The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Sen har väl alla bilder varit 1280x720, vi vet inte om det är från konsollversionen. Möjligt att PC-versionen har möjlighet till högre inställningar. DX11 med tessellering vore smutt.

Permalänk

Dom har ju redan sagt att konsol-versionerna troligtvis kommer få texturer med lägre upplösning och dylikt i omgivningen, precis som Oblivion och Fallout 3/NV. Så är det i nästan alla spel så det känns givet.
Tessellering kan man ju dock drömma om Då måste motorn vara byggd för det från grunden, om jag förstått det rätt. Så det vore lite sent påtänkt. Lite DX11 vore grymt och är väl inte helt omöjligt, och jag hoppas att man inte behöver fulhack för att kunna använda HDR och AA samtidigt för en gångs skull.

En annan grej jag hoppas på är att rustningar och kläder består av delar som i Oblivion snarare än hela dräkter som det blev i Fallout. Det är ju roligare att kunna mixa och ha olika enchants på olika delar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte om det här varit uppe i tråden än.
http://blogg.aftonbladet.se/speltuben/2010/12/the-elder-scrol...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

En annan grej jag hoppas på är att rustningar och kläder består av delar som i Oblivion snarare än hela dräkter som det blev i Fallout. Det är ju roligare att kunna mixa och ha olika enchants på olika delar.

Det var ännu bättre i Morrowind då man kunde ha kläder under/över rustningen och därmed få ännu mera plagg att förtrolla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

Det var ännu bättre i Morrowind då man kunde ha kläder under/över rustningen och därmed få ännu mera plagg att förtrolla.

Håller med, sen att det ofta var left/right på allt och pauldron, cuirass, bracers/gloves etc var också nice. Att bara ha tre delar eller en del på en rustning tar bort tillfredsställelsen iaf för mig när man äntligen fixat hela rustningen, se bara vilket jäkla protjekt det var att fixa hela Deadric rustningen samt sköldar och de tre maskerna det var ett riktigt äventyr isig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hoppas de har lagt mer tid på att variera olika världar till utseende. För jag tyckte personligen att det blev astråkigt att besöka de världar bakom alla Oblivion Gates.
Då man följde main questet och man skulle skaffa förstärkning inför det stora slaget så försod man ju efter en kort stund att det innebar att bara gå och stänga gates och inget annat. Och då tänkte jag högt: Neeeejjjj, inte flera gates :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Håller med, sen att det ofta var left/right på allt och pauldron, cuirass, bracers/gloves etc var också nice. Att bara ha tre delar eller en del på en rustning tar bort tillfredsställelsen iaf för mig när man äntligen fixat hela rustningen, se bara vilket jäkla protjekt det var att fixa hela Deadric rustningen samt sköldar och de tre maskerna det var ett riktigt äventyr isig

Jag minns att jag aldrig fick tag på en pauldron i Deadric... Osäker på om det var höger eller vänster dock. Glass och Ebony hade man ju däremot fulla set av.

Permalänk
Medlem

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Man kan ju alltid hoppas, men jag tyckte att det stod någon annanstans att det inte skulle bli någon multiplayer ?
Man kan ju tänka sig att man kör tillsammans med andra datorstyrda karaktärer i spelet och att det är gentemot dem det där citatet gäller.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Nope.

Permalänk

Även om jag vanligtvis är väldigt anti-autoaim så tycker jag nog det kan vara nödvändigt i det här fallet. Att slåss med friendlies i närheten går inte alls på ett smidigt sätt i de tidigare spelen. Det är typ omöjligt att svinga svärdet utan att träffa polarna eller vakterna som är med i slaget, vilket resulterar i bounty och dylikt. Återstår väl att se hur pass märkbart det blir, men jag hoppas det funkar bra!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Angående grafiken i Skyrim jämtemot Oblivion så tycker jag ju artistiskt sett så har ju Oblivion ganska fin och mycket vacker grafik på den tiden den kom ut. Dock har det aldrig sett riktigt naturligt ut, alltför varm ljuseffekter (för mycket gult) och fina träd och så men det ser väldigt monotont ut, växter och träd ser alla likadana ut med varierande storlek, väldigt få olika växter och små detaljer som stubbar som kan ligga här och där ser man inte i Oblivion vilket man skulle se i verkligheten. Skyrim ser kanske inte hittills iaf mycket bättre artisistiskt sett men det är en enorm skillnad när man talar om realism. Mycket mera naturliga och varierande landskap med trädstammar som ligger här och där, mera varierade växtarter osv. Tror att det kanske inte upplevs så stor skillnad när man kollar på bilderna sådär bara men skulle man spela spelet så tror jag nog man börjar uppleva en betydligt större skillnad för alla dessa mindre detaljer bidrar mycket till en bättre spelupplevelse.

Ser mycket fram emot detta spel, allt jag läser om det gällande förändringar låter ju riktigt najs... det med att drakar kan anfalla städer på mofo och level systemet och det att man kan påverka ekonomisystemet för en stad samt det att man kan använda sig av båda händerna för att equippa en spell och ett vapen samtidigt speciellt låter riktigt bra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

"'Magnetism' is used to prevent friendly fire in combat, by slightly 'pulling' your attacks towards enemies" <--- Multiplayer äntligen?

Inte en chans, bethesda har själv nyligen sagt att skyrim inte kommer inneha multiplayer.

Permalänk
Hjälpsam

Kommer det underliga leveling systemet från Oblivion hänga kvar?
Man fick ju se till att levla på väldigt märkliga skills tex jumping, för att maximera sina attribut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Kommer det underliga leveling systemet från Oblivion hänga kvar?
Man fick ju se till att levla på väldigt märkliga skills tex jumping, för att maximera sina attribut.

Nej det kommer det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Även om jag vanligtvis är väldigt anti-autoaim så tycker jag nog det kan vara nödvändigt i det här fallet. Att slåss med friendlies i närheten går inte alls på ett smidigt sätt i de tidigare spelen. Det är typ omöjligt att svinga svärdet utan att träffa polarna eller vakterna som är med i slaget, vilket resulterar i bounty och dylikt. Återstår väl att se hur pass märkbart det blir, men jag hoppas det funkar bra!

Nåt jag hade enorma problem med var att slåss mot slaugtherfiskar med en dagger eller kortare vapen, nästan omöjligt att träffa. Känner igen det där du säger också. Om man ska slåss tillsammans med allierade så är det nästan 100% att man träffar fel offer

Permalänk
Inaktiv

Fattar personligen inte varför Multiplayer inte finns.. Kanske inte MMORPG men som ett lan-spel, 4-5 personer? Skulle ju dra så mkt mer för episka äventyr, om allt scalear som det borde ofc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

Fattar personligen inte varför Multiplayer inte finns.. Kanske inte MMORPG men som ett lan-spel, 4-5 personer? Skulle ju dra så mkt mer för episka äventyr, om allt scalear som det borde ofc

Har samma tankar. Ett MMORPG hade det ju inte passat sig om, då skulle de behöva designa hela spelet utifrån det. Men att kunna utforska världen tillsammans med ett par kompisar hade gjort det hela så mycket bättre, och jag ser inga större problem med det. Visst, det kommer att kräva mer arbete. Men spelet kommer att leva mycket längre tror jag också.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Har samma tankar. Ett MMORPG hade det ju inte passat sig om, då skulle de behöva designa hela spelet utifrån det. Men att kunna utforska världen tillsammans med ett par kompisar hade gjort det hela så mycket bättre, och jag ser inga större problem med det. Visst, det kommer att kräva mer arbete. Men spelet kommer att leva mycket längre tror jag också.

Helt enkelt inte värt att lägga ner tid på det. För få som skulle uppskatta det. Tänk folk som var med sen TES: I Arena. De vill inte ha något Multiplayer utan vill ha samma rollspel som innan. Det är iaf vad jag tror.

Angående det här med magnetism, är det ingen som fattar? KONSOL

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Angående det här med magnetism, är det ingen som fattar? KONSOL

Eh...nej.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Eh...nej.

auto-aim och aim-assist är en konsol sak så jo jag tror nog att om det kommer så är det pga konsollerna, se bara på menysystemet i oblivion vs Morrowind.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asheileon:

auto-aim och aim-assist är en konsol sak så jo jag tror nog att om det kommer så är det pga konsollerna, se bara på menysystemet i oblivion vs Morrowind.

Nej. Har du spelat Oblivion på PC?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej. Har du spelat Oblivion på PC?

På PC runt 200 timmar och PS3 runt 35 timmar nåt sånt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asheileon:

På PC runt 200 timmar och PS3 runt 35 timmar nåt sånt.

Då borde du veta att det är ganska lätt att träffa fel, på PC

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Då borde du veta att det är ganska lätt att träffa fel, på PC

Tycker inte det, marksman på 100 så träffar man allt på det flesta avstånd med lite övning men visst i stora slag som kvatch och sista slaget så blir det rörigt men man behöver ju inte klumpa ihop sig med 3 npc's

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Tycker inte det, marksman på 100 så träffar man allt på det flesta avstånd med lite övning men visst i stora slag som kvatch och sista slaget så blir det rörigt men man behöver ju inte klumpa ihop sig med 3 npc's

Pilbåge har ju dock inget med saken att göra. Använder man svärd, yxor eller hammare så är det sjukt irriterande, särskillt med companions, guards och diverse quest-npc's som envisar med att storma in i dina slag.
Med "magnetism" så gissar jag på att dom kan nyttja den nya motorn för animationer för att på ett snyggt sätt kunna rikta animationerna mot fienden samtidigt som även själva skadan blir riktad mot motståndaren. Till skillnad från oblivion som hade ett betydligt mer passivt system som bara högg rakt fram med slöa animationer som inte gick att påverka när man väl tryckt på knappen. Så jag tror detta nya systemet kan göra striderna mycket mer face-to-face och vapenkontakt utan klassiska misstag som att svinga sitt vapen ut i ingenstans eller mot fel personer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Pilbåge har ju dock inget med saken att göra. Använder man svärd, yxor eller hammare så är det sjukt irriterande, särskillt med companions, guards och diverse quest-npc's som envisar med att storma in i dina slag.
Med "magnetism" så gissar jag på att dom kan nyttja den nya motorn för animationer för att på ett snyggt sätt kunna rikta animationerna mot fienden samtidigt som även själva skadan blir riktad mot motståndaren. Till skillnad från oblivion som hade ett betydligt mer passivt system som bara högg rakt fram med slöa animationer som inte gick att påverka när man väl tryckt på knappen. Så jag tror detta nya systemet kan göra striderna mycket mer face-to-face och vapenkontakt utan klassiska misstag som att svinga sitt vapen ut i ingenstans eller mot fel personer.

Första meningen var mer ett skämt men visst, sen som jag nämner så behöver man inte klumpa in sig med npc's. Förstår nog bara inte hur folk ser detta som ett problem

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Första meningen var mer ett skämt men visst, sen som jag nämner så behöver man inte klumpa in sig med npc's. Förstår nog bara inte hur folk ser detta som ett problem

Vadå inte behöva klumpa ihop sig med NPC's? Så klart man måste blanda sig in och hjälpa till om det tex är NPC's som ska överleva. Sen vill man ju ofta gärna avsluta sina egna slag och själv ta dö på evnetuella personer som man har i uppdrag att döda.
Alla använder liksom inte pilbåge, eller något distansvapen överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Vadå inte behöva klumpa ihop sig med NPC's? Så klart man måste blanda sig in och hjälpa till om det tex är NPC's som ska överleva. Sen vill man ju ofta gärna avsluta sina egna slag och själv ta dö på evnetuella personer som man har i uppdrag att döda.
Alla använder liksom inte pilbåge, eller något distansvapen överhuvudtaget.

Inte det jag menar, men som jag sa jag förstår inte problemet folk har. Jag slår då inte mina "allies" även om jag har blunt och sheild. Bara blocka och gå emellan fienden och npc's, funkar alltid för mig då "allies" inte slår om dem inte kan göra det utan att träffa dig.

Men nu kanske vi kan lämna det, alla har vi olika erfarenheter av samma spel och det är DET som gör att TES inte behöver multiplayer enligt mig. Hm, fick jag in det argumentet också