Permalänk
Medlem

För varm processor

Hej! Jag har en i5 760 processor. Jag har läst runt mycket på olika forum och kommit fram till att min är för varm. Jag har en Cooler master 212 kylare med en 1800rpm fläkt som tar in luft och en 900rpm som drar ut. Bakom kylaren har jag en 900rpm som drar luften ur chassit. Det är väl den rekommenderade setupen?
Har även två 120mm som blåser in luft framifrån och en 140mm i taket på mitt Fractal Design R2.

Har testat att applicera om kylpastan 2ggr idag. Ena gången höjdes tempen med i snitt 5C i idle och den gick nästan upp i 90C(!) i load. Då testade jag att fördela ut det över processorn. Sen testade jag att bara lägga ett "riskorn" i mitten och då stannar jag på precis under 80C i full load.

Vad jag förstår det som så är det för varmt i load med en Intel processor. I de mesta jag läst så verkar det som folk klarar mellan 3,8 - 4,2Ghz utan att gå över 65C. (Några med stockkylare!)

Skulle gärna ta emot lite tankar och ideer om vad det kan bero på. Vill gärna komma över 4Ghz men det är bara att glömma så länge den är 80C under load i 3,5Ghz.

(Är desperat och funderar på att testa med stockkylaren)

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Hoppas att du tar bort den gamla pastan ordentligt när du byter? Rent fläktmässigt behöver du inte ha CPU-kylaren i Push-Pull om du har en till fläkt så nära på baksidan. Skulle rekommendera att du har fläktarna i denna konfiguration:
Insug: Front och Botten.
Utblås: Tak och Baksida.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Hoppas att du tar bort den gamla pastan ordentligt när du byter?

gnuggat med T-röd på både kylare och processor.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste göra något fel i monteringen. Appliceringen av kylpastan gör inte så extremt stor skillnad. Sitter kylaren stenhårt?

Permalänk
Medlem

Ska iallafall inte få så höga temperaturer. Har du kollat att kontaktytan på CPU-kylare inte är konvex eller konkav? Kan lätt kollas om du sätter kanten av ett A4-papper emot (på högkant) och håller upp mot en lampa. Det ska inte komma något ljus mellan pappret och plattan.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Hoppas att du tar bort den gamla pastan ordentligt när du byter? Rent fläktmässigt behöver du inte ha CPU-kylaren i Push-Pull om du har en till fläkt så nära på baksidan. Skulle rekommendera att du har fläktarna i denna konfiguration:
Insug: Front och Botten.
Utblås: Tak och Baksida.

Nu kör jag med chassit öppet och ändå ligger jag på 80C i load med Prime95. Kan det försämra kylningen att köra push-pull?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du måste göra något fel i monteringen. Appliceringen av kylpastan gör inte så extremt stor skillnad. Sitter kylaren stenhårt?

Kylaren sitter som berget!

Skrivet av Juggernawt:

Ska iallafall inte få så höga temperaturer. Har du kollat att kontaktytan på CPU-kylare inte är konvex eller konkav? Kan lätt kollas om du sätter kanten av ett A4-papper emot (på högkant) och håller upp mot en lampa. Det ska inte komma något ljus mellan pappret och plattan.

Och om den är det så är den felkonstruerad? Kan det vara värt att testa med stockkylaren?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Nu kör jag med chassit öppet och ändå ligger jag på 80C i load med Prime95. Kan det försämra kylningen att köra push-pull?

Visst kan det det ifall fläktarna motarbetar varandra.

Kolla kylaren iallafall när du har tillfälle så att fästytan inte är helt uppsparkad.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Visst kan det det ifall fläktarna motarbetar varandra.

Kolla kylaren iallafall när du har tillfälle så att fästytan inte är helt uppsparkad.

80C max load ja. Ska testa att ta bort ena fläkten.

Funkar inte det ska jag ta av och kolla så inte kylaren är skev. Ska nog testa med stock också.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Kylaren sitter som berget!

Och om den är det så är den felkonstruerad? Kan det vara värt att testa med stockkylaren?

Visst kan du testa med den och se ifall det blir nån dramatisk skillnad - då är det nått skumt med din Cooler Master. Frexten är du säker på att du installerar den korrekt? Spana på den här bara ifall att du missar något. - http://www.youtube.com/watch?v=hSq_xbxsm7Q&feature=related

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Måste fråga - är ju en självklarhet men ändå - du tog väl bort plastfilmen som skyddar fästytan på kylaren?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Visst kan du testa med den och se ifall det blir nån dramatisk skillnad - då är det nått skumt med din Cooler Master. Frexten är du säker på att du installerar den korrekt? Spana på den här bara ifall att du missar något. - http://www.youtube.com/watch?v=hSq_xbxsm7Q&feature=related

Kollade på filmen och det är exakt så jag gör. Satt och hoppades på ett "ahaa" moment men icke. =/

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Måste fråga - är ju en självklarhet men ändå - du tog väl bort plastfilmen som skyddar fästytan på kylaren?

Japp

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

låter som kylpastan, kylaren bör prestera betydligt bättre.

Som juggernawt säger, prova rengöra med kemisk ren bensin (typ gripen på ica) och se till att kylaren är fäst ordentligt. Har själv ingen direkt erfarenhet av Cooler master 212 men ser den relativt bra lappad ut så krävs det väldigt lite kylpasta (tänk så lite som möjligt).

Chassifläktarna är någonting du närmast kan bortse ifrån, har en AMD 4ghz (fractal r2) hos flickvännen efter 2 timmar i Prime95 så var det ingen skillnad mot att ha i 3 fractal till att endast köra med en nh-d14 och en 140mm i botten.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

. Har själv ingen direkt erfarenhet av Cooler master 212 men ser den relativt bra lappad ut så krävs det väldigt lite kylpasta (tänk så lite som möjligt).

Kollade videon länkad ovan, direkta kopparrör brukar lämna betydligt större mellanrum än andra kylare.

Skulle säga att du borde prova direkt emot vad jag rådgav tidigare. Prova med mer, väldigt lätt att man får stora luftbubblor med liknande kylare.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något?

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Snubblat över ett par trådar nu där folk skriver att man ska fylla mellanrummen mellan heatpipsen med kylpasta. Vad tror ni?

EDIT: Kollade sidan en gång till och såg nu att han hade slipat ner mellanrummen. Men om jag drar på med relativt mycket kylpasta istället?

Killen på sidan jag länkade tog två relativt stora högar och fick mycket bättre resultat.

Vad tror ni?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Kollade videon länkad ovan, direkta kopparrör brukar lämna betydligt större mellanrum än andra kylare.

Skulle säga att du borde prova direkt emot vad jag rådgav tidigare. Prova med mer, väldigt lätt att man får stora luftbubblor med liknande kylare.

Tror jag ska testa att applicera mer kylpasta. Snubblat på rätt många trådar där det står att denna kylare kräver relativt mycket!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Du måste inte göra nåt fel vid monteringen. Min subjektiva bedömning är att det kan variera extremt mycket mellan olika processorer exemplar. Men visst... det kanske lutar åt kylaren i sig ändå. Som andra har sagt är bästa testet att att montera stock-kylaren och se hur mycket det skiljer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Testa att dra på en rejäl klump och sen tar du nån plastbit med rak kant och "spackla" igen rännorna mellan kopparn och .. aluminium är det va? Sedan drar du på 2 strängar som nissen på benchmakreviews gjorde och klämmer fast kylaren igen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Testa att dra på en rejäl klump och sen tar du nån plastbit med rak kant och "spackla" igen rännorna mellan kopparn och .. aluminium är det va? Sedan drar du på 2 strängar som nissen på benchmakreviews gjorde och klämmer fast kylaren igen.

Detta ska testat omedelbums! Återkommer med resultat!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Kollade videon länkad ovan, direkta kopparrör brukar lämna betydligt större mellanrum än andra kylare.

Skulle säga att du borde prova direkt emot vad jag rådgav tidigare. Prova med mer, väldigt lätt att man får stora luftbubblor med liknande kylare.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Du måste inte göra nåt fel vid monteringen. Min subjektiva bedömning är att det kan variera extremt mycket mellan olika processorer exemplar. Men visst... det kanske lutar åt kylaren i sig ändå. Som andra har sagt är bästa testet att att montera stock-kylaren och se hur mycket det skiljer.

Skrivet av Juggernawt:

Testa att dra på en rejäl klump och sen tar du nån plastbit med rak kant och "spackla" igen rännorna mellan kopparn och .. aluminium är det va? Sedan drar du på 2 strängar som nissen på benchmakreviews gjorde och klämmer fast kylaren igen.

Nu hände det grejer! Smetade kylpasta i mellanrummen samt drog två rejäla strängar längs kylaren och nu går den inte över 59C i full load på 3,5Ghz. Tog även bort Push-Pull och kör bara Push samt fläkten som sitter nära cpu-kylaren bak i chassit!

Oftast går den inte över 55C i load!

4Ghz nu kör vi!

Tack alla för hjälpen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Gött att det ordnade sig!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Gött att det ordnade sig!

YES!

Men datorn vägrar bli stabil ens på 3,8GHz. Temperaturerna är bra men får ofta bluescreen. När jag höjer V-core så får jag inte bluescreen men Core #1 får error och slutar jobba i Prime95, men dom andra kärnorna fortsätter. Några tips?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Mer volt, när någon av kärnorna failar betyder det att det är strax under vad som behövs.

Se till att du bara rör en variabel åt gången så är det enklare att se vad som går fel. Glöm inte NB fsb/volt samt ram.

Jag brukar börja med svag klock på cpu, sen NB/Ram till "max" och sedan pressar man bara på cpu'n tills dess att temperaturerna/volten ligger runt vad som är "safe".

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!