Permalänk

Idéer till en webshop

Tjena alla sweclockare:)

Har haft en idé på att starta en wepshop. Tanken med detta webshop ska vara att kunna tillförse mest alla moddare och pc-byggare med material. Exempel på produkter är Molex converters, fläktkontroller och andra saker som man då och då kommer i behov utav.

Tanken är att vara supersnabb i frakten och galen med priserna! Jag har redan varit i kontakt med ett antal grossister inom detta område och har fått mycket bra priser utav de. Datorkomponenter kommer jag inte ge mig in på just nu då jag fortfarande inte kan få dessa till konkurrerande priser.

Jag äger och driver idag redan en webshop men inte riktigt med samma saker som jag nämnde ovan, väntar med att skriva länken tills jag vet om jag får utav en mod.

Det jag skulle vilja veta utav er medlemmar är att vad vill ni ha i en sån här webshop?

Permalänk
Medlem

Hålplåt både med runda hål och med honeycomb mönster samt finmaskigt galler typ sådant som sitter på högtalare och dylikt

Lite bild exempel:

Om du kunde få in lite nya återfjädrande tryckknappar hade det varigt trevligt. Blivigt lite tråkigt med de som alla kör med ATM

Försök också få inte grejer som man inte kan få tag på i Sverige, lite ovanligare trevliga grejer. Om man kan handla det på inet eller komplett så är det ju inte så lönt att handla hos dig!

Lycka till hade varigt roligt med en riktigt välsorterad modding shop här i Sverige!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Skruvar med stora huvud i olika färger kan vara en snygg detalj i vissa byggen. Typ liknande dessa:

Skulle även vara najs med många olika typer av galler, kolla t.ex. på grill galler för bilar. Självklart så ska du ha olika höga distanser.
Ev moderkorts plåtar, några som inte vara så "kompletta" som lian li alternativet utan mer bara en plåt med distanser på rätt ställer och ev en ram för IO plattan, speciellt för itx och så, ofta vill man göra mindre custom mods med itx prylar istället för en fullstor dator.

En annan grej som kan vara najs är korta förlängningskablar till t.ex. nätagg, grafikkort, ljud, osv så att moderkortet inte nödvändigtvis måste sitta på ett visst ställe för att det ska funka med IO.

Fäktar osv är relativt ointressant då dessa ofta är lätta att hitta och även relativt billigt. Däremot så kanske en del skulle var intresserade av led stripes, led kit eller liknande som kopplas till molex, relativt lätt att göra själv om man vet hur man ska räkna men det är inte alltid att alla har de kunskaperna.

När jag tänker på det så skulle nog en del verktyg på sidan kunna dra kunder typ en led kalkylator, moderkorts skruvmallar för olika format osv. Om du bestämmer dig att göra skruvmallar för moderkort gör det då som PDF med A4 papper där man ev får tejpa ihop papperna vid större moderkort då de flesta inte har A3+ skrivare, självklart kan större A3&A2 format finnas som alternativ men A4 känns viktigast. Det är den typen av saker som får folk att komma tillbaka till sidan även om de inte ska handla något just då och även länka sidan till alla, vilket du säker förstår kommer leda till fler köp i slutändan.

Finns ju en hel del grejer på ebay som kanske folk skulle vilja kunna komma åt i Sverige, själv så handlar jag mycket på ebay men innan man började så kändes det lite läskigt att handlar från någon random på ebay utomlands och då hade man gärna betalat några kronor extra hos en svensk någorlunda känd återförsäljare. En sak som jag inte sätt så ofta i Sverige är minneskort (typ sd) till SATA, förr så var det ju ofta CF till IDE men idag är det ju inte längre alla moderkort som har IDE dessutom känns SATA mer framtidssäkert, sen så händer det ju ibland att man använder delar från en gammal laptop som man kommit över billigt p.g.a. dött batteri och busted skärm och då är det inte ovanligt att de endast har sata (i alla fall nyare) och det kommer bli ännu vanligare i framtiden.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Tack för tipsen, det är just sånt här jag menar!
De saker som ni nämnde ovan har jag beställt genom mina grossister, några utav dessa kommer jag fortsätta söka efter.

Håller även på att rita upp mallarna till de olika moderkorten.

Permalänk
Medlem

låter som du inriktar dig på rätt saker hoppas riktigt mycket på att du får upp en trevlig pålitlig butik kan lova att du kommer få mig som kund!

Har du tillgång till maskiner och dylikt? För i så fall kan du ju erbjuda moddningsservice tex jag vet att jag gärna skulle köpt lite färdig bockade plåtar och liknande

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Skitbra om du kan få in lite tips, guider och sånt till moddaren. Lite som kjell och co's fråga kjell. Som någon sade, moderkortsmall är ju en bra grej. Jag menar alltså inte typ "så här gör du ett plexifönster till din dator" utan snarare "löd på rätt sätt" eller en lathund med tum till cm. Halvkassa exempel, men jag menar alltså mer informativa saker.

Jag skulle gärna vilja se byggsatser på enkla saker som man ansluter till datorn. Fanns nån site för ett tag sen som sålde byggsatser till IR-mottagare och liknande. Fast det kanske inte riktigt var det du var inne på i och för sig.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Skrivet av Bread_:

låter som du inriktar dig på rätt saker hoppas riktigt mycket på att du får upp en trevlig pålitlig butik kan lova att du kommer få mig som kund!

Har du tillgång till maskiner och dylikt? För i så fall kan du ju erbjuda moddningsservice tex jag vet att jag gärna skulle köpt lite färdig bockade plåtar och liknande

Jobbar för fult på det, har varit i kontakt med min lokala plexi-glass återförsäljare för att kolla ifall jag kan sammarbeta med de och erbjuda plexi glas efter hur tjock och i vilka mått man behöver. Så kan man genom en tool på hemsidan räkna ut priser mm. Denna återförsäljare erbjuder även plåtar av olika slag.

Skrivet av Xburk:

Skitbra om du kan få in lite tips, guider och sånt till moddaren. Lite som kjell och co's fråga kjell. Som någon sade, moderkortsmall är ju en bra grej. Jag menar alltså inte typ "så här gör du ett plexifönster till din dator" utan snarare "löd på rätt sätt" eller en lathund med tum till cm. Halvkassa exempel, men jag menar alltså mer informativa saker.

Jag skulle gärna vilja se byggsatser på enkla saker som man ansluter till datorn. Fanns nån site för ett tag sen som sålde byggsatser till IR-mottagare och liknande. Fast det kanske inte riktigt var det du var inne på i och för sig.

Lite sånt kommer jag även ta in. IR-mottage och bluetooth bygg-satser ifall man bygger en egen HTPC och vill ha bluetooth.

Diverse verktyg kommer programmeras och testas för att hamna upp på hemsidan.

Permalänk

Jag ser gärna ett litet urval av basic elektronik-komponenter som ofta sökes i samband med moddning, men som oftast är drygt att leta fram i tex elfas massiva lager. Knappar i alla former och varianter, dioder, motstånd, tunna sladdar, displayer, och lite olika kontakter som används i datorer. Även olika typer av sleeves och krympslang i alla möjliga färger
Lite fräna fläktgaller vore inte heller fel. Gärna då med lite mer fantasifulla varianter än de man hittar i de flesta affärerna med toxic-märken och dylikt. Har för mig att sådant kan beställas efter valfria motiv från vissa tillverkare. Kommer ihåg att det var någon på mod-forumet som tog beställningar för sådant förr, men kommer inte ihåg vad han hette tyvärr.

I vilket fall vore det som sagt riktigt kul med en svensk affär för sånt här då man annars ofta får beställa från olika affärer och från utlandet om man vill ha något speciellt. Lycka till

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Färgad akrylplast hade också varit trevligt

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till. Snitsiga chassi fötter! Har utgått hos alla återförsäljare utom djungelapa är alltid trevligt med snygga "HI-FI" fötter

Du får skynda dig på med den här butiken. Jag sitter och planerar ett scratch bygge nu och hade behövt en bra sida att köpa från

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS