Permalänk

VIlka minen ska jag köpa?

Hej!
I Mitt modekort har jag 2 st "två slottare" till minerna, för tillfället har jag två stycken "CORSAIR Xms2-6400. 800MHz, 1GB. NU har jag som sagt tänkt att köpa till lite mer mine och jag undrar om jag måste köpa exact likadana minen för att de ska kunna arbeta med varandra eller om jag kan köpa fräshare minen.

PS: dessa två 1GB minerna sitter i samma "slot"

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan/bör köpa matchande minnen för att det skall funka bäst, men du kanske vill ha tvågigabytare per sticka istället, minne är ju "rätt" billigt idag?! Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag har ett GIGABYTE GA-EP35-DS3

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör fungera med 2GB-stickor i detta moderkort, dock kan det vara lite svårigheter med att köra fyra stickor på moderkortet så du kanske behöver höja lite på nordbryggans och/eller minnets spänning lite grand för att det skall bli stabilt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Så lättast vore att skaffa ett 2GB minneskort att sätta i den andra "dim sloten" i stället för att sätta in två stycken 1GB minneskort till.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, tre är heller inte att föredra då du inte får dualchannel med udda antal stickor. Då skulle jag köpt två 2GB:s stickor och tagit bort de gamla

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hmm, blir väll att försöka hitta 2 st 2GB minneskort på tradera eller blocket, samt köpa http://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-1... och hoppas på det bästa:)
förresten hur tar man reda på om sitt modekort är kompatibelt med detta grafikkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Det skall gå att köra med detta i ditt moderkort, dock kräver det ett bra nätagg minst 450W av bra märke.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

på inet kostar ddr2 2*2gb runt 550ingen , man kan ju hitta rätt billiga med på blocket å tradera, men skulle det gå köpa 2st 1gb = 4st 1gb ? ser dom kostade 135kr för 1gb 800mhz ddr2 adata, har ett ds3 jag med och undrar, för har en surfburk men har 2st 1gb nu och undrar om det är stabilt att köra på 4st 1gb stickor?

fan vad omständigt ja skriver haha

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr_byxan123:

PS: dessa två 1GB minerna sitter i samma "slot"

enligt manualen din så ska du sätta minnena i slot 1 och 3 räknat från cpun , alternativt slot 2 och 4.
för att minnena ska köras i dual channel.

vet inte exakt vad du menar med samma slot , om du menar att de sitter i slots med samma färg (vilket isf är rätt)

eller om du har satt dem bredvid varandra ( vilket i så fall är fel )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Har ett 450Wmed märke CORSAIR, så det hoppas jag räcker. Dock läste jag att det nya grafikkortet kräver 6-pinns kontakt, hmm undrar om jag har en sådan, strömförsörjningen till mitt nuvarande grafikkort har 2 rader med 3 stycken kablar i varje rad, är det de som menas med 6 pinns kontakt?
frågar den okunniga xD

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347823#extra
329kr st, fan där var de ju inte allt för billigt om man räknar att de är DDR2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr_byxan123:

Har ett 450Wmed märke CORSAIR, så det hoppas jag räcker. Dock läste jag att det nya grafikkortet kräver 6-pinns kontakt, hmm undrar om jag har en sådan, strömförsörjningen till mitt nuvarande grafikkort har 2 rader med 3 stycken kablar i varje rad, är det de som menas med 6 pinns kontakt?
frågar den okunniga xD

märket på nätagget är mindre viktigt , den specifika modellen har vi mer nytta av.

det är en 6 pin's kontakt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jo men det är en sådan kontakt jag har:)
Hmm, Angående Nätagget så är det en CORSAIR VX450W power supply.
Borde inte dessa minen passa mitt modekort också?
http://www.tradera.com/MINNE-CORSAIR-4GB-DDR2-XMS2-PC6400-800...

Permalänk
Medlem

japp , eftersom bägge har standarden ddr2 , så är de kompatibla.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr_byxan123:

Jo men det är en sådan kontakt jag har:)
Hmm, Angående Nätagget så är det en CORSAIR VX450W power supply.
Borde inte dessa minen passa mitt modekort också?
http://www.tradera.com/MINNE-CORSAIR-4GB-DDR2-XMS2-PC6400-800...

Fast tradera och blocket brukarvara dyrare än nya ibland. Jag har fått mer för mina saker än nypris imellanåt.
Så räkna med att dessa kommer sluta på runt 500+ kr

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Herr_byxan123 Visa inlägg

PS: dessa två 1GB minerna sitter i samma "slot"
enligt manualen din så ska du sätta minnena i slot 1 och 3 räknat från cpun , alternativt slot 2 och 4.
för att minnena ska köras i dual channel.

vet inte exakt vad du menar med samma slot , om du menar att de sitter i slots med samma färg (vilket isf är rätt)

eller om du har satt dem bredvid varandra ( vilket i så fall är fel )
__________________
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | ASUS 5870 | 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |

HAHA, jag har alltid undrat varför det står att jag bara har 1GB i ram minne när jag startar dator HAHAHA, nu förstår jag varför, de satt jämte varandra i olika färger xD:) tack för hjälpen ^^

Permalänk

hmm, gjorde som du sa och satte dem i samma färger (1 och 3), men nu startar den inte ens och jag fick blå skärm =/
och av någon anledning står det att jag har 512 mb i ram nu ? lol xD fan fan e detta xD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter som du har problem mer än bara dualchannel. För du sade inna n att det bara visat 1gb, när du själv skriver att du har 2st 1gb.
Kanske fel på moderkort eller minnet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com