vad är grejen med surfplattor?

Permalänk
Medlem

Först och främst så ska jag göra klart att jag aldrig testat en iPad så har ingen verklig erfarenhet av den.

Dock måste jag nog hålla med Kyuki om att jag har svårt att se någon som helst användning för den.
1. Den kallas surfplatta men är seg(korrekt?) och flash fungerar inte på den.
2. Den är som alla andra tft skärmar inte behaglig att använda fölr att läsa stora mängder text på(min personliga åsikt och andra får läsa hur mycket de vill på sådana skärmar^^)
3. Man kan inte skriva längre texter på den för helt ärligt touch screens är inte gjorda för det.
4. Det är en grej TILL att ta med för pga. alla begränsningar så kan den inte ersätta laptopen eller telefonen.

Så vad tusan ska man använda den till?
Mindmapping? vad tusan ska det vara bra för?

Om ni kan ge mig några bra saker att faktiskt använda grejen till så är jag villig att ändra åsikt

En platta som iallafall går att surfa på snabbt och enkelt samt har flash då har den iallafall EN sak som den är bäst på...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

jag tycker som många här att man betalar för "äpplet på baksidan". Jag har själv både iPhone och iPad och har lagt ner lite extra på det fina vita äpplet. Men om man ska svara på din fråga så används väll en "surfplatta" (eller vad man nu ska kalla dem) till att ha något smidigt i t.ex. soffa o surfa med. En laptop blir varm och är obehaglig att använda när man ligger ner. Själv använder jag även min iPad i skolan för att anteckna på lektioner, vilket den fungerar utmärkt till. Att inte behöva släpa runt och hålla reda på både massa papper och specielt penna och sudd är ett h****** !

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Så vad tusan ska man använda den till?
Mindmapping? vad tusan ska det vara bra för?

Om ni kan ge mig några bra saker att faktiskt använda grejen till så är jag villig att ändra åsikt

Det är ett oerhört effektivt kreativt verktyg! Det är så jag använder min mest.
Mindmapping är najs vid projektarbete när man ska spåna fram något. Och det som också är najs är att det är enkelt att göra snygga skisser med tex OmniGraffle. En sak som jag aldrig har lyckats med när det gäller papper. Och det är enklare att redigera tex en digital ER-modell jämfört med att redigera den på papper

Som skrivet tidigare så täcker iPad upp hela min kedja från idé till presentation. Jag kan göra research på webben, skriva ner mina upptäckter och synka mot molnet, tänka i mindmap, skissa ritningar, fixa en budget, skriva rapport och göra en presentation.
Och det här i en sak som man kan ha med sig överallt och där man inte behöver tänka på batteritiden.

Det ersätter inte helt en laptop idag, men det är inte långt ifrån. I mina ögon hade det räckt med en bildapp som är lika kraftfull som Aperture (som kan spara upp i molnet) och något för BankID.
Under tiden får man nöja sig att köra iPaden som extern skärm till Aperture mha AirDisplay.

Permalänk

Kör du lastbil finns det inget bättre än en iPad!

Visa signatur

ASUS UL30VT 13.3"
5D MK II, 17-40 F/4 - 24-70 2,8 - 70-200 2,8 IS II

Gratis frakt Inet över 500:-

Permalänk
Medlem

Har hört många som haft Ipad, men slutat använda den/ tröttnat på den efter en månad ca.

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på hur mycket Star Trek har givit till världen? Nu senast, surfplattan....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Har hört många som haft Ipad, men slutat använda den/ tröttnat på den efter en månad ca.

Har själv hört precis det motsatta. Många av mina arbetskamrater har en iPad sen ett bra tag tillbaka nu och de använd knappt något annat längre.

Själv är jag rätt övertygad att samma sak kommer gälla mig. Efter en lång dag på jobbet så är den absolut största tiden jag spenderar framför datorn slösurfande i soffan. Det skulle jag precis lika gärna kunna göra med en iPad som med min Mac. Att jag sedan har ett gäng spel och andra appar som jag kan underhålla mig med under tv-reklam m.m skadar inte.

Om nu bara iPad 2 kunde släppas nån gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Först och främst så ska jag göra klart att jag aldrig testat en iPad så har ingen verklig erfarenhet av den.

Dock måste jag nog hålla med Kyuki om att jag har svårt att se någon som helst användning för den.
1. Den kallas surfplatta men är seg(korrekt?) och flash fungerar inte på den.
2. Den är som alla andra tft skärmar inte behaglig att använda fölr att läsa stora mängder text på(min personliga åsikt och andra får läsa hur mycket de vill på sådana skärmar^^)
3. Man kan inte skriva längre texter på den för helt ärligt touch screens är inte gjorda för det.
4. Det är en grej TILL att ta med för pga. alla begränsningar så kan den inte ersätta laptopen eller telefonen.

1. Flash är värdelöst och ingenting man saknar speciellt mycket. Det händer väldigt sällan att man inte kan använda en hemsida för den har flash. Surfningen är seg ja, långsammare än en dator, men snabbare än andra portabla enheter.
3. Det går att skriva längre texter lika bra som på en netbook, sen vill jag inte skriva längre texter på något utav dem för att jag vill ha ett riktigt tangentbord, gärna sådant som sitter på min MBP.
4. Nja det är inte en till grej att ta med, man tar med den istället för datorn vissa dagar, så de dagarna då man inte kommer behöva massa kraft kan du lätta på vikten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har själv hört precis det motsatta. Många av mina arbetskamrater har en iPad sen ett bra tag tillbaka nu och de använd knappt något annat längre.

Själv är jag rätt övertygad att samma sak kommer gälla mig. Efter en lång dag på jobbet så är den absolut största tiden jag spenderar framför datorn slösurfande i soffan. Det skulle jag precis lika gärna kunna göra med en iPad som med min Mac. Att jag sedan har ett gäng spel och andra appar som jag kan underhålla mig med under tv-reklam m.m skadar inte.

Om nu bara iPad 2 kunde släppas nån gång...

Ja jo, den kanske ersätter en mac lite. Båda har nästan lika dålig prestanda. Och båda har lika överdrivet pris.

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Ja jo, den kanske ersätter en mac lite. Båda har nästan lika dålig prestanda. Och båda har lika överdrivet pris.

Låt oss räkna lite seriöst på det för att se om ditt argument om pris stämmer
Jag köpte en laptop från apple en gång för 15 500:-
Jag sålde den ett år senare för 13 500:- då jag behövde pengar till annat.
Det var inte ett år exakt men låt oss räkna på att jag hade den i 350 dagar.

Vad kostade laptopen mig? 2000:- / 350 = 5.71:-/dag

.. Under 6kr/dagen är inte så farligt dyrt och jag hävdar att det inte är ovanligt att man får bra betalt för sin begagnade Mac.

Så för att jämföra, vad har du köpt din PC för? Hur länge har du haft den och vad tror du att den är värd idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjohansson:

Låt oss räkna lite seriöst på det för att se om ditt argument om pris stämmer
Jag köpte en laptop från apple en gång för 15 500:-
Jag sålde den ett år senare för 13 500:- då jag behövde pengar till annat.
Det var inte ett år exakt men låt oss räkna på att jag hade den i 350 dagar.

Vad kostade laptopen mig? 2000:- / 350 = 5.71:-/dag

.. Under 6kr/dagen är inte så farligt dyrt och jag hävdar att det inte är ovanligt att man får bra betalt för sin begagnade Mac.

Så för att jämföra, vad har du köpt din PC för? Hur länge har du haft den och vad tror du att den är värd idag?

Känner du inte själv att du är ganska oftopic nu?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Ipad = dyr leksak för den som vill bli populär

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Känner du inte själv att du är ganska oftopic nu?

Jo, det är roligt att bemöta sådana argument med verkligheten bara, det blir liksom punkterat då, men för att få den här redan från början dömda tråden on-topic igen så:

Grejen med en surfplatta är precis det jag använder den till just nu. Jag sitter på stan med en kopp kaffe och skriver ett inlägg på swec
Plattan följer med mig till ställen dit laptopen inte hänger med, och i mitt fall agerar den portfolio samt en lätt enhet jag kan surfa, läsa böcker, spela små spel och annat tidsfördriv på.

Mycket utav det kan man göra på en netbook, men det är bekvämare med plattan helt enkelt och jag tror fler och fler kommer få upp ögonen för iOS/android-plattor under de kommande åren

De är så jäkla smidiga helt enkelt, många utav er som inte testat en kommer greppa det redan första gången ni använder en

Vad som behöver hända dock är att få ner priset på dem så allmänheten kommer adoptera den mer, men precis som iphone revolutionerade telefonerna (för ingen kan väl säga att det som har hänt med iphone/android/Windows mobile 7 inte är en revolution?) så tror jag iPad kommer att revolutionera läsplattorna.

Permalänk
Medlem

lathet står ipad för. dyr sådan oxå:) ja det är MIN åsikt..den gäller inte för alla, det vet jag. finns säkert folk därute som verkligen har en nytta av plattan. men en vanlig svensson..nej skulle inte tro det. internetberoende svenssons använder den säkert när dom är ute o bara måste vara online dygnet runt vart dom än är för att kunna skriva på facebook om det oxå att dom sitter på bussen o läser en bok på sin ipad..suck..köp en fysisk bok. mkt trevligare

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Känns som du har hittat till helt fel forum! Prylarnas mecka här ju hehe

Skrivet av Andyah:

lathet står ipad för. dyr sådan oxå:) ja det är MIN åsikt..den gäller inte för alla, det vet jag. finns säkert folk därute som verkligen har en nytta av plattan. men en vanlig svensson..nej skulle inte tro det. internetberoende svenssons använder den säkert när dom är ute o bara måste vara online dygnet runt vart dom än är för att kunna skriva på facebook om det oxå att dom sitter på bussen o läser en bok på sin ipad..suck..köp en fysisk bok. mkt trevligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Känns som du har hittat till helt fel forum! Prylarnas mecka här ju hehe

hehe mycket möjligt^^ kände bara för o skriva lite. prylar är trevligt..nästan så man vill köpa en bara för att iaf:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Någon nämnde e-ink, jag har en dedicerad eboksläsare en PRS-650 och jag måste säga att skall man läsa böcker är den överlägsen.

Permalänk
Medlem

Köpte min Ipad ganska omgående efter release (USA). Var lite skeptisk innan men, med lite pengar som låg och skräpade så blev det inköp.
Innan så hade jag en sk. netbook al'a 3000:- , Så steget upp till Ipad var inte så stort.
Nu används den varje dag, sitter nästan aldrig längre vid pc'n. Jag surfar och kollar på film med den, använder nästan bara webbläsaren och streaminprogrammet Airvideo.

Rekommenderar den till alla som förstår surfplattans tänka funktion.

Edit: Shit, det är åtta år sedan jag registrerade mig på sweclockers. Galet.

Permalänk
Skrivet av malte:

Edit: Shit, det är åtta år sedan jag registrerade mig på sweclockers. Galet.

Även om det inte syns på mitt nick har jag varit med sen sidan var blå kommer ihåg att jag var med på swec-bilden på DH '01 har jag för mig, tiden går FORT!

Permalänk
Medlem

Har ingen själv men det verkar ganska trevligt att ha en, så man slipper bära runt på en laptop i stan eller om man reser med buss/tåg/bil. Synd bara att man måste punda ut över 6000 för en med 3G och tillräckligt med minne, så jäkla överpris enligt mig..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Till Topic-starter:

Själv har ja bara en Netbook (9tums EEE901)...
Ja var världigt skeptisk till Ipad först, men efter att ha lånat en Ipad några gånger så kan ja säga följande (...vad ja själv tycker iaf):

Netbook:
* Netbooken - Är klockren till alla typer av program tack vare x86-kompatibilitet... klarar WinXP, Win7, MacOSX (Hackintosh) och klarar Office/Avancerade program tillräckligt bra för det mesta - samt så orkar netbooken spela 720p mkv film om man installerar CoreAVC-codec.
* Netbooken - Har fullt fungerande/presterande VGA utgång som klarar 1920x1200... Tillsammans med tangentbord, mus, extern hårddisk/dvd-brännare, 2.1 högtalare så får man nästan känsla av en 10 år gammal skrivbordsdator (dvs typ pentium 4 på 2,4 ghz), vilket duger till dom flesta vardagliga sysslorna... Det är ovärderligt när ja reser utomlands, och då tar ja bara med: "Netbook, Laddare, VGA-kabel och Mus"... För några år sen, när ja pluggade på annan ort ett år, så använde ja netbooken som huvuddator, och tog med den hem till Sthlm på helger, medans ja i Studentkorridoren hade hela arsenalen tillbehör som ja angett ovan.
* Netbooken - Har bra batteri (iaf den ja har - Asus EEE 901)... ja får ut ca 5-6 timmars INTENSIV användning.
* Netbooken - Är hyffsat mobil... Perfekt i plugget att använda för att anteckna, och som diktafon under lärarnas föreläsningar, och känns mycket lättare att bära med sej jämfört med en notebook... Modellen ja har använder SSD och har åkt i golvet några gånger utan att gå sönder.

Ipad:
* Ipad - Är SJUUUKKT bekväm... Ibland har ja svårt att slita mej från datorn när ja ska lägga mej, men när ja hafft Ipaden så har ja kunnat lägga mej i sängen o fortsattit surfa i 45 min utan att uppleva det som lika ansträngande som med netbooken... Man kan vända o vrida på sej hur mycket man vill o hittar ändå bra positioner att använda den i... Med netbooken blir ja snabbt obekväm - men visst - Det finns netbooks som kan omvandlas till tablets oxå... Dock så väger Ipad mycket mindre, o har en ganska idealisk upplösning på 1024x768.
* Ipad - Har 10 timmars kontinuerlig användning! ...själv begär ja verkligen inte mer än så.
* Ipad - Har trots sin klenare processor (i vissa avseenden) RUGGIGT bra prestanda i det den kan... Att surfa på nätet känns ruggigt smidigt o multitouch gör verkligen sitt till... Ja vill typ nästan jämföra med dom gamla arkadmaskinerna man slängde en femma i och kunde spela ett spel några minuter. Spelen var ruggigt snygga och prestandan var ENORM - inga väntetider på att ladda banor, och inga låga framerates... Många gånger är det precis så det känns med Ipaden (dock inte hela tiden)
* Ipad - Får plats i minn vinterjacka (har en ganska stor innerficka av nät)... Den väger oxå såpass lite att den förhoppningsvis inte har sönder fickan... Väl i fickan blir den osynlig och ja uppfattar den inte som tung eller otymplig.
* Ipad - Saknar vettig multitasking... Inbyggda program kan dock ha visst stöd för detta.

ja har säkert glömt några anledningar till varför ja gillar netbooks o ipad, men ja förstår att alla inte finner små datorer frestande... Om man vill sitta framför ett skrivbord så känner man sej alltid mer handikappad med dessa småttingar.

Sist men inte minst vill ja länka till 2 videos som visar Ipads prestanda o funktioner, som inspirerat mej ännu mer till att så småningom skaffa en Ipad permanent:

1.) http://firemint.com/real-racing-hd-gameplay-video/ ...Välj "720p" så att det blir snyggt.
2.) http://www.youtube.com/watch?v=-o5NUcvKv1E&feature=related ...Spola till "16:00" så demonstreras ett riktigt nice ritprogram som kan döda tid när man sitter på tåget i 2 timmar... och på 5:20 demas några spel...
...och ja - jaag tycker oxå att apples pressföredrag är ganska löjliga, men dom har enligt mej lyckats fånga en del av den där känslan man fick som liten på julafton när man skulle öppna alla paketen - dom är ganska spännande!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Det går att köpa en billigare surfplatta utan 3g för 2-3 tusen och sedan använda det med sin 3g mobil som fungerar som en trådlös(wifi) hotspot. Nook Color, Archos 101 eller 70, Viewsonic GTablet är några alternativ.

Samsung Galaxy Tab och iPad är inte de enda surfplattorna på marknaden.

Helv.. Det där med WIFI hotspot tänkte jag aldrig på! Då behöver jag ju inte 3G egentligen..

Men jag har Android på mobilen (Desire) och tänkte ha lite omväxling, därför funderade jag på iPad. Och sen har inte Honeycomb dykt upp än.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Dyrt? betala hisnande 1299kr för min.. bara å plugga in USB tangentbord, mus, minne bla bla utan problem... men 3G dongel sket sig det rejält med

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Kan lägga till mitt omdöme till debatten.
Är av den bestämda åsikten att en dator är en sak under mitt skrivbord som har rejält med prestanda(gärna med freebsd eller windows..), MEN iPad har fått mig att fundera.

Spontan köpte en Wifi version i helgen till min fru som present. Efter en helgs lekande med iPaden så har vi/jag dessa kommentarer:
Lätt att se tv-tablåer, skicka ett epost eller två, titta på hemnet, läsa på forum, läsa feeds, läsa twitter, spela spel eller hitta recept. Klockren att ha under vardagsrumsbordet och bara ta fram för att göra det där vardagliga.

Den ersätter inte en dator(bärbar eller stationär kan man diskutera) för t ex fotoredigering, spela spel eller skriva lite längre dokument.
Den var klart värd 2500 kr.

Det enda som jag egentligen saknar är en lite kamera i fronten så min dotter(3 år gammal) kan prata med sina far-/morföräldrar över IM.

Skulle jag köpa en ny om den vi har gick sönder. Ja.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

wow vilka kommentarer...

såhär är det enligt mig, antingen gillar man "surfplattor" och hela de konceptet eller inte.

Jag avskyr touchskärmar på mobiler men älskar ändå iPad:n varför?
- Jo för att den är tillräckligt stor för att kunna utnyttja en touchskärm till MAX. Medans en touch mobil kan bli jobbig om man skriver mycket sms eller text allmänt. Blir mycke feltryckningar. Det är min personliga åsikt.

När det kommer till surf, mail, små spel, små apps, film, musik och även GPS så funkar iPad:n riktigt bra.

Vill man ha eller ha behov att SD kort, kamera eller hdmi uttgångar så bör man välja bort denna produkt.
Men när det kommer till användarkänslan och enkelheten och "coolhets" känslan så är iPad kungen just nu.

love it or hate

Visa signatur

-= TeknikMonstret.com =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Köpte min Ipad ganska omgående efter release (USA). Var lite skeptisk innan men, med lite pengar som låg och skräpade så blev det inköp.
Innan så hade jag en sk. netbook al'a 3000:- , Så steget upp till Ipad var inte så stort.
Nu används den varje dag, sitter nästan aldrig längre vid pc'n. Jag surfar och kollar på film med den, använder nästan bara webbläsaren och streaminprogrammet Airvideo.

Rekommenderar den till alla som förstår surfplattans tänka funktion.

Edit: Shit, det är åtta år sedan jag registrerade mig på sweclockers. Galet.

Själv är jag väldigt intresserad av en iPad. Känns skönt att ligga skönt i en soffa eller säng och spela Angry Birds Men jag undrar det där Airvideo verkar bra. Jag undrar behöver datorn som man har filmer på vara igång för man ska ha tillgång till dem via Airvideo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aalbiion:

Själv är jag väldigt intresserad av en iPad. Känns skönt att ligga skönt i en soffa eller säng och spela Angry Birds Men jag undrar det där Airvideo verkar bra. Jag undrar behöver datorn som man har filmer på vara igång för man ska ha tillgång till dem via Airvideo?

Jo givetvis måste "servern" vara igång för att kolla på filmer från den. Man kan dock konvertera filmer och ladda ner dom till paddan(offline mode). Har dock aldrig testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Jo givetvis måste "servern" vara igång för att kolla på filmer från den. Man kan dock konvertera filmer och ladda ner dom till paddan(offline mode). Har dock aldrig testat det.

Okej tänkte att det kunde annars vara najs att använda det om man är utomlands eller på semester.

Permalänk
Medlem

Vet inte om VLC är borttaget från AppStore, men annars är det ju bara lägga över filmer och spela i den. Sen finns ju alltid Plex, streamar alla format också, transcodar... Dock måste man ju vara online då som sagt. Men VLC spelar direkt från ipaden/iphonen, testat själv med en mkv och funkade fint. Tror dock den konverterar när man flyttar över den.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

3. Det går att skriva längre texter lika bra som på en netbook, sen vill jag inte skriva längre texter på något utav dem för att jag vill ha ett riktigt tangentbord, gärna sådant som sitter på min MBP.

Alla som har använt både en netbook för uppsatser (och försökt göra detsamma på en iPad) vet att detta Derox just skrev är absurt Apple-tunnelseende.

Därav inte sagt att man kan anteckna korta texter på en iPad - men på grund av formfaktorn är det inget man vill skriva längre på, särskilt pga bristen på "tactile feedback".

Skrivet av bjohansson:

Låt oss räkna lite seriöst på det för att se om ditt argument om pris stämmer
Jag köpte en laptop från apple en gång för 15 500:-
Jag sålde den ett år senare för 13 500:- då jag behövde pengar till annat.
Det var inte ett år exakt men låt oss räkna på att jag hade den i 350 dagar.

Vad kostade laptopen mig? 2000:- / 350 = 5.71:-/dag

Jag vill gratulera till att du lyckades lura någon idiot på så mycket pengar. Macar har fantastiskt andrahandsvärde men vi snackar inte om att den behåller nästan 90% av värdet på ett år.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.