Överklocka i3 540 - Hur ska jag gå tillväga? (Kyls av Noctua NH-D14)

Permalänk

Överklocka i3 540 - Hur ska jag gå tillväga? (Kyls av Noctua NH-D14)

Som rubriken.
Har en i3 540 som jag skulle vilja överklocka.
Den kyls av en Noctua NH-D14.

Moderkortet är ett MSI p55a-g55 och undrar om det finns något program för att direkt överklocka med ett klick?

Har prövat ControlCenter men den har bara snabbknappar upp till 3.3ghz, tänkte lite snabbare hastigheter än så...

Såhär ser det ut nu:

Ska jag ändra vcore?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Japp, men det finns ingen guide för i3 540 (Clarkdale)

Permalänk

Bör jag höja vcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

Japp, men det finns ingen guide för i3 540 (Clarkdale)

det behövs ingen specifik guide för varje enskild processor , räcker med en per familj .
alltså kommer du klara dig hur bra som helst på denna, även om den är ämnad för lynnfield.

Överklocka Intel Lynnfield

sedan kan jag rekommendera att du också läser FAQ: Överklockning

Skrivet av delphiholm:

Bör jag höja vcore?

hur tänker du när du frågar oss om det?

det är du som sitter vid datorn , inte vi ,
det är du som kommer märka om den crashar , inte vi.

man höjjer endast spänningen om datorn visar tecken på instabilitet, inte för skojs skull.
om du inte har läst på angående hur högt du får höja så kan jag rekommendera att du håller dig under 1.4 v , nu höftade jag bara till med en hyffsat säker siffra , så om du vill pressa mer , så är det bäst att du kollar upp vad folk tycker är en lämplig högstaspänning för 24/7 drift.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

hur tänker du när du frågar oss om det?

det är du som sitter vid datorn , inte vi ,
det är du som kommer märka om den crashar , inte vi.

man höjjer endast spänningen om datorn visar tecken på instabilitet, inte för skojs skull.
om du inte har läst på angående hur högt du får höja så kan jag rekommendera att du håller dig under 1.4 v , nu höftade jag bara till med en hyffsat säker siffra , så om du vill pressa mer , så är det bäst att du kollar upp vad folk tycker är en lämplig högstaspänning för 24/7 drift.

Hej, nej men tänkte bara eftersom att core voltagen ligger på 1.208v och den kör i 4ghz.
Borde den inte ligga i minst 1.300v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

Hej, nej men tänkte bara eftersom att core voltagen ligger på 1.208v och den kör i 4ghz.
Borde den inte ligga i minst 1.300v?

den ska ligga så lågt som möjligt , utan att vara ostabil , klarar du dig på 1,2 så är det skitbra.

som sagt , man höjer inte utan anledning bara för att den nått en specifik frekvens, man höjer enbart för att få processorn stabil , om den inte är det.

varje enskilt exemplar är unikt och för att veta vilken spänning som krävs för en viss frekvens så måste man testa det för hand.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

den ska ligga så lågt som möjligt , utan att vara ostabil , klarar du dig på 1,2 så är det skitbra.

som sagt , man höjer inte utan anledning bara för att den nått en specifik frekvens, man höjer enbart för att få processorn stabil , om den inte är det.

varje enskilt exemplar är unikt och för att veta vilken spänning som krävs för en viss frekvens så måste man testa det för hand.

Okej, om jag får bluescreen nu då när jag provar i Prime95.
Vad exakt är det jag ska ändra i BIOS för att höja volten?
Hittade inget specifikt för det nämligen.

Det är ett MSI moderkort, p55a-g55

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

Okej, om jag får bluescreen nu då när jag provar i Prime95.
Vad exakt är det jag ska ändra i BIOS för att höja volten?
Hittade inget specifikt för det nämligen.

Det är ett MSI moderkort, p55a-g55

läs bios kapitlet i din manual.
om du har kastat den , ladda ner den från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

läs bios kapitlet i din manual.
om du har kastat den , ladda ner den från tillverkarens hemsida.

Tjenare.
Det blev ingen bluescreen.
Kört Prime95 i ungefär en och en halv timme nu utan några problem.
Kylpastan kommer jag byta ut när jag får hem nu, just nu kör jag med samma som intel skickar med på stockkylaren, så tempen kommer bli bättre när jag får hem ny arctic silver 5.

Kommer då även köra Prime95 över en natt då just för att se vad maxtempen blir

Här är bilder från det:

Permalänk
Medlem
Skrivet av delphiholm:

Kylpastan kommer jag byta ut när jag får hem nu, just nu kör jag med samma som intel skickar med på stockkylaren, så tempen kommer bli bättre när jag får hem ny arctic silver 5.

Noctua skickar ju med en bra kylpasta, varför inte använda den?
Se till att göra rent ordentligt nu innan du applicerar nytt.

...

Lite komiskt att köpa en kylare som är bara drygt 200 spänn dyrare än själva CPU:n förresten
(D14 känns ganska stadig overkill till en strömsnål dualcore IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Noctua skickar ju med en bra kylpasta, varför inte använda den?
Se till att göra rent ordentligt nu innan du applicerar nytt.

...

Lite komiskt att köpa en kylare som är bara drygt 200 spänn dyrare än själva CPU:n förresten
(D14 känns ganska stadig overkill till en strömsnål dualcore IMHO)

Hej.
Jag hade en gammal best'a'llning pa en dator som jag fick aterkop pa da den hade upprepade problem.
Fick da tillbaka fullpriset for i5 760 processorn jag hade innan, fick alltsa tillbaks ungefar 2000kr.

Da hade jag redan kopt noctua nh-d14 fran en annan aff'a'r, och sedan fick jag erbjudande om en ny i3 540 for 250kr och da kopte jag den helt enkelt..

Noctuas kylpasta har jag dessutom redan anvant slut och jag kommer gora rent noga nasta gang nar jag far hem nya arctic silver..

Permalänk
Medlem

Ok

Fin deal på i3:an!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.