H70 vs NH-D14 vs Thermaltake Frio vs Be-Quiet DARK ROCK PRO C1

Permalänk
Medlem

H70 vs NH-D14 vs Thermaltake Frio vs Be-Quiet DARK ROCK PRO C1

Hej jag har funderat länge på att köpa ny kylare så man kan börja klocka lite. Men har inte bestämt vilken jag ska köpa. Jag kör nu med i5 760 @ 2.94ghz. och det är ju inte mycket att komma med så jag vill klocka upp den lite men det finns så mycket olika kylare så vilken ska man välja ?

Inte i5 760. Radeon 5770. 2x2ghz. gigabyte p55 usb3.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd

vad har du för chassi och vilka fläktar har du? samt övriga komponenter?

Du kan ju titta på lite tester också, d14 och h70 är väll ungefär samma, möjligen att h70 kyler bättre med GT fläktar, men den kyler inte andra komponenter i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

vad har du för chassi och vilka fläktar har du? samt övriga komponenter?

Du kan ju titta på lite tester också, d14 och h70 är väll ungefär samma, möjligen att h70 kyler bättre med GT fläktar, men den kyler inte andra komponenter i chassit.

Jag har ganska dåligt luftflöde i mitt chassi, men jobbar med det.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

Presterar en luftkylare i stil med en vattenkylare så tycker jag en luftkylare är att föredra då det alltid innebär en risk när det är vatten. Risken att en luftkylare fallerar är antagligen mindre dessutom.

En Hyper 212+ presterar några grader lägre men kostar bara 239kr på inet.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Den överklockning du "går miste om" om du tar den billigare Hyper 212+ är ofta marginell (i resultat om man överklockar för att spela) då man med Intels processorer ofta kan öka 20-30% utan större temperaturökning för att sedan snabbt stiga i temp per klock.

"at 3.8Ghz, 190X20, BIOS set to 1.3V, CPUz shows 1.34V:

Idle = 35C
Load = 71C"

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2048457

Dock så håller en bra luftkylare i många år, så det är på sikt inte fel att lägga ut pengar på det. Med nackdelen att det uppdateras bland socklarna och att det inte alltid är gratis att få tag på ett nytt fäste (ibland 50kr ibland 100kr). Jag har haft ett gäng kylare, H50 så som diverse luftkylare och visst är det maffigt med D14 eller Dark rock men de väger mycket vilket inte är så bra ifall man går någonstans med datorn. En Hyper 212+ med Scythe GT 1450rpm (~100kr) eller uppåt är en vinnare enligt mig.

Tråd angående fläktval till Hyper 212+ (med resultat längst ned) #10805399

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Vad jag läst och sett på "extemoveclock"-filmer på YouTube så skall H70 inte ens vara i samma klass som D-14 när man skruvar upp frekvenserna. Med andra ord: Ta inte H70.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Presterar en luftkylare i stil med en vattenkylare så tycker jag en luftkylare är att föredra då det alltid innebär en risk när det är vatten. Risken att en luftkylare fallerar är antagligen mindre dessutom.

En Hyper 212+ presterar några grader lägre men kostar bara 239kr på inet.se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Den överklockning du "går miste om" om du tar den billigare Hyper 212+ är ofta marginell (i resultat om man överklockar för att spela) då man med Intels processorer ofta kan öka 20-30% utan större temperaturökning för att sedan snabbt stiga i temp per klock.

"at 3.8Ghz, 190X20, BIOS set to 1.3V, CPUz shows 1.34V:

Idle = 35C
Load = 71C"

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2048457

Dock så håller en bra luftkylare i många år, så det är på sikt inte fel att lägga ut pengar på det. Med nackdelen att det uppdateras bland socklarna och att det inte alltid är gratis att få tag på ett nytt fäste (ibland 50kr ibland 100kr). Jag har haft ett gäng kylare, H50 så som diverse luftkylare och visst är det maffigt med D14 eller Dark rock men de väger mycket vilket inte är så bra ifall man går någonstans med datorn. En Hyper 212+ med Scythe GT 1450rpm (~100kr) eller uppåt är en vinnare enligt mig.

Tråd angående fläktval till Hyper 212+ (med resultat längst ned) #10805399

Hej tack för all hjälp. Jag håller med dig men jag kommer nog köra med denna kylaren ganska länge så jag vill nog lägga några hundralappar mer. Men man kan ju inte ha missat att H60 kommer snart, (vet någon datum?) Ska bli roligt att se hur resultaten blir och vilken prisklass det blir. Den passar för alla socket (ink. sandy bridge).

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Vad jag läst och sett på "extemoveclock"-filmer på YouTube så skall H70 inte ens vara i samma klass som D-14 när man skruvar upp frekvenserna. Med andra ord: Ta inte H70.

Okej. Jag har en kompis som kör med h70 han är mycket nöjd. Men jag gillar den inte riktigt... tror jag vill ha luftkylning.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

Thermaltake Frio van ett stort test mellan 12 stycken kylare i tidningen Dator magazin. Där var även h70 med men den blev inte rekommenderad. Så det blir inte h70.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

finns tester där d14 är bättren Thermaltake , be quiet , arrow, och h70
så jag rekomederar d14 , jag har haft h70 bytte ut pga ljud nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

finns tester där d14 är bättren Thermaltake , be quiet , arrow, och h70
så jag rekomederar d14 , jag har haft h70 bytte ut pga ljud nivå

Jag har sett flera tester och det skiljer väldigt få grader mellan thermal och d14. Men priset skiljer väldigt mycket

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd

Ja en CM 212 verkar vara nice, om du inte vill panga ut 750 spänn på ett riktigt monster som d14. Dock kan Corsair H60 bli en succé så du kan ju vänta på den. Min H50 med GT fläktar (1450 rpm) kyler min i7 860 till 55-58 grader i load (med 4GHz och HT av, typ exakt som din 760).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

Ja en CM 212 verkar vara nice, om du inte vill panga ut 750 spänn på ett riktigt monster som d14. Dock kan Corsair H60 bli en succé så du kan ju vänta på den. Min H50 med GT fläktar (1450 rpm) kyler min i7 860 till 55-58 grader i load (med 4GHz och HT av, typ exakt som din 760).

Ja, Jag tror jag väntar till H60 men när är det den kommer ?

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enax:

Ja, Jag tror jag väntar till H60 men när är det den kommer ?

Vet inte :O, på deras hemsida står det februari och på ngn annan stod det april, så det kan ta ngn månad eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

Vet inte :O, på deras hemsida står det februari och på ngn annan stod det april, så det kan ta ngn månad eller så.

jaa.. hoppas det är något prisvärt nu om jag väntar

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enax:

jaa.. hoppas det är något prisvärt nu om jag väntar

Skulle väll vara som H50 tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

Skulle väll vara som H50 tror jag

Okej då kanske det inte blir någon succé.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

D14 du lär inte bli besviken

Har sett tests där D14 drar ifrån rejält när det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

D14 du lär inte bli besviken

Har sett tests där D14 drar ifrån rejält när det behövs

Ja men thermaltake frio (eller hur det nu stavas) kostar ca 550kr och den är nästan lika bra.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enax:

Ja men thermaltake frio (eller hur det nu stavas) kostar ca 550kr och den är nästan lika bra.

Inte när du väl behöver kylningen som mest.

Dessutom kostar Noctuans fläktar som du får med ca 400kr sammanlagt så se det som en liten investering ;D.

Kolla på denna:

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright...

Här jämför dem Thermalrights (bästa?) kylare mot Noctua NH-D14

De är ganska lika ända tills processorn har 4,4ghz, där drar Noctuan ifrån rejält.

Se för dig själv ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Inte när du väl behöver kylningen som mest.

Dessutom kostar Noctuans fläktar som du får med ca 400kr sammanlagt så se det som en liten investering ;D.

Kolla på denna:

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright...

Här jämför dem Thermalrights (bästa?) kylare mot Noctua NH-D14

De är ganska lika ända tills processorn har 4,4ghz, där drar Noctuan ifrån rejält.

Se för dig själv ;p

sant sant. dom testerna jag kollade på så klockade dom till 4,2 ghz om jag inte minns fel och där va det ingen nästan ingen skillnad och det ser man ju på dessa tester också men när man går ändå högre upp så börjar det ändra sig. Men frågan är hur högt jag ska gå med min intel i5 760.. är det någon gräns va man inte borde överstiga?

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk

FRIO

Skrivet av Enax:

Ja men thermaltake frio (eller hur det nu stavas) kostar ca 550kr och den är nästan lika bra.

Frio har jag, och den är grym! enda problemet skulle vara att den är tung (men det är ofta inget problem) och att den är ganska låg mot mobo, så att om du har höga minnen (dominator eller liknande) kan det vara svårt att få på push-fläkten, vilket är den viktigaste. Men den fungerar fint utan push-fläkt om man har fint luftflöde, typ fortress. Men med tanke på hur såpass bra den kyler tycker jag att den är mycket prisvärd.

Sen är den också snyggare än d14

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Frio har jag, och den är grym! enda problemet skulle vara att den är tung (men det är ofta inget problem) och att den är ganska låg mot mobo, så att om du har höga minnen (dominator eller liknande) kan det vara svårt att få på push-fläkten, vilket är den viktigaste. Men den fungerar fint utan push-fläkt om man har fint luftflöde, typ fortress. Men med tanke på hur såpass bra den kyler tycker jag att den är mycket prisvärd.

Sen är den också snyggare än d14

Ja.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk

ett ord, NH-D14!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover