Steelseries 6GV2 och Gigabyte Aivia K8100

Permalänk

Sitter själv med ett 10 år gammalt tangentbord med dome switchar (stavning?). Still going strong säger jag bara.
Nu har jag ju inte testat mekaniska brytare, men det man inte vet har man inget ont av, eller hur?
Argumentet att mekaniska brytare skulle hålla längre köper jag inte, eftersom mitt (Compaq, följde med en dator. Känns inte särskilt påkostat) har hållt på i 10 år och ger inga tecken av att vara på väg att fallera.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte att hållbarheten är viktigaste argumentet (eller ens argument då även dyra tangentbord är rätt billiga jämfört med resten i en dator). Det är skrivkänslan och den är svår att testa online. Man måste prova i verkliga livet.

Permalänk
Medlem

Fast hållbarheten är ett ganska bra argument ändå, har man ett tangetbord man älskar vill man inte att det ska dö

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Vad är då nackdelen med PS/2 då Jonas? Att det inte går att koppla in medan datorn är på?

Mitt Logitech Internet 350 Keyboard PS/2 (SV) köptes för 39 kr på REA!
Är ingen PRO GAMER så har aldrig behövt trycka ner mer än 6 knappar samtidigt, men saknar känslan från de gamla tangentborden så det kanske blir ett Steelseries 6GV2, synd de är så dyra bara (motsvarar inte pengavärdet från när mekaniska tangentbord var det enda alternativet).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Fast hållbarheten är ett ganska bra argument ändå, har man ett tangetbord man älskar vill man inte att det ska dö

Då jag är rätt duktig på att dränka de i diverse vätskor är det bra att vara förberedd. Gissar att vettiga människor inte behöver reserv tangentbord sittande i garderoben. Tror att det är mer sådant som dödar dessa tangentbord än att de faktiskt slits ut (plasten på tangenterna lär slitas ut innan switcharna).

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Ni som hyllar Sidewinder X4 och Logitech, har ni äns testat ett mekaniskt tangentbord?

Mekaniskt ftw, sedan vilket typ man föredrar är en annan femma.

Ja då, jag har testat mekaniska tangentbord.. Visst känns det mer stryktåligt men jag bankar ändå inte särskilt hårt på mina knappar så är inte särskilt rädd för att tangentbordet ska gå sönder! När det gäller "skrivkänsla" så tycker jag själv att mitt nuvarande tangentbord (X4an) känns rätt så jävla bekvämt faktiskt..

Tycker att Steelseries tangentbordet gav lite för mycket skrivmaskinkänsla, det är bra med lagom.. Och designen måste ju vara lite snygg ändå! Inte för standard!

Men det är ju bara min smaksak

Redigering: Jo just det, priset är alltid riktigt viktigt för mig.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Kör med IBM Model M 1391411, Swedish 102-key. Ser mig igentligen inte byta bort detta men hade nog bytt till 6GV2 om de inte bytt ut windowsknappen mot en löjlig funktionsknapp med 6 väldigt överkomliga funktioner, tangenbordet i sig är väldigt snyggt om man bortser från den punkten, skadar inte att det är relativt billigt heller, hade fanimej varit det perfekta tangentbordet för mig utan den funktionsknappen och med en windowsknapp där istället...

Exakt varje ord du skrivit faller in på min sits med, windowstangenten var det stora felet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Då jag är rätt duktig på att dränka de i diverse vätskor är det bra att vara förberedd. Gissar att vettiga människor inte behöver reserv tangentbord sittande i garderoben.

Är du en sån som ställer kaffe-muggen framför tangentbordet istället för bakom?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte hade med ZOWIE Celeritas Pro samt Razer BlackWidow i testet. Visst, dessa är av en helt annan prisklass, men det hade varit kul att få veta vilka brytare som används, hur bra de presterar och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Är du en sån som ställer kaffe-muggen framför tangentbordet istället för bakom?

Enkel lösning på ett (enkelt?) problem!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Breddas:

Är du en sån som ställer kaffe-muggen framför tangentbordet istället för bakom?

Mjölk-muggen men ja. På något sätt hamnar den framför även fast man ställer den bakom eller vid sidan om.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att binda om SteelSeries-knappen till en Windows-knapp?

Permalänk
Medlem

Armstöd

Har ett SS g7 idag men har lyckats basha sönder mellanslagsknappen som stundom "fastnar" och inte registrerar när jag trycker ned den - detta dock efter över 2 års ganska rejält användande. I övrigt älskar jag detta tgb, känslan i knapparna är underbar, i mitt tycke både när man skriver text under längre tid och när man spelar.

Jag funderar på att köpa ett 6gv2 för att återfå mellanslaget ordentligt, och undrar om ngn vet ifall armstödet till 7g passar till 6gv2? De ser åtminstone ut att vara samma dimensioner. Vore skitbra, jag gillar armstödet som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pexx:

Du har låsknappen aktiverad! (sitter vid samma tangentbord)

Skrivet av HerrKanin:

Över f2 och f3 så finns det en lite knapp som har två lägen. Läget med spaken gör så att den är avstängd tex när du spelar och skärmen gör att den är som vanligt Tror det kan vara ditt problem

Steelseries såg skönt ut , någon som vet om det finns liknande med win knapp?

Aha! Alltid undrat vad den lilla maniken hade för funktion! Man tackar!

Permalänk
Medlem

Klick-Tronic

Finns det inga gamla hederliga tangentbord modell Keytronic eller IBM med accentuerad klick-känsla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av czan:

Finns det inga gamla hederliga tangentbord modell Keytronic eller IBM med accentuerad klick-känsla?

Klart det finns men de är inte flashiga

Spana in här #10738235

Permalänk
Medlem

Das Keyboard

Skrivet av czan:

Finns det inga gamla hederliga tangentbord modell Keytronic eller IBM med accentuerad klick-känsla?

Jag tyckte mig ha ett riktigt bra tangentbord med riktigt skön laptopkänsla i knapparna. Slutet för det var när grabben lärde sig klättra upp till databordet. Hans små fingrar kom in emellan knapparna och så drog han loss dem en efter en. De gick ju inte att sätta tillbaka så vad gör man? Sätter en barnhage runt databordet? Jag tog gossen med mig till en välsorterad affär och han fick testa en mängd olika tgb. Försäljarna tittade lite konstigt på oss. Efter att ha studerat oss ett tag kom en fram till oss och undrade vem av oss det var som behövde hjälp. Det var bara på två bord som han inte fick in fingrarna mellan tangenterna, Microsoft och steelkeys 6G. Jag hade aldrig hört talas om det sist nämnda men valet var inte svårt med skillnaden i känsla. Det tog ca 3 dgr att vänja sig med skrivandet. Det blev ett ritkigt lyft för spelandet - klockrent. Jag har testat många tgb sedan dess och visst finns det många sköna men inget har slagit Steelkeys än. Håller än efter 3 års hårt spelande och några knytnävar.

Retrobord var det. Det finns ett märke som heter Das Keyboard. Tyvärr är det dyrt. Knapparna är Cherry MX och det finns både en ljudlig och en tystare variant. Kanske något att titta närmare på. Närmast att beställa från tyskland. Någon som vet om det finns en återförsäljare i Sverige eller har erfarenhet av det?

Vill du ha ett gammalt bord kolla loppis.

Permalänk
Medlem

Hehe hade varit kul om du även jämfört med Apple tangentbordet som var med i bild bara för att

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Det är tur att mina IBM modell M funkar, Viictor och AST. Då dessa verkar odödliga.
Men MS har haft en del bra kb-.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Det är tur att mina IBM modell M funkar, Viictor och AST. Då dessa verkar odödliga.
Men MS har haft en del bra kb-.:)

Var ju jävla dum och slängde ett IMB

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Hittade faktiskt ett gammalt Cherry (sålt under nammnet) tangentbord från mitten av 80-talet här hemma, tillverkat i västtyskland. ska f*nimej skaffa en adapter och börja använda det när mitt eclipse ger upp .

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Inaktiv

Som någon annan nämnde så hoppas jag med att ni testar Zowie Celeritas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av el_genius:

Sitter själv med ett 10 år gammalt tangentbord med dome switchar (stavning?). Still going strong säger jag bara.
Nu har jag ju inte testat mekaniska brytare, men det man inte vet har man inget ont av, eller hur?
Argumentet att mekaniska brytare skulle hålla längre köper jag inte, eftersom mitt (Compaq, följde med en dator. Känns inte särskilt påkostat) har hållt på i 10 år och ger inga tecken av att vara på väg att fallera.

Grejen med dome switchar är att dom tappar sin tactile känsla och att dom snabbt blir tröga. Tro det eller ej, men så ÄR det.

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Grejen med dome switchar är att dom tappar sin tactile känsla och att dom snabbt blir tröga. Tro det eller ej, men så ÄR det.

Det var ju goda nyheter, det betyder ju att jag har haft extrem tur!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Som någon annan nämnde så hoppas jag med att ni testar Zowie Celeritas.

Problemet är att celeritas är i en helt annan prisklass mot för 6g

Visa signatur

Tävlar i drifting
shirunai.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Inget av dessa hade varit intressanta om jag letade tangentbord. SteelSeries låter för mycket och saknar belysning, dessutom är bristen på funktionsknappar en enorm dealbreaker. Använder nästan alla extraknappar på mitt G19.

K8100 går bort direkt då platta knappar är direkt hemska att använda. Fungerar endast på Apple wireless keyboard och på MacBook Pro.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

6GV2 är "bara" ett Filco Majestouch med Steelseries logga på och Majestouch har båda win-knappar i behåll. Kan beställas från Keyboard Company i England och kostar bara dubbelt så mycket som ett 6GV2.
http://www.keyboardco.com/keyboard_search.asp?SG=10029

Tack för tipset! Tål verkligen att tänkas på... Ser ju extremt sexig ut (Filcobrädan).

Permalänk

Jag tänkte på en kul grej med att scripta för tangentbordet, det går ju rent tekniskt att scripta egna kommandon för olika knappar på vilket tangentbord som helst med valfritt younameit program... så för mig faller den finessen bort ganska snabbt. Gällande windowsknappen tycker jag faktiskt det är bra att den utvecklas bort, inget är lika frustrerande som när den poppar upp och stör en mitt i ett krig

För övrigt väldigt bra recensioner!

Permalänk

Jag skulle vilja ha SteelSeries 6Gv2 fast med 7G plast ramen runt om keyboardet. Någon som vet ifall man kan köpa den ramen löst eller om man måste köpa ett 7G och ett 6Gv2 och flytta över ramen? Blir ju mycket pengar bara för att man vill ha ramen som stöd för handlederna.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Skrivet av Lankfisher:

Jag skulle vilja ha SteelSeries 6Gv2 fast med 7G plast ramen runt om keyboardet. Någon som vet ifall man kan köpa den ramen löst eller om man måste köpa ett 7G och ett 6Gv2 och flytta över ramen? Blir ju mycket pengar bara för att man vill ha ramen som stöd för handlederna.

Ingen aning om det finns löst men mejla steelseries och fråga om det går att köpa genom dem på nåt sätt, få tillverkare som är helt omöjliga