Permalänk

''Baka'' modekort

Hej!

En kompis har en dell/HP desktop med Pci-E DDR2.

Det är modekorts ''rass'' säger han vet inte vad det är.

Han sa att jag får den om jag fixar den.

Skulle ni tro att en bakning skulle funka?

Isf har jag lite frågor,

Vad ska man göra?

Hur gör man det?

Hur länge?

Hur många grader?

Kommer inte där rammen sitter och pci , PCI-E smälta för dom är gjorda i plast?

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Enligt den här videon funkar det.

http://www.youtube.com/watch?v=jsmlALfEgPg

Men där bakar dom ett Laptop modekort, samma sak?

Vill fortfarande ha svar på frågorna däruppe

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

200 grader celsius i runt 10 minuter.
Och lägg moderkortet på foliebollar så det kommer upp lite.

Permalänk

Lånar tråden lite....

Går det att baka en hårddisk där nätdelen med stor sannolikhet har rykt?

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Skrivet av hejkk:

200 grader celsius i runt 10 minuter.
Och lägg moderkortet på foliebollar så det kommer upp lite.

Kommer inte där Grafikkortet och ram minnena sitta smälta då eller?

Pga dom är gjorda i plast?

Hur stora ska bollarna va?
Och ska det ligga på folie också?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Temperaturen du ska ha beror på helt enkelt vad för lödtenn blandning de använt sig av. Bly-tennet som varit vanligt är ju inte riktigt tilllåtet idag som förr. vilket hade en smält temperatur runt 180C... De nya ersättande tennen har jag sett har smälttemp över 200C. ca 217C och högre.
RoHS märkta prylar ska väll inte ha någon bly alls eller väldigt lite i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Temperaturen du ska ha beror på helt enkelt vad för lödtenn blandning de använt sig av. Bly-tennet som varit vanligt är ju inte riktigt tilllåtet idag som förr. vilket hade en smält temperatur runt 180C... De nya ersättande tennen har jag sett har smälttemp över 200C. ca 217C och högre.
RoHS märkta prylar ska väll inte ha någon bly alls eller väldigt lite i alla fall.

Okej, men ska testa med 200C i 5 min?

Klurar fortfarande om där proppen sitter och ram- minnena o pci platserna kommer smälta vid 200C?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Har inte fått svar på om platsen där ram minnena och all plast sitter på modekorter kommer väll smälta vid 200c ? Eller hjälper det att ta folie över det?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Plast brukar väl bli mjukt vid 100 grader ungefär, men det kan nog variera.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

"isolera" plasten med folie, så _bör_ dem klara sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filipcombat:

Har inte fått svar på om platsen där ram minnena och all plast sitter på modekorter kommer väll smälta vid 200c ? Eller hjälper det att ta folie över det?

exakt täpp till där det finns plast t.ex. minnerna osv med folie sedan in med ugnen, var försikig att du inte lägger in den för länge och för hett som jag gjorde än gång, lyckades löda smälta bort kondensatorer osv med 190 grader på 12 min helst ska det vara 170 eller 175 max på 10 min sedan låt den svalna

Permalänk
Skrivet av Alle22:

exakt täpp till där det finns plast t.ex. minnerna osv med folie sedan in med ugnen, var försikig att du inte lägger in den för länge och för hett som jag gjorde än gång, lyckades löda smälta bort kondensatorer osv med 190 grader på 12 min helst ska det vara 170 eller 175 max på 10 min sedan låt den svalna

Okej ska ta runt 170C då

Men ska modekortet svalna inne i ungnen?

Man ska väll ta ut det efter och sen låta det svalna i en timme eller så?

Kan det bildas giftiga ångor eller liknande?

Undrar för att vi ar 4 hundar och 2 katter

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filipcombat:

Hej!

En kompis har en dell/HP desktop med Pci-E DDR2.

Det är modekorts ''rass'' säger han vet inte vad det är.

Han sa att jag får den om jag fixar den.

Skulle ni tro att en bakning skulle funka?

Isf har jag lite frågor,

Vad ska man göra?

Hur gör man det?

Hur länge?

Hur många grader?

Kommer inte där rammen sitter och pci , PCI-E smälta för dom är gjorda i plast?

Mvh

Kan du ge en lite bättre beskrivning? Ifall det är en stationär borde du väl kunna plocka ur CPU, grafikkort ram mv.? Hur säker är din kompis på att det är moderkortet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej ska ta runt 170C då

Men ska modekortet svalna inne i ungnen?

Man ska väll ta ut det efter och sen låta det svalna i en timme eller så?

Kan det bildas giftiga ångor eller liknande?

Undrar för att vi ar 4 hundar och 2 katter

Mvh

Ha på köksfläkten så är det nog lugnt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Ha på köksfläkten så är det nog lugnt.

Okej. Får väll hoppas att min damp granne inte klaggar då.

Skrivet av Kent:

Kan du ge en lite bättre beskrivning? Ifall det är en stationär borde du väl kunna plocka ur CPU, grafikkort ram mv.? Hur säker är din kompis på att det är moderkortet?

Ja, det är en dell desktop dator, han har testat med ett externt grafikkort andra ram minnen osv.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är lugnt om du packar in plastgrejerna. Det som är farligast är ju den direkta strålningsvärme. Annars får du testa med en varmluft pistol. Då kan du ju rikta värmen dit du vill ha den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Lånar tråden lite....

Går det att baka en hårddisk där nätdelen med stor sannolikhet har rykt?

njae, en lödning har enbart syftet att löda ihop de ställen där lödningen har sprukit, har den rykt, eller gått sönder av långt användande är det troligvis något annat fel

Skrivet av filipcombat:

Kommer inte där Grafikkortet och ram minnena sitta smälta då eller?

Pga dom är gjorda i plast?

Hur stora ska bollarna va?
Och ska det ligga på folie också?

Jag styr maskinerna som ytmonterar elektronik. och vi har två smått gigantiska ugnar som vi löder grejerna i, men en vanlig ugn kan nog fungera, betydligt svårare dock

problemet är att alla kort har olika "temperaturkurvor" vissa kort peakar vi upp till 240grader.
men det här är ju varmluft, och inte strålningsvärme, så se till att ha ugnen på önskad temperatur en lång tid innan du bestämmer dig för att dumpa in kortet.

problemet som dessutom finns är att kretsar kan explodera pga, den fuktighet dom tar in när de är i normala förhållanden,(tänk dig en kastrull med vatten, som du tejpar igen locket på, och sen extremt fort hettar upp till 200 grader, poof!
BGAer, och andra känsliga kretsar "bakar" vi därför ett dygn innan faktiskt lödningen, dvs de ligger i 95 grader en längre tid. om de inte var vakumförpackade när vi fick in dem.

börja med det, så att du slipper att sydbryggan eller annat exploderar. ser kortet okej ut efter det kan du dra in det i ugnen på tvåhundragrader på typ gallerplåt i några minuter, ha på köksfläkten, och se till att kortet svalnar någorlunda fort, samt inte skakas för mycket vilket kommer rubba lödningarna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

njae, en lödning har enbart syftet att löda ihop de ställen där lödningen har sprukit, har den rykt, eller gått sönder av långt användande är det troligvis något annat fel

Jag styr maskinerna som ytmonterar elektronik. och vi har två smått gigantiska ugnar som vi löder grejerna i, men en vanlig ugn kan nog fungera, betydligt svårare dock

problemet är att alla kort har olika "temperaturkurvor" vissa kort peakar vi upp till 240grader.
men det här är ju varmluft, och inte strålningsvärme, så se till att ha ugnen på önskad temperatur en lång tid innan du bestämmer dig för att dumpa in kortet.

problemet som dessutom finns är att kretsar kan explodera pga, den fuktighet dom tar in när de är i normala förhållanden,(tänk dig en kastrull med vatten, som du tejpar igen locket på, och sen extremt fort hettar upp till 200 grader, poof!
BGAer, och andra känsliga kretsar "bakar" vi därför ett dygn innan faktiskt lödningen, dvs de ligger i 95 grader en längre tid. om de inte var vakumförpackade när vi fick in dem.

börja med det, så att du slipper att sydbryggan eller annat exploderar. ser kortet okej ut efter det kan du dra in det i ugnen på tvåhundragrader på typ gallerplåt i några minuter, ha på köksfläkten, och se till att kortet svalnar någorlunda fort, samt inte skakas för mycket vilket kommer rubba lödningarna.

Okej, men om jag värmer den i 1H i ca 90C och sen efter den har svallnat kan jag då baka det med ca 200C?

Eller måste man värma den en hel natt innan?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd

tycker du ska köra 170 grader i 10 min fungerar snabbt och bäst, glöm inte att ta bort nb och chipset kylaren innan bakning

Permalänk
Skrivet av Alle22:

tycker du ska köra 170 grader i 10 min fungerar snabbt och bäst, glöm inte att ta bort nb och chipset kylaren innan bakning

Nb? Nordbryggan?
Ok 170c i 10 min, ska försöka göra det i övermorgon.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Har aldrig bakat ett moderkort men jag har bakat ett grafikkort 3 gånger under en längre tid och en ps3a 2 gånger. Båda på 200 grader i cirkus 10 minuter. Tar sedan ur den ur ugnen och låter den svalna i ungefär 15 minuter. Fungerat hur bra som helst alla gånger. Dock så har de en tendens att pajja igen efter några månader. Dock har ps3an hållt sig i över ett halvår nu.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

hörde om detta nyligen och att det kan funka. har ett nvidia Geforce 8800gt som bara lade av för ett år sen. e de värt att prova tror ni? eller funkar de bara på moderkort?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Hablam:

hörde om detta nyligen och att det kan funka. har ett nvidia Geforce 8800gt som bara lade av för ett år sen. e de värt att prova tror ni? eller funkar de bara på moderkort?

Nää, Tror det är större chans med ett grafikkort

Har bara vetat att det har funkat med grafikkort så därför fråga jag om det gick med ett modekort ist

Hör av dig om det funkar

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej, men om jag värmer den i 1H i ca 90C och sen efter den har svallnat kan jag då baka det med ca 200C?

Eller måste man värma den en hel natt innan?

hade jag varit du hade jag skickat in den i 90 grader, och sedan en bit över tvåhundra efter någon/några timmar. det är ingen vacker syn med komponenter som exploderar i ugnen kan jag säga, eller snarare det ''fjuffar till'', och allt runtom är snett/borta.

har du lägre temperatur, så smälter inte lödtennet helt, utan är halvsmält, ungefär som slush-puppy, när det sen stelnar igen är det ingen bra lödning direkt, och chansen att den skakar loss är stor, när hårddisken börjar tugga, eller grannen under slår i taket för att du väsnas.. typ. (extremfall)
men du förstår tänket?

ungefär som att försöka limma med ett halvtorrt lim, eller måla med en torkad tuschpenna, visst syns det kanske men det blir inte direkt bra.

men ge det ett försök på lägre temperaturer, bättre att börja lågt än för högt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

hade jag varit du hade jag skickat in den i 90 grader, och sedan en bit över tvåhundra efter någon/några timmar. det är ingen vacker syn med komponenter som exploderar i ugnen kan jag säga, eller snarare det ''fjuffar till'', och allt runtom är snett/borta.

har du lägre temperatur, så smälter inte lödtennet helt, utan är halvsmält, ungefär som slush-puppy, när det sen stelnar igen är det ingen bra lödning direkt, och chansen att den skakar loss är stor, när hårddisken börjar tugga, eller grannen under slår i taket för att du väsnas.. typ. (extremfall)
men du förstår tänket?

ungefär som att försöka limma med ett halvtorrt lim, eller måla med en torkad tuschpenna, visst syns det kanske men det blir inte direkt bra.

men ge det ett försök på lägre temperaturer, bättre att börja lågt än för högt

Så du mennar att jag ska först lägga in den på ca 90C i 1H ist för 170C i ca 5 min?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Så du mennar att jag ska först lägga in den på ca 90C i 1H ist för 170C i ca 5 min?

Jag menar att:

1. lägg in kortet på 90 grader en timme
2. lägg in kortet på 220 grader i 5 minuter.

kurvorna på jobbet ser ut ungefär som
130 170 200 220 240 240 140 99 27 22 22

där dessa temperaturer är utspridda på 5-6 meter.

dvs en 70 centimeter 130grader, 70 centimeter 170grader, 70cm 200grader osv osv..
turen gör kortet på ungefär 5-6 minuter.

anledningen till att jag tycker att du ska köra kortet lågtempat en stund är för att avdunsta bort fukt ur kretsar lugnt och fint. men det är överkurs.

skicka in den på hög temperatur några minuter, ju högre upp du vågar gå utan att någon plast smälter desto bättre. (max 240 grader)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Jag menar att:

1. lägg in kortet på 90 grader en timme
2. lägg in kortet på 220 grader i 5 minuter.

kurvorna på jobbet ser ut ungefär som
130 170 200 220 240 240 140 99 27 22 22

där dessa temperaturer är utspridda på 5-6 meter.

dvs en 70 centimeter 130grader, 70 centimeter 170grader, 70cm 200grader osv osv..
turen gör kortet på ungefär 5-6 minuter.

anledningen till att jag tycker att du ska köra kortet lågtempat en stund är för att avdunsta bort fukt ur kretsar lugnt och fint. men det är överkurs.

skicka in den på hög temperatur några minuter, ju högre upp du vågar gå utan att någon plast smälter desto bättre. (max 240 grader)

Okej, kan jag ha kvar kortet i ugnen när jag ska höja till 220C?
men du kan jag ju vänta ca 7 min.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Okej, kan jag ha kvar kortet i ugnen när jag ska höja till 220C?
men du kan jag ju vänta ca 7 min.

börja med att köra en kort tid, fungerar det inte då kan du höja tiden,
onödigt att ha det inte i 7 minuter och allt går sönder, om det fixat sig efter 4, fungerar det inte efter fyra är det ju inget hinder att dra in det 5/6 minuter efteråt.

det du bör vara medveten om är att heatsinks/kylare på sydbrygga mm, kommer att leda ner all värme som finns i luften i ugnen (200grader) ner i chippet, så det kan vara en god idé att plocka bort dem.

sen är det en väldigt markant skillnad vad jag bygger mot ditt moderkort.
vi har inte några plastdetaljer monterade, de kommer senare, och det som kan vara lurigt är ifall de är känsliga för värme. men de grejer som finns på moderkort är i princip samma grejer vi skickar in i ugnen med. bara nämner det så att du inte blir jättechockad om någon ettikett lossnar i kanten, eller någon plast tappar lite av glansen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com