Vill införskaffa Dreambox, men fattar ingenting om den. Hjälp?

Permalänk
Medlem

Vill införskaffa Dreambox, men fattar ingenting om den. Hjälp?

Tja, har tänk att fixa mig en Dreambox men fattar inget om den och hoppas ni kan hjälpa till.
Betalar man varje månad för den? Hur får man kanaler? Är det ett kort man köper med och stoppar in den i boxen och får alla kanaler eller hur funkar det?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om vad en dreambox är, och hur den fungerar.
Borde få svar på några av dina frågor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dreambox
http://www.dreambox.se/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Här kan du läsa om vad en dreambox är, och hur den fungerar.
Borde få svar på några av dina frågor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dreambox
http://www.dreambox.se/faq

Har läst där men ger mig inga svar, är inte bra på teknik grejer tyvärr. vad menar dom med ''programvara finns för att hantera kort från både Canal Digital och Viasat och därmed slipper TV-tittaren ha två separata boxar kopplade till TV:n.''

Permalänk

Det är inga konstigheter egentligen. Dreambox är en serie digitalboxar från tyska Dream Multimedia. Du kan besöka deras webbsida på http://www.dream-multimedia-tv.de/. På engelska brukar man normalt säga DVB satellite, terrestrial and cable digital television receivers (set-top box). Men i Sverige heter numera alla såna apparater för "digitalboxar" sedan digitaliseringen av de svenska TV kanalerna.

Men det finns minst två saker som skiljer Dreambox från övriga boxar.

1. Den är baserad på en programvara med öppen källkod och Linux kärna. Den använder alltså en variant av Linux som operativsystem. Det gör den populär bland datanördar och kodmakare som kan ta fram diverse program till den och köra på den eller ihop med den (servrar etc.).
2. I och med sin öppna infrastruktur så erbjuder den i stort sett oändliga tekniska möjligheter. En av dessa är card sharing!

Card sharing innebär att man delar på informationen från ett betalkort till flera boxar för att slippa betala ett dubbelt abonnemang eller syskonabonnemang eller vad det kallas på Com Hem språk. Detta är helt lagligt så länge man är kund hos TV-leverantören och betalar avgiften. Men det finns mer till det! Man kan också dela informationen från kortet med boxar utanför det egna hemmet via Internet, även med personer som saknar abonnemang hos TV-leverantören! Det är där den olagliga biten med card sharing kommer in! Och det är där Dreambox kommer in!

Det är mig veterligen endast Dreambox som klarar av detta, alternativt den enda som har ett utbrett stöd för detta eller som används på det sättet i stor utsträckning bland användarna. Vad folk gör är alltså att de som är intresserade av det och äger en Dreambox ansluter sig till flera andra likasinnade som också äger en Dreambox och bildar ett stort nätverk.

Alla Dreamboxar fungerar som klientdatorer och man har också speciella servrar som knyter ihop dem. Säg att 1000 Dreambox användare går samman och bildar ett nätverk. Då räcker det med att kanske 4 av dessa har ett betalkort från en populär TV-leverantör av betalkanaler. Han kan då med hjälp av Dreamboxen, kortet han har och Internet dela ut nycklar för dekryptering av de TV-kanaler han själv abonnerar på. Man gör det oftast mot betalning. De övriga 3 av de 4 som har ett kort kanske har tillgång till andra TV-kanaler. Om också de ansluter sig så kan även de lägga ut så att säga de kanaler som de själva har, men också få ta del av de kanaler som de saknar men som de övriga i nätverket har. På så sätt har hela 1000 personer tillgång till ett och samma breda kanalutbud av digitala betalkanaler.

Men! Det kommer inte gratis! I det här gänget finns det oftast några individer som är som någon slags bossar som regerar över alla och som förser de övriga med informationen (dekrypteringsnycklar). Jag är inte så insatt själv men jag känner en som har det här och jag har förstått det som att den här bossen betraktas den person som driver servern som lagrar dekrypteringsnycklar för de olika kanalerna. Han gör detta tillgängligt mot betalning. Han som jag känner betalar tror jag cirka 2500 kr per år till den här individen. Bossen sattes dit av Polisen men man hittade en annan tror jag, något åt det hållet i alla fall. Det är tredjehandsinformation, så ta inte mitt ord för det.

Men som du nu kanske förstår så är det här en slags organiserad digital brottslighet. Det är en undre värld som du inte vill ansluta dig till. Jag avråder dig från det.

Så Dreambox i sig är inte en olaglig apparat! Inte heller card sharing! Det är när man använder de två på det här sättet som det blir olagligt. Var det just det här du funderade på? Jag misstänker det eftersom du frågade om hur mycket man betalar per månad. Man betalar ju ingen månadsavgift bara för att man äger en Dreambox (om man förutsätter att den är köpt mot kontantbetalning och inte på avbetalning). Använder man sin Dreambox på normalt och lagligt sätt så är det TV-leverantören man eventuellt betalar en månadsavgift till.

Jag hoppas att moderatorerna har överseende med detta. Jag har ju inte gått in på hur han ska göra för att få igång det här eller försett honom med kontaktuppgifter. Det finns ju som sagt två sidor av det här myntet eller "myten" om Dreambox. Både en laglig och en olaglig.

EDIT: Ett tips är att du läser FAQ:en som du fick tips om av Hawkeye01 på http://www.dreambox.se/faq. Jag såg nu att de hade en del bra svar på olika frågor.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det är inga konstigheter egentligen. Dreambox är en serie digitalboxar från tyska Dream Multimedia. Du kan besöka deras webbsida på http://www.dream-multimedia-tv.de/. På engelska brukar man normalt säga DVB satellite, terrestrial and cable digital television receivers (set-top box). Men i Sverige heter numera alla såna apparater för "digitalboxar" sedan digitaliseringen av de svenska TV kanalerna.

Men det finns minst två saker som skiljer Dreambox från övriga boxar.

1. Den är baserad på en programvara med öppen källkod och Linux kärna. Den använder alltså en variant av Linux som operativsystem. Det gör den populär bland datanördar och kodmakare som kan ta fram diverse program till den och köra på den eller ihop med den (servrar etc.).
2. I och med sin öppna infrastruktur så erbjuder den i stort sett oändliga tekniska möjligheter. En av dessa är card sharing!

Card sharing innebär att man delar på informationen från ett betalkort till flera boxar för att slippa betala ett dubbelt abonnemang eller syskonabonnemang eller vad det kallas på Com Hem språk. Detta är helt lagligt så länge man är kund hos TV-leverantören och betalar avgiften. Men det finns mer till det! Man kan också dela informationen från kortet med boxar utanför det egna hemmet via Internet, även med personer som saknar abonnemang hos TV-leverantören! Det är där den olagliga biten med card sharing kommer in! Och det är där Dreambox kommer in!

Det är mig veterligen endast Dreambox som klarar av detta, alternativt den enda som har ett utbrett stöd för detta eller som används på det sättet i stor utsträckning bland användarna. Vad folk gör är alltså att de som är intresserade av det och äger en Dreambox ansluter sig till flera andra likasinnade som också äger en Dreambox och bildar ett stort nätverk.

Alla Dreamboxar fungerar som klientdatorer och man har också speciella servrar som knyter ihop dem. Säg att 1000 Dreambox användare går samman och bildar ett nätverk. Då räcker det med att kanske 4 av dessa har ett betalkort från en populär TV-leverantör av betalkanaler. Han kan då med hjälp av Dreamboxen, kortet han har och Internet dela ut nycklar för dekryptering av de TV-kanaler han själv abonnerar på. Man gör det oftast mot betalning. De övriga 3 av de 4 som har ett kort kanske har tillgång till andra TV-kanaler. Om också de ansluter sig så kan även de lägga ut så att säga de kanaler som de själva har, men också få ta del av de kanaler som de saknar men som de övriga i nätverket har. På så sätt har hela 1000 personer tillgång till ett och samma breda kanalutbud av digitala betalkanaler.

Men! Det kommer inte gratis! I det här gänget finns det oftast några individer som är som någon slags bossar som regerar över alla och som förser de övriga med informationen (dekrypteringsnycklar). Jag är inte så insatt själv men jag känner en som har det här och jag har förstått det som att den här bossen betraktas den person som driver servern som lagrar dekrypteringsnycklar för de olika kanalerna. Han gör detta tillgängligt mot betalning. Han som jag känner betalar tror jag cirka 2500 kr per år till den här individen. Bossen sattes dit av Polisen men man hittade en annan tror jag, något åt det hållet i alla fall. Det är tredjehandsinformation, så ta inte mitt ord för det.

Men som du nu kanske förstår så är det här en slags organiserad digital brottslighet. Det är en undre värld som du inte vill ansluta dig till. Jag avråder dig från det.

Så Dreambox i sig är inte en olaglig apparat! Inte heller card sharing! Det är när man använder de två på det här sättet som det blir olagligt. Var det just det här du funderade på? Jag misstänker det eftersom du frågade om hur mycket man betalar per månad. Man betalar ju ingen månadsavgift bara för att man äger en Dreambox (om man förutsätter att den är köpt mot kontantbetalning och inte på avbetalning). Använder man sin Dreambox på normalt och lagligt sätt så är det TV-leverantören man eventuellt betalar en månadsavgift till.

Jag hoppas att moderatorerna har överseende med detta. Jag har ju inte gått in på hur han ska göra för att få igång det här eller försett honom med kontaktuppgifter. Det finns ju som sagt två sidor av det här myntet eller "myten" om Dreambox. Både en laglig och en olaglig.

EDIT: Ett tips är att du läser FAQ:en som du fick tips om av Hawkeye01 på http://www.dreambox.se/faq. Jag såg nu att de hade en del bra svar på olika frågor.

Tack för svaret, men har ett till par frågor som jag inte än förstår ( ja jag vet, jag är trögfattad).
Strunt i cardsharing. vill inte ha nått olagligt. Men vi säger att jag köper en dreambox vad händer sen? Köper man till kort från viasat eller hur är det? Om jag vill ha viasat kanalerna och canal plus sport kanalerna säger vi, hur gör jag då?

Mvh Niilii

Permalänk
Medlem

Varför vill du egentligen ha en dreambox?
Om cardsharingen etc inte är så viktig så kan du lika gärna köra med en digitalbox som du får från din leverantör.

Efter du köpt din dreambox kontaktar du din leverantör och beställer de kanalerna som du vill ha. När du väl fått kortet så måste du ladda ner en "CAM" till din box för att få ditt kort att fungera.

Söker du lite på google efter guider så kommer du få det att fungera.

Är du inte tekniskt kunnig eller intresserad så skulle jag inte rekommendera en dreambox.
Ibland kan det bli bra struligt.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Avstängd

Är oftast enklare.

Han jag känner han har en 800HD och den har bara en kortplats. Men han betalar istället 1100kr till bossen så blir det magiskt och både viasats utbud och canal digitals finns då i boxen. (Krävs parabol med två digitala huvuden)

Till nackdelarna som min kompis säger finns är att dreamboxen inte direkt är supersnabb och tex. TV1000 HD inte fungerar

Fördelarna är att Canaldigitals samtliga HD kanaler samt hockey osv. fungerar perfekt.
Prismässigt ligger han väldigt bra till då abbonemangen som bossen har kostar ~20 000/år och han betalar endast 1100kr till han för lånet av kanalerna.

Slutsats: Ska du inte använda dig av cardsharing så tippsar han dig om att använda boxen som operatören tillhandahåller istället för att köra en DM800 alt. DM8000 då dessa boxar är väldigt mycket dyrare och garanterat inte är snabbare.

Själv kör jag boxer

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Ja, håller med föregående talare. Är man inte tekniskt kunnig och gillar inte när tekniken strular (vilket man förutsätter att man ogillar om man är tekniskt okunnig) så är kanske en Dreambox inte något man bör lägga tid, pengar och energi på. Då är faktiskt leverantörens box ett bättre alternativ.

Men återigen, det är inget fel med att använda en Dreambox. Det är hur man väljer att använda den som avgör om det man gör är lagligt eller olagligt. Men alltså den stora fördelen med Dreambox är att man som användare kan påverka i stor utsträckning hur den fungerar, tack vare att den använder ett öppet operativsystem.

Man pratar om olika IMG då. Utan att själv ha någon Dreambox eller vara speciellt insatt så låter det som att det är filändelsen för de olika firmware filer som man kan installera på sin Dreambox. IMG brukar ju stå för "Image" dvs. image filer. De vanligaste "IMG" eller operativsystem eller firmwares till Dreambox är Hydra och Gemini. Det står att läsa på sidan som jag länkade till ovan.

Det finns inget som hindrar en Dreambox användare från att använda den helt lagligt. Med dess unika tekniska egenskaper då som gör det möjligt att t.ex. byta ut menysystemet mot ett som man tycker bättre om. Bara en sån sak kan ju vara trevlig, något som inte är möjligt med andra digitalboxar, mig veterligen. Den som eventuellt kan göra såna saker och som jag tror också är baserad på Linux heter AzBox, det är som en konkurrent till Dreambox kan man nog säga. Det finns säkert någon enstaka till som jag inte känner till.

För att besvara din fråga då, så här gör du.

1. Du köper en valfri Dreambox modell.
2. Du beställer en valfri TV-tjänst, t.ex. från Viasat.
3. TV-leverantören skickar ett programkort till dig.
4. Du stoppar programkortet i kortplatsen på din Dreambox.
5. Nu kan du titta på dina TV kanaler!

Det är inte svårare än så. Det fungerar på samma sätt om du väljer TV-leverantörens egen digitalbox. Enda skillnaden är att du inte köper en digitalbox (Dreambox i det här fallet) själv i butik utan du får en digitalbox som passar till din tjänst från TV-leverantören när du hämtar ut startpaketet på Posten.

Passar Dreambox till Viasat tjänsten?

Ja, det gör den är det korta svaret!

Varje Dreambox modell stödjer ett kodningssystem som heter DreamCrypt. DreamCrypt är ett egenutvecklat kodningssystem från Dream Multimedia som alltså redan är inbyggt från fabrik. För att du ska kunna titta på betalkanaler från en viss TV-leverantör så måste du matcha så att din digitalbox, oavsett om det är en Dreambox eller annan digitalbox, har stöd för samma kodningssytem som din TV-leverantör använder.

Så det finns egentligen två grundkrav som måste uppfyllas.

1. Den digitalbox som du tänker använda för att avkoda TV-signalen från leverantören måste stödja samma kodningssystem som leverantören använder.
2. Du måste ha ett programkort från din TV-leverantör, vilket du får när du tecknar ett abonnemang.

För att vara säker på att man har en digitalbox som passar så väljer därför många att köpa boxen från leverantören.

Om man har köpt en digitalbox som visar sig sakna stöd för det kodningssystem som TV-leverantören använder och därmed inte kan se på de beställda TV-kanalerna, så finns det ofta en enkel lösning. Då köper man en CAM. Det står för conditional access module. Det är en modul som man stoppar in i digitalboxen. Vad den gör är att den utökar digitalboxens funktion med ytterligare ett kodningssystem. Den är alltså speciellt framtagen för att ge stöd för ett visst kodningssystem på den digitalbox som saknar det stödet från början. Alltså finns det olika CAM modeller för olika kodningssystem. Sedan stoppar man in programkortet i den och förhoppningsvis får man en signal och kan börja titta på TV.

Vad händer om man inte har plats för en CAM? Om digitalboxen helt enkelt saknar ingång för CAM?

Här kommer då ett ypperligt exempel på vad som är så härligt med Dreambox och vad som gjort den så populär. Tack vare att den har ett öppet operativsystem med öppen källkod, så har olika fristående programutvecklare (datanördar) på sin (obetalda) fritid skapat diverse "emulatorer" för olika kodningssystem. Så istället för att stoppa in en fysisk CAM i digitalboxen så installerar man som ett litet program på sin Dreambox som emulerar en CAM. Med andra ord, man skapar en "virtuell" CAM istället. Dreamboxen fattar alltså inte att det inte är någon riktig CAM, digitalboxen hålls under illusion att en riktig fysisk CAM modul är installerad. Då stoppar man in programkortet i den vanliga kortplatsen på digitalboxen och ska förhoppningsvis kunna titta på TV kanalerna nu.

Så låt anta att du köper en Dreambox och beställer ett abonnemang från Viasat! Du stoppar in programkortet du fått i Dreamboxen och startar upp allting. Men du får ingen signal! Din digitalbox saknar stöd för det kodningssystem som Viasat använder. Vad man normalt gör då i första hand är att man går ut och köper en CAM modul för just det kodningssystem som Viasat använder. Man stoppar in det i digitalboxen och sätter in programkortet i den. Då ska det fungera.

Men om du har en digitalbox utan CAM plats så finns det normalt sett inget du kan göra för att få det att fungera. Då måste du antingen köpa en ny digitalbox med plats för CAM modul eller också en digitalbox som redan har inbyggt det kodningssystem som din TV-leverantör använder så du slipper helt köpa en CAM modul. Men! Om du hade haft en Dreambox! Ja, då kan du som sagt installera en virtuell CAM modul som digitalboxen ser som en riktig CAM modul.

Så du har alltså bättre valmöjlighet om du har en Dreambox! Oavsett om du har en Dreambox med eller utan plats för CAM modul så kan du alltid ladda ner en "virtuell" CAM modul som förhoppningsvis ska fungera med din TV-tjänst. Så du kan slippa köpa CAM moduler i alla lägen, oavsett om din Dreambox har CAM plats eller inte. Men vill du köra med en riktig CAM modul, t.ex. om leverantören kräver en särskild CAM modul så krävs så klart en CAM plats på digitalboxen.

Besvarar det din fråga?....

Du kan lära dig mycket mer om digital-TV, om olika digitalboxar, satellitprogram, och numera också olika datorrelaterade ämnen också på Dr.Dish TV. Det är en tysk TV kanal där man bara pratar om allt som är satellitrelaterat, hur man t.ex. hittar olika satelliter, vilka frekvenser man ska slå in, symbol-rate och andra detaljer, vad man gör om man har störningar i signalen, med mera.

Från början pratade de bara om analoga satellitprogram. Men i och med övergången till digital-TV så täcker de hela fältet nu, allt från digital-TV via parabol/satellit, till digital-TV via marksändningar och kabel. De har som sagt också börjat prata mer om mer datorrelaterade ämnen så som HTPC, mediadelning och liknande. Man har alltså gått från att bara prata analoga satellitsignaler till allt som kan räknas som digital underhållning.

Min bror har följt Dr.Dish TV i många år. Han är mycket intresserad och kan mycket om sånt här. Så jag brukar snappa upp ett och annat av honom. Men han kan mycket mer. Satellit TV-program är det bästa som finns om man frågar honom. Han brukar hylla tyskarna för att de gör TV-program av högsta kvalitet, har stort närvaro på olika satelliter (tror de finns mest på Astra 1 eller vad den heter eller eventuell också Hotbird) i Europa, har bra signal, samtidigt som de sänder ut i princip allting helt gratis (förutom Premiere paketet eller vad det heter).

Jag tror att han kallar det för FTA, free-to-air. Det är inget som svenskarna känner till brukar han skoja. Han menar att de svenska TV-bolagen vill ta betalt för allting, och i många fall har man inte som kund möjlighet att påverka vilken digitalbox man ska använda utan TV-bolagen och butikerna som samarbetar med dem kränger sina egna boxar som enligt honom sällan håller måttet. Men han brukar säga att Humax och Vantage är bra digitalboxar. Vissa erbjuder dessa boxar, jag har för mig att Com Hem har Humax.

Du skulle ha frågat min brorsa om det här egentligen, han kan det här mycket bättre än jag. Jag är mer av en storebror-wannabe. Men jag försökte besvara din fråga bäst jag kunde. Jag hoppas att du är i alla fall lite mer på det klara nu om hur det här fungerar. Säg till om det är något.

Du kan prova att göra en Google sökning på "introduktion till dreambox" om du vill veta mer om det. Vi får nämligen inte diskutera något här som har anknytning till piratkopiering. Kortdelning över Internet med Dreambox är en slags pirat dekryptering. Du kan läsa på Wikipedia vad pirat dekryptering är på http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_decryption.

Ett kul klipp i Dreamboxens ära: http://www.youtube.com/watch?v=5cPWLaWwc5M&feature=player_emb...

Du kan läsa mer om Dreambox på Wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Dreambox eller på http://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox.

Dr.Dish TV finns på Astra vid 19,2 grader öst. Du kan besöka deras webbsida också på http://www.drdish-tv.com/. Jag såg nu att de har någon Dreambox relaterad nyhet på tapeten på startsidan. Kan vara värt att spana in.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hej jag skaffade dreambox och har en prenumeration... jag har alla svenska kanaler svt,tv,tv1000 osv... men när jag väljer en kanal då måste jag vänta en stund för att få fram den ... kan det ha med internet anslutning och göra snälla hjälp mig

Permalänk
Skrivet av Abb£:

Hej jag skaffade dreambox och har en prenumeration... jag har alla svenska kanaler svt,tv,tv1000 osv... men när jag väljer en kanal då måste jag vänta en stund för att få fram den ... kan det ha med internet anslutning och göra snälla hjälp mig

Samma för mig, men tror att det kan vara att den måste ansluta sig till en server eller något som tar lite längre tid.

Visa signatur

Fractal Design Nano S - Asus Z170I Pro Gaming - Asus 1060 OC - 8GB Kingston Hyper X - 250GB Samsung 850 Pro

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte alls insatt i detta men hur som. Just nu bor jag hemma och vad som finns för tillfället är canal+ via parabol. Kan man med hjälp av en dreambox då använda den som en "tvillingbox" eller cardshareing, vad som nu gör att det går att dela med sig av kanalerna till en annan tv?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Nu är jag inte alls insatt i detta men hur som. Just nu bor jag hemma och vad som finns för tillfället är canal+ via parabol. Kan man med hjälp av en dreambox då använda den som en "tvillingbox" eller cardshareing, vad som nu gör att det går att dela med sig av kanalerna till en annan tv?

Snabba svaret Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyfiken

Hej jag är nyfiken på köpa en Dreambox och har några funderingar.
Min bror har ett abonnemang och vad jag förstår med card sharing kan vi koppla hans kort in i dreamboxen och sen få samma kanaler som han har.
Om han har parabol och ja vill köra via vanlig antenn hur blir det då?

Permalänk

Då fungerar det inte tyvärr. Det är inte samma abonnemang för kabel-tv och satellit. Har du kanske möjlighet att sätta en parabol? Har du fri sikt åt söder? Finns ganska smidiga paraboler faktiskt. Hör av dig till mig innan du köper box om du köper så lovar jag att jag ger dig ett bättre pris än det du fått.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har stadsnät nyligen installerat via bredband fibre med en hastighet av 30+30. Kan man ansluta en dreambox till fiber utan att teckna abonnemang med en TV leveratör, och bara titta på dem s.k. gratis kanaler (och där menar jag alla gratis engelska kanaler från hela världen), eller kan man koppla dreambox via parabol och få då dessa gratis kanaler utan abonnemang?

ytterlig information
Permalänk
Skrivet av zalsson:

Snabba svaret Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan man dela den befintliga i så fall på ett smidigt sätt? Jag skall köpa en dreambox o parabol men har inte lust att betala 2 "abonnemang" bara för att jag skaffar en box till från "leverantören".

Tack på förhand.

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
CPU: i7-2600K @ 3.4GHz MB: m-ATX Z77 Gigabyte G1.Sniper M3 Mem: Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING HDD: Samsung 840 SERIES 240 GB HDD: 2TB HDD Case: Fractal Design Arc Mini R2 PSU: CoolerMaster 620W OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns nästan inte en enda fördel med dreambox om du INTE ska köra med card sharing, den är långsam och inte helt enkel för en nybörjare. SÅ ska du bara se "gratis" kanalerna så skulle jag nog köpa en billig boxer eller liknande..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Japp. Han som åkte fast verkar ju dock inte vara någon hemlighetsninja direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Finns nästan inte en enda fördel med dreambox om du INTE ska köra med card sharing, den är långsam och inte helt enkel för en nybörjare. SÅ ska du bara se "gratis" kanalerna så skulle jag nog köpa en billig boxer eller liknande..

Det finns fördelar med Dreambox, även utan köra cardsharing via LAN och är bättre än en billig boxer.
- Dreambox/HD med HDD plats kan man spela in och titta på andra kanaler. Beroende parabol uppsättning.
- Rikta in satelliter man vill ha, beroende på hur många LNB man har på parabolen. Se på alla fria kanaler/HD från hela världen.
- Dreambox med 2 kortplaster, slipper man ha 2 olika boxar från Viasat och CD, om man nu har både prenumerationer från båda.. (Viasat HD kanaler fungerar inte längre med Dreambox HD eller andra digital box, men CD HD kanaler fungerar fortfarande)
- Möjligen också bättre bild och ljud. Beroende vilken emulator mjukvara man kör.
o.s.v

Att det inte finns ett enda fördel är fel.

Men dreambox är inte den enda digitalbox och finns uppsjö andra som har liknande funktioner eller bättre än dreambox.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Finns nästan inte en enda fördel med dreambox om du INTE ska köra med card sharing, den är långsam och inte helt enkel för en nybörjare. SÅ ska du bara se "gratis" kanalerna så skulle jag nog köpa en billig boxer eller liknande..

Långsam, absolut om man har en 500/600/800.. Och absolut Inte för nybörjare.
Men att köpa en dreambox/VU/Miracle etc och köra via/c+ kort i är bara dumt, glömm hd kanalerna på viasat. och c+ har släckt några redan och kommer nog släcka mera innom snar framtid.

Det finns alltid smarta snubbar som ligger steget före då det gäller tex 'Pairing', men det håller de inne med sj och inte pratar om till almänheten.
Tyvärr är det smartaste valet idag inte att köpa en Dreambox, då alla Clones totalt förstört för de som har äkta dreambox, Dreambox supportar inte längre några images.
Tyvärr så e nog det bästa alternativet idag att köpa en VU.
Sj så sitter jag med en DM8000, 4 Tuners för ca 12k. och är bra förbannade på alla dessa clones som förstört så jag inte kan använda vilken image jag vill.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Långsam, absolut om man har en 500/600/800.. Och absolut Inte för nybörjare.
Men att köpa en dreambox/VU/Miracle etc och köra via/c+ kort i är bara dumt, glömm hd kanalerna på viasat. och c+ har släckt några redan och kommer nog släcka mera innom snar framtid.

Det finns alltid smarta snubbar som ligger steget före då det gäller tex 'Pairing', men det håller de inne med sj och inte pratar om till almänheten.
Tyvärr är det smartaste valet idag inte att köpa en Dreambox, då alla Clones totalt förstört för de som har äkta dreambox, Dreambox supportar inte längre några images.
Tyvärr så e nog det bästa alternativet idag att köpa en VU.
Sj så sitter jag med en DM8000, 4 Tuners för ca 12k. och är bra förbannade på alla dessa clones som förstört så jag inte kan använda vilken image jag vill.

Var lite inne på en VU+ Solo SE men menar du att det inte går att få några HD-kanaler på comhems nät med CS? :/

Permalänk
Medlem

HD kanalerna är pairade med orignal boxen/boxarna som comhem har godkänt. Numera kör de TiVo som är helt kortlöst dessutom om du blir ny kund.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Fattar nog...

Men önskar bra råd.

Har en Dreambox 800 med satellitinterface, som fungerat utmärkt i nästan 10 år. Vi tittar bara på Svt 1 och 2 och Kunskapskanalen, ej HD.. Kör kortlöst genom Sirius/Viasat. Vi har en bra tjocktv med Scart ingång som vi inte tänker byta ut.

Gissar att Viasat från mars enbart kommer att köra HD kanaler över satellit mot "egna" pairade set top boxar. Och då är det game over för Dreamboxen.

Min ide är att "återanvända" Dreamboxen. Och köra IPTV via DB's LAN ingång. Enklast vore naturligtvis att byta DB mot en vanlig set-topbox, men hittar ingen med Scart.

Nån som har en uppfattning om detta skulle funka mot en gammal TV med Scartingång? Hur styr man isåfall kanalvalet. (I satellitfallet gör man ju transpondersökning, och väljer ut favoritkanaler.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gammal tråd, men ändå: Jag har en Dreambox som jag inte använder längre. Är de säljbara nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreascarlsson:

Gammal tråd, men ändå: Jag har en Dreambox som jag inte använder längre. Är de säljbara nuförtiden?

Allt till vänster om 800HD här skulle jag säga är värdelöst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox#Dreambox_models

Men även de nyare fast utgångna modellerna har ett värde i bara hundralappar.

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Allt till vänster om 800HD här skulle jag säga är värdelöst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dreambox#Dreambox_models

Men även de nyare fast utgångna modellerna har ett värde i bara hundralappar.

Tack för svaret! 👍

Permalänk
Medlem

Om du enbart är ute efter att kunna se på flera apparater samtidigt så skulle jag inte påstå att Dreambox/VU+ är värt att satsa på av flera anledningar:

CD och Viasat gör allt för att göra det svårare att använda andra än deras boxar.
När kanalerna byter frekvens, så måste man söka manuellt.
Enklare att använda Apple TV som extra boxar.
Inte en hel maskinpark som behöver startas upp efter strömavbrott.
Alla kanaler, framförallt de med bäst bild fungerar inte på Dreambox/Vu+.
När man väl fått allt att funka med klient-OS, server-OS och kanallistor, så kommer det någon jäkla uppdatering som ska göra allt sååå mycket bättre och då börjar allt om igen.
Osv
Osv

Det fanns en tid då jag sa Dreambox FTW, men den tiden är förbi.

Visa signatur

...nauleem