Intel täcker alla omkostnader för defekta moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast det är ju inte relevant. Det som är intressant är hur företag agerar idag, inte för 5-6 år sen...
Du var ju tvungen att bevisa för Intel att du använde program för att få en processor som räknad rätt när flyttalsfelet upptäcktes till exempel. Innebär det att det som nu sker bara är en tillfälligjet från Intel sida? Innebär det att Intel inte kommer stå för kostnaderna nästa gång?

Du förstår väl själv att det är ett konstigt reonemang. Men jag förstår att du misstror Apple och du har ju skäl att göra det i brist på annan information.

Jag pratar om att dra in felaktig hårdvara, precis som SATA-buggen i P67/H67. Du pratar om något helt annat.

Jag gav i alla fall ett relevant exempel även om det inte var från i år, du har inte givit något relevant alls. Apple har gjort samma sak tidigare och senare än mitt exempel, i någon annan tråd här skrev någon annan massvis med exempel på felkonstruerad Apple-hårdvara som aldrig någonsin dras tillbaka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Vad lever tillverkarna på nu när de inte har datorer att sälja längre?
Betalar Intel ersättning för utebliven inkomst också?

Finns mer plattformar omg...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Bra intel? Vadå är det inte en självklarhet att ifall man gör ett misstag så får man stå sitt kast och ersätta de drabbade? Skulle väl snarare vart en skandal ifall de inte gjorde det?

Jo förvisso, men andra företag kan agera annorlunda

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Jo förvisso, men andra företag kan agera annorlunda

Fast nu är inte Intel vilket dussinföretag som helst. Med deras ekonomi så är detta vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra av Intel Nu slipper dom att bli stämda av EU på 100 miljarder istället

Nu tänker dom högt uppsatta i EU säkert ''F*n med, nu får jag inte den lyxvillan och Bentley'n jag ville ha''

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Finns mer plattformar omg...

Som håller uppe samma volymer som SB gjorde?, tveksamt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Som håller uppe samma volymer som SB gjorde?, tveksamt va?

i3 och i5 ganska stort väl?

Dom innan SB

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle också vilja säga att i-serien är ganska duktig..

Varför måste ni två tre andra dra in apple i denna tråd? Kan ni inte skapa en egen flamewar tråd som ni får förstöra forumet lite till med?

Permalänk

Intel täcker alla omkostnader för defekta moderkort

Skrivet av anton:

Han menar att du påstår något ("Rubriken stämmer inte"), utan att grunda det på någonting.

Ont: Det är väldigt bra hanterat av Intel!

Va? Jag förstår fortfarande inte. Visst jag påstod att rubriken inte stämmer helt. Det grundade jag ju på följande "Återförsäljare som lagt ut reklampengar på att pusha SB får väl inget tillbaka? Alla kostnader för extraarbete, avbeställningar. Frakt och returkostnader." vilket inte var ett påstående utan snarare en fråga, smög då in ett frågetecken där nånstans.

Det gäller ju att man förstår skillnaden på återförsäljare och leverantörer. Butiker som Inet, Dustin, med mera är ju återförsäljare och Intel ersätter väl inte några andra än leverantörerna. Leverantörer av moderkort som får full ersättning är, Asus, Gigabyte och MSI som i sin tur endast tar emot returer av moderkorten och ersätter återförsäljarna för det dom betalat för kortet. Men nu är det ju så att dom har haft fler omkostnader på grund av detta som leverantörerna inte kommer ersätta återförsäljarna för.

Men nu var ju rubriken den att Intel täcker ALLA omkostnader för defekta moderkort.
Därför menar jag på att rubriken "Intel täcker alla omkostnader för defekta moderkort" inte riktigt stämmer. Artikeln stämmer säkert för övrigt.

Alternativ rubrik hade kunnat va, "Intel täcker alla omkostnader för leverantörer av det defekta moderkortet"
Eller har jag fel, täcker Intel alla extra kostnader för återförsäljare av moderkortet som har inneburit extra omkostnader? Jag börjar känna mig blåst, någon har tänkt fel nu är det jag?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast det är ju inte relevant. Det som är intressant är hur företag agerar idag, inte för 5-6 år sen...
Du var ju tvungen att bevisa för Intel att du använde program för att få en processor som räknad rätt när flyttalsfelet upptäcktes till exempel. Innebär det att det som nu sker bara är en tillfälligjet från Intel sida? Innebär det att Intel inte kommer stå för kostnaderna nästa gång?

Du förstår väl själv att det är ett konstigt reonemang. Men jag förstår att du misstror Apple och du har ju skäl att göra det i brist på annan information.

Jo Apple skötte ju antenn problemen i Iphone4 snyggt

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Astrosus:

Jo Apple skötte ju antenn problemen i Iphone4 snyggt

snyggt? när uppdatering av mjukvaran inte räckte fick alla gratis siliconskal..

Permalänk

Bra gjort av intel, och dessutom är det fortfarande inte så himla mycket dom går back på det totalt. Kolla bara deras vinst förra året...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Jo Apple skötte ju antenn problemen i Iphone4 snyggt

har du en iphone 4 och upplevt några problem med antennen. Jag har det inte och ingen jag känner heller.

Permalänk
Medlem

Det betyder ju i praktiken att de köper alla SB-kort som tillverkats.
Snacka om reservdelslager

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Astrosus:

Jo Apple skötte ju antenn problemen i Iphone4 snyggt

über lol....hur blind måste man vara för att tycka det? då kommentera jag inte felet utan sätet dom fixade det på...

det var en massa hig praice till intel här...... intel gör vad dom måste någonting annat hade varit chokerande..är inte insatt men intel leverera defekta saker till företag nog faaan ska dom kompensera företagen för produkterna företagen gjort? rent juridiskt tror jag att dom är tvungna att ersätta hur mycket vet jag inte och jag har inget juridiskt kunnande men min känsla för logik säger mig att det funker så.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Jo Apple skötte ju antenn problemen i Iphone4 snyggt

Skrivet av og900turbo:

snyggt? när uppdatering av mjukvaran inte räckte fick alla gratis siliconskal..

Skrivet av fluffmajster:

über lol....hur blind måste man vara för att tycka det?

Vakna småpojkar, I.R.O.N.I kallas de Astrosus skrev;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abb313j:

Nu var det flera styrkretsar som var drabbade ju...

Fortfarande bara EN enda felaktig komponent som har orsakat detta missöde för Intel. Men javisst... den har ju serietillverkats felaktig.

Men fortfarande bara en komponent på alla dessa moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

bra gjort av Intel i detta fallet, de har hela vägen varit raka och ärliga om det finns kända fel,

OFT: detta hade ju aldrig Apple gjort..

Skrivet av Felix:

Alltså. Vad snackar du om egentligen? Har du någonsin pratat med någon i en "Genious Bar" i en Applebutik? Jag gick fram med min ipod shuffle, förklarade att jag hade haft den i bakfickan på mina tights och sen hoppat rätt ner i vattnet för att kyla ned mig efter ett träningspass utan att märka något förrän jag kliver upp ur vattnet och lägger mig på rygg och undrar vad jag lägger mig på.
Killen skrattade och sa att det här löser vi och gav mig en ny ipod. Så tyst med dig.

TofZ påstår att Apple aldrig hade tagit notan på 700 miljoner dollar för felaktiga produkter.

Felix hänvisar till en gång när en kille i Applebutiken ersatte hans iPod Shuffle (400kr) och därmed har han fullständigt krossat TofZs påstående.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

TofZ påstår att Apple aldrig hade tagit notan på 700 miljoner dollar för felaktiga produkter.

Felix hänvisar till en gång när en kille i Applebutiken ersatte hans iPod Shuffle (400kr) och därmed har han fullständigt krossat TofZs påstående.

haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

i3 och i5 ganska stort väl?

Dom innan SB

Dom tillverkas knappt i något volym längre, när man lanserar en ny generation så forsätter man inte producera den gamla i samma takt som tidigare, man fokuserar på den nya.
Och starta om produktionen för gamla tekniken när marknaden skriker efter nya fungerade krestar lär de aldrig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

TofZ påstår att Apple aldrig hade tagit notan på 700 miljoner dollar för felaktiga produkter.

Felix hänvisar till en gång när en kille i Applebutiken ersatte hans iPod Shuffle (400kr) och därmed har han fullständigt krossat TofZs påstående.

Tack!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Inte för att det lär göra särskilt stora hål i deras plånbok, men hade det hänt AMD så hade det ju märkts betydligt mer..

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

vissa ÅF har ju skrivit på deras "Sandy Bridge information" sidor att de inte får någon ersättning. den stora frågan är ju då: kommer ÅF smyghöja priserna i April för att ta igen en del av det?

den som lever får se

edit: proof

Skrivet av Erik Wickman, Inet:

Mitt största problem är att vi i vår tur inte får någon exakt information ifrån tillverkarna, inget ekonomiskt stöd och inga ersättningsprodukter [...]

Övertid är beordrad för att korta ned svarstiderna och personligen har jag jobbat 16-timmarspass.

inget ekonomiskt stöd samt övertid som måste betalas ut = stora förluster. sen lägg till folk som valt att köpa andra platformar och då kanske gjort det från en annan butik istället blir ännu mer inkomstbortfall

Permalänk

Vem skulle annars betala? Bra att de tar ansvar men jag hade blivit mycket förvånad om de inte ville betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loaded1mbimage:

Va? Jag förstår fortfarande inte. Visst jag påstod att rubriken inte stämmer helt. Det grundade jag ju på följande "Återförsäljare som lagt ut reklampengar på att pusha SB får väl inget tillbaka? Alla kostnader för extraarbete, avbeställningar. Frakt och returkostnader." vilket inte var ett påstående utan snarare en fråga, smög då in ett frågetecken där nånstans.

Det gäller ju att man förstår skillnaden på återförsäljare och leverantörer. Butiker som Inet, Dustin, med mera är ju återförsäljare och Intel ersätter väl inte några andra än leverantörerna. Leverantörer av moderkort som får full ersättning är, Asus, Gigabyte och MSI som i sin tur endast tar emot returer av moderkorten och ersätter återförsäljarna för det dom betalat för kortet. Men nu är det ju så att dom har haft fler omkostnader på grund av detta som leverantörerna inte kommer ersätta återförsäljarna för.

Men nu var ju rubriken den att Intel täcker ALLA omkostnader för defekta moderkort.
Därför menar jag på att rubriken "Intel täcker alla omkostnader för defekta moderkort" inte riktigt stämmer. Artikeln stämmer säkert för övrigt.

Alternativ rubrik hade kunnat va, "Intel täcker alla omkostnader för leverantörer av det defekta moderkortet"
Eller har jag fel, täcker Intel alla extra kostnader för återförsäljare av moderkortet som har inneburit extra omkostnader? Jag börjar känna mig blåst, någon har tänkt fel nu är det jag?

Vem bryr sig. Dom köper ju tbx korten räcker det inte? Om jag säljer bilar, och köper tbx dom senare för dom hade fel, och bilsäljaren går i konkurs. Ska jag betala så att han inte går i konkurs eller? ja menar, täcka alla hans förluster? Nu funkar det inte så i denna värld som du tror är perfekt. Man måste fatta val, och ta chansningar för att komma nån stans.

Bara för att det står "alla omkostnader" så fördjupar du det lite för hårt. Kanske ska alla människor på jorden ha betalt för bensin, tid osv när dom gått och handlat en defekt mammabräda från intel också? Det är så dumt du fördjupar det tycker jag. Slappna av, sluta analysera to hard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kenny88g:

Vakna småpojkar, I.R.O.N.I kallas de Astrosus skrev;)

Nej... Det stavas S.A.R.K.A.S.M. Ironi är en annan sak. God morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammis:

Nej... Det stavas S.A.R.K.A.S.M. Ironi är en annan sak. God morgon

OT: Helt ärligt så får du gärna länka till en förklaring. Sökte på wiki och där så betyder ironi (att man är ironisk) de jag syftade på. Och sarkasm kan vara samma. Kan tillägga att jag menade att han var ironisk, inte "ödets ironi" som är en annan sak;)

Ivf så hoppas jag att du fattade min poäng med tidigare inlägg.

Permalänk

Undra vad som händer med korten från asrock då. Såg inte att det stod nått om dom