Permalänk
Medlem

Single vs Dual channel

Tjena, har en fråga ang. dual vs single channel. Hur stor är skillnaden mellan 1x4gb och 2x2gb i spel? Har letat på google men hittar inga bra tester med ddr3, utan bara relativt gamla test med ddr2. Har beställt ett paket från inet, men ska avbeställa en vara, så jag undrar om jag bör ändra till 1x4gb istället och senare uppgradera med en sticka till och köra dual 8gb.

Permalänk
Medlem

Bror på vad du har för processor. Hur socketen sammarbetar med minnet.

Permalänk
Medlem

Du tappar i praktiken halva minnesbandbredden med bara ett minne, det lär märkas. Är budgeten verkligen så hårt pressad? En 4 Gb sticka kostar ju ~400:- har du inte råd med 8 Gb så köp 2x2Gb du kan ju köra 4stx2Gb stickor på i princip alla moderkort om du vill uppgradera sen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Bror på vad du har för processor. Hur socketen sammarbetar med minnet.

AMD Phenom II x4 955 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

AMD Phenom II x4 955 BE

Då köper du 4x2 gb alternativ 2x2 gb för optimal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetyl:

Tjena, har en fråga ang. dual vs single channel. Hur stor är skillnaden mellan 1x4gb och 2x2gb i spel? Har letat på google men hittar inga bra tester med ddr3, utan bara relativt gamla test med ddr2. Har beställt ett paket från inet, men ska avbeställa en vara, så jag undrar om jag bör ändra till 1x4gb istället och senare uppgradera med en sticka till och köra dual 8gb.

Hej!

Vad trevligt att alla verkligen tar sig tid och försöker besvara din fråga.
Näh.. läs lite här istället:

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elajt_1:

Hej!

Vad trevligt att alla verkligen tar sig tid och försöker besvara din fråga.
Näh.. läs lite här istället:

http://www.tomshardware.com/reviews/PARALLEL-PROCESSING,1705-...

Ja, jag tror att det är liten skillnad idag men ändå större än detta uråldriga test visar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)