Hitachi tar fram IPS-panel för mobiltelefoner med 720p

Permalänk
Melding Plague

Hitachi tar fram IPS-panel för mobiltelefoner med 720p

Japanska Hitachi lämnar Retina Display i kölvattnet med en ny IPS-baserad 4,5"-panel som klarar hela 1280 x 720 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

0.9% fler pixlar per tum, o herre någon vilket kliv i tekniken!

De har iprincip bara gjort den större och i rätt aspect ratio för 720p

Permalänk
Medlem

Upp till 1080 snart då!. sen får det räcka för mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Synd bara att det var 16:9

Permalänk
Medlem

Kul, kommer säkert inte alls bli skitdyrt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Trevligt. Synd bara att det var 16:9

Säg inte att du vill ha 16:10 el 16:12 på en mobiltelefon Jag förstår hur det kan vara bekvämare på en dator, men när handhållna enheter inte ens kan spela upp fullskaliga videor känns det som att man först och främst kan kräma på så att det blir bra först

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt man ska ha fler pixlar för. På en iPhone 4 går det ju inte att se enskiljda pixlar. Ser hellre att de satsar på strömsnålare och billigare skämar.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Säg inte att du vill ha 16:10 el 16:12 på en mobiltelefon Jag förstår hur det kan vara bekvämare på en dator, men när handhållna enheter inte ens kan spela upp fullskaliga videor känns det som att man först och främst kan kräma på så att det blir bra först

Har 3:2 på min nuvarande telefon. 16:9 blir för långsmalt för att kunna ha ett virtuellt tangentbord och samtidigt ha skärmyta kvar.

Det enda positiva med 16:9 på en handhållen enhet enligt mig är just det att titta på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Förstår inte riktigt man ska ha fler pixlar för. På en iPhone 4 går det ju inte att se enskiljda pixlar. Ser hellre att de satsar på strömsnålare och billigare skämar.

Går går, men bara om man letar efter det (har själv en ifåne 4). Men håller med om att strömsnålare/blligare skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Går går, men bara om man letar efter det (har själv en ifåne 4). Men håller med om att strömsnålare/blligare skärmar.

isf så har du antingen övermänskliga ögon eller defekt telefon.
ögat kan bara uppfatta ett visst antal ppi, iphone 4 har överskridit den gränsen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

isf så har du antingen övermänskliga ögon eller defekt telefon.
ögat kan bara uppfatta ett visst antal ppi, iphone 4 har överskridit den gränsen.

Nja inte helt sant, retina upplösning beror på vilket avstånd du kollar på.
På ca 30 cm avstånd är gränsen 477 ppi för en äkta retina display.
Så om du kolla nära så är displayen långt ifrån "retina-upplöst" och du bör då kunna se pixlar.

Läs följande artikel för mer info:
http://www.tomsguide.com/us/retina-display-iPhone-Resolution-...

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa läsglasögon kanske, ni över 30?

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Går går, men bara om man letar efter det (har själv en ifåne 4). Men håller med om att strömsnålare/blligare skärmar.

Nice då kan jag bära en bil med lillfingret

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd

Riktigt fint att utvecklingen inte står still hos mobiltelefoner heller, massor med dual-core-modeller som kommer att komma ifrån både HP och LG bland andra, och sedan IPS-panel nu också =O låter som något Apple kommer att använda sig av i iPhone 5 =P även om jag själv tänker köra på Android-spåret när plånboken tillåter och mobiltelefonin har den beräkningskraft som jag vill ha

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Riktigt fint att utvecklingen inte står still hos mobiltelefoner heller, massor med dual-core-modeller som kommer att komma ifrån både HP och LG bland andra, och sedan IPS-panel nu också =O låter som något Apple kommer att använda sig av i iPhone 5 =P även om jag själv tänker köra på Android-spåret när plånboken tillåter och mobiltelefonin har den beräkningskraft som jag vill ha

Bara så du vet så har redan fyran IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Har 3:2 på min nuvarande telefon. 16:9 blir för långsmalt för att kunna ha ett virtuellt tangentbord och samtidigt ha skärmyta kvar.

Det enda positiva med 16:9 på en handhållen enhet enligt mig är just det att titta på film.

håller med, usch och blä för 16:9. Tycker inte heller om det till PC. Kör med gamla hederliga 5:4 tills en vettig 16:10 skärm släpps

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Förstår inte riktigt man ska ha fler pixlar för. På en iPhone 4 går det ju inte att se enskiljda pixlar.

Varför i hela världen vill man kunna se enskilda pixlar på sin skärm?

Permalänk
Medlem

Känns som det är mest fördelaktigt att man håller sig till en standard än att ha massa olika där ute. 16:9 är så nära mainstream överallt att det bör bli standard i lurar också.

Jag har aldrig ägt en smartphone för jag väntar på att en vettig sådan med just 16:9 skärm ska komma. Detta är en trevlig utveckling för mig.

Om det är något som tidigare generationer mobiler lider av så är det skärmar i alla möjliga sjuka upplösningar och aspect ratios. Jag iallafall vill ha en som håller lite standard och ingen kalle-anka-telefon. Förhoppningsvis är denna skärmen den första av många 720p i olika storlekar.

Ineffektivt skärmutnyttjande vid videouppspelning är ett problem som aldrig skulle försvinna med skumma aspect ratios, men att kunna fixa ett tangentbord som passar ok och som det går att vänja sig vid är bara ett temporärt hinder just i övergången till ny aspect ratio. Att inte välja widescreen känns som en kortsiktig och envis inställning. Att folk har blivit bekväma med kalleanka-aspectratios är dock fullt förståerligt då dem finns så många i omlopp så jag klankar inte ner på någon för vad dem har vant sig vid att föredra.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Varför i hela världen vill man kunna se enskilda pixlar på sin skärm?

Jag tror att han menar att iPhone 4-upplösningen räcker.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jenz1992:

Bara så du vet så har redan fyran IPS

Nu vet jag det =P var inte direkt så att Apple hade med det bland sina specifikationerna jag läste som publicerades inför releasen av iPhone 4 =/ men tack iaf, då har man lärt sig något nytt

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Förstår inte riktigt man ska ha fler pixlar för. På en iPhone 4 går det ju inte att se enskiljda pixlar. Ser hellre att de satsar på strömsnålare och billigare skämar.

DPIn var densamma men upplösningen högre. Jag använder hellre en lur med lite större skärm en iPhone 4 - 4,3 tum på min DHD motsvarar en skärmstorlek ungefär lika stor som själva iPhonen (då skärmen tar upp en större yta procentuellt än på iPhonen)

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av white_rabbit_:

Går går, men bara om man letar efter det (har själv en ifåne 4). Men håller med om att strömsnålare/blligare skärmar.

Kan bekräfta detta. Om man kollar så går det lätt att se pixlarna på en iPhone 4, särskilt vid text. Inte för att deras dpi är problematisk men den är inte prefekt. Precis som allt och alla andra idag så överdrive Steve Jobs sina uttalande om deras produkter, ett annat exempel är att iPhone egentligen inte alls är magisk i verkligheten. Jag är ingen Apple hater (har Macbook Pro, Mac Pro, tre iPhones) men sanningen är att iPhone 4 skärmen är något överskattad.

Men det som jag gillar mest är den ökade skärm storleken och förhöjda upplösningen, i en telefon med en snabb processor så lär man snart kunna köra 720p video utan att behöva transcoda eller skala ner. Just i film och video ser jag det som en stor fördel. Har själv en Desire HD och jag föredrar den större skärmen långt över iPhonarnas små skärmar. När jag bara hade iPhones eller andra smartphones med mindre skärmar eller samma storlek så tänkte jag inte på det men sedan jag skaffade min DHD så känns iPhonens skärm fjuttig och jobbig att surfa, läsa på. Ändå är inte DHDn mycket större rent fysiskt och i fickan märker jag ingen skillnad på att ha en iphone eller en DHD men sen så utnyttja ju inte iPhonen utrymmet optimalt heller.

Men vad jag nästan saknar mer är tablets i 16:9 med 720p upplösning istället för alla dessa 1024*768 tablets. Då hade de varit enorm mycket mer användbara som portabla tv apparater och video spelare. Perfekt för långa flyg eller tågresor.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Proffsmobbare

Tar Hitachi fram IPS-panel för mobiltelefoner med 720p eller tar Hitachi fram IPS-panel med 720p för mobiltelefoner?

Hum.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

ögat kan bara uppfatta ett visst antal ppi, iphone 4 har överskridit den gränsen.

Men snälla, här har vi en som har gått på Apples propaganda.

Permalänk
Medlem

16:9 på en mobil?

Permalänk
Avstängd

nu är det så att Ögat kan uppfatta 500MP (Med båda ögonen) i teorin Sen om du kan fokusera nära (Ha ögat typ 1cm från skärmen) så kan du se pixlarna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Nja inte helt sant, retina upplösning beror på vilket avstånd du kollar på.
På ca 30 cm avstånd är gränsen 477 ppi för en äkta retina display.
Så om du kolla nära så är displayen långt ifrån "retina-upplöst" och du bör då kunna se pixlar.

Läs följande artikel för mer info:
http://www.tomsguide.com/us/retina-display-iPhone-Resolution-...

Så Retina är ett allmänt begrepp och inte bara ett namn som Apple hittat på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Ordet RETINA är ett ord som Apple inc har patenterat ( http://www.trademarkia.com/retina-85056810.html ) . Deras tanke har nog varit att övertyga folk deras skärm är bäst och att mänskliga ögat inte kan uppfatta mer DPI än vad Iphone 4 levererar viket ej stämmer. Mao smart marknadsföring...
Lägger också en röst på strömsnålare skärmar vilket borde vara en naturlig evolution.

Permalänk
Skrivet av roberto99:

Ordet RETINA är ett ord som Apple inc har patenterat ( http://www.trademarkia.com/retina-85056810.html ) . Deras tanke har nog varit att övertyga folk deras skärm är bäst och att mänskliga ögat inte kan uppfatta mer DPI än vad Iphone 4 levererar viket ej stämmer. Mao smart marknadsföring...
Lägger också en röst på strömsnålare skärmar vilket borde vara en naturlig evolution.

Snarare är det varumärket de har patent på. Engelska ordet retina betyder ju näthinna vilket knappast Apple har ensamrätt på. Vore det fallet hade nog många optiker blivit sura.

Permalänk
Entusiast

Yay! Snart kan man titta på en 720p film på telefonen. Notera singular för sen lär batteriet vara tomt med tanke på hårdvaran som krävs. Det har inte hänt så mycket med energidensiteten på Li-celler tyvärr. Ser hellre att de satsar på strömsnåla komponenter än att pressa in massa prestanda. Dagens smartphones har ju på gränsen till för kort batteritid som det är. Man tömmer lätt batteriet under en dag om man använder den flitigt så snart måste man ju ladda den vid lunch också om den ska överleva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24