Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Hjälp nybörjare

Hej jag funderar på att skaffa vattenkylning till min dator och undrar över några saker.

Har en H70 i nu och vill dessutom kyla två stycken gtx 570 och nord/sydbrygga samt mosf(eller vad det kallas på modekortet vid cpu'n).

Ska jag skrota h70'n eller låta den sitta kvar och bygga en separat loop för de andra delarna?
Om ja kan ha h70'n kvar, räcker då en 280 radiator?
Gpu'erna är gigabyte's 570, hittar bara block för 580, är det ingen skillnad på dessa??

Tack på förhand!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk

Har du ett vattenblock till mosf?

Hur du väljer göra med H70 beror på hur mycket krångel du är beredd att ta. Det kommer vara svårt att koppla ihop H70 med något annat så det låter mycket lättare att göra en egen loop. H70 systemet är dimensionerat för "sig själv". Att bygga på grejer på det systemet kan inte bara leda till krångel utan problem med prestanda.
Nytt är enklare men kommer kosta mer, dock kommer det med största sannolikhet bli bättre prestanda.
Kör själv hela min dator, 2 GPU, CPU, RAM, Nordbrygga och RAIDkort på en 280 radiator, dock är min en gammal modell som inte längre finns att köpa, prestandan i radiatorn är beroende av vilka fläktar du kör och hur du monterar dessa.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om dessa skulle kunna passa även om de är till x58 kort. http://www.indomo.se/9278-EK-MOSFET-ASUS-X58-KIT-Acetal

Känns absolut mest praktiskt och ekonomiskt att låta h70'n sitta kvar. Dock vet jag inte hur skillnaden är i prestanda vs temperatur om man har den eller ett cpu block i systemet.
Det som jag tittat på nu landar på 3.000 exklusive slangar, nipplar och vätskor.
Läste något kort här på forumet angående om blocken var koppar eller nickel. Tolka det som att man inte kan ha block av båda dessa i samma system, är det verkligen så? Eller beror det på vad man har för vätskor?
Har 5st 120mm noctua och 2st 140mm i min burk nu, och är dem som kommer hamna på radiatorn.
Är väl främst intresserad av vattenkylning i hopp om att minska ljudnivån genom att minska antalet fläktar. Men ram minnena klarar väl sig med luft om de inte är överklockade?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

H70 och andra liknande allt-i-ett-kit har kylkapacitet i klass med en bra luftkylare.
Du kan inte ta isär och bygga ihop dom med fler komponenter.

Jag hade nog satsat på en loop som enbart kyler grafikkorten, eftersom det borde vara de i särklass mest högljudda komponenterna i din dator. Minnen, HDD och moderkort borde klara sig på luft om du inte extremklockar, givet att du har en chassifläkt eller två.

Stör du dig allvarligt på de ljud din H70 presterar så kanske det är bättre att byta ut fläktarna mot tystare alternativt kyla processorn med luft.

Vattenblock för GTX580 (referens-PCB) ska även passa GTX570 (om även det referens-PCB). Är inte säker på just Gigabytes version.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Planerar inte att klocka minnena och cpu'n kommer nog ligga där den är nu (cirka 4,2 Ghz) och i framtiden kommer jag nog inte försöka gå över 4,8.
Nu minns jag inte exakt, men tror cpu'n ligger på cirka 30-33 grader idle och 40-45 i spel som tex cod black ops och mafia II med grafiken på 1080p och 3d vision, AA är på 2 eller 4.
Gpu'erna ligger väl på cirka 45 idle och 65-70 i spelen. Har tyvärr inga siffror från nå program då systemet stressas. Skulle nog i så fall vara 3d mark vantage prestanda testet, har dock för mig att de låg på ungefär samma då.
Så är främst gpu kylning jag vill förbättra då jag tycker cpu'n verkar okej, får tänka om den dagen den går förbi 50.
Är dock lite orolig för om blocken inte skulle passa då jag köpte de fetaste luftkylarna från zalman till mina tidigare gigabyte 470 SOC. Då hade dem någon radda med kondingar som inte finns på de vanliga 470'na vilket ledde till att kylplattan inte gick att montera.
Har inte lyckats hitta någon bild på ett naket 570 från gigabyte för att gemföra mot referensbilderna på tex. EKWB's 580 block.

Hur stor radiator kan jag behöva för gpu kylningen om man refererar till ekwb's sortiment? Samt räcker deras standard pump?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb