Permalänk
Medlem

Ny Processorkylare! (budget 1000kr)

Hej!

Ska köpa en ny processorkylare nu då jag inte är nöjd med standard kylaren från intel..

Jag har ett gigabyte x58-ud3r sockel 1336 så jag undrar vilken kylare tipsar ni om för mig?

Jag har allt i ett fractal design r2 chassi så jag har mest kollat på en luftkylare!

Har kollat på noctua D14

Är den bra?
Tipsar ni om någon annan?

Kom med förslag

Permalänk

https://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow...
Ska vara bättre än d14 vad gäller ljudnivå och nån liten grad bättre på tempen.

https://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1
1,5kg kylare! Har inte lyckats hitta någon review på den när jag letat tidigare. Men den känns väldigt kompetent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

https://www.inet.se/artikel/6308733/thermalright-silver-arrow...
Ska vara bättre än d14 vad gäller ljudnivå och nån liten grad bättre på tempen.

https://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1
1,5kg kylare! Har inte lyckats hitta någon review på den när jag letat tidigare. Men den känns väldigt kompetent!

Tack för tipsen, helt klart intressanta! Ska kolla över dem och se hur de verkar!

Någon annan som vet något mer om den sista av de två?

Permalänk

NH-D14 är bättre än Silver Arrow, men det är enligt mig. Det finns många diskussioner och debatter om detta på nätet
Reviewen som hjälpte mig bestämma:
http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o

Jag köpte en NH-D14 och jag är super nöjd. Kör den med en Q6600 quad core, överklockad till 3.6ghz (50%) med en vcore på 1.5v och tempsen ligger på runt 30 grader idle, 50grader i spel och 70-75 grader efter 8h prime95 så jag rekommenderar den starkt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Både noctua D14 och silver arrow är riktigt bra, men gigantiskt stora. Värt att tänka på är att dem förmodligen kommer ta i dina minnen om du kör tex. corsair dominator eller liknande med höga kylflänsar.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Skulle säga att NH-D14 är den bästa luftkylare du kan ha idag. Kör på den så kan du klocka tills dy spyr, sen är den ljudlös.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Både noctua D14 och silver arrow är riktigt bra, men gigantiskt stora. Värt att tänka på är att dem förmodligen kommer ta i dina minnen om du kör tex. corsair dominator eller liknande med höga kylflänsar.

Hej!
Jag har redan kollat upp det där med minnena och kollade även en extra gång nu att jag inte skulle ha för höga, jag har inga höga kylflänsar på mina så det ska gå med D14

Skrivet av Deathtrip2k:

NH-D14 är bättre än Silver Arrow, men det är enligt mig. Det finns många diskussioner och debatter om detta på nätet
Reviewen som hjälpte mig bestämma:
http://www.youtube.com/watch?v=07XTN0Qll2o

Jag köpte en NH-D14 och jag är super nöjd. Kör den med en Q6600 quad core, överklockad till 3.6ghz (50%) med en vcore på 1.5v och tempsen ligger på runt 30 grader idle, 50grader i spel och 70-75 grader efter 8h prime95 så jag rekommenderar den starkt

Tack för länken! Kan nog hjälpa mig en hel del i mitt val!
Låter riktigt bra med det du säger att du har hoppas jag ska kunna få samma temp själv efter mitt köp!

Skrivet av Old KnotVillage:

Skulle säga att NH-D14 är den bästa luftkylare du kan ha idag. Kör på den så kan du klocka tills dy spyr, sen är den ljudlös.

Är ute efter just att den ska vara lite tystare, men klart den får låta på högsta nivå osv.. tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

D14 tycker ja

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Skulle säga att NH-D14 är den bästa luftkylare du kan ha idag. Kör på den så kan du klocka tills dy spyr, sen är den ljudlös.

Att kalla den ljudlöst är som att kalla en volvo 240 cool..
Tar du bort fläktarna så är den helt tyst.

Men har även också en d14, tycker den kyler rätt bra och fläktarna som följer med duger jättebra till det som de ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbie94:

Hej!

Ska köpa en ny processorkylare nu då jag inte är nöjd med standard kylaren från intel..

Jag har ett gigabyte x58-ud3r sockel 1336 så jag undrar vilken kylare tipsar ni om för mig?

Jag har allt i ett fractal design r2 chassi så jag har mest kollat på en luftkylare!

Har kollat på noctua D14

Är den bra?
Tipsar ni om någon annan?

Kom med förslag

Sockeln heter 1366

Permalänk

Jag kör med H70 och den fungerar mycket bra. Överklockat till 4.6GZ och har massvis med marginal kvar. Låter inte särskilt mycket om du använder bra fläktar. Så kör Noctuafläktar eller andra fläktar som ser bra ut och är lika tysta.

Det sköna med H70 är att du kan ha dominator/vengeance utan problem, det är mindre tyngd på moderkortet och mer plats över i chassit vilket resulterar i ett snyggare slutresultat enligt mig. Jag tycker om att se mycket av insidan i datorn och sålänge du har en ok plats för radiatorn är allt perfekt. Om något så ger alltid pumpar ifrån sig ett lite speciellt, men väldigt lågt, ljud..

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

h70 alla dagar i veckan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nerfherder:

Jag kör med H70 och den fungerar mycket bra. Överklockat till 4.6GZ och har massvis med marginal kvar. Låter inte särskilt mycket om du använder bra fläktar. Så kör Noctuafläktar eller andra fläktar som ser bra ut och är lika tysta.

Det sköna med H70 är att du kan ha dominator/vengeance utan problem, det är mindre tyngd på moderkortet och mer plats över i chassit vilket resulterar i ett snyggare slutresultat enligt mig. Jag tycker om att se mycket av insidan i datorn och sålänge du har en ok plats för radiatorn är allt perfekt. Om något så ger alltid pumpar ifrån sig ett lite speciellt, men väldigt lågt, ljud..

H70 klarar inte av högre värme utveckling :/ då springer NH-D14,Silver Arrow och andra luftkylare ifrån med 10-15 grader Samt att radiatorn lätt blir täppt med damm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag får väl vara vrång och säga "Cooler Master 212 Plus" jag då

Nej men seriöst, ska du klocka eller bara stör du dig på originalkylaren och vill sänka nuvarande temp några grader?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandernajafi:

h70 alla dagar i veckan

Vill inte ha h70 då den inte kyler övriga komponenter och lite andra grejer.. jag läst och hört från andra.

Skrivet av Nerfherder:

Jag kör med H70 och den fungerar mycket bra. Överklockat till 4.6GZ och har massvis med marginal kvar. Låter inte särskilt mycket om du använder bra fläktar. Så kör Noctuafläktar eller andra fläktar som ser bra ut och är lika tysta.

Det sköna med H70 är att du kan ha dominator/vengeance utan problem, det är mindre tyngd på moderkortet och mer plats över i chassit vilket resulterar i ett snyggare slutresultat enligt mig. Jag tycker om att se mycket av insidan i datorn och sålänge du har en ok plats för radiatorn är allt perfekt. Om något så ger alltid pumpar ifrån sig ett lite speciellt, men väldigt lågt, ljud..

Vill inte ha h70 då den inte kyler övriga delar, och jobbigt med radiatorn...

Skrivet av htux:

Sockeln heter 1366

Helt rätt, sorry.
Tack för koregeringen!

Skrivet av Pewtah:

Att kalla den ljudlöst är som att kalla en volvo 240 cool..
Tar du bort fläktarna så är den helt tyst.

Men har även också en d14, tycker den kyler rätt bra och fläktarna som följer med duger jättebra till det som de ska göra.

Självklart så blir ingen kylare ljudlöst men tyst kan den i alla fall va

Skrivet av Esseboy:

H70 klarar inte av högre värme utveckling :/ då springer NH-D14,Silver Arrow och andra luftkylare ifrån med 10-15 grader Samt att radiatorn lätt blir täppt med damm

Har också hört det du beskriver här.. så har valt bort den sedan innan redan.

Föresten!
Vad tycker ni, ska man använda den medföljande kylpastan eller ska man köpa en annan? Och vilken ska man köpa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Jag får väl vara vrång och säga "Cooler Master 212 Plus" jag då

Nej men seriöst, ska du klocka eller bara stör du dig på originalkylaren och vill sänka nuvarande temp några grader?

Jag har tänkt att börja klocka, så därför jag tänkte på D14 då den verkar helt klart riktigt bra för det!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tobbie94:

Vill inte ha h70 då den inte kyler övriga komponenter och lite andra grejer.. jag läst och hört från andra.

Vill inte ha h70 då den inte kyler övriga delar, och jobbigt med radiatorn...

Säger inte att du ska köra H70 men kylare som D14 och Silver Arrow kyler inte direkt övriga komponenter nämnvärt heller. Känns det runtom viktigare än kylningen på CPUn så kanske du ska kika på en top-down som C14.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

jag kör på den med följande pastan (NT-H1). Funkar bra så jag har inte testat den med den andra kylpastan jag har än (Arctic Silver 5) och vet inte om den är bättre eller sämre

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Hej

Här är en resension du kan studera
Temeraturer och ljudnivå:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Hiitade även ett test av "BeQuiet DarkRock Pro", Noctun NH-D14 och Silver arrow
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/be_quiet_dar...

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Fast NH-D14 har mycket bättre fästnings anordning Man har klagat mycket på Silver Arrows fästnings anordning

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Och NH-D14 står oslagen ännu en gång.

Noctua leverar, så kör på det!

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja kylare en gång till hade jag valt någon av ovanstående, NH-D14 eller Silver Arrow. När jag gjorde mitt val fanns inte Silver Arrow på Inet så det blev lätt att välja.

NH-D14 är absolut inte ljudlös som någon skrev, men nog är den tyst. Vid idle och lättare belastning hörs kylaren knappt i mitt chassi om man inte håller öronen precis vid den. Mitt chassi är redan väldigt tyst och det enda som verkligen låter är mina gummidämpade hårddiskar när de väl är påslagna.

Temperaturerna med NH-D14 är dessutom riktigt imponerande.

Permalänk

[QUOTE="tobbie94;10791458"]Hej!
Jag har redan kollat upp det där med minnena och kollade även en extra gång nu att jag inte skulle ha för höga, jag har inga höga kylflänsar på mina så det ska gå med D14

Fattar inte att det ska vara ett problem att förstå, NH-D14 passar till alla minnen. Med uppflyttad fläkt eller utan främre fläkt om man vill köra med airflow.

Skrivet av Pewtah:

Att kalla den ljudlöst är som att kalla en volvo 240 cool..
Tar du bort fläktarna så är den helt tyst.

Men har även också en d14, tycker den kyler rätt bra och fläktarna som följer med duger jättebra till det som de ska göra.

Min är iallafall ljudlös mot allt det andra som låter, chassiefläktar och 580SLI. Kör man full hastighet så blir det en något mörkare ton i lådan. NH-D14 är det bästa valet idag om man ska köra luft. Kyler även hela chassiet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Min är iallafall ljudlös mot allt det andra som låter, chassiefläktar och 580SLI. Kör man full hastighet så blir det en något mörkare ton i lådan. NH-D14 är det bästa valet idag om man ska köra luft. Kyler även hela chassiet.

Det är en jäkla skillnad mellan "ljudlös" och "ljudlös mot allt det andra som låter".

Har man tysta chassifläktar, passivt nätagg, grafikkort med tyst kyllösning och gummidämpning för hårddiskar och fläktar så hörs NH-D14 endast mycket vid hård belastning. Däremot knappt alls vid idle vilket gör det till ett riktigt bra val om man är ute efter bra prestanda med låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Fattar inte att det ska vara ett problem att förstå, NH-D14 passar till alla minnen. Med uppflyttad fläkt eller utan främre fläkt om man vill köra med airflow.

Du menar nästan alla, hade du tänkt att ha minnen i slotten närmast CPU så kan du inte sätta i Corsair Vengeance där då Vengeance är c:a 3mm för höga och slår i kylaren rätt rejält. Detta då Vengeance inte har borttagbara flänsar så passar inte Vengeance till just NH-D14.

Även andra slotten kan bli obrukbar bereoende på moderkort om du kör med Vengeance (och detta har inget med fläkten att göra utan flänsen som slår i).

Men lågprofil, låga minnesheatsinks (Corsair XMS / alla Mushkins), eller Corsair Dominators med heatsink borttagna funkar alla.

Exempel på Vengeance on NH-D14:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk

Läser man det översta testet jag länkade till ovan så är tydligen Silver Arrow tystare än NH-D14.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Har en Scythe Mugen 2 Rev B kylare och det är den bästa luftkylare jag ägt. Tyst medföljande fläkt och den kyler grymt bra!
https://www.inet.se/artikel/5321447/scythe-mugen-2-rev-b

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Silver arrow tystare? Kanske, vet inte för jag har aldrig testat en. Men Noctua fläktar är kända för att vara tysta och flytta mycket luft och tyvärr även för att vara dyra Och om man använder motstånden till fläktarna så tvivlar jag mycket starkt på att man kommer störas av ljudnivåerna. Om man gör det så är nog passiv kylning det ända som kan tillfredställa en

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla för hjälpen!

Jag har bestämt mig nu med hjälp av er att jag ska köpa Noctua fläkten till min dator!

Tack ännu en gång för all hjälp, uppskattades verkligen.

Det sista jag tänkte på som ingen svarade på förutom en som inte hade testat dock men ska jag använda standard kylpastan eller ska jag köpa en ny? och vilken isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbie94:

Tack så mycket alla för hjälpen!

Jag har bestämt mig nu med hjälp av er att jag ska köpa Noctua fläkten till min dator!

Tack ännu en gång för all hjälp, uppskattades verkligen.

Det sista jag tänkte på som ingen svarade på förutom en som inte hade testat dock men ska jag använda standard kylpastan eller ska jag köpa en ny? och vilken isåfall?

Bra val!

Jag kör med kylpastan som följde med (den kommer i en tub) och fungerar klockrent för mig!.