Permalänk
Medlem

Varning Lägsta temp? :)

Hejsan allihopa! Jag tänkte göra en Kul sak nu när det är Ganska kallt.. Jag ska ta ut min dator i klara vädret och kolla vilken Tempratur den får när man Kör Prime95 Testerna.. Men i vilken temp blir det farligt för komponenterna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det kan bli kondens på komponenterna om du har otur, jag skulle undvika idén om jag var du...

om du ändå står fast vid idén och tar på dig risken att dina komponenter i datorn går sönder så:

processorn kan komma ner i 40-50 grader minus utan några som helst problem.

hårddisken ska inte bli för kall. den jobbar bättre när den är jummen (runt 28 grader) än när den är kall (typ 8 grader). men hårddisken får nog stanna inne. en hårddisk kan gå sönder under nollan tyvärr.

jag vet inte hur kallt ett grafikkort kan bli utan att skadas men jag har en känsla att den inte får bli allt för kall, men jag kan dock ha fel.

Mvh Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag Skiter i denna ide xD, Orkar inte Köpa nya saker om det skulle gå sönder.. Sparar Pengar just nu till Dj Saker

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

ok gött

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Kylde inte några ner sitt 580 till -170 grader i sin benchmark?

en sekund....

http://www.sweclockers.com/nyhet/13522-elmor-och-kinc-tar-geforce-gtx-580-till-rekordhoga-1-504-mhz

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

jo det verkar som det då kanske grafikkort klarar väldigt låga temperaturer ändå. Men det är ju hårddisken som jag är mest orolig för när det gäller kyla. En SSD skulle nog klara lägre temperaturer skulle jag tro. Och om inte luften ute är väldigt fuktig så ska det nog gå bra att ställa den ute, utan hårddisk, men inget jag kan lova

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Fritjof92:

Kylde inte några ner sitt 580 till -170 grader i sin benchmark?

en sekund....

http://www.sweclockers.com/nyhet/13522-elmor-och-kinc-tar-geforce-gtx-580-till-rekordhoga-1-504-mhz

Inom extrem överklockning använder man sig av LN2 (flytande kväve) eller dice (torr-is) för att klämma ur bästa möjliga resultat, inget ovanligt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av Fritjof92:

Kylde inte några ner sitt 580 till -170 grader i sin benchmark?

en sekund....

http://www.sweclockers.com/nyhet/13522-elmor-och-kinc-tar-geforce-gtx-580-till-rekordhoga-1-504-mhz

Med hjälp utan LN2 ja

Kom ihåg att man inte kan kyla ner processorn lägre än vad temperaturen runt om den är! Dvs, att du inte kan kyla den till "mer" än -20 grader om det är -20 ute och du ställer den där.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Nej men vad jag försöker säga är att hårdvaran inte exploderar av kylan

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fritjof92:

Nej men vad jag försöker säga är att hårdvaran inte exploderar av kylan

Nej, men vissa delar tål det inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det kan bli kondens på komponenterna om du har otur, jag skulle undvika idén om jag var du...

kondens får du när varm fuktig luft möter en yta som är kallare än luften.

kall luft mot en varm yta ger ingen kondens.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

kondens får du när varm fuktig luft möter en yta som är kallare än luften.

kall luft mot en varm yta ger ingen kondens.

alltså borde det vara ofarligt att ta med datorn ut?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte isolera komponenter när man ska ner under nollan?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av epiQ:

Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte isolera komponenter när man ska ner under nollan?

Jo, dessutom kyls inte alla komponenter ned till minusgrader. Kan inte tänka mig att hårddiskar gillar minusgrader.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Skrivet av tofupunk:

Jo, dessutom kyls inte alla komponenter ned till minusgrader. Kan inte tänka mig att hårddiskar gillar minusgrader.

nepp hårddiskar vill alltid vara över nollan. och dom arbetar som bäst när dom blir lite ljumna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av epiQ:

Rätta mig om jag har fel, men brukar man inte isolera komponenter när man ska ner under nollan?

det gör man för att man kyler ner komponenterna under den omgivande luftens temperatur, du kommer alltså ha en kall yta och en varm luftmassa.

Skrivet av simonwellander:

alltså borde det vara ofarligt att ta med datorn ut?

inte helt ofarligt det kan ju blåsa in snö/regn i datorn via fläktar/hål osv, det är väll inte att rekommendera att ha datorn ute.

sedan kan du ju få fenomen där du lokalt har varmare luft(solen värmer, och gör att snö/vatten avdunstar) och du sedan har datorn på ett svalare ställe(tex i skuggan), kommer göra att om du suger in den varmare luften så kommer du att ha kondensering mot chassisidorna i datorn, då dessa är kallare än luften du suger in.

edit:
att tänka på är att olika material har olika värmeutvidgnings koefficienter, dvs materialen kommer röra sig olika mycket vid vid temperatur förändringar, vilket kan ge upphov till komponenter går sönder.