CPU-kylare, den absolut bästa och som är tyst i idle?

Permalänk
Medlem

CPU-kylare, den absolut bästa och som är tyst i idle?

Hade tänkt köpa ny dator och vill ha tips på kylare, ska vara tyst i idle men ändå kyla på riktigt bra utan att datorn känns som den ska brinna upp.

AMD Phenom eller Intel i5 och/eller i7? vilket är bäst, är inte insatt längre.

MVH Johan

Permalänk

Hej

Bästa luftkylarna torde vara "Thermalright Silver Arrow" eller "Noctua NH-D14".
Du kan läsa ett test här:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...
Ska man tro detta test så verkar ju Silver arrow vara aningen bättre både vad gäller kylning och ljudnivå.

Kontroller bara att de får plats för de är inte små.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Okej tackar för svaret, jag tror jag kommer köpa en "Noctua NH-C12P SE14" eller "Noctua NH-D14". Vill inte ha en enorm kylare heller.

Som jag skrev innan, skulle ni kunna länka lite tips på vad för grejer man ska köpa till sin burk? CPU,minnen,moderkort,gpu

Permalänk
Medlem

har du någon budget?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

8-9000 kanske. då jag redan har ett Antec P183, behöver allt utom chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Okej tackar för svaret, jag tror jag kommer köpa en "Noctua NH-C12P SE14" eller "Noctua NH-D14". Vill inte ha en enorm kylare heller.

Som jag skrev innan, skulle ni kunna länka lite tips på vad för grejer man ska köpa till sin burk? CPU,minnen,moderkort,gpu

NH-D14 kan jag intyga är riktigt bra. Jag är lite ljudkänslig och jag tycker att NH-D14 är helt tyst vid idle. Däremot kan det låta en del vid belastning, men inte direkt några irriterande frekvenser.

Bästa är väl att vänta på att SB-moderkorten kommer ut igen och skaffa en 2500K eller en 2600K. De lär finnas i handeln vid Mars-April.

Permalänk
Medlem

Hade ett problem med NH-D14 när jag byggde en väns dator som va en ASUS P7P55D, GTX570 o just den kylaren, en av klammarna som man skall fästa fläktarna på kylaren med rörde faktist grafikkortets baksida och antar att allt är ledande så skulle det kunna orsaka en kortslutning.

Så tänk på att NH-D14 är riktigt jädra fet och käkar extremt mycket plats, tycker den är väldigt klumpig då vi hade problem att få skiten att inte kortsluta grafikkortet, fast det är ju från moderkort till moderkort, beror på hur många cm det va mellan första PCI-e x16 och cpun som sagt :>
Men detta är mer bara för att varna dig om du nu skall gå på NH-D14 att den är extremt stor men den kylde som ett jädra monster när vi klockade och lät ingenting så helt klart en av det bästa kylarna på marknaden.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Okej tackar för svaret, jag tror jag kommer köpa en "Noctua NH-C12P SE14" eller "Noctua NH-D14". Vill inte ha en enorm kylare heller.

Som jag skrev innan, skulle ni kunna länka lite tips på vad för grejer man ska köpa till sin burk? CPU,minnen,moderkort,gpu

NH-C12P SE14 är ingen dum variant på NH-D14, den skall vara lite tystare och kyler likvärdigt med fördelen att den kyler övriga komponenter på moderkortet. Den är ju något lägre också vilket gör att den kanske passar bättre i vissa chassin. Har inte testat den själv ännu men planerar att köpa en till våren då det blir nytt chassi. Här kan du se en jämförande test med båda varianterna http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-C12P_SE14/1.html

Vad gäller nya komponenter så skulle jag väntat någon månad som tidigare nämnts på att SandyBridge kommer tillbaka i butikerna bra prestanda/pris!