Apple Macbook Pro med Sandy Bridge redan denna vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Apple vägrar inte flash. Flash funkar utmärkt på min mac. Anledningen till att man inte stödjer flash på iOS är nog snarare affärsmässig - Det vore ett sätt för användare att köra kod som inte laddats ned genom app store, vilket innebär att Apple skulle kunna gå miste om sin 30% Apple tax.

Som vad?
Du menar allt som är gjort i Flash på webben som finns motsvarande på App Store alltid kostar pengar?
Det finns en hel del gratis-apps på App Store också, så det är nog inte bara så enkelt att det handlar om ”Apple tax”.

Läs texten som det länkades till – känns som Steve är ganska uppriktig med det han skriver.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Var det inte vissa rykten som sa att de skulle börja samarbeta mer med amd och deras grafikkretsar?

Jo det är mycket möjligt att det blir AMD grafikkort i deras nya MBP, det får vi troligen se ganska snart. Apple liksom flera andra har ju haft ganska mycket problem med Nvidia och deras krånglande 8600M GT kort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Som vad?
Du menar allt som är gjort i Flash på webben som finns motsvarande på App Store alltid kostar pengar?
Det finns en hel del gratis-apps på App Store också, så det är nog inte bara så enkelt att det handlar om ”Apple tax”.

Läs texten som det länkades till – känns som Steve är ganska uppriktig med det han skriver.

Jag medger att flash på mac inte funkar smärtfritt. När något strular på Macen, så är det ju ofta just flash.
Sen finns det ju ofta mer än ett skäl till att man gör på ena eller andra sättet. Jag uppfattar det som att SJ har ovanligt stort kontrollbehov, och då passar det ju rätt bra att inte tillåta t.ex. flashexekvering.
Sen är det klart att det finns gratisappar. För dessa spelar det ju ingen roll om de kommer som flash inbyggt i en webbsida, eller på något annat sätt. Men jag tror att du kan lista ut scenariet där Apple kan tjäna mer pengar genom att inte tillåta flash - Då tvingas innehållsleverantören att gå genom appstore, med de spelregler som gäller där.
Sen är det sant att flash segar ner smartphones rätt mycket, men jag tror att det finns mer än ett skäl till varför man har gjort som man gjort med iOS och flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Var det inte vissa rykten som sa att de skulle börja samarbeta mer med amd och deras grafikkretsar?

Jag har hört att man planerar att använda AMDs CPUs i sina lättare bärbara, men först från och med Krishna-plattformen. Så om du är AMD så får du vänta till 2012 alltså i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Var det inte vissa rykten som sa att de skulle börja samarbeta mer med amd och deras grafikkretsar?

det är väll ingen högoddsare att de skulle ha ett sådant system rullande inom företaget, precis som att de hade x86 osx rullande hos apple, samtidigt som de använde, utvecklade och sålde för powerpc

angående light peak, nån måste ju vara först och det är nog rätt få tillverkare av tillbehör som vill släppa nått innan det ens finns nått att köra det på. däremot skulle det inte förvåna mig om många tillverkare har det berett i pipelinen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Funderar faktiskt på att köpa en för att för en gångs skull ha det absolut nyaste som dessutom inte kommer att gå att få tag på i bättre upplaga för än tidigast ett år senare. Dessutom kommer jag se sjukt stekig ut i vårt uppehållsrum på skolan (:

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Det verkar ta tid att få fram en laptop med SB-processorer.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s66379968
Ett råd till Wixia med flera: Det är bara när man är under 14 som det är status att ha en mac. Skaffa en PC istället, så får ni mer dator för pengarna. Ni kan följa min länk ovan så kommer ni att se när modellerna trillar in.

Permalänk
Medlem

Vad jag vill ha:

- edge to edgeskärm <3
- bättre upplösning och kvalité på skärmen (skulle inte banga på 1080p på 13", men det kommer nog inte hända)
- 16:9 bildförhållande
- Grym batteritid
- Ingen optisk spelare
- Inbyggd SSD á la Macbook Air (typ val mellan 64, 128 och 256gb)
- Vanlig optisk hårddisk för lagring
- HDMI
- plus en displayport eller vad som helst, bara man kan ha 2 skärmar inkopplade
- Bra grafikkort även i 13", men i 15"> senaste nvidia eller senaste AMD Radeon, typ 6850m om det finns eller kommer vid lansering
- Samma eller lägre pris

LÄngtar som FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaan efter denna modell!!! hoppas bara chassit ser annorlunda ut, 16:9formatet räcker för att skapa den fysiska skillnaden

Hejssvejs

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det verkar ta tid att få fram en laptop med SB-processorer.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s66379968
Ett råd till Wixia med flera: Det är bara när man är under 14 som det är status att ha en mac. Skaffa en PC istället, så får ni mer dator för pengarna. Ni kan följa min länk ovan så kommer ni att se när modellerna trillar in.

Men lilla söta du

Visa mig en PC med lika bra trackpad och samma kvalitetskänsla som en MAC så köper jag den på direkten!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Men lilla söta du

Visa mig en PC med lika bra trackpad och samma kvalitetskänsla som en MAC så köper jag den på direkten!

Ja ursäkta då, när du skrev att du skulle köpa en ny mac för att se stekig ut i uppehållsrummet så fick jag intrycket att det var av statusskäl..
Hursomhelst: Apples trackpad är mycket bra, men det finns andra som är lika bra.
Vanliga budget PCs har i allmänhet klart sämre trackpads, men det går alltså att välja en med kvalitet.
Alienware är kända för att gör riktigt bra t.ex.
Här har du några bra (Och några mindre bra).
http://asia.cnet.com/reviews/notebooks/0,39050495,62201914,00...

När det gäller allmän kvalitét så har jag för mig att Asus har haft minst antal returer per levererade datorer de senaste tre åren. När det gäller kvalitetskänsla så står det lite i länken, men Alienwares laptops känns ofta gedigna i detaljerna.
Jfr http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-...

Permalänk
Medlem

den dagen....

Skrivet av oZein:

Vad jag vill ha:

- edge to edgeskärm <3
- bättre upplösning och kvalité på skärmen (skulle inte banga på 1080p på 13", men det kommer nog inte hända)
- 16:9 bildförhållande
- Grym batteritid
- Ingen optisk spelare
- Inbyggd SSD á la Macbook Air (typ val mellan 64, 128 och 256gb)
- Vanlig optisk hårddisk för lagring
- HDMI
- plus en displayport eller vad som helst, bara man kan ha 2 skärmar inkopplade
- Bra grafikkort även i 13", men i 15"> senaste nvidia eller senaste AMD Radeon, typ 6850m om det finns eller kommer vid lansering
- Samma eller lägre pris

LÄngtar som FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaan efter denna modell!!! hoppas bara chassit ser annorlunda ut, 16:9formatet räcker för att skapa den fysiska skillnaden

Hejssvejs

Den dagen apple sätter in vettiga grafikkort och samtidigt inte ökar prislappen på deras MBP... (en pc för samma pris har förmodligen ett ati 6850 med gddr5). då kan jag ev. tänka mig att köpa en mac.
dvs när dom inte tar ut så sjuukt mkt överpris på sina produkter. titta på asus tex med sina G73's där har vi grejer som är värda pengarna!
Hdmi kan du förövrigt glömma att dom har direkt i datorn utan då får du köpa en adapter.. apple är inte så bra på att följa standarder...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wixia:

Men lilla söta du

Visa mig en PC med lika bra trackpad och samma kvalitetskänsla som en MAC så köper jag den på direkten!

Det är väl klart att man får känslan av att det är status du är ute efter när du skriver följande...

Skrivet av wixia:

Funderar faktiskt på att köpa en för att för en gångs skull ha det absolut nyaste som dessutom inte kommer att gå att få tag på i bättre upplaga för än tidigast ett år senare. Dessutom kommer jag se sjukt stekig ut i vårt uppehållsrum på skolan (:

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Men jag tror att du kan lista ut scenariet där Apple kan tjäna mer pengar genom att inte tillåta flash - Då tvingas innehållsleverantören att gå genom appstore, med de spelregler som gäller där.

Jo, det skriver Steve t.o.m. själv där i ”Thoughts on Flash”-texten. Men han motiverar också varför och det handlar inte bara om att Apple tjänar mer pengar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på Light Peak så alla andra standarder kan pensioneras. Det kanske förvisso tar ett tag, men kommer kostnaderna vara likvärdiga så kommer inte usb 3.0 ha mycket att säga till om. Däremot är jag, som många andra kritisk till intels grafikkretsar. Och det verkar ju troligt att de kommer komma i instagsmodellerna och i vanliga MB, med tanke på att man redan gått ut och promotat intels grafik med motiveringen att den faktiskt slår Nvidias 320m med råge på low inställningar, vilket inte säger speciellt mycket om hur kraftsfull grafikkretsen egentligen är eftersom det avgörs med vanliga cpu prestandan i princip. På medium eller high halkar intels alternativ långt efter nvidias.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Light Peak lät väldigt intressant innan men jag undrar nu om det egentligen betyder något.
* Det skulle ha varit ljusöverfört (där av namnet). Nu verkar det bli en traditionell elektrisk ledare. Innebär att man fortfarande har de vanliga problem med störningskänslighet etc. Och bra mycket mindre coolare.
* Light Peak verkar inledningsvis bli enbart dubbelt så snabbt som USB3.0. Alltså ett förhållandevis litet skutt uppåt. Själv kör jag hellre USB3 då, som även är kontaktmässigt bakomkompatibel med alla äldre enheter jag använder.
* Light Peak är ren signalöverföring, och kan inte ladda ström samtidigt. Detta är en stor nackdel med tanke på att vi har mer och mer mobila enheter omkring oss hela tiden. Smartphones dåliga batteritid avhjälps i viss utrsträckning om man kör mycket USB-anslutet under dagen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tyckte Light Peak lät väldigt intressant innan men jag undrar nu om det egentligen betyder något.
* Det skulle ha varit ljusöverfört (där av namnet). Nu verkar det bli en traditionell elektrisk ledare. Innebär att man fortfarande har de vanliga problem med störningskänslighet etc. Och bra mycket mindre coolare.
* Light Peak verkar inledningsvis bli enbart dubbelt så snabbt som USB3.0. Alltså ett förhållandevis litet skutt uppåt. Själv kör jag hellre USB3 då, som även är kontaktmässigt bakomkompatibel med alla äldre enheter jag använder.
* Light Peak är ren signalöverföring, och kan inte ladda ström samtidigt. Detta är en stor nackdel med tanke på att vi har mer och mer mobila enheter omkring oss hela tiden. Smartphones dåliga batteritid avhjälps i viss utrsträckning om man kör mycket USB-anslutet under dagen etc.

Angående hur ljus är coolare än elektriska ledare kan jag inte argumentera för, men jag vill försvara LP lite på de andra punkterna...

1. Dubbelt så snabbt som USB3 är snabbt, jag menar, USB3 finns knappt än, den utbredda standarden är USB2 - och LP är bra mycket snabbare än USB2. Självklart vet jag också att USB3 finns på alla nyare moderkort, men på externa hårddiskar osv. så är det USB2 eller FW som gäller fortfarande. Och om Apple väljer att sätta LP på MBP, då kommer de antagligen sätta LP på ett flertal av sina externa enheter också

2. Ja, vissa externa enheter tar gärna ström från USB, men samtidigt är det inte många. Telefoner och små portabla hårddiskar är de enda jag kan komma att tänka på? Större externa hårddiskar, skrivare, NAS:ar osv. behöver extern ström oavsett. Där kan LP konkurrera, eftersom att det kompletterar USB väldigt bra. Man kanske inte kan ersätta USB, men man kan komplettera på ett bra sätt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skaffa en PC istället, så får ni mer dator för pengarna.

Jag håller verkligen inte med.