Qualcomm Snapdragon mot fyra kärnor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon mot fyra kärnor

Mobiltelefoner, surfplattor och andra portabla enheter blir allt mer kompetenta även när det gäller hårdvara. Qualcomm siktar mot fyra kärnor i nästa generation Snapdragon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är nog inte bara Qualcomm som kommer släppa 4-kärniga ARM processorer under 2012. Samsung, TI och Nvidia lär alla vilja vara först med en 4-kärnig SoC med "15" ggr starkare grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Hoppas batteritekniken kommer ta ett steg framåt snart så vi inte får "portabla" enheter med batteritider på en kvart...

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Skulle inte nya PSP2 (NGP) ha fyrakärning processor och fyrakärnigt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Oh hoy! Det lönar sig att vänta en generation eller två...

Permalänk
Skrivet av Daka64:

Skulle inte nya PSP2 (NGP) ha fyrakärning processor och fyrakärnigt grafikkort?

Den är utrustad med 4 stycken Cortex A9 kärnor. Grafiken kommer jag inte ihåg vad det var. Imagination Technologies var det väl som skulle stå för grafiken i PSP2?

Intressant med 28nm Snapdragon. Tillverkas kanske hos GlobalFoundries?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fina specifikationer Jag undrar när jag kommer investera i en sådan...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Hoppas batteritekniken kommer ta ett steg framåt snart så vi inte får "portabla" enheter med batteritider på en kvart...

Fördelen med flera kärnor är att den kan utföra uppgiften den blir tilldelad mycket snabbare än en enkelkärnig. På det sättet sparar den enorma mängder energi vilket resulterar att med dagens batterier kommer telefoner osv. få bättre batteritid vid användande i applikationer osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Fördelen med flera kärnor är att den kan utföra uppgiften den blir tilldelad mycket snabbare än en enkelkärnig. På det sättet sparar den enorma mängder energi vilket resulterar att med dagens batterier kommer telefoner osv. få bättre batteritid vid användande i applikationer osv.

Måste tyvärr ge dig en liten Edit där men bara för att processorn har flera kärnor så kan den inte göra uppgiften snabbare utan flera uppgifter på samma gång.
Snabbheten sitter i arkitekturen och klockfrekvensen, om inte programmen är kodade för att kunna dra nytta av flera kärnor.
Vilket är väldigt ovanligt till och med på pc sidan där det nästan bara är spel och tunga multimedia program som kan det och då oftast bara för två kärnor.
Anledningen till varför man började med flera kärnor var att prestanda ökningen per watt var helt absurd över ca 3,2ghz och det mesta blev bara värme.
Sen började ju gemene man ha många program igång samtidigt och då kan programmen dela på kärnorna.

Edit till mig själv också:

Ju lägre frekvens cpun jobbar på desto lägre strömförbrukning vilket självklart resulterar i mycket bättre batteritider.
Dock så är inte handheldenheter så beräkningsintensiva vilket medför att dom tjänar på flera kärnor i lägre frekvens.
Dock den dagen man sätter sig med en och kör en hd film kommer batteriet få hjärtinfarkt^^

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Hoppas batteritekniken kommer ta ett steg framåt snart så vi inte får "portabla" enheter med batteritider på en kvart...

haha med 65% lägre ström förbrukning? Pappa hade en Ipad från jobbet och har testat den, gick faktiskt 10timmar i sträck (surfade och såg på vido på youtube )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Hoppas batteritekniken kommer ta ett steg framåt snart så vi inte får "portabla" enheter med batteritider på en kvart...

Tänkte just skriva nåt liknande! det är fan på tiden med bättre batteri tid!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Oh hoy! Det lönar sig att vänta en generation eller två...

Problemet är bara att efter en generation eller två kommer du sukta efter det som ligger en generation el två framför den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Sen började ju gemene man ha många program igång samtidigt och då kan programmen dela på kärnorna.

Det är bara en hake, man multitaskar aldrig processorintensiva program på en mobiltelefon. Och vipps såförsvann 95% av vittsen med en multicore på en telefon.

Men hejja utvecklingen! Eller nåt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Problemet är bara att efter en generation eller två kommer du sukta efter det som ligger en generation el två framför den...

Som alltid med teknologi! Själv köper jag ny lur nästa vår!

Har man en telefon med singlecore idag kan det vara väl värt väntan på en quadcore som kommer vara MYCKET bättre än dagens modeller!

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det är bara en hake, man multitaskar aldrig processorintensiva program på en mobiltelefon. Och vipps såförsvann 95% av vittsen med en multicore på en telefon.

Men hejja utvecklingen! Eller nåt...

Aldrig gjort det ? Shame on you and your dumbphone..:O

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Aldrig gjort det ? Shame on you and your dumbphone..:O

Läs om läs rätt. Man multitaskar inte processorintensiva program på en telefon. Och skulle du få för dig att du skulle vilja det så kan du glädja dig åt 53 minuters batteritid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det är bara en hake, man multitaskar aldrig processorintensiva program på en mobiltelefon. Och vipps såförsvann 95% av vittsen med en multicore på en telefon.

Men hejja utvecklingen! Eller nåt...

Man undviker väl helst processorintensiva program på alla typer av batteridrivna enheter, men det är ju smidigt att kunna ge ordentligt med CPU-kraft under kortare tid när det behövs även om det äter batterikapacitet under den tiden.

Nu är ju detta flagskeppet i den kommande processor-serien från Qualcomm, inte säkert att den kommer hamna i någon mobiltelefon alls, möjligtvis i tablets, men högst troligt i TV-apparater och stationära media-spelare, kanske i någon MeGoo-baserad lösning för media i bilar eller liknande.

Vill man spekulera lite så är ju en kombination av denna CPU och Windows 8 för ARM en tänkbar lösning för ultraportabla datorer och netbooks, ligger rätt bra i tiden också för båda produkterna, dvs slutet av 2012.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Läs om läs rätt. Man multitaskar inte processorintensiva program på en telefon. Och skulle du få för dig att du skulle vilja det så kan du glädja dig åt 53 minuters batteritid...

Du har aldrig kört browsern med flera fönster och flash + angry birds + spotify och ser nått du vill fota och tyckt camerappen varit segstartad? eller måste kolla vägen till nått och ska försöka starta maps?

Självklart kör man inte 100% hela tiden, men 2-3 tyngre program + 1-2 tillfälliga tyngre program är för mig inget ovanligt. Och då ska ju google sync, facebook, sms, twitter, väder m.m. ligga i bakgrunden också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Du har aldrig kört browsern med flera fönster och flash + angry birds + spotify och ser nått du vill fota och tyckt camerappen varit segstartad? eller måste kolla vägen till nått och ska försöka starta maps?

Självklart kör man inte 100% hela tiden, men 2-3 tyngre program + 1-2 tillfälliga tyngre program är för mig inget ovanligt. Och då ska ju google sync, facebook, sms, twitter, väder m.m. ligga i bakgrunden också...

Ja det är nyttan av det här. Både android, iphone och andra smartphones har tendenser att ha många processer igång samtidigt. En del ofta helt onödiga då användaren glömt att stänga ner appen för att frigöra arbetsminne och cpu-kraft. Det är jättevanligt att någon process låser sig och hard reset nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Man undviker väl helst processorintensiva program på alla typer av batteridrivna enheter, men det är ju smidigt att kunna ge ordentligt med CPU-kraft under kortare tid när det behövs även om det äter batterikapacitet under den tiden.

Absolut. Men ska du betala batteritid, chipyta och prestanda bara för att få en boost i något enstaka program där du har användning för mer än en kärna?

Skrivet av Pie-or-paj:

Du har aldrig kört browsern med flera fönster och flash + angry birds + spotify och ser nått du vill fota och tyckt camerappen varit segstartad? eller måste kolla vägen till nått och ska försöka starta maps?

Spelar du angry birds samtidigt som du surfar? Det lyckas inte jag göra på min telefon i alla fall.
Är angry birds minimerat tar det ingen cpu. Detsamma med browsern + flash i flera fönster och maps osv.

Visst, när du laddar in en sida och minimerar den direkt så tar det mycket cpu, men hur många sekunder tar det egentligen? Sen förutsätter jag att program i fokus har högre prioritet så att det skulle ha någon egentlig effekt på användningen är jag skeptisk till.
Och att man ens kan komma på att ladda flash på en telefon har jag aldrig förstått, men visst. Flash må kanske vara ett undantag - och hur tragiskt är inte det.

Men visst, jag ska ge dig en poäng. Och det är spotify. Nej, normal användning av spotify tar ingen processorkraft att tala om, men om du syncar en massa låtar över wifi så tar det en del prestanda även i bakgrunden.

Skrivet av Pie-or-paj:

Självklart kör man inte 100% hela tiden, men 2-3 tyngre program + 1-2 tillfälliga tyngre program är för mig inget ovanligt. Och då ska ju google sync, facebook, sms, twitter, väder m.m. ligga i bakgrunden också...

Google sync, facebook, sms, twitter, väder m.fl. tar absolut 0 i cpu.

Det här är exakt samma visa som när HyperThreading kom, och senare dualcores. Folk får för sig att man helt plötsligt omöjligen kan spela musik i bakgrunden utan HT eller dualcore - när det givetvis har gått bra att göra det på allt från en gammal 486a och framåt.
Jag har 155 processer igång på min telefon nu, hur många kärnor föreslår du att jag borde ha i min telefon egentligen? En vanlig singlecore processor har inga som helst problem med att fördela sina resurser över flera processer.

Flerkärninga processorer till datorn var däremot fantastiskt när det kom, men det är bara för att man på en dator ofta kör flera processorintensiva program samtidigt - det gör man inte på en telefon.

Knappt något av det du nämner är särskilt processorintensivt i bakgrunden, det är snarare minne och annat som flaskar och det är inget som en extra kärna kommer hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Det är jättevanligt att någon process låser sig och hard reset nödvändig.

Öh, va?
Jättevanligt är det knappast, eller så har jag en ovanligt bra iPhone. Har inte behövs göra "hard reset" en enda gång sen den skaffades i augusti förra året.

Edit:
Fast jag måste ju erkänna att jag ibland manuellt stänger ned en del apps som kör. Tänkte inte på det.
Men många gånger har det gått rätt många dagar innan jag gjort det och då har det varit på grund av att min hjärna blev sugen, inget problem eller så.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka prestanda!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

@echo eftersom jag har bundit mig till tele2 är jag tyvärr fast med deras icke existerande 3G täckning. Att ladda en tyngre sida på gprs tar ett bra tag så varför inte köra Angry Birds under tiden? ~10 välplanerade försök i Angry Birs = en längre Wikipediaartikel med ett par bilder
Att Angry Birds drar så lite CPU när det är minimerat visste jag inte. Eloge till utvecklarna!

Och visst, spotify kanske inte drar så mycket vid vanlig användning, men telefonen blir iaf. märkbart långsammare än att köra med en annan player från SD.
>Google sync, facebook, sms, twitter, väder m.fl. tar absolut 0 i cpu.
När det bara ligger i bakgrunden ja, men gör tex. en manuell uppdatering av mailen och försök att starta angry birds eller likande, det går segt! Mycket segare än att tanka torrent, köra spotify eller nått annat i bakgrunden.
Visst det är inte lång tid, men att det störelsemomentet finns öht. är jobbigt.

Självklart går det att köra flera saker på en single-core. Men om du vill sitta på en 486a får du gärna göra det. Personligen är jag glad över allt som gör mitt (idag) sega mobilanvändande något mindre segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

@echo eftersom jag har bundit mig till tele2 är jag tyvärr fast med deras icke existerande 3G täckning. Att ladda en tyngre sida på gprs tar ett bra tag så varför inte köra Angry Birds under tiden? ~10 välplanerade försök i Angry Birs = en längre Wikipediaartikel med ett par bilder
Att Angry Birds drar så lite CPU när det är minimerat visste jag inte. Eloge till utvecklarna!

Och visst, spotify kanske inte drar så mycket vid vanlig användning, men telefonen blir iaf. märkbart långsammare än att köra med en annan player från SD.
>Google sync, facebook, sms, twitter, väder m.fl. tar absolut 0 i cpu.
När det bara ligger i bakgrunden ja, men gör tex. en manuell uppdatering av mailen och försök att starta angry birds eller likande, det går segt! Mycket segare än att tanka torrent, köra spotify eller nått annat i bakgrunden.
Visst det är inte lång tid, men att det störelsemomentet finns öht. är jobbigt.

Självklart går det att köra flera saker på en single-core. Men om du vill sitta på en 486a får du gärna göra det. Personligen är jag glad över allt som gör mitt (idag) sega mobilanvändande något mindre segt.

Ge ingen eloge till angry birds utvecklare. Det är så hela tanken med alla telefon-OS är. Man har aldrig mer än ett processorintensivt program igång. Och de program som ligger i bakgrunden har lägre prioritet.

Jag har inga av de problemen du nämner, och jag har då ingen multicore i min telefon. Bara för att du tycker att telefonen är slö så betyder det inte att en dualcore är lösningen.

Om det enda jag gjorde på en dator var att spela musik så visst, då hade jag lika gärna kunnat sitta på en 486:a.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om program som måste dödas innan man går ur dem, annars kan telefonen knappt användas. Ett var nån snes emulator.
Jag säger inte att multicore är nu "gud" som kommer lösa alla problem, men det blir helt klart ett kliv framåt. Problemet är just multitaskingen, man vill köra fler och fler program samtidigt. Om ett program på mobilen skulle använda hela min snappdragonprocessor på 1GHz så skulle programmet vara dåligt skrivet eller så skulle skaparen ha haft hål i huvudet och försökt göra en mobilversion av crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Öh, va?
Jättevanligt är det knappast, eller så har jag en ovanligt bra iPhone. Har inte behövs göra "hard reset" en enda gång sen den skaffades i augusti förra året.

Edit:
Fast jag måste ju erkänna att jag ibland manuellt stänger ned en del apps som kör. Tänkte inte på det.
Men många gånger har det gått rätt många dagar innan jag gjort det och då har det varit på grund av att min hjärna blev sugen, inget problem eller så.

Hard reset är vanligaste supportåtgärden på en iphone då den tappat täckning (visar "ingen service" trots att simkort är aktivt), hängt sig, skärmen är helt svart, någon app lagt av etc. Återställning av nätverksåterställning är näst vanligaste då t ex mobildata lagt av eller internetdelning försvunnit eller inte fungerar. Jag blev tvungen att göra hard reset på min android-telefon då jag var på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Läs om läs rätt. Man multitaskar inte processorintensiva program på en telefon. Och skulle du få för dig att du skulle vilja det så kan du glädja dig åt 53 minuters batteritid...

Vad skulle du klassa som processorintensiva ?
Musikspelare, angry birds, sms-tråd, kontaktboken, skype, truecaller.. blir fort mycket som är igång och även om inget kräver 2ghz så kräver det trådar ! = flera kärnor som en enkel lösning..

Har jag fel ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Vad skulle du klassa som processorintensiva ?
Musikspelare, angry birds, sms-tråd, kontaktboken, skype, truecaller.. blir fort mycket som är igång och även om inget kräver 2ghz så kräver det trådar ! = flera kärnor som en enkel lösning..

Har jag fel ?

Vad tror du kontaktboken sysslar med när du spelar angry birds? Sorterar om kontakterna för skojs skull?
Och vad sysslar sms-trådarna med bakom din rygg, skickar bus-sms?
Och vad gör truecaller när ingen ringer, ladda ner delar av telefonboken - just-in-case?
Nej...

Musik kräver typ inget för att spelas, det är något som mp3-spelare från 90-talet klarar av lätt, jag tror att en modern smartphone fixar att spela musik utan att det påverkar övriga delar nämnvärt. Skype gör heller inte mycket i bakgrunden, däremot drar skype säkert lite batteri om det konstant har en dataanslutning mot skypes servrar men processorkraft är inget problem.

Nej, inget kräver kanske 2 GHz ensamt, men tillsammans kanske de på sin höjd skulle ta 50 MHz av processorn i anspråk. Dvs. antagligen <= 5%.
Är det värt att skaffa en till kärna för att hantera 5% av belastningen?

Och tro inte att en flerkärning processor bara kommer med fördelar, det är kompromisser hela vägen och allt bara för att kontaktboken ska ha en marginal på en GHz...

Permalänk

Echo,

Så du menar att två eller 4 kärnor är 100% onödigt i mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Jag hävdar att det är nästintill helt onödigt sett till multitasking (jusst därför att man, som sagt, inte multitaskar processorintensiva saker på en telefon).

Och med nästintill menar jag att man med en motsvarande singlecore processor hade kunnat göra samma arbete både snabbare och effektivare (eftersom en kärna i en multicore processor inte kommer vara lika vass som kärnan i en singlecore processor (detta eftersom begränsningen i en telefon är batteriet)).

Men flertrådade program däremot kommer givetvis att dra nytta av flerkärniga processorer och där kommer prestandavinsten vara motsvarande den vi ser i datorer, dvs. i princip fördubblad beräkningskraft med två kärnor mot en.

Men vi kommer förstås ha samma problem på telefonen som på datorn, att alla problem är inte så lätta att dela upp i flera trådar och det kräver mer av utvecklarna. Så jag är lite skeptisk till hur många som kommer orka (och har kompetens) att fixa det.

De flesta program har inte så stort behov av mycket processorkraft heller, det är främst (och i princip enbart) spel och webbläsarna - i den mån man lyckas utnyttja fler kärnor, som jag tror kommer dra nytta av flerkärniga processorer. Och det är bara kolla på datorsidan, spel och webbläsare är inte bra på att utnyttja dagens flerkärniga system - och då läggs det enorma resurser på det (som inte kommer att kunna täckas av att säljas på någon market för 9 kr).

Så jag är lite skeptisk till den reella nyttan, jag ser hellre att det satsas mer på hårdvaruacceleration och en kompetent grafikprocessor än ett monster till CPU.