Kaspersky släpper rapport över IT-hoten 2010

Permalänk
Melding Plague

Kaspersky släpper rapport över IT-hoten 2010

Säkerhetsföretaget Kaspersky Lab har släppt sin årliga rapport över IT-hot. Två typer av hot som blev vanligare 2010 var nätattacker samt sårbarheter i populära program som utnyttjas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt!? Kaspersky har under de senaste åren haft för vana att larma om att hotet mot Linux ökar. I den här rapporten kan jag inte ens se ett litet omnämnande.

Permalänk
Avstängd

intessant. tror faktiskt säkerheten på internet kommer förbättras mer och mer i takt med att dåligt lösningar försvinner.
sen kanske microsoft börjar inse att det börjar bli dags att vakna upp och dricka kaffe så att säga.

Permalänk

Har alltid tyckt att Kaspersky är ett av de seriösaste företagen på datorsidan.
Fast frågan är ju hur mycket virus osv som inte ännu syns det kanske finns ännu mer som är så väl skrivna att de inte syns eller bygger botnet (till vad för syfte? DDOS'a företag?) Det är både bra och dåligt att man inte på ett enkelt sett kan se exakt vad för trafik datorn har. fast en switch etc ser den ALL? trafik eller ser den bara den trafik tex ett virus vill att den ska se?

problemet är nog även att mycket torrent's och mindre populära program kan innerhålla virus etc eller iaf lite lömska sidor som man kan hitta det på. Google har väl hjälpt till att sprida virus en del fast brukar väl flagga för oseriösa sidor om jag inte har fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot

Stuxnet är en jäkligt intressant sak, läs gärna om det på Wikipedia ni som inte gjort det: http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Det är absolut ingen hemmahacker som skrivit masken och den attackerar väldigt specifika system där en viss sorts styrenhet används.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha då var det dags att flytta till Norge, skämt åsido.
Längtar tills det inte finns några virus men man det förblir nog bara en dröm.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Kaspersky känns faktiskt som ett bra företag.
Har deras Internet Security 2011 på datorerna hemma, fick bra med studentrabatt på dem.
Men vilken webläsare är den säkraste?
Jag har en känsla av att det skulle vara Opera, men jag själv sitter på Chrome.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anjora:

intessant. tror faktiskt säkerheten på internet kommer förbättras mer och mer i takt med att dåligt lösningar försvinner.
sen kanske microsoft börjar inse att det börjar bli dags att vakna upp och dricka kaffe så att säga.

Tja, Microsoft har på ett sätt vaknat, men deras förslag "Collective defense" är aningen suspekt. På ytan kan det ses som OK, men det väcker samtidigt frågor om inte detta är ett försök att få större proprietär kontroll över Internet.

Läs och bedöm själva: http://go.microsoft.com/?linkid=9746317

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Kaspersky känns faktiskt som ett bra företag.
Har deras Internet Security 2011 på datorerna hemma, fick bra med studentrabatt på dem.
Men vilken webläsare är den säkraste?
Jag har en känsla av att det skulle vara Opera, men jag själv sitter på Chrome.

Kaspersky är nog ganska dåligt antivirus engligt många tester tyvärr. Släpper igenom rätt mycket.

Två bra alternativ är:
- Avira antivir
- Avast

Och som brandvägg är Comodo väldigt bra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Kaspersky är nog ganska dåligt antivirus engligt många tester tyvärr. Släpper igenom rätt mycket.

Två bra alternativ är:
- Avira antivir
- Avast

Har testat avast i en tre månadersperiod för ett år sedan, kändes som att det segade ner systemet ganska rejällt. Var faktiskt inte nöjd alls, och nu har jag lyckats komma över ett kaspersky 1år premunation. Det verkar fungera utmärkt i belastning utav system, allt verkar rapt och vaket. Dock har jag ingen aning om hur bra det är som skydd dock.

Visa signatur
Permalänk

Kör både Avira och MSE gillar MSE mycket mer och har hittat en del maskar och trojaner redan. Kaspersky var bra förr men det förändrar sig snabbt i virusbranchen verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag hänger mycket på Wilders' och är mycket insatt i programvara om säkerhet. I nuläget är de bästa AV-programmen F-Secure, Prevx och GData. Alla är betalprogram. Det bästa gratisalternativet är Avira följt av MSE om man ser till skydd och Avast om man ser till prestanda. AVG har inte längre något att säga till om.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Tycker själv att antivirusprogrammen blivit bättre men samtidigt så får jag aldrig några virusvarningar. Kör med avira, mcaffe, avast och mse. Har inga problem med något av dem. Men skulle nog säga att macaffe slöar ner mest.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Kaspersky är nog ganska dåligt antivirus engligt många tester tyvärr. Släpper igenom rätt mycket.

Två bra alternativ är:
- Avira antivir
- Avast

Och som brandvägg är Comodo väldigt bra alternativ!

Vad jag har läst så verkar Kaspersky fungera bra, och dra lite resurser.
innan använde jag gratis versionen av avast i flera år, och den fungerar skitbra.
Men i och med att jag fick studentrabatt och min far betalade för ett paket på 3 licenser så använder jag Kaspersky, är nöjd med det också.

Däremot står min fråga kvar, vilken är den säkraste webläsaren?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Stuxnet är en jäkligt intressant sak, läs gärna om det på Wikipedia ni som inte gjort det: http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Det är absolut ingen hemmahacker som skrivit masken och den attackerar väldigt specifika system där en viss sorts styrenhet används.

Är man intresserad av Stuxnet så rekommenderas fördraget av Bruce Dang från Microsoft på 27C3, där han går igenom de olika sårbarheterna i Windows och hur de upptäckte och fixade dem. Väldigt intressant och underhållande ("binary analysis is not Pokemon training" ).

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt säker med pctools av och noscript till firefox

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det är absolut ingen hemmahacker som skrivit masken och den attackerar väldigt specifika system där en viss sorts styrenhet används.

Ja, där känns det definitivt som om någon större organisation haft ett finger med i spelet.
Var det inte tal om att typ den israeliska staten skulle vara innblandad?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Tja, Microsoft har på ett sätt vaknat, men deras förslag "Collective defense" är aningen suspekt. På ytan kan det ses som OK, men det väcker samtidigt frågor om inte detta är ett försök att få större proprietär kontroll över Internet.

Läs och bedöm själva: http://go.microsoft.com/?linkid=9746317

Så vitt jag vet är "Collective defense" baserat på "Trusted Computing".... Och... Jag vet inte jag....

OT: Bilden var rätt fin... Finns den i högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

OT: Bilden var rätt fin... Finns den i högre upplösning?

Den finns här i upplösningen 3000x2249 (klicka på hi-res images), räcker det Ett tips när du undrar vart en bild kommer ifrån: TinEye.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybertrash:

Så vitt jag vet är "Collective defense" baserat på "Trusted Computing".... Och... Jag vet inte jag....

OT: Bilden var rätt fin... Finns den i högre upplösning?

Det finns en annan hake också, än om den tekniskt inte är beskriven ännu. Microsoft talar om certifikat vilka ska fungera som ett hälsointyg, men de har inte talat om huruvida de ser en stängd eller öppen standard som bas för detta. Som förslaget nu ser ut, kan den konspiratoriske med viss rätt frukta att detta kommer att fungera så dåligt att vissa operativsystem helt enkelt inte prioriteras och därmed stängs ute.

Kanske är den riskbilden överdriven, men historian utesluter i alla fall inte sådan idioti.

Permalänk

Halloj halloj, vill bara rekommendera Agnitum för att skydda datorn, gjort av Ryssar och riktigt bra. Finns gratisversion numer.

Outpost Security Suite FREE — The first Free Complete Internet Security Suite

Skrivet av Pepperflame:

Kaspersky känns faktiskt som ett bra företag.
Har deras Internet Security 2011 på datorerna hemma, fick bra med studentrabatt på dem.
Men vilken webläsare är den säkraste?
Jag har en känsla av att det skulle vara Opera, men jag själv sitter på Chrome.

Ju färre som använder ett program desto säkrare är det. Alltså är Opera rätt så säkert!
Av någon anledning har Opera mycket högre marknadsandelar i Rysktalande länder, kanske kan dem sin säkerhet?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Musikälskare

Bara jag som inte litar på Ryssar

Kanske beror på att jag spelar HoN, vem vet

Nej men de kan säkert sina grejer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men i artikeln nämns Ryssland som en av de mest attackerade länderna.

Citat:

Statistiskt sett störst risk att drabbas av ett skadligt program har användare i Irak, Oman, Ryssland, Vitryssland och USA. I dessa länder upptäckte Kaspersky Labs program störst antal virus.

Vilket spär på mina fördomar. Och ja, fördomarna har man fått enkom från DotA och HoN.

Att säga att ryssar är bra på säkerhet och datorer i allmänhet är som att säga att kineser är allmänt kunniga på att ta sig runt gröna muren och är kunniga på att dölja sina spår. Så ser man Xunlei och sen går man och funderar över sina positiva fördomar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.