Permalänk

Phenom x3 8650 (noob varning)

Sitter med en riktig gamling till dator och vill ha hjälp att få den att kunna hantera lite modernare spel än vad den för tillfället orkar med.

Cpu: phenom x3 8650 (@2,6ghz)
Moderkort: Asus M4N72-E (uppdaterade bios ganska nyligen)
Grafikkort: Nvidia Geoforce 9600gt
Minne:2st 2gb ddr2 800mhz
operativsystem: win xp pro sp3
(kylare Xigmatek gaia)
Nätagg. Kass "520w" ace (väntar på ett OCZ ModXStream Pro 700W)
Vill gärna veta hur jag ska gå till väga med att få upp denna till max. (min budget är ungefär noll letar efter extremt billiga grafikkort just nu.)

Permalänk
Medlem

Datorn duger bra, prova få tag på ett begagnad grafikkort typ nvidia 460 eller ati 5850.
även ett nvidia 260 skulle hjälpa mycket å sådana har jag sett för en 500 kr begagnade.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

tackar, om jag får tag på ett billigt ati 5850 kan jag då ha kvar mitt 9600gt för att köra de spel som är optimerade för nvidia eller "krockar" korten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Silke:

tackar, om jag får tag på ett billigt ati 5850 kan jag då ha kvar mitt 9600gt för att köra de spel som är optimerade för nvidia eller "krockar" korten då?

Ett 5850 kommer piska ditt nuvarande kort på alla möjliga spel, även nvidia optimerade så det är lungt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Lite offtopic men hur låste du upp kärnan på en gammal phenom?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Lite offtopic men hur låste du upp kärnan på en gammal phenom?

Sitter o funderar på samma fråga.. Kanske har han en phenom II x3 istället. vad jag vet går de inte låsa upp phenom x3 8***, inte heller överklocka till 3,48 stabilt

Jag kom som längst till 3,31 mycket ostabila ghz med min 8750.. och jag vet att det var mycket bra för en sån.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

Sitter o funderar på samma fråga.. Kanske har han en phenom II x3 istället. vad jag vet går de inte låsa upp phenom x3 8***, inte heller överklocka till 3,48 stabilt

Jag kom som längst till 3,31 mycket ostabila ghz med min 8750.. och jag vet att det var mycket bra för en sån.

Sannolikt en Phenom II ja. De Phenom som klockar högst är väl dualcores och Phenom 9950 BE.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

nej det är inte phenom II jag har...skrev fel bara... det var 2,49 den upplåsta kärnan är något som finns i min bios, det var därför jag valde det moderkortet.. hittar inget om det nu, men kan ju vara att de var tvungna att ta bort det? http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=5tWNOaMAxGs1FXIQ Jag har dock inte märkt någon skillnad med 4 kärnor men gjorde en bench test för ett tag sen på fyra kärnor och den visade en marginell förbättring...

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort kan säkert låsa upp phenom II men inte "gammla" phenom. Kolla med cpu-z
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och se hur många kärnor du har och hur mycket processorn tickar på i.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

det stämmer säkert att det inte funkar på min gamla men jag prövade för skojs skull, och enligt bios funkar det, men märkte inte av någon större temperatur skillnad (som tur är) låg kvar runt 58 c

Permalänk

Själva trimningen då? ska jagf börja med att maxa cpu eller ska jag försköka mig på att trimma grafiken?

Permalänk
Medlem

Börja med cpu, den bör nå ca 3ghz med bra kylning.
Sen finns de säkert några fps att få ur graffikkortet oxå.
Grafikkortet är enklast att överklocka dock och ger mest i spel..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

tror ni den xigmatek jag länka till duger för att trimma upp till nära 3ghz?
enligt CPU-Z så har jag bara 3 kärnor, och minna minnen ligger på 400mhz??? det ska vara 800mhz på dem?? (http://www.konsumentguiden.se/dator/minne/ddr2/a-data_pc2-640...)
När det gäller grafikkortet har jag ett program som heter RivaTuner är det bra? eller finns det bättre?

Vet någon hur xp 64 funkar idag? vet att det var problem med drivrutiner förr men vore roligt att få ut max av mina minnen och jag vill inte gå över till win7 och absolute inte vista.

Fick Kylaren Idag, sänkte temperaturen från ca 59 grader till ca 20c (trimmade upp den till 2,6ghz) Kan den verkligen vara så effektiv? eller har jag sabbat temperatur mätaren?

Permalänk

Hur ska jag göra med strömstyrkan? har den på automatik nu vilket jag läst att man inte ska ha, vad borde jag börja med för styrka?

Permalänk

Gå inte över 1.5v på vcore om det är den du menar

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Silke:

tror ni den xigmatek jag länka till duger för att trimma upp till nära 3ghz?
enligt CPU-Z så har jag bara 3 kärnor, och minna minnen ligger på 400mhz??? det ska vara 800mhz på dem?? (http://www.konsumentguiden.se/dator/minne/ddr2/a-data_pc2-640...)
När det gäller grafikkortet har jag ett program som heter RivaTuner är det bra? eller finns det bättre?

Vet någon hur xp 64 funkar idag? vet att det var problem med drivrutiner förr men vore roligt att få ut max av mina minnen och jag vill inte gå över till win7 och absolute inte vista.

Fick Kylaren Idag, sänkte temperaturen från ca 59 grader till ca 20c (trimmade upp den till 2,6ghz) Kan den verkligen vara så effektiv? eller har jag sabbat temperatur mätaren?

dina minnen går i 800Mhz (CPU-Z visar bara base klocken eftersom DDR står för dual data rate) och du kan inte ha Drivrutiner till: HDD,Chassi,minnen,processor... och du trimmar inte du klockar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av RymdSegel:

Gå inte över 1.5v på vcore om det är den du menar

ok, tack

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

dina minnen går i 800Mhz (CPU-Z visar bara base klocken eftersom DDR står för dual data rate) och du kan inte ha Drivrutiner till: HDD,Chassi,minnen,processor... och du trimmar inte du klockar

Tackar tackar Jag använder trimma av den anledningen att om jag pratar om att klocka datorn får folk för det mesta en ganska frågande tom blick, men här borde folk känna till termen klocka ja..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Silke:

Tackar tackar Jag använder trimma av den anledningen att om jag pratar om att klocka datorn får folk för det mesta en ganska frågande tom blick, men här borde folk känna till termen klocka ja..

Annars så får du inte mera prestanda av att klocka CPUn din...ditt grafikkort är den svaga länken :/ köp ett HD 5770 eller vänta på GTX 550 TI och se om det bra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Annars så får du inte mera prestanda av att klocka CPUn din...dit grafikkort är den svaga länken :/ köp ett HD 5770 eller vänta på GTX 550 TI och se om det bra

Jo, det kortet jag har är lite väl gammalt nu, Men annars har jag ju superkortet voodoo2 i någon låda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Silke:

Jo, det kortet jag har är lite väl gammalt nu, Men annars har jag ju superkortet voodoo2 i någon låda.

hehe duger inte till mycket

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

hehe duger inte till mycket

vadå? trodde det var det bästa kortet man kunde ha?