Permalänk

CPU:n har värmeproblem

Godkväll i stugan.

På sista tiden har min Intel Core i5 750(inte överklockad) gått upp i sjukt höga temperaturer. När den är i idle är det redan ca 60-70 grader och i load blir den över 90 grader!
Jag kan nästan själv tänka mig svaret på problemet eftersom det är Intels stock kylare som är monterad.
Det har också hänt en gång att när jag startade om datorn sa BIOS:en att CPU:n var för varm och om jag ville fortsätta iallafall.

Så nu gäller det att hitta en passlig ny kylare för rimligt pris, men också så att den ryms.

SPEC:
Fractal Design Define R2 Black(med 650W PSU)
Intel Core i5 750 2,67 GHz
Asus P7P55D LE
Corsair XMS3 DDR 3
Gigabyte Radeon HD 5850

Jag vill helst att priset är under 80€/800 kr. Några kylare jag funderat på är Noctuas NH-U12P SE2 och NH-D14. Jag är mest orolig för att NH-D14 inte ska rymmas i R2-chassit men kanske ni vet bättre?
Ni får som sagt också rekommendera andra kylare.

Tack på förhand,
/Adam

Permalänk
Hedersmedlem

Noctua NH-D14 är en extremt bra kylare, och passar i ditt chassi. Om du inte ska överklocka rejält mycket så är det dock onödigt att köpa en så dyr kylare. Troligen räcker det med att montera om stockkylaren med ny kylpasta, den har säkert bara lossnat lite. Fästanordningen på Intels stockkylare är inte den bästa, och kan lossna om den inte är monterad 100% korrekt. Kolla även så att alla fläktar snurrar som de ska och att datorn inte är full med damm.

Permalänk

Något överklockande blir det nog inte för min del :). Angående D-14, ryms den också med båda fläktarna monterade?
Jag köper helst ny kylare eftersom Intels stock låter ganska hemskt dessutom.

Permalänk
Inaktiv

Titta på Scythe Ninja III, liten kylare med mkt värmeavledningsförmåga, har lagt in den i otaliga burkar. ligger runt 400 kr i dagsläget.

Edit:
Storleken ligger på 120 x 120 x 160 mm plus 25 mm om du sätter dit fläkten. Tänk också på att om det inte flödar tillräckligt mycket luft igenom datorn hjälper en ny fläns begränsat.

Mvh
Maedas

Permalänk

Ok, den verkar rimlig dendär Scythe-kylaren också. Men jag funderade om man skulle vända på den bakre 120mm fläkten i chassit så att den blåser inåt mot CPU:n eftersom jag har 2 st 140mm fläktar i taket som blåser utåt. Är det någon vettig idé?
Totalt har jag 2 st. 120mm i fronten som blåser inåt. En 140mm i sidan som blåser mot GPU och moderkort. 2 st. 140mm i taket och en 120mm där bak.

Permalänk
Inaktiv

Låter mkt vettigt. Vet för övrigt inte hur mkt folk stör sig på medföljande fläkt, skulle själv sätta den på utsug från kylaren mot mitten om du planerar på att vända på 120mm:en där bak.

Permalänk

Prövade svänga på bakre fläkten så den blåser inåt och blåste bort damm runt CPU-kylaren men ändå går den upp i 70 grader direkt från starten. Så en ny kylare blir det absolut. Har också mina aningar(negativa) om kylpastan som var färdigt ditlagd.

Permalänk
Inaktiv

Stock-Flänsar kan var alltifrån okej till bullshit n' chips, gissar att du kommer uppnå nya höjder med en ny kylare. Om du har en hårdvarunördskompis kan du fråga om lite dyrare pasta än den som kommer med när du köper, läs oxå lite snabb om hur du gör om du inte gjort det förut!

Lycka Till!
/Maedas

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka eller bara göra det lite, känns det lite onödigt att slänga ut några större summor, denna har blivit populär för att den är billig och kyler bra http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... och man kan överklocka en hel del om man vill också.
Bios styrningen för CPU fläkt ställer du på silent så kommer den bli tyst också och kyla bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag fick lite negativa vibbar av 212:an efter att ha sett några recensioner på Youtube. Så jag beställde en Ninja 3 och MX-2 kylpasta så får vi hoppas det reder sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordicwarbear:

Prövade svänga på bakre fläkten så den blåser inåt och blåste bort damm runt CPU-kylaren men ändå går den upp i 70 grader direkt från starten. Så en ny kylare blir det absolut. Har också mina aningar(negativa) om kylpastan som var färdigt ditlagd.

Jo färdigapplicerad pasta är kanske inte alltid det bästa även om pastan håller bra kvallitet, resultatet blir oftast bättre om man rengör och lägger en liten klick pasta som får pressas ut då man spänner fast kylaren på CPU. Troligtvis har du fått luftbubblor i pastan vid monteringen, stock skall kunna hålla rätt bra temp och t.o.m. klara lite klockning. Så egentligen hade det räckt att montera om stockkylaren, men eftersom du redan beställt en ny kylare så kan du säkert se fram mot både trevligare temp och lägre fläktljud.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att det reder sig då när du väl är inne i chassit, passa på att dammsuga om du inte gör det med jämna mellan rum förresten! och om du någonsin ska skrota burken, ta då ut flänsen innan, de vettiga man hittar kan hänga med en livstid

Permalänk

Jag har nu den nya Scythe Ninja 3 kylaren monterad och MX-2 applicerat. Idle-temperaturen just nu är 28C med medföljande fläkten på lägsta varv. Grymt nöjd! Om man skruvar upp till max låter den dock som en dammsugare :).
Tack för tipset Maedas!

Permalänk
Inaktiv

Skönt att höra att du är nöjd, det är just sånt jag lever för här inne på forumen! Sambon har dock börjat klaga på att jag är för mycket vid datorn igen, kanske får inse att man inte kan hjälpa alla, ibland måste man ju hjälpa sig själv istället

Hoppas att allt flyter på som det ska då, PMa om du behöver lite hjälp med något hårdvarurelaterat/nätverkslösningar!
Mvh,
Maedas