Permalänk
Medlem

Hur stänga av 1 kärna på 555BE?

Använder mig av ett ASUS M4A785D-M PRO.
Kikat inne på bios, och då det är en X2 prolle så testade jag att låsa upp resterande två kärnor.
I stresstest så failade prollen.
Nu undrar jag, hur jag stänger av en kärna för att se om den funkar som X3.

I bios, under Advanced Clock Calibration och Unleashing Mode så kommer de fyra kärnorna upp men sen massa % bredvid.

-2%
-4%
-6% osv ...

Sen även 0% och upp till +12%.

Detta hajar jag ingenting utav.
Finns det någon som kan förklara detta med procenten för mig?

När jag aktiverar Unleashing mode så står samtliga fyra kärnor på -2% som standard.
Ska detta ändras? Och vilka är de två som är upplåsta från början? 0 och 1? Eller kan det vara helt random?
Tacksam för svar.

Permalänk

vet inte om du har det men jag har undercore (tror jag det hette så jag kan stänga av kärnor)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

vet inte om du har det men jag har undercore (tror jag det hette så jag kan stänga av kärnor)

Nope, har ingenting med undercore i bioset.

Så här ser det ut i mitt bios.
http://img651.imageshack.us/img651/9618/img1570mc.jpg

Här ser ni även alla % nivåer jag pratar om till höger i bild.

Permalänk

Rätt säker på att jag i min kan ställa in "core operation", vilket specificerar 1-4 kärnor..

vet ej heller vad % grejjen är, ställde 0%

Permalänk
Medlem

Update:

Drog ner en uppdatering av BIOS och drog igång den.
Efter uppdateringen så får jag upp en lista på vilken kärna jag ska stänga av.
Dock så kan man inte stänga av nummer 1. Utan jag har då nummer 2, 3, 4, 5 samt 6 på listan över de jag kan stänga av.
Visar bios 6 kärnor även om min prolle inte har 6 sådana?..

Permalänk

Ja det stämmer, Din CPU har bara fyra kärnor, 0 - 3 är dom du skall ändra, börja med att stänga av 3, om den failar så switchar du bara om 2 -3 (stäng av 2, starta 3) failar den ,då med så kan du bara använda 0 - 1 (alltså dual)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorgo_:

Update:

Drog ner en uppdatering av BIOS och drog igång den.
Efter uppdateringen så får jag upp en lista på vilken kärna jag ska stänga av.
Dock så kan man inte stänga av nummer 1. Utan jag har då nummer 2, 3, 4, 5 samt 6 på listan över de jag kan stänga av.
Visar bios 6 kärnor även om min prolle inte har 6 sådana?..

Brukar vara som så att Kärna nummer '' ett '' Heter 0 oftast, Tillexempel:

Core #0
Core #1
Core #2
Core #3

Sådär ser en Quad-core ut oftast,

Men om du nu har så många cores på listan kanske du har fått en 6kärnig processor med avstänga kärnor? Ta och testa och kolla hur många kärnor du Kan aktivera @ Windows. Start -----> Msconfig----> Systemstart -----> Avancerade alternativ----> Antal processorer.

Vet inte hur det funkar, men jag kan då stänga av kärnor på det viset med min 940 BE, Trodde först att funktionen var till hur många kärnor windows ska använda till systemstart, men jag hade fel..
Den stänger av och förhoppningsvis kan det säkert aktivera kärnor också. annars är det väll bara att testa dig fram i Bios

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Okej, nytt problem har dykt upp..

"Unleashing mode Failed" dyker upp när jag startar om datorn med Unleashing mode aktiverat.
Jag vet att jag fått Unleashing mode att fungera, för ett par månader sedan, med oklockad processor, men nu, helt plötsligt (även innan bios-update) så fungerar det inte att boota med Unleashing mode aktiverat.

Har sökt lite, och detta verkar vara ett fenomen som kan ha med både minnen och med cpu volten o göra.

Några tips?

"Unleashing mode failed" dyker som sagt upp i boot, och då får jag två alternativ:

1. In i bios och ändra.
2. Trycka på F2 och loada default och fortsätta in i win.

Edit:
Jonssown, jag har kunnat välja 4 förut som jag skrev tidigare i detta inlägg, när jag fick unleashing mode att fungera, men nu kan jag bara välja 2, just för att jag inte kan komma in med UM aktiverat =/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorgo_:

Okej, nytt problem har dykt upp..

"Unleashing mode Failed" dyker upp när jag startar om datorn med Unleashing mode aktiverat.
Jag vet att jag fått Unleashing mode att fungera, för ett par månader sedan, med oklockad processor, men nu, helt plötsligt (även innan bios-update) så fungerar det inte att boota med Unleashing mode aktiverat.

Har sökt lite, och detta verkar vara ett fenomen som kan ha med både minnen och med cpu volten o göra.

Några tips?

"Unleashing mode failed" dyker som sagt upp i boot, och då får jag två alternativ:

1. In i bios och ändra.
2. Trycka på F2 och loada default och fortsätta in i win.

Edit:
Jonssown, jag har kunnat välja 4 förut som jag skrev tidigare i detta inlägg, när jag fick unleashing mode att fungera, men nu kan jag bara välja 2, just för att jag inte kan komma in med UM aktiverat =/

Men om du nu har flashat Bios, Så du kan stänga av / på kärnor, om jag har förstått rätt?

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut där du stänger av / på kärnor @ Bios?
Blir lättare att hjälpa dig då.

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -