Permalänk
Medlem

HAF 912 plus top fläkt

Hej!

Har ju nu ett HAF 912 plus chassi (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766) och funderar på att köpa en top fläkt till den.

Har 2 snabba frågor ang. detta.

1. Kan man köra 2x 120mm fläktar istället för 1x 200mm?
2. Om ja, vad är då att föredra? En 200mm eller 2 st 120mm?

Har aldrig köpt en fläkt till en dator så vet inte om det är något speciellt man ska leta efter(..) En fläkt är väl bara en fläkt...eller?

Mvh.

Edit: Såg nu att tråden kanske skulle passat bättre i "Chassin och nätaggregat"...sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empa38:

Hej!

Har ju nu ett HAF 912 plus chassi (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766) och funderar på att köpa en top fläkt till den.

Har 2 snabba frågor ang. detta.

1. Kan man köra 2x 120mm fläktar istället för 1x 200mm?
2. Om ja, vad är då att föredra? En 200mm eller 2 st 120mm?

Har aldrig köpt en fläkt till en dator så vet inte om det är något speciellt man ska leta efter(..) En fläkt är väl bara en fläkt...eller?

Mvh.

Edit: Såg nu att tråden kanske skulle passat bättre i "Chassin och nätaggregat"...sorry

Skruvhålen till topfläkten lär vara anpassade för 200 mm så det lär inte funka om du inte borrar egna skruvhål

En fläkt är verkligen inte "bara" en fläkt! Bryr du dig inte om ljudnivå så är det bara att köpa en som blåser mycket (hög RPM eller CFM, brukar stå på specsen för det flesta fläktar).

Själv är jag grymt kräsen med ljudnivå och köper hellre tysta fläktar som flyttar lite mindre luft. Men det är ju upp till var och en att avgöra

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empa38:

Hej!

Har ju nu ett HAF 912 plus chassi (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766) och funderar på att köpa en top fläkt till den.

Har 2 snabba frågor ang. detta.

1. Kan man köra 2x 120mm fläktar istället för 1x 200mm?
2. Om ja, vad är då att föredra? En 200mm eller 2 st 120mm?

Har aldrig köpt en fläkt till en dator så vet inte om det är något speciellt man ska leta efter(..) En fläkt är väl bara en fläkt...eller?

Mvh.

Edit: Såg nu att tråden kanske skulle passat bättre i "Chassin och nätaggregat"...sorry

Skrivet av paesha:

Skruvhålen till topfläkten lär vara anpassade för 200 mm så det lär inte funka om du inte borrar egna skruvhål

Fel

Ett HAF 912+ har plats för 1 200mm ELLER 2 120mm fläktar i toppen

Permalänk
Medlem

paesha, tack för bra info!

Skrivet av LarssoN:

Fel

Ett HAF 912+ har plats för 1 200mm ELLER 2 120mm fläktar i toppen

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som kan tänkas ge bäst reslutat? 1x 200 lr 2x 120?

Permalänk
Avstängd

jadu, tror att en stor fläkt är tystare än 2 små...jag tror inte du blir besviken om du köper en 200mm iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empa38:

paesha, tack för bra info!

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet vad som kan tänkas ge bäst reslutat? 1x 200 lr 2x 120?

Har själv ett HAF 912+ .
Kör med 1 120mm fläkt själv

rekommenderar att du kör med en 200mm fläkt = tystare system

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat en 200 att montera top i 912+. Jag undrar om den ska vara intake eller exhaust. Jag har originalfläktar, jag ska montera psu med fläkten ner och mitt grafikkort är gigabyte 770 windforce 3x. i5 4670k med medföljande kylare. Jag har också tagit bort mitten hdd lådan.

Så, intake eller exhaust?

Permalänk

Jag skulle nog rekommendera att du köper en likadan som du har i fronten på chassit!

En sån här: http://www.inet.se/produkt/5321564/cooler-master-megaflow-200...

Men du kan säkert hitta nått bättre, men det är samma som där fram i chassit, + att den lyser rött, så det skulle va rätt fett ändå

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning_:

Jag har skaffat en 200 att montera top i 912+. Jag undrar om den ska vara intake eller exhaust. Jag har originalfläktar, jag ska montera psu med fläkten ner och mitt grafikkort är gigabyte 770 windforce 3x. i5 4670k med medföljande kylare. Jag har också tagit bort mitten hdd lådan.

Så, intake eller exhaust?

Varm luft stiger, så exhaust.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Varm luft stiger, så exhaust.

Ok, tack. Låter logiskt

Gör det något att man bara har 200 som intake men 200 + 120 som exhaust?
Kommer man kunna köra alla fläktar på max utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning_:

Ok, tack. Låter logiskt

Gör det något att man bara har 200 som intake men 200 + 120 som exhaust?
Kommer man kunna köra alla fläktar på max utan problem?

Man brukar prata om "undertryck" eller "övertryck" i chassit. Kommer inte ihåg så många för/nackdelar förutom att ett övertryck (fler fläktar in än ut) minimerar damm i lådan eftersom det kommer "pysa" ut lite lift ur alla springor där damm annars hade följt med in (om det var undertryck).

Kanske lite rörigt, men jag skulle vända på 120mm för att få övertryck. Sen brukar man prata om att ha intag fram och i botten (med dammfilter) och uttag i toppen och uppe på bakplåten

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W