Permalänk
Medlem

Hjälp! Klockat sönder processor??

Hej!

Nu sitter jag och är riktigt orolig. Har suttit och testat att klocka min nya processor lite (se sign). Är inte jätteinsatt men kan lite grann sedan tidigare.

Jag var uppe på 4Ghz som enligt dom flesta inte ska vara några vidare problem med den prollen. (Vet att det skiljer sig exemplar emellan). Hade inte V-core speciellt högt, temps var helt okej. Sen vägrade datorn starta och jag fick reseta moderkort.

Nu startar datorn men jag har små färgprickar *stjärnor* som hoppar runt på skärmen!

Finns det något sätt att avhjälpa detta eller kan det vara så att processorn tog stryk? :S

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Alså om datorn startar och du kan köra diverse testprogram så gör det och kolla om någon av dom ger ett error!
Det är troligtvis inte cpu eller ram för då hade den aldrig startat möjligt är om du har en intern grafikkrets på mobot så kan den ha tagit stryk vid en höjning av fsb eller annan styrfrekvens.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Alså om datorn startar och du kan köra diverse testprogram så gör det och kolla om någon av dom ger ett error!
Det är troligtvis inte cpu eller ram för då hade den aldrig startat möjligt är om du har en intern grafikkrets på mobot så kan den ha tagit stryk vid en höjning av fsb eller annan styrfrekvens.

Okej moderator kan plocka bort tråd... Dags att uppdatera mitt inlägg i värsta misstag framför datorn tråden. Skärmsladden hade hamnat lite på sne (hur fasen då vet jag inte då datorn står en bit bort) pinsamt... Men jag bjuder på den haha ;D

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Bra jobbat
Ganska skönt att inget va trasigt kan jag tänka!

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Inaktiv

Haha, bra jobbat. (:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Så kan det gå