Arctic Freezer 13 Pro kyler CPU, spänningsreglering

Permalänk
Melding Plague

Arctic Freezer 13 Pro kyler CPU, spänningsreglering

Schweiziska Arctic släpper en processorkylare med dolda talanger. Utöver CPU kyls även området runt sockeln med en integrerad 50 mm-fläkt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fiffigt

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

dom är då bra smarta dom där!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men den lilla fläkten....totalt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ser bra ut men den lilla fläkten....totalt onödigt.

Säg inte det, mycket av kylningen av VRM runt sockeln bygger på att man har en fläkt som blåser luft ner, typ Intel orginalkylare, tror att det står i Intels rekommendationer för hur kylare ska se ut.
Men tornkylare blåser normalt högt över kylflänsarna och rakt ut genom fläkten bak på lådan, vilket gör att VRM området blir onödigt varmt. Lite bonus cirkulation är inte fel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Säg inte det, mycket av kylningen av VRM runt sockeln bygger på att man har en fläkt som blåser luft ner, typ Intel orginalkylare, tror att det står i Intels rekommendationer för hur kylare ska se ut.
Men tornkylare blåser normalt högt över kylflänsarna och rakt ut genom fläkten bak på lådan, vilket gör att VRM området blir onödigt varmt. Lite bonus cirkulation är inte fel.

Men väsnas lär den göra iallafall

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Den skulle ju tydligen kunna jobba vid 700 rpm. Då borde den lite låta alltför mycket.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av nussse:

Den skulle ju tydligen kunna jobba vid 700 rpm. Då borde den lite låta alltför mycket.

Bara den inte är styrd som Freezer 7 Pro är, (vilket står men jag hoppas är förbättrad) Så sitter det temperaturstyrning i sladden som ändrar sig efter chassitemperaturen.

Min lät som ett vinande monster på grund av det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Borde väl vara betydligt smartare att vinkla ner någon av de nedre kylflänsarna istället för att montera en liten ilsken extrafläkt men det ser väl inte tillräckligt "bling" ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bara den inte är styrd som Freezer 7 Pro är, (vilket står men jag hoppas är förbättrad) Så sitter det temperaturstyrning i sladden som ändrar sig efter chassitemperaturen.

Min lät som ett vinande monster på grund av det.

Man kan ju alltid koppla den direkt till en fläktkontroller och själv välja hur den ska låta. Skulle aldrig våga lita på den inbyggda sensorn

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av nussse:

Man kan ju alltid koppla den direkt till en fläktkontroller och själv välja hur den ska låta. Skulle aldrig våga lita på den inbyggda sensorn

Nästan ett måste i detta fallet

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt hoppas någon modig medlem här köper grisen i säcken och delar med sig av ett test snart om inte swec fixar det först

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Säg inte det, mycket av kylningen av VRM runt sockeln bygger på att man har en fläkt som blåser luft ner, typ Intel orginalkylare, tror att det står i Intels rekommendationer för hur kylare ska se ut.
Men tornkylare blåser normalt högt över kylflänsarna och rakt ut genom fläkten bak på lådan, vilket gör att VRM området blir onödigt varmt. Lite bonus cirkulation är inte fel.

Inte helt onödig men så lite fläkt nej tack som snurrar runt 2000rpm. Sen har man god genomströmning så bör inte övrig kylning vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara dårlig på nåt sätt, men jag har tornkylarna som det presenteras 4 nya i veckan lite i halsen. Kanske det vore bättre att vänta en stund och presentera flera på en gång. Som det är nu verkar det bara vara en fyllare när det finns lite annat att skriva om... Jag ser hellre färre men interesantare nyheter, kanske heller bredda nyhetsområdet för att skriva om nåt interesantare än alla tornkylare som är varianter av samma konstruktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av streetracing:

Borde väl vara betydligt smartare att vinkla ner någon av de nedre kylflänsarna istället för att montera en liten ilsken extrafläkt men det ser väl inte tillräckligt "bling" ut?

Små fläktar vid typ 1500rmp låter inte alls!!! Den är där för att skapa lite flöde för VRM! om du inte gillar den kan du slänga den

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Haha det var ju den jag skrev om här.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Små fläktar vid typ 1500rmp låter inte alls!!! Den är där för att skapa lite flöde för VRM! om du inte gillar den kan du slänga den

Kan du tala om det där för min Thinkpad, så är du snäll!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Recension?

Hoppas SweClockers recenserar denna kylare.
Det florerar massor av recension av vanliga Freezer 13 med 92 mm fläkt men hittar ingen av Freezer 13 Pro med 120 mm+50 mm fläktar, det skulle vara intressant att se om 50 mm fläkten är så tyst som Arctic påstår.
Försöker göra min PC så tyst som möjligt men för att ta det säkra före det osäkra installerade jag en passivt kyld Thermalright HR-02 idag.
Äger själv tre Arctic CPU kylare och det som talar för Arctic är att de är väldigt lätta att arbeta med, de innehåller få delar som är lätta att ta av och på för rengöring och även en hel del innovativa funktioner för att inte att tala om deras kända kylpasta.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Hoppas SweClockers recenserar denna kylare.
Det florerar massor av recension av vanliga Freezer 13 med 92 mm fläkt men hittar ingen av Freezer 13 Pro med 120 mm+50 mm fläktar, det skulle vara intressant att se om 50 mm fläkten är så tyst som Arctic påstår.
Försöker göra min PC så tyst som möjligt men för att ta det säkra före det osäkra installerade jag en passivt kyld Thermalright HR-02 idag.
Äger själv tre Arctic CPU kylare och det som talar för Arctic är att de är väldigt lätta att arbeta med, de innehåller få delar som är lätta att ta av och på för rengöring och även en hel del innovativa funktioner för att inte att tala om deras kända kylpasta.

Du menar Arctic Silver pasta, detta är inte samma som AC

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar Arctic Silver pasta, detta är inte samma som AC

Jo det är det. De bytte namn från Arctic Cooling till Arctic och började bl.a. även tillverka radiostyrda bilar! Kolla på deras hemsida om du inte tror mig!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

har beställt en från Dustin nu... får se när den kommer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Jo det är det. De bytte namn från Arctic Cooling till Arctic och började bl.a. även tillverka radiostyrda bilar! Kolla på deras hemsida om du inte tror mig!

Eller kanske inte
http://www.arcticsilver.com/index.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Recension av Freezer 13 Pro.
Den presterar bra för att vara så tyst (tyst är viktigt för mig).
Men den är inte lika tyst som min passivt kylda Thermalright HR-02.

Skrivet av Jalle64:

Tänkte på MX-1 MX-2 MX-3 MX-4, sorry.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8