Hur är det med träningsvärk egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur är det med träningsvärk egentligen?

Jo nu när man börjat gymma så händer det att man får träningsvärk någon gång.

Problemet är att efter förra passet så har det gått 48 timmar vilket rekommenderas _men_ jag känner fortfarande träningsvärk, inget som handikappar mig precis men det känns.

Jag har sökt på Internet en hel del och vet vad träningsvärk innebär det jag inte kan begripa är dock huruvida det är bra eller dåligt att träna med träningsvärk?

På varje diskussionsforum säger vissa ja och andra nej. Någon här som har koll på vad som gäller, skulle verkligen vilja träna idag nämligen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gå och gör det då. Du dör inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Gå och gör det då. Du dör inte.

Klart jag inte dör duh. Men onödigt om det inte ger resultat eller leder till grövre träningsvärk.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Haha sluta snälla, det är bara att träna. Om du inte har tränat på länge utan kör igång så kommer du få träningsvärk som sitter ett par dagar ju hårdare du kört ju ondare/längre har du det. Därför rekommenderas det att köra väldigt lugnt i början just för att inte få så hård träningsvärk OCH så att man går tillbaka till gymmet igen. När folk kör hårt första passet eller i början så kommer denna isittande värk och dom orkar inte gå tillbaka så det inte blir någon rutin.

Man bör vila varje muskelgrupp ett dygn efter varje pass därför lägger man upp olika grupper olika dagar, muskler behöver vila för att växa till sig. Så gå och träna du det känns men är inte farligt. Det går över med tiden sen får du inte träningsvärk om du inte har en lång slappperiod.

Kör hårt biffen!

Nu är det så att jag gymmat i ca 2-3 veckor. Höjde tyngderna förra passet därför blev det på detta vis. Träningsvärken gör inte så ont, vet inte vart du läst det.

Frågan var mer om det är effektivt att träna med träningsvärk eller om man ska ta det lugnt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Träningsvärk känns/gör ont mer eller mindre vid olika rörelser behöver inte läsa det för att förstå det sen som sagt kan det kännas mer eller mindre. Nog om det.

Har du någonsin hört talas om folk som tränar på gym aktivt som höjt sina vikter eller något och fått träningsvärk och sedan vilat i flera dagar i tron om att det skulle bli bättre? Om ja på den frågan vila du om nej kör på. Och som sagt du är fortfarande i nybörjarform du kommer få träningsvärk, gör samma sak om ett par månader dvs höj dina vikter lite så kommer du inte känna lika mycket för dina muskler klarar mer.

Du tänker för mycket på skitsaker, du blir inte Ronnie Coleman eller ser resultat fortare för att du vilar längre det är snarare motsatt effekt så sluta tramsa och gå och träna men låt varje muskel vila ett dygn.

Tack för ett bra svar trots att det är lite "okej mamma" över det hela.
Trams? Jag frågade bara hur det var att träna med träningsvärk då man läser olika överallt inget mer med det.
Ska till gymmet straxt, ska man ta det lugnt eller köra på som vanligt?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Träningsvärk ska tränas bort, annan värk ska vilas bort. Vad som är träningsvärk och inte lär du dig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kan meddela om att det gick bra, och nu efteråt känner jag ingen träningsvärk alls konstigt nog. Men det kommer väl imorgon eller övermorgon

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Har du aldrig tränat med träningsvärk förut?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

ingen som helst skada sked om du tränar med träningsvärk.
kanske gör lite ondare än vanligt,men mer än så är det inte.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Det är ju skönt med träningsverk!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

48 timmar vila på en muskelgrupp är "standard". om du efter 48 timmar har en sjuhelvetes värk fortfarande så skit i det och bara träna på! värken brukar släppa när man värmt upp ändå

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på 48-timmars regeln, samt att aldrig träna samma muskel två dagar i rad.
Som sagt, har har inte tränat på ett tag så kör på lättare vikter. Jag har haft en två-veckors förkylning och började träna igen förra veckan. Körde på lungt och fick därför minimal träningsvärk trots att jag inte tränat på länge. Nu när jag tränat några pass så börjar det bli mindre träningsvärk. Tränar man t.ex fyra pass i veckan så får man sällan träningsvärk.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Utan träningsvärk kör du för lätt, avsaknaden är ett tecken på att kroppen vant sig och det blir ingen vidare framgång.
Nu är det förstås skillnad på "ajajaj kan inte röra mig" och "det känns lite dagen efter"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Utan träningsvärk kör du för lätt, avsaknaden är ett tecken på att kroppen vant sig och det blir ingen vidare framgång.
Nu är det förstås skillnad på "ajajaj kan inte röra mig" och "det känns lite dagen efter"

Jag kör inte lätt, jag kör så jag blir jävligt slut precis efter passet. Har jag t.ex. kört biceps så skakar jag som en pensionär om jag te.x håller fram armen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Utan träningsvärk kör du för lätt, avsaknaden är ett tecken på att kroppen vant sig och det blir ingen vidare framgång.
Nu är det förstås skillnad på "ajajaj kan inte röra mig" och "det känns lite dagen efter"

Du förenklar så mycket att det blir helt fel. Det skulle kunna vara på det viset, men därtill kommer väldigt stora individuella skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag kör inte lätt, jag kör så jag blir jävligt slut precis efter passet. Har jag t.ex. kört biceps så skakar jag som en pensionär om jag te.x håller fram armen.

Tycker vi frågar Mangemani eftersom han förmodligen har mest gym-erfarenhet på hela forumet. Får du fortfarande träningsvärk mange?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Det är ju skönt med träningsverk!

Jag håller med. Träningsvärk är grymt skönt. MMmm.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Skrivet av frankof:

Utan träningsvärk kör du för lätt, avsaknaden är ett tecken på att kroppen vant sig och det blir ingen vidare framgång.

BS
har tränar i snart 10 år,inte haft träningsvärk under dom senaste åren och jag har vuxit som bäst under dessa år.
avsaknad utav träningsvärk betyder inte att man inte kommer få resultat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

BS
har tränar i snart 10 år,inte haft träningsvärk under dom senaste åren och jag har vuxit som bäst under dessa år.
avsaknad utav träningsvärk betyder inte att man inte kommer få resultat.

Man kan bygga muskler utan att få träningsvärk. Man kan få träningsvärk utan att bygga muskler. Så har jag fått lära mig.

Jag tror att Mange inte får träningsvärk just för att han kanske tränar väldigt ofta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Man kan bygga muskler utan att få träningsvärk. Man kan få träningsvärk utan att bygga muskler. Så har jag fått lära mig.

Jag tror att Mange inte får träningsvärk just för att han kanske tränar väldigt ofta.

och du har helt rätt på båda punkterna.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer