Pendlarbil ~13 mil om dagen, ~120kSEK, tips?

Permalänk

Pendlarbil ~13 mil om dagen, ~120kSEK, tips?

Hej!

Ska flytta till storstan men pendla till Uppsala och kommer då behöva åka ca 6,5 mil ToR (13 mil totalt) per dag. Jag är totalt okunnit på bilar och har precis tagit körkort. Har ni några tips på bilar eller vad man ska tänka på?
Diesel och miljöbil är vad jag har hört, men hittar inte mycket vettigt i prisklassen upp till 120 kSEK. Det kan eventuellt finnas utrymme att lägga mer men gärna mindre också.

Permalänk
Medlem

6,5mil är inte någon super lång sträcka så jag tror nog en golf eller liknande duger comfortmässigt. Eftersom det är pendlarbil så blir nog Diesel bra som du skrev.
Volvo c30 från typ 08 finns också i de summorna och dom har jag hört är riktigt bra bilar.
Själv är jag mer i upp till 10k bils klassen så har inte skitbra koll. Men detta är bilar jag har hört mycket bra om (golf och c30) sen finns det större och bekvämare bilar men är det bara 6,5mil /resa så duger det fint med en i c30/ golf storleken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

En liten diesel eller etanolbil blir säkert bra. Man måste ju tänka på miljön och dagens dieselbilar är väldigt rena, samma med etanol.
Dieslarna är ofta ganska bränslesnåla, det samma kan man inte säga om etanolbilarna, men där kostar ju bränslet i gengäld en hel del mindre kr/l.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En liten diesel eller etanolbil blir säkert bra. Man måste ju tänka på miljön och dagens dieselbilar är väldigt rena, samma med etanol.
Dieslarna är ofta ganska bränslesnåla, det samma kan man inte säga om etanolbilarna, men där kostar ju bränslet i gengäld en hel del mindre kr/l.

Behöver inte etanolbilar servas oftare och det kan ju bli dyrt? Eller var det gasbilar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Högre skatt på diselbilar

Dock finns det ingen busslinje som passar rätt bra då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Högre skatt på diselbilar

Dock finns det ingen busslinje som passar rätt bra då?

En nyare miljöklassad dieselbil är väldigt billig i skatt, gratis första fem åren och därefter ganska billig. Ska man åka 13 mil om dagen så är det egentligen inget att fundera på, en bra diesel är bättre än både bensin och etanol.

Audi A3 är jag väldigt förtjust i, lite dyrare än 120k om du ska ha en som är relativt ny bil. En 05-06 borde gå att hitta för de pengarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Häftigt med en 120-tusenkronorsbil som förstabil.

Vilken bil överlåter jag till övriga att tipsa om, men under kategorin "övrigt att tänka på" säger jag: Ta den milkostnad du tror att du kommer hamna på och dubblera den sedan, så mycket kommer bilen att kosta.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkylen--...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behöver inte etanolbilar servas oftare och det kan ju bli dyrt? Eller var det gasbilar?

Så vitt jag vet kräver varken etanolbilar eller gasbilar tätare service.

Dock så tror jag inte SAAB kör longlife-olja i sina bifuel-modeller, men det är en annan sak.

Farsan har själv en gasbil och den har inte tätare intervall än någon annan bil

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Så vitt jag vet kräver varken etanolbilar eller gasbilar tätare service.

Dock så tror jag inte SAAB kör longlife-olja i sina bifuel-modeller, men det är en annan sak.

Farsan har själv en gasbil och den har inte tätare intervall än någon annan bil

Etanol kortar ner service intervallen något märkbart faktiskt, Gasbilaar ? ja finns ju så gott om tankställen ? Ne köp dig en rejäl Diesel bil, V70 har oerhört fin,nästan oslagbar komfort och går billig och d5an går också riktigt hårt

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Jag kör en precis lika lång sträcka till jobbet varje dag med en Honda Civic Sport -07. Har rullat på helt felfritt i över 2 år nu (6000mil), är kul att köra, är bensinsnål (Snittar 0.62L/milen), är rymligare än man tror, mycket pålitlig i kallt väder och halt underlag, och är allmänt snygg och smart Det är även min första bil och kostade runt 140k när jag köpte den, men idag är det inga problem att hitta schyssta begagnade för din budget. Finns även billigare Comfort modell med kärringfjädring och 1.4L motor, samt lite dyrare diesel-modeller.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket du ska köra är det viktigaste att bilen är skön att köra, testa ett gäng olika modeller och bilda dig din egen uppfattning. Om du istället tänker med plånboken ska du köpa en stor gammal häck som inte tappar nåt i värde och är enkel att reparera.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Avstängd

Audi A3 1,9TDI blir mitt val iafall.. god komfort, hyffsat billig driftkostnad, bra bränsle förbrukning, vackert utseende, möjlighet till effektökning

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av DeereMannen:

Etanol kortar ner service intervallen något märkbart faktiskt, Gasbilaar ? ja finns ju så gott om tankställen ? Ne köp dig en rejäl Diesel bil, V70 har oerhört fin,nästan oslagbar komfort och går billig och d5an går också riktigt hårt

Ang gasbilar så beror det mycket på var man bor. Uppe i norr finns inte så mycket mackar, men här omkring där jag bor finns tillräckligt med mackar för att man ska kunna åka längre sträckor utan att behöva gå över till bensindrift.

Att serviceintervallen är kortare för etanolbilar är nåt jag inte förstår då det faktiskt sliter mindre på motorn än bensindrift. Jag tror det har sina rötter hos oljebolagen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Tack för svar så här långt!

Det finns inga vettiga förbindelser mellan norra stockholm och södra uppsala om man jämför med bil. De gånger jag har provåkt sträckan har det tagit 30-35 minuter med bil medan det tar ca 1,5 timme med gå, T-bana, tåg, buss, gå...

VW Polo och Golf har jag kikat på men har också sneglat rätt mycket på Toyota Yaris/Auris. Några kommentarer kring Toyotorna? Jag är ganska lång och jag tycker det är jobbigt att bara ta mig in i nyare Volvo-bilar som inte är XC-varianter så tror inte det är något aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thg-linus:

Toyota Yaris/Auris. Några kommentarer kring Toyotorna?

Har pappa fick en auris årsmodell 2009 i en vecka då hans vanliga var inne på lagning. komfort var okej men inredningen kändes extremt plastig och knakade osv så det är inget jag skulle vilja ha kan bara hoppas det var ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en del att lägga ut på bil tycker jag du ska tänka på komfort med, då du ändå ska köra 13 mil varje dag. Då vill man ju gärna sitta skönt samtidigt.
Är dock inte tillräckligt insatt i bilar på det viset för att kunna ge nått bra tips. Men tänk inte bara på bränslekostnaden

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har själv el polo 08 som pendlar bil och är nöjd med denna inte specielt hög årskostnad (försäkring/bensin) på den heller samt skön comfort

Permalänk

Körde en Polo -11 för några veckor sen. Det var nog den mest lättkörda bil jag någonsin kört, och den drog ingenting trots att jag körde som en idiot
Kan du få tag på en lite nyare bättre begagnad polo med 1.4l motorn kan du göra ett bra köp och få bra bränsleekonomi på köpet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Något man ska kolla över innan man snöar in sig allt för mycket på en bil är att kolla hur mycket de kostar att köra. tex vissa bilar har hisskeliga summor på kemrem/kedje byte så ska man slå ut servicen på antal mil så kan en 'billig' bil bli rätt snabbt dyr just pga underhåll.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hade en Skoda Fabia Greenline (3 cyl 1.4 turbodiesel) i ett år när den var ny och som jag pendlade 15 mil totalt per dag med. Drog 0.35-0.40 per mil.

Ganska tuffa små bilar dock:

http://www.blocket.se/trelleborg/Skoda_Fabia_1_4_TDI_Greenlin...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Något man ska kolla över innan man snöar in sig allt för mycket på en bil är att kolla hur mycket de kostar att köra. tex vissa bilar har hisskeliga summor på kemrem/kedje byte så ska man slå ut servicen på antal mil så kan en 'billig' bil bli rätt snabbt dyr just pga underhåll.

Och värdeminskningen. Köper man en bil för 120 lax, så är det en inte helt oväsentligt skillnad om värdet minskar till 80 eller 50 lappar på ett par år.

En nyare bil minskar i värde snabbare. Även mindre bilar brukar visa en tendens att tappa mark lite snabbare, plus att vissa märken utmärker sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ang gasbilar så beror det mycket på var man bor. Uppe i norr finns inte så mycket mackar, men här omkring där jag bor finns tillräckligt med mackar för att man ska kunna åka längre sträckor utan att behöva gå över till bensindrift.

Att serviceintervallen är kortare för etanolbilar är nåt jag inte förstår då det faktiskt sliter mindre på motorn än bensindrift. Jag tror det har sina rötter hos oljebolagen

Du har rätt i att Etanol är lindrigare för motorn faktiskt.. Men vad jag läst själv anledningen till det kortare serviceintervallet är något att om man kör kortare sträckor samlas vatten lättare i oljan om man kör med Etanol.. så oljebyten måste göras oftare.. tror det skiljer 500mil eller nåt.. Kör man längre sträckor så motorn hinner bli ordentligt varm är det inga problem..

Detta är vad jag har läst iaf.. vet inte om det finns någon sanning i det Har då kört etanolkonverterat i min bil.. tjänade en bra slant på det när bensinen låg på 13,50kr och E85 låg på 8:50

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

liten skit bil som inte drar något, vissa rekomenderar feta bilar som volvo v70 och liknande, det är ju slagskepp :/.

hade en gammal saab tubo som första bil, den var trevlig och gick bra men tyvärr gjorde det ont i plånboken. köpte en kollegas polo från -98 och den bara går och går, dock börjar det bli dax för kamremsbyte snart men den var tydligen lätt att byta enligt brorsan så han kan göra det på parkeringen nån dag :).
ett tips för att få billig service är att ha en släkting som är bilmeck

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

liten skit bil som inte drar något, vissa rekomenderar feta bilar som volvo v70 och liknande, det är ju slagskepp :/.

hade en gammal saab tubo som första bil, den var trevlig och gick bra men tyvärr gjorde det ont i plånboken. köpte en kollegas polo från -98 och den bara går och går, dock börjar det bli dax för kamremsbyte snart men den var tydligen lätt att byta enligt brorsan så han kan göra det på parkeringen nån dag :).
ett tips för att få billig service är att ha en släkting som är bilmeck

Om man skall åka mycket motorväg/stora vägar så är ofta en större bil med stor motor, eller liten bil med stor motor att föredra.

Tex en liten bil med 1.6l motor får jobba bra mycket mer i 140 än tex en lite större rak sexa/V8.

Hade tex en BMW 540 som drog som minst i 130-140 och låg på 0.7 medans min lilla Golf slurpade i sig närmare 1.0/mil i de farterna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om man skall åka mycket motorväg/stora vägar så är ofta en större bil med stor motor, eller liten bil med stor motor att föredra.

Tex en liten bil med 1.6l motor får jobba bra mycket mer i 140 än tex en lite större rak sexa/V8.

Hade tex en BMW 540 som drog som minst i 130-140 och låg på 0.7 medans min lilla Golf slurpade i sig närmare 1.0/mil i de farterna.

Njae... Visst, kör du snabbt, väldigt snabbt så drar en bil med stor motor mindre, men i 110km/h så drar en bil med en 1.6a mindre än en bil med större motor.
Äger själv nu en Lancer -93 med 1.6, den drar 0.6l/mil landsväg, håller mig till hastighetsbegränsningarna som är till största delen 110km/h (mellan Skellefteå och Övertorneå). Min förra bil, en BMW 325 -94, drog 0.73l/mil som lägst, samma sträcka och samma hastighet.
Däremot, börjar jag trycka på gasen med båda bilarna och håller 140-150 så drar BMWn mindre.

Men ska man köra lagligt så är en mindre fyra och föredra än en större sexa.

Till TS. om du kör 13mil/dag, (eller är det bara vardagar?) så kommer du köra 3380 mil på ett år,
Det beror helt och hållet på vilken budget du har men som du skrev så har du nyligen fått körkort och kikar efter första bil?
Du borde satsa på en diesel då du kommer köra så långt, även om äldre dieselbilar har högre skatt, kommer du vinna på det i längden. En ny dieselbil har t.om. lägre skatt än en bensinare som sitter i samma typ av bil, t.ex. en ny diesel golf har en årsskatt på ca 1100kr.

Gör en mindre beräkning på äldre Golf, diesel mot bensin.

En Golf III - IV 1.9TDI (diesel), årsskatt ca 4500-4700kr, bränsleförbrukning 0.5l/mil = 21970kr/år = slutsumma = 26470kr i fasta kostnader (exkl. försäkring)
En Golf III - IV 1.6 (bensin) årsskatt 1307kr, bränsleförbrukning 0.7l/mil = 31467kr = Slutsumma = 32774kr (exkl. försäkring)

Även om du hittar en bensinare som drar 0.6 så är det dyrare än en diesel som drar 0.5 och lägre.
Plus att dieselmotorer är riktiga arbetsmotorer, så mitt tips är och satsa på en diesel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om man skall åka mycket motorväg/stora vägar så är ofta en större bil med stor motor, eller liten bil med stor motor att föredra.

Tex en liten bil med 1.6l motor får jobba bra mycket mer i 140 än tex en lite större rak sexa/V8.

Hade tex en BMW 540 som drog som minst i 130-140 och låg på 0.7 medans min lilla Golf slurpade i sig närmare 1.0/mil i de farterna.

Sant, men han bor i uppsala.. = säkert mycket lägre hastigheter och kanske en del kökörning.. då drar fetmotorn en hel del mer ^^

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thg-linus:

Tack för svar så här långt!

Det finns inga vettiga förbindelser mellan norra stockholm och södra uppsala om man jämför med bil. De gånger jag har provåkt sträckan har det tagit 30-35 minuter med bil medan det tar ca 1,5 timme med gå, T-bana, tåg, buss, gå...

VW Polo och Golf har jag kikat på men har också sneglat rätt mycket på Toyota Yaris/Auris. Några kommentarer kring Toyotorna? Jag är ganska lång och jag tycker det är jobbigt att bara ta mig in i nyare Volvo-bilar som inte är XC-varianter så tror inte det är något aktuellt.

Kör iofs inte lika långt som dig, men iaf ~2.5mil (~5mil ToR) dagligen till jobbet i en liten Yaris från 2006. Är min första bil och gick lös på 120k då den bara var lite lätt inkörd (600mil), dock enbart 1.0-liters motorn. Dvs, i princip total avsaknad av acceleration, visst behövs inte på motorvägen, men hade ju inte skadat när man ska plocka luckor i rondeller. Dock ligger min förbrukning runt en halv liter/milen och med dagens bensinpris så klagar jag inte.

Jag är ~181cm och sitter bra i den, dock är den inte skön när man ska åka långt (åkte sträckan Stockholm-Skåne ToR i somras 2ggr och jävlar vad trött jag blev på sätet). I min bil kan man inte justera höjden på sätet men det går i de nya Yarisarna (om det nu inte är något tilläggspaket) men jag har marginal kvar till taket.

Första servicen (1500 mil) fick jag på köpet så den vet jag inte vad den skulle kosta, andra servicen (3000 mil) kostade mig ~3600kr.

Kan tillägga att iom att det är en liten bil så är det bullrigare i kupén när man kör än större bilar, men det är inte så farligt och det är bara att höja volymen på radion.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

VW Lupo 3L.
Tuff, drar ingenting, bra andrahandsvärde.

Nackdelen är att dem flesta bilarna har rullat en del, men det är ju trots allt en dieselmotor i.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Jag skulle siktat in mig på diesel och en bil i golfstorlek eller större, en Bmw 320d kanske?

Permalänk
Medlem

Kia ceed miljödiesel, ett alldeles för förnuftigt val.