Permalänk

Hur koppla in chassifläkt???

Har ett Fractal Design chassi och undrar hur jag kopplar in chassifläkten till moderkortet/datorn.
Det lilla 3-poliga kontakten är förgrenad till två 4-poliga som passar till nätaggregatet, men ska jag verkligen koppla in direkt till nätaggregatet? Vill ju ha styrning av varvtal via moderkortet. Behöver hjälp då jag är lost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrappydog:

Har ett Fractal Design chassi och undrar hur jag kopplar in chassifläkten till moderkortet/datorn.
Det lilla 3-poliga kontakten är förgrenad till två 4-poliga som passar till nätaggregatet, men ska jag verkligen koppla in direkt till nätaggregatet? Vill ju ha styrning av varvtal via moderkortet. Behöver hjälp då jag är lost.

http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/Birger_B/chassi-fan...

Jag tror inte att moderkortet kommer få nån signal från fläkten,,, så ingen styrning.
Kan du bara inte ta 3 pins kontakten och koppla in direkt på moderkortet, och skippa 4 pins adaptern?
Lycka till!

//Bourne94

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Stoppa 3pin på moderkortet och använd tex speedfan för att styra fläktarna.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Stoppa 3pin på moderkortet och använd tex speedfan för att styra fläktarna.

Ok, lutade åt att stoppa in 3-pin också. Måste man ha speedfan för att styra fläkten? Trodde att moderkortet skötte det automatiskt men det kanske var naivt.

Permalänk
Medlem

Jag personligen använder speedfan för att ställa ner mina 3 st 140mm fläktar, men det finns ofta inställningar i BIOS så du kan sätta dem i olika profiler. Se bara till att du inte mixtrar så att cpu går på lägre varv vilket jag inte rekommenderar då du kan få värmeproblem, men skall inte vara några problem att hitta.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

var koppla in?

Vart skall jag koppla in den 3-poliga?