Tredje generationen SSD från Intel i mars

Permalänk
Medlem

Nu när det talas om utrymme här i tråden, en grej som har förvånat mig är varför de fortsätter att släppa "jämna" GB Eftersom ssd består av massa minneskretsar borde det då inte varit precis som med ramminnen med basen 2, altsså borde vi väl ha 81920MB ca82gb stora diskar som i sin tur blir 80 windows GB aka GiB

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Nu när det talas om utrymme här i tråden, en grej som har förvånat mig är varför de fortsätter att släppa "jämna" GB Eftersom ssd består av massa minneskretsar borde det då inte varit precis som med ramminnen med basen 2, altsså borde vi väl ha 81920MB ca82gb stora diskar som i sin tur blir 80 windows GB aka GiB

Vet att Intel inte partitionerar ut hela utrymmet, antar att de andra inte häller gör det. Fanns massa anledningar till det men kommer inte riktigt ihåg varför. Var något med prestanda eller livsläng eller kanske både och, kan ha haft något med TRIM att göra med när disken börjar bli full.

Permalänk
Medlem

Om du köper en 160 gigs Intel SSD så är det nästan 200 gig flashminnen i den, men det övriga minnet används för att öka prestanda och livslängd.
Så ja, helt korrekt Zarper.

Permalänk

Ska beställa dator nu i dagarna, och har en 120GB G2:a i kundvagnen.
Värt att vänta tills G3 släpps och köpa datorn då istället?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Skrivet av paesha:

Ajfan, då lär du börja titta på ny inom ett halvår max då för att vara säker
Om du kör SSDLife, vad säger den att din disk har för health?

Pjosk!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

Ska beställa dator nu i dagarna, och har en 120GB G2:a i kundvagnen.
Värt att vänta tills G3 släpps och köpa datorn då istället?

Med tillbakadragningen av Sandy Bridge-moderkort och att G3an snart kommer hade jag väntat iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med tillbakadragningen av Sandy Bridge-moderkort och att G3an snart kommer hade jag väntat iaf.

Håller med, även om det kan vara segt att behöva vänta upp till tre månader. Sitter själv och börjar fundera på en SSD, så ser fram emot mer info om G3 och även konkurrenters kommande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdiff:

Det är inte mini-PCIe, utan mSATA. Du pajar inte disken av att sätta i den i en mPCIe-plats, men den funkar inte heller.
Den passar heller inte alla netbooks (om någon). De som körde SSD på en mPCIe-kontakt körde inte mSATA. Nyare kanske kör med mSATA-standarden.

Som jag fattat det, så kommer inte mSATA-modellerna i G3-variant än på ett tag, utan de kommer köra vidare på G2 där. Så om du verkligen vill (och har system som det passar i), så kan du lika gärna köpa nu.

Aha tur att nån är uppmärksam ! Höll på göra en rejäl tabbe där..:O
Trodde jag hittat den perfekta lösningen på dubbla diskar i en smidig laptop..:P

Visa signatur
Permalänk

Hahaha Så här ser det ut för en hardcore-klockare.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Musikälskare

Min G2a 80GB

Work time: 10731 h
Powerd on: 481 times
Data written: 2824 GB

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kollade för skoj skull på min G2a 80GB

Work time: 8311 h (11 months, 16 days, 7 hour)
Powered on: 31 times
Data written: 3616 GB

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av Westelindh:

på listan/bilden står det ju 11 mars

Klart och korrekt!

Permalänk
Medlem

Undrar vad prislappen hamnar för en 600 gigare. Skulle vara så jävla sweet att ha!

Permalänk
Medlem

Är helt klart intresserad av 80 GB-versionen. Frågan är bara vad den kommer kosta.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Coolt, har länge tänkt på om det går att stoppa in en hårddisk i den platsen på laptopen. Förr så satte man ju trådlöst nätverkskort där, men det var jävligt länge sen, numera används den platsen nästan aldrig.
Undrar när man kan lägga vantarna på en sån här i Sverige!

Permalänk
Medlem

Är de på g? Snart Mars

Permalänk
Medlem

Väntar nu också på svar på när dom börjar trilla ner :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nåt nytt angående G3? Tänkte köpa ny dator och då eventuellt passa på med ssd..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim:

Nåt nytt angående G3? Tänkte köpa ny dator och då eventuellt passa på med ssd..

Släpptes idag...