Permalänk
Medlem

Hjälp med Vattenkylning till dator

Hej!

Funderar på att bygga om till vattenkylning. Då mina grafikkort blir väldigt varma och låter rätt mycket.
Är helt "Grön" när det gäller vattenkylning, så hjälp uppskattas!

Finns det någon här inne som har kunskap och möjlighet att slänga ihop ett paket med vattenkylningsprylar?

Gigabyte HD6970 3st
Intel i7 2600K
Gigabyte GA-P67A-UD7

Vill ha kylning till Gpu:erna och Cpu´n + alla tillbehör.

Det ska vara schyssta grejjer. Spelar inte så stor roll vad det kostar. Slår man ut på hur länge jag ska behålla datorn så blir det inte så stora pengar.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du kommer behöva minst en 360-radiator för att kyla tre kort och cpun. Det bästa vore egentligen att köra två loopar. En för grafikkortet(för att de klarar högre temperatur), och en för resterande(cpu, mb, vrm). CPU-loopen brukar kosta runt 2000:-, och grafikkortsloopen kostar nog 3000:-.

Är inte så insatt i exakt vilka delar du behöver, men nu vet du iaf vad det kostar ^^

edit: såg precis svaret på vilken låda du har ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

http://www.indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360
+3x http://www.indomo.se/12185-EK-FC6970-Acetal
+ extra radiator eftersom du även kommer vilja överklocka (antar saker här) http://www.indomo.se/10452-EK-CoolStream-RAD-XTC-280
sen lite fler nipplar/slangar för att vara på den säkra sidan.

Paket är enbart en lopp men med 3x120 radiator + 2x120 radiator.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt dessa kort till gpu + cpu, och dom är klockrena.
Graffekorten avger inte mycket värme alls, det är orginalkylaren som är fruktansvärt kass. En bra 360-rad räcker för allt.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11104_Koolanc...

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9608_XSPC-Ras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jag har nyligen köpt dessa kort till gpu + cpu, och dom är klockrena.
Graffekorten avger inte mycket värme alls, det är orginalkylaren som är fruktansvärt kass. En bra 360-rad räcker för allt.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11104_Koolanc...

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9608_XSPC-Ras...

Jag har tre grafikkortskärnor, cpu, nordbrygga i min lopp. Med lite överklockning blir delar av grafikkorten väldigt varma (vrm delen enligt gpu-z). Min rekommendation utifrån min erfarenhet är 360-rad plus 240-rad

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har tre grafikkortskärnor, cpu, nordbrygga i min lopp. Med lite överklockning blir delar av grafikkorten väldigt varma (vrm delen enligt gpu-z). Min rekommendation utifrån min erfarenhet är 360-rad plus 240-rad

När jag pressar mitt (förvisso inte klockade) 6970-kort samtidigt som överklockad CPU så ligger det på 40 grader, och cpu-tempen (57) stiger 1 grad. Detta med XSPC 360-rad och fläktarna på 500 rpm samt dcp 2,2 @ 9 volt (mitt element låter mer..)

Tänk på att SB går svalare än övriga processorer, och även dessa graffekort verkar gå väldigt svalt.. Men visst ska det tokklockas så kanske man bör utöka med en rad till

Permalänk
Medlem

Räkna ~100W med 1000 rpm på fläktarna och vatten temperatur 10° över luft tempen med bra radiatorer, man kan självklart plocka bort mer effekt om man drar på fläktarna eller kan leva med högre temp. Men 10° högre vatten temp än omgivande luft brukar anses vara ok prestanda.

En klockad SB lär dra drygt 100W och ett 6970 ligger väll på en 150 W vad jag kan hitta. Du behöver kyla runt 550W, så 5x120mm fläktar radiator yta är inte overkill i alla fall.

Eller för att säga det på ett annat sätt, du behöver över 2000 rpm på fläktarna för att kyla 550W på en trippel rad med 10° temp skillnad vatten/luft, det kommer inte att låta kul alls. Vist kan du släppa upp vatten tempen mer men ska du ha "skit" temperaturer kan du lika gärna köra luft

Vill du läsa tester själv kan du läsa på på http://www.skinneelabs.com/

Nu när du insett att du behöver en större låda kan vi titta på resten av grejerna
EK-HF känns som ett vettigt vattenblock för CPU:n, jag köppte ett till mitt SB bygge, GPU blocken är lite vilket som, de presterar ok allihop, ta nått du tycker ser snyggt ut och kostar vettigt.

Skinne har tester på i princip alla intressanta CPU block om inte annat.

Jag gillar Lain DDC pumparna, små och rejält kraftfulla, möjligen att 18W modellen låter lite mycket om man är känslig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar!
Jo hade räknat med att man ev. får ha en "kylare" utanför datorn.
Finns det några färdiga stativ, eller blir det att bygga själv?

Mvh

Permalänk
Medlem

corsair 700d låter dig montera ett 360-rad i datorns tak. det finns även plats för en 120-rad inne i datorn

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

corsair 700d låter dig montera ett 360-rad i datorns tak. det finns även plats för en 120-rad inne i datorn

en 140-rad faktiskt

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte kollat så noga..Men det kanske går att klämma in 2 kylare i mitt Haf-x chassie??
Igentligen spelar det ingen roll. Funktion före skönhet

Mvh

Permalänk
Medlem

du kan få in en 360 i toppen en 140 där bak och en 12o inne i själva chassit. med lite modding kan di även få in en radiator där famme. Du inser väll at detta kommer landa på minst 4000

Permalänk
Medlem

Yepp. Inget är gratis nu för tiden. Men det kan vara värt att lägga ner lite pengar.
Ena grafikkortet har vart uppe och sniffat på 106c vid riktigt hårt test och låter som att tjejen är ute och dammsuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Räkna ~100W med 1000 rpm på fläktarna och vatten temperatur 10° över luft tempen med bra radiatorer, man kan självklart plocka bort mer effekt om man drar på fläktarna eller kan leva med högre temp. Men 10° högre vatten temp än omgivande luft brukar anses vara ok prestanda.

En klockad SB lär dra drygt 100W och ett 6970 ligger väll på en 150 W vad jag kan hitta. Du behöver kyla runt 550W, så 5x120mm fläktar radiator yta är inte overkill i alla fall.

Eller för att säga det på ett annat sätt, du behöver över 2000 rpm på fläktarna för att kyla 550W på en trippel rad med 10° temp skillnad vatten/luft, det kommer inte att låta kul alls. Vist kan du släppa upp vatten tempen mer men ska du ha "skit" temperaturer kan du lika gärna köra luft

Ett 6970 behöver långt ifrån lika mycket kylning som en klockad prolle, så nånstans har du räknat fel ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Ett 6970 behöver långt ifrån lika mycket kylning som en klockad prolle, så nånstans har du räknat fel ..

Vad basserar du det påståendet på?
Om man jämför totala effektförbrukningen mellan en enkelkorts och en CF rigg med 6970 så bör man få ungefärliga effektförbrukning på en 6970, jag tänker ignorera eventuell högre CPU belastning och verkningsgrad hos nätagget, så ser man till exempel här http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon... att det skiljer runt 230W, alltså drar ett 6970 i alla fall drygt 200W.

En oklockad SB drar http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in... ~125W, lite förvånande då jag har för mig att TDP är specat till 95W på SB. Du kommer knappast att pressa mer än 50% mer effekt ur den, även om du klockar gärnet, alltså får du i värsta fall 200W effekt ur en SB.

Det är inte alls ovanligt att ett grafikkort kräver mer kylning än en CPU, i alla fall ett high end grafikkort än en entusiast CPU.

Men du har rätt i att jag har räknat lågt, 3x6970+en klockad SB hamnar snarare på en 800-900W än 600 :/
Med andra ord ska man köra tri CF så är det nog en bra ide med en separat loop för GPU:erna som man kan släppa högre i temperatur.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Vad basserar du det påståendet på?
Om man jämför totala effektförbrukningen mellan en enkelkorts och en CF rigg med 6970 så bör man få ungefärliga effektförbrukning på en 6970, jag tänker ignorera eventuell högre CPU belastning och verkningsgrad hos nätagget, så ser man till exempel här http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon... att det skiljer runt 230W, alltså drar ett 6970 i alla fall drygt 200W.

En oklockad SB drar http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in... ~125W, lite förvånande då jag har för mig att TDP är specat till 95W på SB. Du kommer knappast att pressa mer än 50% mer effekt ur den, även om du klockar gärnet, alltså får du i värsta fall 200W effekt ur en SB.

Det är inte alls ovanligt att ett grafikkort kräver mer kylning än en CPU, i alla fall ett high end grafikkort än en entusiast CPU.

Men du har rätt i att jag har räknat lågt, 3x6970+en klockad SB hamnar snarare på en 800-900W än 600 :/
Med andra ord ska man köra tri CF så är det nog en bra ide med en separat loop för GPU:erna som man kan släppa högre i temperatur.

När mitt kort idlar, respektive pressas fullt så skiljer processortempen 1 (en!) grad, med 3 st 120mm-fläktar på 500 rpm. Låter inte det lite märkligt om den alstrar mer värme än processorn?

Du får inte glömma verkningsskillnaden mellan CPU och grafikkort.. Att bara jämföra effekten är inte rättvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

När mitt kort idlar, respektive pressas fullt så skiljer processortempen 1 (en!) grad, med 3 st 120mm-fläktar på 500 rpm. Låter inte det lite märkligt om den alstrar mer värme än processorn?

Du får inte glömma verkningsskillnaden mellan CPU och grafikkort.. Att bara jämföra effekten är inte rättvist

Klart att det är rättvist att jämföra effekt, om jag trycker in 200W i en elektrisk komponent, blir det 200W värme av det i slutändan, spelar ingen roll om det är ett grafikkort, CPU eller en glödlampa.

Hur mycket ökar GPU temperaturen när du belastar CPU:n

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Klart att det är rättvist att jämföra effekt, om jag trycker in 200W i en elektrisk komponent, blir det 200W värme av det i slutändan, spelar ingen roll om det är ett grafikkort, CPU eller en glödlampa.

Hur mycket ökar GPU temperaturen när du belastar CPU:n

Min gputemp ligger 20 grader kallare än cpu, trots att den får kylvatten som redan passerat cpun - explain that om gpun alstrar mer värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Min gputemp ligger 20 grader kallare än cpu, trots att den får kylvatten som redan passerat cpun - explain that om gpun alstrar mer värme

Tja, du kyler en större yta på GPU:n än CPU:n, du kyler ju inte bara själva grafikkretsen utan VRM och minnen med, så även om själva GPU:n är svalare så kan den mycket väl kräva mer energi, inte ovanligt att VRM temperaturerna är högre än själva GPU:n.
Sen brukar temperaturgivarna/programen man använder för att läsa av temperaturer alltid visa mer eller mindre fel. Sen har du garanterat olika olika belastning på CPU/GPU:n

Hitt på nått.

Och vatten temperaturen efter CPU:n är inte mer än någon grad eller två högre än innan om du har rimliga flöden i systemet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

känns dumt o starta en ny tråd så lånar denna lite snabbt

har ett haf 932 och har blivit lite sugen på att köra "riktig vattenkylning" men är det nästan ett måste att köra separata loopar för cpu och Gpu?

har plats för en 120Rad bak och 360Rad i toppen. dessa ska isånnafall kyla en i5 750 på runt 4Ghz och 1( på sikt kanske 2) 5870, kommer det räcka? och isånnafall bör jag märka stora skillnader på Cpu tempen mot min nuvarande h50`?

kan ha en 140rad bak men har för tillfället 7st GT 1850rpm fläktar hemma o då känns de dumt att köpa en 140 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

känns dumt o starta en ny tråd så lånar denna lite snabbt

har ett haf 932 och har blivit lite sugen på att köra "riktig vattenkylning" men är det nästan ett måste att köra separata loopar för cpu och Gpu?

Inte ett måste. Jag har en 420 (140x3) radiator för en lopp som går så här [5970@950mhz]-->[5870@950mhz]-->[NB]--->[CPU@4ghz].

Behåll din h50 och satsa på en lopp till ditt grafikkort.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

ok men är 360 rad overkill till ett eller 2st 5870?

edit: kan som sagt inte mkt om det här men tänkte kika om man kanske kunde köra så här:

pump=>Resovar=>360rad=>cpu=>120rad=>5870=>pump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

ok men är 360 rad overkill till ett eller 2st 5870?

edit: kan som sagt inte mkt om det här men tänkte kika om man kanske kunde köra så här:

pump=>Resovar=>360rad=>cpu=>120rad=>5870=>pump...

Köp en resovar/pump. mycket praktiskt. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8078_XSPC-X2O...

sen vet jag inte om det är overkill

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,

Hur pass svårt är det att bygga vattenkylningen skall bygga ihop polarens EKWB Supreme LT 240 system i ett FD R3. Hur pass mission kan detta bli för mig?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av Johan12:

känns dumt o starta en ny tråd så lånar denna lite snabbt

har ett haf 932 och har blivit lite sugen på att köra "riktig vattenkylning" men är det nästan ett måste att köra separata loopar för cpu och Gpu?

har plats för en 120Rad bak och 360Rad i toppen. dessa ska isånnafall kyla en i5 750 på runt 4Ghz och 1( på sikt kanske 2) 5870, kommer det räcka? och isånnafall bör jag märka stora skillnader på Cpu tempen mot min nuvarande h50`?

kan ha en 140rad bak men har för tillfället 7st GT 1850rpm fläktar hemma o då känns de dumt att köpa en 140 rad

Lånar också denna tråd lite snabbt Hur får man in 3x120 i top på Haf932? Måste man modda bort facket på toppen för att få plats?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--