Permalänk
Medlem

Ny kylarpasta eller ej?

Hej!

Undrar om det är värt att byta ut kylarpastan på min nya rigg som
bara är 1 vecka gammal, en ny fläkt anlände idag och jag funderar
om det är värt att byta ut pastan.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Ja jag hade iaf bytt för säkerhetsskull. Tar ju inte många sekunder att lägga på.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Ja jag hade iaf bytt för säkerhetsskull. Tar ju inte många sekunder att lägga på.

Okej, vad har du använt när du torkat bort den gamla?
har läst nått här om kaffefilter. Kan det vara en idé? samt
badda på t-sprit med tops.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Okej, vad har du använt när du torkat bort den gamla?
har läst nått här om kaffefilter. Kan det vara en idé? samt
badda på t-sprit med tops.

Kemiskt ren bensin eller T-röd.
Funkar bäst enligt mig iaf

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

denna använder jag: http://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-f... funkar klockrent och räcker jättelänge!!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ska nog ta och beställa en sån i framtiden då jag har en del projekt igång nu=).

Okej men kan jag använda kaffefilter för att torka bort pastan? är väl
mest det jag undrar över då jag läst mej till vilka substanser man skall
och kan använda.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Ska nog ta och beställa en sån i framtiden då jag har en del projekt igång nu=).

Okej men kan jag använda kaffefilter för att torka bort pastan? är väl
mest det jag undrar över då jag läst mej till vilka substanser man skall
och kan använda.

Börja med att gnida bort största delen av pastan med lite hushållspapper + T-röd/annan ren sprit. Ta sedan fram tops som du doppar i T-röd och rengör grundligt, helst med cirkelliknande rörelser för att komma åt all springor. När topsen inte längre blir smutsig tar tu ett kaffefilter för att suga upp ev. rester från rengöringen.

Så gör jag iaf, och det blir alltid bra resultat Se bara till att det du använder som lösningsmedel inte innehåller någon form av oljesubstans el. likn. Många gör misstaget att ta handsprit, och det är rent ut sagt förödande Har gjort det en gång själv, och mina temps steg med 3 grader i Idle och 5 grader i Load.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Börja med att gnida bort största delen av pastan med lite hushållspapper + T-röd/annan ren sprit. Ta sedan fram tops som du doppar i T-röd och rengör grundligt, helst med cirkelliknande rörelser för att komma åt all springor. När topsen inte längre blir smutsig tar tu ett kaffefilter för att suga upp ev. rester från rengöringen.

Så gör jag iaf, och det blir alltid bra resultat Se bara till att det du använder som lösningsmedel inte innehåller någon form av oljesubstans el. likn. Många gör misstaget att ta handsprit, och det är rent ut sagt förödande Har gjort det en gång själv, och mina temps steg med 3 grader i Idle och 5 grader i Load.

Tackar och bockar för ett riktigt bra svar:)

Är det nödvändigt att använda mer kylarpasta än det som sitter på den nya kylaren? har förr alltid
lagt dit någon droppe men kanske blir för mkt? har aldrig upplevt att temperaturen vart
hög när jag gjort det.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Tackar och bockar för ett riktigt bra svar:)

Är det nödvändigt att använda mer kylarpasta än det som sitter på den nya kylaren? har förr alltid
lagt dit någon droppe men kanske blir för mkt? har aldrig upplevt att temperaturen vart
hög när jag gjort det.

Nej nej! För guds skull nej!

Nej du ska inte applicera mer. Något som jag alltid gör är att jag tar bort den medföljande pastan, och använder min egen tub. Om du inte har någon egen rekommenderar jag att du bara använder den som kommer med kylaren.

Pastans uppgift är att täta ev. luftspringor mellan metallplattorna, och det behövs inte mer än ett halvt riskorn pasta för att få tätt mellan dem

Tänk såhär. Vad leder värme bäst? Luft, pasta eller metall? Metall leder bäst, pastan näst bäst, och luft sämst. Luften elimineras med ett halvt riskorn pasta. Varför ska man då ha mer pasta, när det ändå fyllt sin uppgift?

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Nej nej! För guds skull nej!

Nej du ska inte applicera mer. Något som jag alltid gör är att jag tar bort den medföljande pastan, och använder min egen tub. Om du inte har någon egen rekommenderar jag att du bara använder den som kommer med kylaren.

Pastans uppgift är att täta ev. luftspringor mellan metallplattorna, och det behövs inte mer än ett halvt riskorn pasta för att få tätt mellan dem

Tänk såhär. Vad leder värme bäst? Luft, pasta eller metall? Metall leder bäst, pastan näst bäst, och luft sämst. Luften elimineras med ett halvt riskorn pasta. Varför ska man då ha mer pasta, när det ändå fyllt sin uppgift?

mvh

Okej, ja då ska jag ta bort den på nya kylaren också ikväll då.

Har ju faktiskt k-2 pasta hemma och den verkar vara bäst
i test här på sweclockers=) så är väl lika bra att använda
sej av bra produkter då.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Okej, ja då ska jag ta bort den på nya kylaren också ikväll då.

Har ju faktiskt k-2 pasta hemma och den verkar vara bäst
i test här på sweclockers=) så är väl lika bra att använda
sej av bra produkter då.

Vad är K-2 för kylpasta? Hittade bara en test på SweC och där var AC MX-2 bäst, men så var den testen från 2007.
Jag rengjorde med aceton som jag köpte på ICA för 19kr och använde vanligt hushållspapper. Tog antagligen för mycket kylpasta. Såg mer ut som en ärta än ett riskorn. Hursom så har jag haft stabila temperaturer i tre veckor så är det inte lite hysteri med kaffefilter och exotiska varianter av kemikalier? Bara undrar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är K-2 för kylpasta? Hittade bara en test på SweC och där var AC MX-2 bäst, men så var den testen från 2007.
Jag rengjorde med aceton som jag köpte på ICA för 19kr och använde vanligt hushållspapper. Tog antagligen för mycket kylpasta. Såg mer ut som en ärta än ett riskorn. Hursom så har jag haft stabila temperaturer i tre veckor så är det inte lite hysteri med kaffefilter och exotiska varianter av kemikalier? Bara undrar...

Svart burk, är MX-2 minns inte riktigt namnet bara och
kunde ej kolla för var ej hemma.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är K-2 för kylpasta? Hittade bara en test på SweC och där var AC MX-2 bäst, men så var den testen från 2007.
Jag rengjorde med aceton som jag köpte på ICA för 19kr och använde vanligt hushållspapper. Tog antagligen för mycket kylpasta. Såg mer ut som en ärta än ett riskorn. Hursom så har jag haft stabila temperaturer i tre veckor så är det inte lite hysteri med kaffefilter och exotiska varianter av kemikalier? Bara undrar...

aceton? hoppas den är ren annars kan det bli avlagringar som höjer temperaturen i onödan.

Och jo, det spelar väldigt stor roll om du börjar överklocka eller stressa processorn. luft, som bekant leder värme väldigt dåligt, för mycket kylpasta har samma effekt(kan bli luftbubblor och liknande).

sen ska man väl tillägga att vissa har tur.
Samma som att man inte ska ha ylletröja på sig och lägga komponenterna på en heltäckningsmatta när man bygger dator. men ändå så funkar det för vissa

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är K-2 för kylpasta? Hittade bara en test på SweC och där var AC MX-2 bäst, men så var den testen från 2007.
Jag rengjorde med aceton som jag köpte på ICA för 19kr och använde vanligt hushållspapper. Tog antagligen för mycket kylpasta. Såg mer ut som en ärta än ett riskorn. Hursom så har jag haft stabila temperaturer i tre veckor så är det inte lite hysteri med kaffefilter och exotiska varianter av kemikalier? Bara undrar...

Aceton utan olja funkar lika bra! Mängden pasta brukar man säga motsvarande ett okokt riskorn för att den skall sprida ut sig över övervägande delen av processorns yta. Dock behöver inte hela ytan täckas eftersom kärnorna sitter mer mot mitten än mot sidorna. Har du bra temp med pastamängd motsvarande en ärtas storlek så kan det kanske bero på att pastan du hade var mjuk och fin och pressades undan av kylaren. Sen har jag faktiskt hört fler som sagt att de fått bra temp med pasta motsvarande ett halvt riskorn i mängd, återigen så tror jag ofta det kan bero på hur bra pastan är på att fördela sig. En del pastor kan ju vara lite tjockare/hårdare. Sen finns ju alltid jämnhetsfaktorn, en del kylare och processorer för den delen har ju jämnare yta än andra vilket också kan påverka hur mycket pasta som går åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

aceton? hoppas den är ren annars kan det bli avlagringar som höjer temperaturen i onödan.

Och jo, det spelar väldigt stor roll om du börjar överklocka eller stressa processorn. luft, som bekant leder värme väldigt dåligt, för mycket kylpasta har samma effekt(kan bli luftbubblor och liknande).

Min prolle är redan överklockad (se sign.) och enligt länkade videosnuttar här på SweC så är ärtan bästa metoden att applicera kylpasta på om man vill slippa luftfickor. Rimlig mängd är dock inget jag ifrågasätter, utan kaffefilter och dyra rengöringskitt.

Edit:

Skrivet av Immort:

Svart burk, är MX-2 minns inte riktigt namnet bara och
kunde ej kolla för var ej hemma.

Okey. Kör med samma och den verkar stå sig än idag får man anta. Kanske dags för SweC att göra en ny test - om det kommit ut andra alternativ dvs?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fläktbytet ägde rum i helgen och jag böt ut pastan helt och använde mej av spolarvätska som var
det bästa att finna i mitt garage.

Bytet gick bara fint och jag sitter i betydligt lägre temperaturer, samt lägre ljudnivå. Tänk
att man betalar så mkt för processorer och inte får med en redig fläkt!

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk

nej det är ju processorn man betalar för och inte kylaren

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

nej det är ju processorn man betalar för och inte kylaren

Hade lätt gett dem 2-300 till det hade kostat att tillverka nått ordentligt:)

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Byter du kylare så ska du såklart lägga på ny pasta.
t-röd, aceton eller kemiskt ren bensin tar man bort den gamla kylpastan med.

Permalänk
Medlem

Gå förbi apoteket och köp isopropylalkohol för att göra rent.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Byt pasta när du demonterar kylaren. Det är inte rätt mängd längre eftersom hälften sitter på gamla kylaren. Jag använder bara kemisk ren aceton samt vanligt skitpapper.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jo, den är bytt och det satt inget på den nya heller utan följde med en burk.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3