Hur får man full prestanda av 1.65 volt minnen på 1.5 volt moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur får man full prestanda av 1.65 volt minnen på 1.5 volt moderkort?

Okunnig som jag är trodde jag att om jag stoppar in ett par 1600Mhz DDR3 1.65 volt minnen i ett moderkort som stödjer 1600Mhz DDR3 minnen så har jag automatiskt just fungerande 1600mhz DDR3 minnen men har suttit och läst och det verkar som att du själv måste in och ändra volten i BIOS annars nedgraderas dina minnen och körs på en lägre Mhz. Detta ska tydligen bero på att 1.5 volt är standard på moderkort.*

Stämmer detta? Om svaret är ja har jag några följdfrågor:

1: Är det någon fara med att ändra volten till 1.65? Ökad värme, datorn bootar inte osv som exempel.
2: Påverkar det andra komponenter på något sätt?
3: Förhindrar det överklockning av CPU/GPU på något sätt om du höjer volten i bios(?), om ja, hur ska du få RAM minnet att prestera på 1600Mzh samtidigt som du kan överklocka CPU/GPU?

Är trött så blev kanske jättemycket att svara på pga följdfrågorna men hur kan vi ha kommit såhär långt i datorutvecklingen men så kan inte ens moderkorten automatiskt anpassa sig till minnena. Gah hatar verkligen datorer egentligen...

Uppskattar verkligen om någon/några kan förklara det här så inte bara jag men även andra får klarhet.

*
Eller anpassar sig socket 1366 moderkort till minnen med högre volt automatiskt utan att du behöver ändra något?

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om dina minnen är specade att klara 1600mhz vid 1.65volt är det bara att smälla på det i bios.

Sen måste jag rätta dig lite, sorry

Man ändrar frekvensen till t.ex 1600mhz
Man ändrar spänningen till t.ex. 1.65 volt.

Sorry var tvungen att säga det bara

Tycker du ska ladda in XMP3-profilen i bios så kör ditt moderkort en koll mot minnena och kontrollerar vad de klarar/är specade till .

Lycka till

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Påverkar det några andra komponenter om jag höjer spänningen så att minnena ska prestera på 1600Mzh? Läste i en annan tråd som jag inte kan hitta nu att någons system inte startade när han höjde spänningen för att få rätt frekvens från minnena.

Är ALLA moderkort inställda på 1.5 volt också eller är det bara standard? Undrar för när man kollar på moderkort på inet.se så står det (OC) vid vissa frekvenser vilket jag tolkar som att du måste höja spänningen för att moderkortet ska stödja den frekvensen på minnena medan det t.ex inte står något sådant vid andra moderkort.

http://www.inet.se/artikel/1901891/asus-sabertooth-x58 har inga (OC) anmärkningar vid "Hastighet" vilket jag från början tolkade som att man inte behövde ändra något utan då stödjer det moderkortet t.ex 1600Mhz minnen direkt utan att man behöver ändra något.

Så förkortat: Är alla moderkort inställda på 1.5 volt?

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0tte:

Tack för svaret.

Påverkar det några andra komponenter om jag höjer spänningen så att minnena ska prestera på 1600Mzh? Läste i en annan tråd som jag inte kan hitta nu att någons system inte startade när han höjde spänningen för att få ut rätt frekvens från minnena.

Det ska inte påverka, men ibland kan komponenter leva sitt egna liv och göra konstiga saker så

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det ska inte påverka, men ibland kan komponenter leva sitt egna liv och göra konstiga saker så

Så då är DDR3 minnen över 1333Mhz i princip för överklockare då högre frekvenser innebär högre spänning? Ungefär som att 800Mhz var standard för DDR2?

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Standard på 1366 är 1066MHz allt över blir OC trots att det inte står på inets sida, säkert bara en miss.

Det går utmärkt att klocka till 1600 med 1.65V(har asus 1.64V?).
Om du bara spelar så märker du ingen skillnad alls att klocka dina minnen, om du däremot t.ex. kör mycket rendering och liknande så lär du märka skillnad.

Vet inte hur det är på Sabertooth men kolla i bios om det finns någon XMP-profil. Det bör då klocka upp minnena till 1600MHz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Standard på 1366 är 1066MHz allt över blir OC trots att det inte står på inets sida, säkert bara en miss.

Det går utmärkt att klocka till 1600 med 1.65V(har asus 1.64V?).
Om du bara spelar så märker du ingen skillnad alls att klocka dina minnen, om du däremot t.ex. kör mycket rendering och liknande så lär du märka skillnad.

Vet inte hur det är på Sabertooth men kolla i bios om det finns någon XMP-profil. Det bör då klocka upp minnena till 1600MHz.

XMP är förinställda överklockningsinställningar som finns tillgängliga i BIOS eller? Går det att se vad som kommer att ändras innan man använder det?

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0tte:

XMP är förinställda överklockningsinställningar som finns tillgängliga i BIOS eller? Går det att se vad som kommer att ändras innan man använder det?

Precis det är i bios. Vet tyvärr inte hur det är på ASUS, men på mitt Asrock står 1600MHz samt timings och spänning för XMP-profilen i bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Precis det är i bios. Vet tyvärr inte hur det är på ASUS, men på mitt Asrock står 1600MHz samt timings och spänning för XMP-profilen i bios.

Ok tackar för hjälpen. Kommer överklocka grafiken och processorn också men antar att jag får ta det i rätt del av forumet.

Visa signatur

(Kommande bygge) Antec P182 | Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 @ 3.06GHz | 6 GB Corsair DDR3 1333Mhz | Gigabyte GTX560 SOC 1GB | 1x 500 GB Seagate Barracuda + 1TB Western Digital extern HDD | Corsair HX620W | Windows 7 Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0tte:

Ok tackar för hjälpen. Kommer överklocka grafiken och processorn också men antar att jag får ta det i rätt del av forumet.

Är väl lättast att få flest svar så

Men kolla hur XMP reagerar på ditt moderkort, det funkade inte när jag klockade processorn så den följer nog BCLK. Så om du klockar processorn är det möjligt att du får klocka minnena "manuellt". Kolla i alla fall vore ju perfekt om XMP funkade å höll minnena på 1600MHz även vid OC på processorn

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara "rätta" och säga att det du gör i bios är att säga till det, bios alltså, att det skall kolla om minnet har XMS-inställningar i sin SPD och om de har detta, köra minnet på denna inställning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej! Hopaps det är okej om jag lånar tråden lite?
Jag köpte liknande minnen som du, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 och ett nytt moderkort för ett par dagar sedan. Jag gick in bios och ändrade nån multipel till 1:4 och då ställdes de till 1600 mhz i frekvens, men jag ändrade aldrig någon spänning, borde man göra det också för att få maximal prestanda? Jag läste på några sidor att många hade kommit upp i 7,9 i windows egna test på prestandaklassificering på RAM-minnena, medans jag endast kommer upp i 5,9 på ramminnena. Kan Spänningen (1,5 volt istället för 1,65 volt) ha så stor inverkan på prestandan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seatair:

Hej! Hopaps det är okej om jag lånar tråden lite?
Jag köpte liknande minnen som du, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 och ett nytt moderkort för ett par dagar sedan. Jag gick in bios och ändrade nån multipel till 1:4 och då ställdes de till 1600 mhz i frekvens, men jag ändrade aldrig någon spänning, borde man göra det också för att få maximal prestanda? Jag läste på några sidor att många hade kommit upp i 7,9 i windows egna test på prestandaklassificering på RAM-minnena, medans jag endast kommer upp i 5,9 på ramminnena. Kan Spänningen (1,5 volt istället för 1,65 volt) ha så stor inverkan på prestandan?

Spänning och frekvens är olika saker så funkar 1600MHz med den spänning du har är det bara att köra på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jalle64:

Spänning och frekvens är olika saker så funkar 1600MHz med den spänning du har är det bara att köra på.

Du menar väl såklart "volten" och "megahertzen"?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Du menar väl såklart "volten" och "megahertzen"?
http://bungalow.blogg.se/images/2010/trollface_110932580.png

Bra att någon hänger med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)