Permalänk
Medlem

Phenom II x2 550

Tjenare!
Jag hade tänkt prova mig på att klocka denna skönhet, det är inte Black Edition, vet inte vad skillnaden är. Jag har läst genom flera FAQs men har fortfarande problem att förstå vissa fundamentala grejer.
Först och främst undrar jag hur man vet om vad alla standard inställningar ska vara, eftersom allting står på Auto nästan i BIOS. Jag vet ju att klockfrekvensen är 3.1ghz, men när jag tittar i min CPU-Z så fluxar allting runt, så jag får inga fasta siffror, antar att det beror på att saker är inställda på Auto.
Jag äger ett ASUS M3A79XTD EVO motherboard och har luftkylning samt ett 500w nätagg.
Bus Speed är och är alltid 200.0 mhz på samtliga processorer initiellt eller?

Vad jag undrar mest är vilka program jag ska använda och hur jag ska börja klocka.

MVH Silv

Permalänk
Medlem

prova amd overdrive.

har själv en x2 550 som jag låste upp till x3. höjd fsb med 10mhz provkör sen occt i 5-15min = inga error eller högt temp på cpu höj 5mhz till på fsb.

repetera några ggr, tills fel eller tills du har hög temp. max runt 50-60c (HWmonitor)

får du error så sänker du fsb med 5mhz eller ökar volten.(0.05-0,1v, 1,35v-1.4v är bra) när du är "nöjd" så ladda hem prime95 och kör i 1h = stabilt? kör hela natten... btw är cpu stabil i occt i ca: 20-30min så är den oftast 100% stabil.

finns bra guider på nätet men gör så här så kommer kör du på 3.5ghz ikväll

Permalänk
Medlem

Right ska prova, var har occt för syfte? Är det liknande Orthos? HWmonitor är då temperaturmätare för CPU eller?

Tack

Permalänk
Medlem

occt är stabilitet... är datorn ostabil så får du error snabbt. t.ex 5min i occt = 1timme i prime95, blir cpu för varm i occt, så kan den vara 5c lägre i prime / spel...

hwmonitor = temp, volt osv...

orthos är väll ett prime test, lite snällare och du behöver köra längre tid för o upptäcka fel.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Jag laddar hem OCCT och hwmonitor, men ska all klockning ske genom Overdrive? Har läst att det inte är lika pålitligt som att klocka i BIOS?
Silv

Permalänk
Medlem

Provade lite med AMD overdrive, och ökade bara 10mhz, med vcore 1.35v och körde det inbyggda stabilitetstestet i 10 minuter, såg då på temperaturmätarna att det gick upp tilll 59 grader, och guider säger att man ska undvika över 60 grader på CPU så jag slutade direkt. Är 60 grader farligt?

Silv

Permalänk
Medlem

Testade lite till, och körde bara på allt standard, alltså. ingen överklockning, efter tio minuter var min cpu vid load 65 grader, inte okej?

Permalänk
Medlem

Så, ligger på 3.5ghz nu, har testat i 30 min med OCCT, ska ladda hem p95 och köra en stund. temperatur i load 48 grader, idle 25 grader. hoppas det låter okej. Vad skulle hända nu om jag låste upp fler kärnor? Skulle det fungera?

Permalänk
Medlem

skönt att det går bra.

ska du låsa upp kärnor så sänk till "stock" och prova med acc. skärmen blir svart och du trycker på power tills du får bild 5-10ggr 5-10sek mellan knapptryckningarna...

blir den upplåst så får du göra om oc från början, då tempen ökar 20% eller kanske mer?

fungerar det inte alls, kan man testa o höja vcoren och köra programet igen. = dvs större chans o lyckas.

5min på +60c är ingen fara. du kommer märka skillnad i temp när du kör prime95 istället för occt, själv har jag kört några timmar med occt men har ju vattenkylt så riskt för överhettning är minimal...

ps. varför man oc i windows är att det går 10ggr snabbare, inte stabilare/säkrare...

edit: har du luftkylt så är idle temp på 25c väldigt lågt, kan vara så att den visar för några grader fel(för låg temp). kolla på tmp0 sensor vad den säger?

Permalänk
Skrivet av Silvy:

Tjenare!
Jag hade tänkt prova mig på att klocka denna skönhet, det är inte Black Edition, vet inte vad skillnaden är. Jag har läst genom flera FAQs men har fortfarande problem att förstå vissa fundamentala grejer.
Först och främst undrar jag hur man vet om vad alla standard inställningar ska vara, eftersom allting står på Auto nästan i BIOS. Jag vet ju att klockfrekvensen är 3.1ghz, men när jag tittar i min CPU-Z så fluxar allting runt, så jag får inga fasta siffror, antar att det beror på att saker är inställda på Auto.
Jag äger ett ASUS M3A79XTD EVO motherboard och har luftkylning samt ett 500w nätagg.
Bus Speed är och är alltid 200.0 mhz på samtliga processorer initiellt eller?

Vad jag undrar mest är vilka program jag ska använda och hur jag ska börja klocka.

MVH Silv

be menas att det är till för att överklockas vilket innebär bättre förutsättnignar. stabilitet mm.

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse