Windows 7 SP1 officiellt RTM, ute 22 februari

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 SP1 officiellt RTM, ute 22 februari

Microsofts första stora uppdateringspaket till Windows 7 släpps till alla kunder den 22 februari.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

kommer väl bli intressant om dem har fixat buggarna med razertangentborden !

Permalänk

Varför kan man ladda ner den 6 dagar på hemsidan innan den kommer ut via windows update?
Ett test för att se så att det inte är några buggar? eller brukar de göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Varför kan man ladda ner den 6 dagar på hemsidan innan den kommer ut via windows update?
Ett test för att se så att det inte är några buggar? eller brukar de göra så?

Bandbredd handlar det nog om, en rejäl anstormning brukar det vara - och ja, det brukar vara så.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Bandbredd handlar det nog om, en rejäl anstormning brukar det vara - och ja, det brukar vara så.

Men hur många laddar hem det innan jämfört med när den släpps på Win Update? Det kan väl bara handla om några %, men det kanske räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Varför kan man ladda ner den 6 dagar på hemsidan innan den kommer ut via windows update?
Ett test för att se så att det inte är några buggar? eller brukar de göra så?

Länk till denna?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Länk till denna?

Han syftar nog till att det kommer släppas på MSDN och liknande 6 dagar innan det blir tillgängligt via windows update.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lingen123:

Varför kan man ladda ner den 6 dagar på hemsidan innan den kommer ut via windows update?
Ett test för att se så att det inte är några buggar? eller brukar de göra så?

Vadå från hemsidan? MSDN och liknande är ju en tjänst som Microsoft erbjuder för utvecklare och de får alltid tillgång till deras mjukvara ett tag innan den släpps officiellt. Detta för att ge utvecklare en större möjlighet att fixa uppdateringar till egen mjukvara innan det släpps officiellt. Just den här uppdateringen är nog mer princip en praktiskt dock.
Jag har tillgång till MSDN genom skolan och kunde därför ladda hem Windows 7 RTM ett par månader innan officiellt lanseringsdatum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegalan:

kommer väl bli intressant om dem har fixat buggarna med razertangentborden !

Har ett Razer keyboard (och mus). Vilken bugg menar du?
Att musen alt tagnentbordet släcks ned när man kommer förbi inloggningsskärmen och att man då måste dra ur USB sladden och in igen för att det skall kicka igång?

Brukar inte Servicepacks innebära prestandaförbättringar i spel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegalan:

kommer väl bli intressant om dem har fixat buggarna med razertangentborden !

Utveckla gärna. För tillfället låter det som omvänd logik. Samma som ShitBlaster försökte med när Vista kom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegalan:

kommer väl bli intressant om dem har fixat buggarna med razertangentborden !

Har en razer mus. drivarna fungerade några månade sen crasha dom totalt. så kör utan drivare nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utveckla gärna. För tillfället låter det som omvänd logik. Samma som ShitBlaster försökte med när Vista kom.

Precis, det är Razer som ska fixa deras drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Brukar inte Servicepacks innebära prestandaförbättringar i spel?

Först och främst så är dessa "Servicepacks" endast en "samling" av alla uppdateringar som har släppts...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Om SP1 bara innehåller alla fixar som släpps hittills i ett paket, varför stressa att ladda ner när man då redan har dem genom WUD?

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Först och främst så är dessa "Servicepacks" endast en "samling" av alla uppdateringar som har släppts...

Mjo, det stämmer väl

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Först och främst så är dessa "Servicepacks" endast en "samling" av alla uppdateringar som har släppts...

Skrivet av Oberoende:

Om SP1 bara innehåller alla fixar som släpps hittills i ett paket, varför stressa att ladda ner när man då redan har dem genom WUD?

Service pack är inte enbart en samling av tidigare uppdateringar och säkerhetsfixar, utan innhåller vanligen också utökat stöd för hårdvara och ny kod som ersätter eller erbjuder nya funktioner eller gränssnitt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det som kommer till direkt nytta i W2008 server är Dynamic Memory i Hyper-V.
Har varit rätt kasst innan där de virtuella maskinerna tog det fysiska minne på host-servern som de var inställda på, istället för att bara ta den mängd som behövdes för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Service pack är inte enbart en samling av tidigare uppdateringar och säkerhetsfixar, utan innhåller vanligen också utökat stöd för hårdvara och ny kod som ersätter eller erbjuder nya funktioner eller gränssnitt.

Citat: "Windows 7 Service Pack 1 samlar främst ihop alla tidigare ändringar och buggfixar i en enda stor uppdatering, vilket inte minst snabbar upp installationen av ett nytt operativsystem. Några större nyheter syns dock inte i ändringslistan."

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Doh. Så brände man ut Win 7 igår (lagligt mind you)

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Citat: "Windows 7 Service Pack 1 samlar främst ihop alla tidigare ändringar och buggfixar i en enda stor uppdatering, vilket inte minst snabbar upp installationen av ett nytt operativsystem. Några större nyheter syns dock inte i ändringslistan."

Se gärna vad jag svarar på så slipper vi onödigt hårklyveri.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När kan det tänkas finnas skivor med integrerat servicepack 1 att köpa? Vi funderar på att skaffa en licens till här hemma och det vore ju smidigt att ha den med på skivan direkt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Service pack är inte enbart en samling av tidigare uppdateringar och säkerhetsfixar, utan innhåller vanligen också utökat stöd för hårdvara och ny kod som ersätter eller erbjuder nya funktioner eller gränssnitt.

Skrivet av Knashatt:

Citat: "Windows 7 Service Pack 1 samlar främst ihop alla tidigare ändringar och buggfixar i en enda stor uppdatering, vilket inte minst snabbar upp installationen av ett nytt operativsystem. Några större nyheter syns dock inte i ändringslistan."

Precis...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis...

Men det är inte vad du skrev

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Se gärna vad jag svarar på så slipper vi onödigt hårklyveri.

He he, nu när jag läser om din mening igen så ser jag att jag svarar felaktigt.
Sorry, missade helt enkelt just det fetstilta i det du skriver:

Skrivet av Dr.Mabus:

Service pack är inte enbart en samling av tidigare uppdateringar och säkerhetsfixar, utan innhåller vanligen också utökat stöd för hårdvara och ny kod som ersätter eller erbjuder nya funktioner eller gränssnitt.

Du skriver om Service Pack överlag, inte bara om SP1 till Windows 7.

Så, jag får ursäkta mig.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men det är inte vad du skrev

Öh va?

Jag citerade dig och "Knashatt".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Öh va?

Jag citerade dig och "Knashatt".

Ofullständiga meningar kan vara svåra att tolka ibland. Och det var vad som hände här. Somna om

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Microsofts första stora uppdateringspaket till Windows 7 släpps till alla kunder den 22 februari.

Läs artikeln

oj hade totalt glömt bort detta..fick tag i den slutgiltiga hm i januari någon gång via mitt jobb trodde den var ute till alla för länge sedan..förvirrad som jag är trodde jag att jag tom redan installerat den på 2 av mina 3 datorer där ser man bäst att börja äta mer fisk och tillbringa mer tid away från datorn kanske:D

Permalänk
Avstängd

Jag har ytterligare gång gått tillbaka till Windows XP x64 (vilken ordning det nu är). Hade Windows 7 + läckta SP1 installerat så tidigt som igår, men nej Windows 7 är inte mitt OS helt enkelt. Jag gillar spel som Oblivion väldigt mycket och det spelet hackar på tok för mycket i Windows 7. Efter återinstallationen av Windows XP x64 så kändes det som om jag installerat mycket mer lättviktigt system. Allt kändes så mycket snabbare än Windows 7. Det blir nog hej då för gott till 7:an

Fråga. Det har ju ryktas om att XP inte kan köra 4+ kärnor fullt ut. Är detta bara rykte eller är det verkligen så?

Hittade detta i ett annat forum där moderatorn säger att XP klarar 4+ kärnor

Citat:

Q:
Can windows XP Professional take full use of Intel Core 2 Quad Q9400?

A:
XP can but most programs including games do not use all the cores noted exceptions are PhotoShop, Cad Programs, Some Video Editing Programs, and some 3D modeling software.