Tera: The Exiled Realm of Arborea

Permalänk
Medlem

Tera: The Exiled Realm of Arborea

Ett nytt mmorpg av bluehole studios. Det bygger på många av principerna som gjorde lineage 2 så bra, inga factions och sånt trams. Det kommer förmodligen vara väldigt politik och PvP inriktat fast med PvE mycket mer utvecklat än det var i spel som lineage 2 vid release. Det kommer inte heller vara "point and click" vilket kan bli intressant.

Release mässigt så har de precis haft första NA/EU testerna nyligen och dom förbereder tredje stänga betan i korea nu med ca 20000 deltagare.

Spelet är som sagt utvecklat utav många av dom som designade lineage 2, det har även cirkulerat en del nyheter i spelvärlden om hur NCSoft stämde deras f.d. anställda för att ha spridit företagshemligheter innan denna flyttade över med ca 90 andra av NCSofts ansällda. Trots fällande dom så verkar det inte som om att detta kommer att påverka teras release.

Deras websida för västvärlden ( http://www.tera-online.com/ ) har fått en hel del uppdateringar de senaste månaderna men det man framförallt väntar på nu är större betatester.

Forumet är hyffsat aktivt, http://www.tera-online.com/forums/ , de senaste uppdateringarna som kommer från korea finns i tråden http://www.tera-online.com/forums/showthread.php?t=1356

Personligen så ser jag fram emot spelet för att jag gillade lineage 2 väldigt mycket men inte tål hur NCWest hanterar deras verksamhet. Förhoppningsvis kommer detta bli mer seriöst, ett bra tecken är att dom planerar att släppa det samtidigt i hela världen istället för att låta alla ligga ca 6 månader efter korea.

Lite filmer, tänk dock på att detta är i ett tidigt beta stadie. Funktioner som att hoppa och de flesta skillsen har precis blivit implementerade för testning:

filmer från en presskonferens
http://www.youtube.com/watch?v=-NfnC2tqU8A
http://www.youtube.com/watch?v=McknATe4Z_E

några filmer från spelet som dykt upp på sistone
http://www.youtube.com/watch?v=bMF7-TLQBnw&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=BKeLo1-uL0s&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=5JOGE0Am8Os&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=pQHoDBA9lZ8&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Detta är ett spel jag håller koll på. Jag gillade många av sakerna i Lineage2 som jag saknade i Aion, AoC, WoW etc. Hoppas dom lyckas bra med detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppföljaren till Lineage2. Hoppas på det bästa

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

när jag läste Arborea så tänker jag på gamla Crystals of Arborea och Ishar-spelen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

I deras senaste newsletter gör dom det allmänt vilka som kommer ta Tera till västvärlden. Dom har även uppdaterat deras FAQ där det nu står att spelet kommer släppas i början av 2011, lite senare än vad många hoppats på alltså men är väl väntat på MMO marknaden.

Citat:

As part of the preparation for launching TERA outside of Asia, the development team at Bluehole knew it would be necessary to create a publishing organization to represent the interests of Western gamers, and to provide a high level of service in support of the game community. We're proud to announce the creation of En Masse Entertainment-headquartered in Seattle, Washington-to fulfill that role. En Masse will focus on adapting the game for local tastes and overseeing every aspect of game service, from marketing to customer support, from operations to community-relations, and from public-relations to game security.

En Masse Entertainment (en masse means "all together" in French) is an eclectic mix of game industry veterans who share a vision for creating the ideal company and game publisher. We're excited to deliver games that audiences can enjoy "en masse." And right now, we're moving toward our goal of sharing the excitement of TERA with a worldwide audience. It's the same game, same team, and same vision...only now we're making it abundantly clear that TERA is a force to be reckoned with!

We'll be unveiling TERA for Western audiences in a booth on the main show floor at the Game Developers Conference. Hope to see you there this March in San Francisco...and soon in the world of TERA!

The TERA Team

Finns även en intervju med En Masse av terafans som repostats på officiella forumet http://www.tera-online.com/forums/showthread.php?t=1451

Permalänk
Medlem

Spelet har klart intresse vimpeln på sig.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Tera Gameplay Demonstration

"Brian Knox unveiled Tera to the masses through a live demonstration today at GDC 2010. This video covers Console-Control Gaming, Politics, Castania, Crescent Town (FGT PvP Tournament Area), and Basic Storyline"

Combat systemet är som en tredje person konsol hack'n slash action RPG

Permalänk
Medlem

Ska följas! hoppas man kommer med i betan.

Ni kan signa er på deras hemsida.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Tera Gameplay Demonstration

"Brian Knox unveiled Tera to the masses through a live demonstration today at GDC 2010. This video covers Console-Control Gaming, Politics, Castania, Crescent Town (FGT PvP Tournament Area), and Basic Storyline"

Combat systemet är som en tredje person konsol hack'n slash action RPG

Hmm, dom verkade inte gilla att filmen hamnade på youtube men jag skulle tro att det är filmen i följande artikel som du länkade till

http://www.zam.com/story.html?story=21846

För övrigt så börjar vi få mer och mer info och svar på frågor nu när NA/EU teamet är aktiva på forum, twitter och mässor etc.

Permalänk
Medlem

Är förresten fritt fram att söka till deras nästa focus group test nu.

http://www.tera-online.com/forums/showthread.php?t=1911

Permalänk

Vill veta mer

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Nyligen så svarade dom på ett stort antal frågor från deras community:

http://www.tera-online.com/forums/showthread.php?t=1888

Eftersom det fortfarande är i ett så tidigt stadie så är det svårt att härleda särskilt mycket ifrån det. Något som blir mer och mer tydligt dock är att många delar av spelet verkar utvecklas helt septerat mellan regionerna, det verkar som om att dom lägger ner mycket arbetskraft åt att skriva stories och lore specifikt för NA och EU. Jag inbillar mig även utifrån allt jag läst att den parallella utvecklingen är mycket mer djupgående än så, det verkar kunna komma att ske att regler angående pvp samt grind/quest element kan få olika innebörder beroende på hur dom väljer att anpassa det till regionerna. Detta ser jag personligen som både gott och ont, jag vet från lineage 2 att det kan vara bra jobbigt att inte ha något inflytande på devsen samt att det tar väldigt lång tid att få bugfixar från korea etc. Men samtidigt så har jag stor respekt för hur koreanerna skapt spelet, jag hade inte velat ha det enklare på något sätt vilket många västerländska spelare vill.

En simplare faq finner ni här:

http://www.tera-online.com/about_tera/faq/faq.php
går även att hitta mer information om man bläddrar runt.

Fansites finns det också:
http://www.terablah.com/ - mindre modererat forum som kanske inte helt respekterar regler så som nda etc. Dock är dom flesta nda brotten via länkar till östeuropeiska sidor.
http://www.terafans.com/ - fansida som funnits i ett tag nu, verkar vara uppdaterad med nyheter och info

Permalänk
Medlem

Det här spelet känns faktiskt rätt fräscht, speciellt med alla instanserade mmoer som släpps nu. Blir definitivt att prova det när det släpps.

Permalänk
Medlem

Lite info från utgivarna angående FGT2 och kommande tester:
http://www.tera-online.com/forums/showthread.php?t=2121

Dom gör det klart att deras fokus just nu ligger helt på att anpassa spelets innehöll för den västerländska marknaden.

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen hålla ett öga på detta spel. ser LOVANDE ut. väldigt vacker grafik en så länge och det kan ju inte bli mer en bättre känns det som.

MEN! Dom har nog tagit av lite kläder på dom kvinnliga karaktärerna haha, Som I Warhammer online. Sorceress och Witch elf. hoho XD!

Skin 4 the win.

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Var lite taggad på det här spelet, men fick reda på att de kommer att använda sig av sk. channels som AoC också använde sig av. Dvs att man kan stå på samma ställa som sin kompis utan att se honom då man är i channel nr 2 medan han är i channel nr 1.

Vet dock inte i vilken utsträckning detta kommer användas, kanske bara är i "noob zoonerna" vilket inte skulle vara helt fel.

Permalänk
Medlem

Hmm, tror att du har missförstått lite. Spelet kommer ju vara uppdelat i servers så klart, som många andra spel. Det som kommer existera är olika former av instanser, det vill säga ett antal områden för speciella quest eller raids. Och bara för att vara väldigt tydlig så är en instans i det här sammanhanget ett område genererat för en person eller en grupp under en viss tid för att uppnå ett särskilt ändamål. Så länge du inte befinner dig inne i en sådan instans, vilket jag är säker på kommer vara väldigt tydligt, så kommer du alltid att kunna se din kompis på punkt A(så länge ni spelar på samma server).

Finns säkert svar på just denna fråga på deras forum. Kanske kan kolla på något mer detaljerat under morgondagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Hmm, tror att du har missförstått lite. Spelet kommer ju vara uppdelat i servers så klart, som många andra spel. Det som kommer existera är olika former av instanser, det vill säga ett antal områden för speciella quest eller raids. Och bara för att vara väldigt tydlig så är en instans i det här sammanhanget ett område genererat för en person eller en grupp under en viss tid för att uppnå ett särskilt ändamål. Så länge du inte befinner dig inne i en sådan instans, vilket jag är säker på kommer vara väldigt tydligt, så kommer du alltid att kunna se din kompis på punkt A(så länge ni spelar på samma server).

Finns säkert svar på just denna fråga på deras forum. Kanske kan kolla på något mer detaljerat under morgondagen.

Ja, jag vet hur det är med instanser etc. Men läste precis på deras forum att de även kommer ha så kallade "channels". Men som sagt, ingen som vet i vilken utsträckning de kommer använda dessa channels, om det är hela världen eller bara start-zoner etc.

Ett citat från en person från En masse:

"There are currently channels in the persistent "open" world in TERA. The number and population of these channels is not yet determined."
-- Scapes

Permalänk
Medlem

Det hade jag lyckats missa helt =/, så mycket topics på deras forum att man missar mycket. Det kan absolut vara en deal-breaker för mig, bryr mig inte om det drar ner lagg eller gör quests enklare att genomföra. Det går emot hela anledningen till att jag spelar mmo's, det ska inte vara lätt att göra något och jag tycket att man ska behöva pvp'a för i stort sätt allt som är eftertraktat.

Nä, det är bäst att det bara är för start zones på sin höjd, det är illa nog att det finns instanser över huvud taget. Det skulle ta sjukt mycket från spelet.

edit:

Hittade detta:

Citat:

After some follow-up with the developers, I can clarify that this game element is still in development and the scale of its use being determined. Although channels in the "newbie map(s)" may be necessary upon game launch with all players starting at the same point at the same time, they may not be necessary in later areas. We certainly do not want to create unnecessary barriers to community interaction.

This is one of many game elements we will continue to touch on as TERA moves closer to a release state. In the interim, you are welcome to continue your discussion of the use of channels.
-- Scapes

och något vagare men ändå en hyffsad indikation

Citat:

Someone from the Korean CBT#3 said that after level 20-21 channels don't even exist anymore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Det hade jag lyckats missa helt =/, så mycket topics på deras forum att man missar mycket. Det kan absolut vara en deal-breaker för mig, bryr mig inte om det drar ner lagg eller gör quests enklare att genomföra. Det går emot hela anledningen till att jag spelar mmo's, det ska inte vara lätt att göra något och jag tycket att man ska behöva pvp'a för i stort sätt allt som är eftertraktat.

Nä, det är bäst att det bara är för start zones på sin höjd, det är illa nog att det finns instanser över huvud taget. Det skulle ta sjukt mycket från spelet.

edit:

Hittade detta:

och något vagare men ändå en hyffsad indikation

Soft, hoppas att det fortsätter vara så att de inte finns efter lvl 20-21! Hypen för spelet börjar komma tillbaka lite nu ^^

Permalänk
Medlem

Dags att ta liv på denna gamla tråd

Tja spelat spelet ett tag nu och kan inte mer en säga att jag älskar spelet, inte spelat healer i ett MMO som jag tyckt om som i detta spel. Här handlar det om att som sagt vara på full alert, se till att ha full kontroll relaterat vad som händer och hålla dig undan samtidigt som du måste heala dina medspelare. Det blir bara bättre genom att man måste sikta sina heales igår inte trycka i någon meny och tro att de blir healade

Spelar för stunden en Mystic en av de två healing klasserna, denna fokuserar mycket på att lägga ner healing orbs lite överralt runt fienderna samt har vi en direkt heal som kan heala 2 åt gången om så behövs. Utöver det så har vi diverse summons som hjälper oss, en DPS en tank samt en healer. DPS & Healer summonen finns bara ute i ca 12-15 sekunder och healar / dps'ar ganska så bra under den korta tiden. Healern är ganska en panik heal

Utöver det, upp till lv 23 har jag inte stött på någon punkt då det inte funnits quests. Kartan är dessutom enorm, har enbart varit i en zone av ca 15 st och denna är uppdelad i 5 mindre zoner. ( Förutom startting arean men den räknar jag inte in )

Lite screens:

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Spelet verkar jävligt grymt. Hypad!

Permalänk
Medlem

Mugi, spelar du koeranska betan eller? o.O
Hur lyckades du komma in på den?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

När beräknas detta spel släppas? det såg ganska skoj ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

När beräknas detta spel släppas? det såg ganska skoj ut.

Spelet har släppts i Korea. Europeiska och amerikanska betan börjar i mars är det sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Mugi, spelar du koeranska betan eller? o.O
Hur lyckades du komma in på den?

Nej jag spelar Koreansk Retail, missade betan tyvärr. Fick ett konto av en väns vän ( starcraft freeks ) men aja finns nog andra sätt att fixa konto men inget jag ska skriva om här då de sätten blir lagbrott. Finns dock ofantligt många som använder sig av det då servern vi spelar på har över 500 engelska spelare finns gott om folk

Engelska Utgåvan har ETA höst/vinter. Vist i mars kommer nästa comunity testet igen, detta ifall för dålig kritik kan göra att US/EU releasen blir försenad ännu mer

Faktum kvarstår dock är personligen helt kär i spelet och det har varit ett tag sedan jag har känt det relaterat till ett MMO.

Spenderat störe delen av dagen åt grupp spel och tja mycket trevligt.
Leveling hastigheten efter 20 är dock ganska så långsam, dock värt att notera att än så länge har jag inte stött på något problem med att det inte finns quests. Faktum är att jag har skippat så många så jag vet inte Questarna i sig är ju inga speciella så hoppas på inget där, men det finns quest så det blir över.

Har hört att detta stämmer så got som igenom hela spelet, dock finns vissa levels som mer eller mindre krävs att man spelar tillsammans ifall man vill ha quests. Som sagt va idag spelade jag enbart i vissa grupp områden, åter igen som healer är detta ganska så roligt helt ny och faktiskt bra spelupplevelse, inte samma sak som alla andra MMO's

Lite mer screens från idag Ny armor samt en WTF fiende men men.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hörde något om att de hade lagt till target lock pga att folk hade svårt att träffa, stämmer detta?
Största anledningen till att jag är intresserad av TERA är just för att man behövde sikta och inte bara klicka targetta och spamma sin actionbar.

Permalänk
Medlem

Vissa skills har target lock de flesta har det inte, allt jag har är en CC; en heal och en debuff skill. Hur det fungerar är att du t.ex. ska heala då den träffar två kan du alltså sikta mot två, du behöver alltså sikta mot en spelare i ca 0,5s sedan kan du sikta mot en annan sedan kan du välja när du attackerar. Du behöver fortfarande sikta som sagt va men ja inte till 100%.

Detta gäller dock inte alla skills utan mer skills som har valmöjligheten att träffa mer en 1 target.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vissa skills har target lock de flesta har det inte, allt jag har är en CC; en heal och en debuff skill. Hur det fungerar är att du t.ex. ska heala då den träffar två kan du alltså sikta mot två, du behöver alltså sikta mot en spelare i ca 0,5s sedan kan du sikta mot en annan sedan kan du välja när du attackerar. Du behöver fortfarande sikta som sagt va men ja inte till 100%.

Är det inte lite mer som "tagging" då, dvs man siktar och får lock, men man gör aldrig en "tab" för att byta mål så att säga. Är också lite intresserad av detta spel då det verkar ha en annan combatmotor och känns lite fräsht. Förväntar mig inte att det ska vara som några västerländska spel direkt, men jag har kört Aion och tycker det var kul, men det här verkar betydligt roligare.

Permalänk
Medlem

Jupp det är ungefär så det fungerar med de skillsen, men notera alla fungerar inte så, vissa behöver du som sagt va sikta. Många attacker är också långsamma så rör sig fienderna så kan de lätt missa med

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.