukar den endast fri processorkraft. Prova IntelBurnTest med högsta inställningar och se var det leder dig.

Jag kör Intelburn med full kraft på alla kärnor!

Jepp alla skruvar är lika mycket spännda.

Permalänk

Det är normalt att kärnorna har olika load temps, på min 2600k skiljer det upemot 7c. Tempsen du får är ju inte farliga på något sätt, bara att köra på

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Skönt att någon redan tagit upp och fått denna fråga besvarad. Har själv samma problem med din Q9450 och Kandalf LCS
ligger på 42-52 vid 100% load på alla cores och har länge tänkt ställa denna fråga.

Skönt...

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Samma skit på min 920 D0, skiljer uppemot 6-7 grader mellan lägsta och högsta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”