Permalänk

Phenom II X4 955 OC hjälp :P

Hej!

Tänkte på att kanske överklocka min processor nu när jag köpte en ny Noctua kylare

Men seriöst jag fattar nästan ingenting vart man ska överklocka i mitt bios.

Det enda jag gjort är att klicka på Turbo key II så den går från 3,20ghz till 3,47ghz

Har kollat runt lite i bios och fattar inget, det står inte tex Overclock 5-30% som det gjorde på en gammal S-478 kort jag hade för, som jag Klocka min pentium 4 2,66 ghz till 3,20 ghz då.

Finns det inget annat sådant?

Kan någon som har ett liknande modekort eller något som är nästan exakt samma kanske förklara lite hur man kan göra? ^^

Modekort står i sign.

Hur mycket kan jag klocka utan att höja volten eller någon liknande?^^

(Sry ifall det redan finns en tråd som är nästan ''exakt'' lika dant med samma modekort o propp, Och om ni tycker jag är lite ''trög'' hehe )

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS kort med, har du kollat de jättefina trådarna som de har varit schyssta och lagt upp för dem som undrar på hutr man skall klocka ? Ett tips är att läsa igenom flera trådar före. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... <--- supertråd! LÄS!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Har ett ASUS kort med, har du kollat de jättefina trådarna som de har varit schyssta och lagt upp för dem som undrar på hutr man skall klocka ? Ett tips är att läsa igenom flera trådar före. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... <--- supertråd! LÄS!

Bra tack!

Sökte bara lite snabbt ^^

Ska kolla tråden efter ja vart ute me hundarna

EDIT: SHIT va lång tråden va!
Får väll läsa genom det

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Hur mycket kan jag klocka utan att höja volten eller någon liknande?^^

Detta varierar från exemplar till exemplar och är något man måste testa sig fram till.

Lycka till!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

Detta varierar från exemplar till exemplar och är något man måste testa sig fram till.

Lycka till!

Okej, Men hoppas jag kanske skulle kunna klocka den till 3,6ghz

EDIT: Oj menade 3,6GHZ:P

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Du kan nog komma högre än så ;P.

Jag får hem min nya kylfläns imorgon och ska försöka dra 4ghz i helgen, tänker inte ge mig försen jag har det!

Vi har olika processorer men din ska klara 4ghz också, så kör på!
(håll koll på temps bara)

Permalänk
Medlem

Har du en "Black Edition" så är det enkelt.
Du ökar helt enkelt multiplikatorn i bios eller överklockar i realtime med AMD overdrive programmet som du kan ladda ner från AMD's hemsida.
Öka små steg i taget. T.ex från 17x multiplikator till 18x tills datorn inte är stabil längre. Då drar du upp vcore ett snäpp. (Inte över 1.4 dock)

Permalänk
Medlem

Denna guide är specifikt för Phenom II annars!
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023

Permalänk

Har samma processor med Budget Gigabyte mobo och Budet corsair minnen. och kommer upp i 3,9ghz med original kylare utan att ens försöka.
Så du kan nog räkna med 4ghz+ iaf.

Bara att ändra multipeln, FSB behöver du inte bry dig om.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Okej, tack för svaren alla ska försöka klocka lite sennare

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Fick upp den till 3,6 GHZ med 40C idle, Rumstemp typ 33C

Ska se om jag får upp den till 3,8 GHZ

Återkommer snart.

Kör den nu på 3,81GHZ med 40 fortfarande i idle

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Har du en "Black Edition" så är det enkelt.
Du ökar helt enkelt multiplikatorn i bios eller överklockar i realtime med AMD overdrive programmet som du kan ladda ner från AMD's hemsida.
Öka små steg i taget. T.ex från 17x multiplikator till 18x tills datorn inte är stabil längre. Då drar du upp vcore ett snäpp. (Inte över 1.4 dock)

Är 1.4v max på 955? För 1.5v är max på 945 så 955 borde klara det med kan man tycka.

Permalänk
Skrivet av IDX:

Är 1.4v max på 955? För 1.5v är max på 945 så 955 borde klara det med kan man tycka.

Vet inte,
Tryckte in något inne i bios som jag hittade som hette CPU LEVEL något, tog Amd phenom II X4 3,8 ghz där

Så vet inget om det där volt eller liknande XD

Svara gärna i en annan tråd jag gjort

#10806655

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -