Permalänk
Medlem

Behöver kabelhjälp

Jag ska byta ut CPU-fläkten på en äldre dator med socket 478 och saken är nu den att den gamla fläkten har en 3-pin kontakt och den nya fläkten en 4-pin kontakt. Moderkortet har bara 3-pin kontakter. Jag har letat som en tok efter rätt sorts adapter för jobbet men jag hittar då inte rätt.

Det verkar som att 4-pin är detsamma som en molex-kontakt när man letar i webbutikerna, men 4-pin kontakten på fläkten är INTE en molex kontakt. 3-pin och 4-pin kontakterna är ju i stort sett lika, bara pinnarna skiljer och lite på bredden. En molexkontakt är ju mkt större o med grövre pinnar.

Så, kan nån snälla hjälpa mig med vilken sorts kabel jag ska ha för att kunna omvandla min 4-pin kontakt till t ex en 3-pin eller nåt annat (kan gärna vara en molex i _den andra_ änden så kan jag koppla den direkt till en sladd från aggregatet istället för till moderkortet).

Permalänk

Pröva att plugga i fläkten utan adapter - det brukar stå i manualen till moderkortet hur man kopplar in en 4-pins fläkt till en 3-pins uttag. Du tappar PWM styrning dock, men du kan ställa in hastigheten i BIOS istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro