Permalänk
Medlem

Intelburn, Prime95 vilket och hur?

Hej, jag har monterat min CM 212+ för någon dag sedan och nu vill jag testa vad jag maxar i temp med den? Har googlat fram att man ska använda Prime95 eller Intelburn. Finns säkert massa mer program, men vilket ska jag använda?

Sedan hur gör man? Bara man laddar ner det sen startar det så jobbar datorn av sig själv medans man går brb i någon timme eller kan man surfa medans eller hur funkar det? Kan det skada processorn?

Förlåt för att jag gör denna tråden men hittade inte så mycket på google om just hur man ska använda programmen, steg för steg hur man ska hantera programet.

Använder mig av en i5 2500k. Behöver ni mer info om min rigg är det bara att hojta.

Permalänk
Medlem

Intel burn test brukar stressa processorn mest, men prime95 är bra också om man ska testa RAM.

Ladda ner intel burn test, slå på det och vänta. Det tar bara några få minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Intel burn test brukar stressa processorn mest, men prime95 är bra också om man ska testa RAM.

Ladda ner intel burn test, slå på det och vänta. Det tar bara några få minuter.

Okej, tanakar det nu. Kan det skada datorn?

Permalänk
Medlem

Gjorde testet nu. tempen kom max upp i 56grader. Men låg mellan 49-53grader. Använder CoreTemp för att kolla.
Är det en bra temp eller? När man spelar ganska krävande spel använder man väl inte ens 100% av CPU så det borde vara lite kallare när man spelar. Men hur ser resultatet ut? Körde btw på "Standard" på stress level.

Permalänk
Medlem

du ska ju maxa grafikkortet samtidigt som du maxar CPU'n. Kör t ex furmark ihop med prime95. Kör ett tag så att temperaturerna stabiliseras (15 min kanske).

Permalänk

IBT stressar mycket värre än Prime. När jag kör det så ligger cpu på 100%och minne på 98%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

IBT stressar mycket värre än Prime. När jag kör det så ligger cpu på 100%och minne på 98%.

Jaa, min CPU låg också på 100% Men är 56grader bra, dåligt, normalt?

Permalänk
Medlem

OCCT funkar det med...

Visa signatur
Permalänk

jag gillar IBT bäst för det är snabbast och effektivast och temperaturerna är helt normala så du behöver inte vara orolig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50