Överclockning av intel i5 2500k med orginalkylare

Permalänk

Överclockning av intel i5 2500k med orginalkylare

Hej nu är det så att jag har byggt ihop en dator som jag är nöjd över men är riktigt sugen på att testa att överclocka den lite och se om man kan få lite bättre resultat i 3dmark vantage

Men tyvärr så kan jag nästan inte ett skit om det. Vet bara att man ska in i bios och ändra lite där.. Har försökt och läst lite om hur man gör men får inget riktigt huum om det...

Därför frågar jag er om någon kan enkelt säga hur jag ska göra för att få min intel i5 2500k stabil i cirkla 4 GHz

Moderkort är MSI P67A-C45
Orginalkylare till i5an med.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Så kan någon nu förklara på ett enkelt sätt hur jag gör för att det ska bli bra och funka fint???

Tack på för hand! // Eric

Permalänk
Hedersmedlem

Med originalkylare kommer det att bli jäkligt svårt tror jag. Det blir alldeles för varmt för att den ska kunna hålla vettiga temps. Och om det ens fungerar kommer den låta som en jetmotor hela tiden samt att processorns livslängt kommer att förkortas avsevärt.

Ska du klocka rekommenderar jag starkt att köpa en annan kylare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Med originalkylare kommer det att bli jäkligt svårt tror jag. Det blir alldeles för varmt för att den ska kunna hålla vettiga temps. Och om det ens fungerar kommer den låta som en jetmotor hela tiden samt att processorns livslängt kommer att förkortas avsevärt.

Ska du klocka rekommenderar jag starkt att köpa en annan kylare.

"This is all you need for 4.4GHz"

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

4GHz ska fungera väl, givetvis med reservation för att individuella processorer ibland har olika gränser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var som fan. Jag var ute och cyklade, ber om ursäkt.

Den lär låta en del på 4.4 GHz dock :>

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Den lär låta en del på 4.4 GHz dock :>

Haha, garanterat. x]

Permalänk
Skrivet av .maker:

"This is all you need for 4.4GHz"

http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

4GHz ska fungera väl, givetvis med reservation för att individuella processorer ibland har olika gränser.

ja men hur gör ja nu då för att gå den upp till 4 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericantonsson:

ja men hur gör ja nu då för att gå den upp till 4 ghz?

Du kan pröva läs den här guiden http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Den verkar bra och anpassad för nybörjare och det är nog inte stor skillnad mellan i5 2500k och i7 2600k.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ericantonsson:

ja men hur gör ja nu då för att gå den upp till 4 ghz?

Borde väl bara vara att boota i BIOS, leta reda (antingen med hjälp av moderkortsmanualen, eller uteslutningsmetoden) på något som heter något i stil med "CPU Multiplyer" eller liknande. Denna ska du då, tack vare att du har en K-modell, kunna höja. Höj lite i taget (0.5-1) och boota sedan vanligt, kör stresstest och anteckna temperaturer samt prestandaskillnad.

Upprepa denna proceduren tills du når skadliga temperaturer, eller att datorn blir instabil i stresstesten (Det vill säga, den kraschar, BSOD). När den kraschar, återgå till läget innan där den var stabil.

Detta är den högsta klocken du kan köra i 24/7-klock.

Råder dig fortfarande att köpa en ny kylare däremot, den kommer låta rejält mycket annars
Processorn kommer slitas mer ju högre temp den har också.

Edit: Stavfel o dylikt.
Edit2: Följ hellre guiden som postades här ovan, för mitt svammel är säkert utdaterat och felaktigt, och om det ens funkar, så är det med all säkerhet inte optimalt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Borde väl bara vara att boota i BIOS, leta reda (antingen med hjälp av moderkortsmanualen, eller uteslutningsmetoden) på något som heter något i stil med "CPU Multiplyer" eller liknande. Denna ska du då, tack vare att du har en K-modell, kunna höja. Höj lite i taget (0.5-1) och boota sedan vanligt, kör stresstest och anteckna temperaturer samt prestandaskillnad.

Upprepa denna proceduren tills du når skadliga temperaturer, eller att datorn blir instabil i stresstesten (Det vill säga, den kraschar, BSOD). När den kraschar, återgå till läget innan där den var stabil.

Detta är den högsta klocken du kan köra i 24/7-klock.

Råder dig fortfarande att köpa en ny kylare däremot, den kommer låta rejält mycket annars
Processorn kommer slitas mer ju högre temp den har också.

Edit: Stavfel o dylikt.
Edit2: Följ hellre guiden som postades här ovan, för mitt svammel är säkert utdaterat och felaktigt, och om det ens funkar, så är det med all säkerhet inte optimalt.

Tack för hjälpen ska ta och pröva sen tror jag men nu är det så att min processor fläkt går i 100% hela tiden och ska ja va ärligt så låter de nästan inget! Men jag ska köpa ny kylare! men vet inte vilken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericantonsson:

Tack för hjälpen ska ta och pröva sen tror jag men nu är det så att min processor fläkt går i 100% hela tiden och ska ja va ärligt så låter de nästan inget! Men jag ska köpa ny kylare! men vet inte vilken...

Köp en cooler master hyper 212 + om du vill vara snål anars kan man ju ta en H50