Corsair påbörjar övergång till 25 nanometers minneskretsar

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland förändringarna märks främst högre överföringshastigheter än tidigare. Intel X25-M G3 klarar sekventiella skrivningar upp till 170 MB/s och 50 000 IOPS vid slumpmässiga läsningar i storleken 4 KB. Dessutom passar Intel på att fördubbla livslängden för minnescellerna och införa 128-bitars AES-kryptering även för konsumentmodellerna.

Ovanstående klippt från tidigare nyhet om Intels G3. Verkar gå på tvärs med denna nyhet eller?
Jag antar att bättre överföringshastighet kan fixas med bättre styrkretsar men det som står om ökad livslängd överensstämmer ju inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodeorm:

Ovanstående klippt från tidigare nyhet om Intels G3. Verkar gå på tvärs med denna nyhet eller?
Jag antar att bättre överföringshastighet kan fixas med bättre styrkretsar men det som står om ökad livslängd överensstämmer ju inte alls.

Ja de tyckte jag var konstigt, G3 har ju flera gånger bättre livslängd än G2, låter väldigt märkligt att man kan åstadkomma det med enbart bättre kontroller.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Vad jag vet så är underdimensionerade samt överdimensionerade kablar, t ex ljudkablar/högtalarkablar känsliga för både storlek och materiell som används vid tillverkningsprocess, om du använder en för tjock kabel kan systemet upplevas "tungdrivet", och om man har för smal kabel så blir det för mycket information som ska samlas på en och samma yta i princip, och det är nog det denna tillverkningsteknik medför, förmodligen/förhoppningsvis så kommer denna tekniken att bli moganre då den förmodligen är på utvecklings-stadiet fortfarande men tillräckligt mogen för att hitta ut ur fabrik (?)

OBS; Någon får gärna hoppa in och rätta mig om jag har fel eller om någon kan/vill förklara bättre

Lite OT men detta är helt fel. Kan iofs tänka mig att det finns audiofiler som skulle kunna tro på detta. Tanken med större tvärsnittsarea är att få ner resistansen i kabeln. Du kan inte få för lite resistans i en kabel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Ja de tyckte jag var konstigt, G3 har ju flera gånger bättre livslängd än G2, låter väldigt märkligt att man kan åstadkomma det med enbart bättre kontroller.

Kan vara så att intel använder lika mycket faktiskt utrymme som till reundans; ger snabbelisnabb prestanda och så ger de dem rätten att skriva att enheterna kommer räcka väldigt länge. Skulle inte förvåna mig, och det vore ett helt ok trick eg. Dvs, du köper en 120 gb hårddisk med totalt 240 gb utrymme. Kretsarna är billigare att tillverka och intel har mycket att spara in i stordriftsaspekten.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär samma problem som Intel fick när de släppte de första 90nm Pentium 4 processorerna och fick mycket större strömläckage från transistorerna än vad man hade väntat sig. Allt blir inte svalare och snabbare bara för att man krymper kretsarna, nya problem tillkommer istället.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Darek:

Ja de tyckte jag var konstigt, G3 har ju flera gånger bättre livslängd än G2, låter väldigt märkligt att man kan åstadkomma det med enbart bättre kontroller.

Det är inte ett dugg konstigt faktiskt.
Fysiken säger att mindre kretsar inte håller lika bra. Det går inte att komma ifrån med dagens tillverkningsteknik. Då får man ta till andra knep för att fixa till livslängden och prestandan.

Just livslängden löses lätt genom att man har fler kretsar än vad som faktiskt kan användas. Sen har SandForce en smidig grej som komprimerar data vilket gör att det i slutändan faktiskt skrivs mindre till själva kretsarna. Det ökar även hastigheten.

Hastigheten går att lösa med en smartare controller och en hög andra små knep som till exempel SandForce gör med komprimering.

Det är inget konstigt, magiskt eller motsägelsefullt med det hela. Dock medföljer det större behovet av redundans att en del av det lägre priset försvinner i och med att det krävs fler kretsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

Ja de tyckte jag var konstigt, G3 har ju flera gånger bättre livslängd än G2, låter väldigt märkligt att man kan åstadkomma det med enbart bättre kontroller.

En NAND cell klarar av att skriva om sig ett visst antal gånger, ju mindre tillverkningsprocess ju färre gånger klarar den att skriva om sig. Det ger en teoretisk gräns för hur mycket man kan skriva på en SSD, men i verkligheten skriver man inte om hela disken om och om igen utan vissa delar är kvar medan andra skrivs om. En bra kontroller håller reda på hur många gånger det har skrivits på de olika cellerna och sköter om disken, ju bättre kontrollern är på detta ju längre livslängd.

Skrivet av reflux:

Det är väl ungefär samma problem som Intel fick när de släppte de första 90nm Pentium 4 processorerna och fick mycket större strömläckage från transistorerna än vad man hade väntat sig. Allt blir inte svalare och snabbare bara för att man krymper kretsarna, nya problem tillkommer istället.

Läckaget från mindre tillverkningsprocess har ingen direkt negativ inverkan utan är en begränsning på vinsten. Dagens CPUs är inte sämre på något sätt av läckaget mot tidigare CPUs, men hade inte läckaget ökat med minskningarna skulle dagens CPUs vara bättre än vad de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Läckaget från mindre tillverkningsprocess har ingen direkt negativ inverkan utan är en begränsning på vinsten. Dagens CPUs är inte sämre på något sätt av läckaget mot tidigare CPUs, men hade inte läckaget ökat med minskningarna skulle dagens CPUs vara bättre än vad de är.

Jo, men det är ju samma sak som i detta fall; man vinner totalt sett på förminskningen men det ger inte enbart positivt effekter utan måste samtidigt kompenseras på andra håll. Det är ju uppenbart att förminskningen inte riktigt har fungerat så bra som tillverkarna tidigare hoppats på, ÄNNU...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag har väl rätt i att dessa inte innehåller den nya SF-2500?

Overall, så får gärna Intel och SandForce ta och rappa på lite. Nu har inte jag vetat om de nya SSDerna i mer än några månader, och jag tycker att det är fullkomligt sjukt att Intel har hållit på sedan maj 2010. Om SF-2500 släpps samtidigt som G3, har bra pris/prestanda, storlekar som lockar i bra prisklass, spöar G3 som det verkar komma att göra i hastighet, så hoppas jag på att det sker snarast!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Öhhh WTF?

Nog första gången jag hört något liknande. Sedan när gjorde övergången till mindre tillverkningsteknik något sämre? Blir åtminstonde inte någon corsair för min del.

Tråd jag startade i början på december 2010: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/970794-ssd-mlc-nan...

Ingen var speciellt intresserad av informationen då, så de flesta missade nog tråden. Konstigt egentligen, men det brukar vara så om man kommer med någon form av negativ kritik mot SSD baserad på flashteknik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag har väl rätt i att dessa inte innehåller den nya SF-2500?

Overall, så får gärna Intel och SandForce ta och rappa på lite. Nu har inte jag vetat om de nya SSDerna i mer än några månader, och jag tycker att det är fullkomligt sjukt att Intel har hållit på sedan maj 2010. Om SF-2500 släpps samtidigt som G3, har bra pris/prestanda, storlekar som lockar i bra prisklass, spöar G3 som det verkar komma att göra i hastighet, så hoppas jag på att det sker snarast!

Om det är pris du bryr dig om så är det nog SF-2200 du väntar på, 2500 är för företag. Dessa innehåller gamla SF-1200 och är bara en krympning av gamla modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Om det är pris du bryr dig om så är det nog SF-2200 du väntar på, 2500 är för företag. Dessa innehåller gamla SF-1200 och är bara en krympning av gamla modellen.

Hmm... intressant, men dock irriterande

Permalänk
Medlem

Längtar till den dagen då man kan ha en 320 gb ssd för 650 kr som systemdisk och lite långsammare 1tb ssd för 1200 kr som lagring. Jag säger.. hmm.. tre år så är vi där. Garanterat!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blåmussla:

Längtar till den dagen då man kan ha en 320 gb ssd för 650 kr som systemdisk och lite långsammare 1tb ssd för 1200 kr som lagring. Jag säger.. hmm.. tre år så är vi där. Garanterat!

Tre år tror jag är lite väl optimistiskt faktiskt. Definitivt när det gäller SSD för masslagring.
Jag minns när jag fick min första digitalkamera när jag tog studenten. Till den köpte jag ett stort minneskort på 1 GB, det var det största kameran klarade. Då kostade ett 1 GB SD-kort ca 1000 kr. Priset låg generellt på 1 kr per MB. Senaste kortet jag köpte var 8 GB microSD till telefonen och det kostade ett par hundra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tre år tror jag är lite väl optimistiskt faktiskt. Definitivt när det gäller SSD för masslagring.
Jag minns när jag fick min första digitalkamera när jag tog studenten. Till den köpte jag ett stort minneskort på 1 GB, det var det största kameran klarade. Då kostade ett 1 GB SD-kort ca 1000 kr. Priset låg generellt på 1 kr per MB. Senaste kortet jag köpte var 8 GB microSD till telefonen och det kostade ett par hundra.

Jag kan slå vad med dig om att du om tre år garanterat kommer kunna köpa 1 tb som lagrings-ssd. Tills dess kommer tillverkare högst troligen börja nischa in sig på två produkter då traditionella HDD kommer fasas ut helt. En av produkterna kommer vara sk systemdiskar, en annan kommer vara lite långsammare ssds, men då större och billigare/gb. 2-3 år efter detta kommer även denna fas att utjämnas för att helt gå mot standardiserade, stora ssds. Det kommer bli så billigt att tillverka 2tb ssds att det inte längre kommer löna sig att göra entusiast-ssds på 500-750 gb.

Med det sagt, Zotamedu, så uppmanar jag dig till att dra upp denna tråd om 3 år om det jag sagt inte slagit in. Jag bjussar på vad du vill på donken och en milkshake på det som belöning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blåmussla:

Jag kan slå vad med dig om att du om tre år garanterat kommer kunna köpa 1 tb som lagrings-ssd. Tills dess kommer tillverkare högst troligen börja nischa in sig på två produkter då traditionella HDD kommer fasas ut helt. En av produkterna kommer vara sk systemdiskar, en annan kommer vara lite långsammare ssds, men då större och billigare/gb. 2-3 år efter detta kommer även denna fas att utjämnas för att helt gå mot standardiserade, stora ssds. Det kommer bli så billigt att tillverka 2tb ssds att det inte längre kommer löna sig att göra entusiast-ssds på 500-750 gb.

Med det sagt, Zotamedu, så uppmanar jag dig till att dra upp denna tråd om 3 år om det jag sagt inte slagit in. Jag bjussar på vad du vill på donken och en milkshake på det som belöning.

Jag lovar motsvarande belöning om jag har fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Jag kan slå vad med dig om att du om tre år garanterat kommer kunna köpa 1 tb som lagrings-ssd. Tills dess kommer tillverkare högst troligen börja nischa in sig på två produkter då traditionella HDD kommer fasas ut helt. En av produkterna kommer vara sk systemdiskar, en annan kommer vara lite långsammare ssds, men då större och billigare/gb. 2-3 år efter detta kommer även denna fas att utjämnas för att helt gå mot standardiserade, stora ssds. Det kommer bli så billigt att tillverka 2tb ssds att det inte längre kommer löna sig att göra entusiast-ssds på 500-750 gb.

Med det sagt, Zotamedu, så uppmanar jag dig till att dra upp denna tråd om 3 år om det jag sagt inte slagit in. Jag bjussar på vad du vill på donken och en milkshake på det som belöning.

Den stora kostnaden i en SSD är NAND minnena. Att minska kostnaden sker främst genom minskning av tillverkningsprocessen vilket leder till att det går att göra dubbelt så många kretsar för ungefär samma kostnad. En minskning i tillverkningsprocessen sker ungefär vartannat år.
Nu finns det ju självklart massa andra faktorer som väger in som hur stor produktionen är, tillgång och efterfrågan, större kiselplattor och massa annat.

Då skulle en ~1TB om 3 år kosta ungefär som en 240(256)GB gör idag vilket är ungefär 4000 kr. Massvis med andra saker kommer självklart påverka priset både uppåt och nedåt (troligen mest nedåt), men du kommer nog ganska säkert inte kunna köpa 1TB för under 3000 kr om 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Jag kan slå vad med dig om att du om tre år garanterat kommer kunna köpa 1 tb som lagrings-ssd. Tills dess kommer tillverkare högst troligen börja nischa in sig på två produkter då traditionella HDD kommer fasas ut helt. En av produkterna kommer vara sk systemdiskar, en annan kommer vara lite långsammare ssds, men då större och billigare/gb. 2-3 år efter detta kommer även denna fas att utjämnas för att helt gå mot standardiserade, stora ssds. Det kommer bli så billigt att tillverka 2tb ssds att det inte längre kommer löna sig att göra entusiast-ssds på 500-750 gb.

Med det sagt, Zotamedu, så uppmanar jag dig till att dra upp denna tråd om 3 år om det jag sagt inte slagit in. Jag bjussar på vad du vill på donken och en milkshake på det som belöning.

Skriv in det här i #10750236 !

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"