Kylare till Phenom II x4 955 a.k.a. ännu-en-rekommendations-tråd

Permalänk
Medlem

Kylare till Phenom II x4 955 a.k.a. ännu-en-rekommendations-tråd

Hade tänkt skaffa mig en ny kylare då stock-varianten ger min Phenom II x4 955 en idle temp ~40 C och load temp (spela spel) ~62 C. Jag vill givetvis sänka detta då CPU-specen säger att max temp bör vara 60 C vilket inte bådar gott.. jag har ett Antec 300 chassi så därför är det inte jättegott om plats.

Jag funderade först på Noctua DH-14, men även om den får plats så ser det nästan ut som om luftflödet blir kass för att den tar upp väldigt mycket plats som den gör. Jag har siktat in mig på en Noctua NH-C12P SE14 - vad tror ni om detta?.

Värt att notera är att jag inte planerar att överklocka alls, och anledningen till att jag spanar på Noctua är att jag redan har flera av deras fläktar i burken, jag gillar när det ser likadant ut ;).

Permalänk
Medlem

finns många bra på marknaden. om du vill pilla lite grand kanske en Hyper 212+ är något? kostar ca 250kr

annars har Arctic Cooling sin Freezer 13 som ska vara bra och billig (är nog enklare att installera än 212:an). Eftersom du inte tänker överklocka så är egentligen Noctua like overkill, då du kan få bra kylning för halva priset. även med Hyper och AC kommer du få gott om utrymme att klocka om du så vill i framtiden

Permalänk
Medlem

Köp en Hyper212+ och två Noctuafläktar så kommer du bli nöjd

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Köp en Hyper212+ och två Noctuafläktar så kommer du bli nöjd

lite offtopic med har du läst igenom hela tråden i din sig?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Köp en Hyper212+ och två Noctuafläktar så kommer du bli nöjd

Håller med! hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ hade varit intressant om det inte vore för monteringen.. känner inte för att mecka för mycket, tycker det e lite segt nog att plocka ur hela moderkortet osv hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

lite offtopic med har du läst igenom hela tråden i din sig?

vilken tråd?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

vilken tråd?

Haha, I see what you did thaar

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha, I see what you did thaar

I know nooothing, noothing I tell´ya!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Köp en Hyper212+ och två Noctuafläktar så kommer du bli nöjd

Då kostar den ju lika mycket som en Noctua NH-U12P SE2... är inte det bättre att köpa en sån istället då? Hoppas du inte var allvarlig...

Kör på Noctua NH-U12P SE2. Den är mycket bättre än vad du egentligen behöver. Och så kostar den lite över 500 kr så du får gratis frakt ifrån inet.se
http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

klockisch...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Noctua NH-C12P SE14 köpte jag för ett par dagar sen, mycket nöjd kostade mig 399kr på media markt umeå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av **k.V**:

Noctua NH-C12P SE14 köpte jag för ett par dagar sen, mycket nöjd kostade mig 399kr på media markt umeå.

Vad har du för chassi och vad var dina temperaturer före och efter?

Permalänk
Medlem

Haf 922, kollade inte temp innan byte, men efter 1 timmas black ops såg jag att max temp var 45 c. på prollen. (955 @ 3,6)

Permalänk
Medlem

Det blev en Noctua NH-U12P SE2 till slut, mycket nöjd!

Orginal: 42 C idle, PRIME95: 70+ C efter 5 min.
NH-U12P SE2: 29 C idle, PRIME95: 47 C efter 30 min.

Då står burken i ett trångt skrivbord, när jag hade ur den låg idle på 25 C och PRIME95 på 45 C.

Blev jäkla rädd när jag drog av den gamla kylaren dock: CPU'n satt kvar på, två av stiften var böjda och socket var i låst läge (!) som tur var lyckades jag benda tillbaka dom och trycka ner den rätt igen..