Små förändringar när AMD och Intel kämpar om marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Små förändringar när AMD och Intel kämpar om marknadsandelar

AMD och Intel kan blicka tillbaka på en växande processormarknad, men några större förändringar i marknadsandelar syns inte för 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo intel har nog tillräckligt med pengar alltid.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan få ut bulldozer snart.. Behövs verkligen något nytt från deras sida på desktop och server marknaden.

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Fusion och Bulldozer ordnar en jämnare marknad i år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Fifty-Fifty skare va!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Fifty-Fifty skare va!

Men Via då? Ska det inte vara fifty-fifty-fifty?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

bulldozer behövs verkligen nu för amd. lite mer än en månad kvar nu..

Permalänk

Att det var så stor skillnad trodde jag inte

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Men Via då? Ska det inte vara fifty-fifty-fifty?

Låter som pappas recept på rotmos. 1/2 potatis, 1/3 rotor och 1/3 morötter :p.
Hoppas oem tar ordentligt hand om bulldozer och fusion. Fusion borde vara suvären till plattor?

Permalänk

Ja vi får hoppas på Bulldozer och Llano. VIA har tydligen bara 0.30%? Hade varit kul om VIA kunde plocka lite andelar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Låter som pappas recept på rotmos. 1/2 potatis, 1/3 rotor och 1/3 morötter :p.
Hoppas oem tar ordentligt hand om bulldozer och fusion. Fusion borde vara suvären till plattor?

Lite meningen att det skulle låta dålig matte om det.

Ja, det hoppas jag också. Fusion verkar ju ha fått bra fart iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Intel skulle ha större andel desktop-processorer. Känns idiotiskt att köpa en flera år gammal AMD plattform nu när man kan köpa en ny högpresterade av Intel Detta har tydligen företagen snappat upp så server sidan var väl vad man räknade med, 5% AMD 95% Intel. Kanske bara för att företagen har insett hur det ser ut idag.

Annars är det väl Bulldozer som väntar runt hörnet, men det har kommit för lite info om den än så länge tycker jag.. Någon som sitter inne på något go info?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag trodde att Intel skulle ha större andel desktop-processorer. Känns idiotiskt att köpa en flera år gammal AMD plattform nu när man kan köpa en ny högpresterade av Intel

Det finns något som heter pengar. Det har man inte alltid obegränsat av. AMD leverar mycket konkurrenskraftiga lösningar för den som inte har råd att lägga 4papp på processor och moderkort.

Skrivet av flukke:

Detta har tydligen företagen snappat upp så server sidan var väl vad man räknade med, 5% AMD 95% Intel. Kanske bara för att företagen har insett hur det ser ut idag.

Även på serversidan har AMD rätt bra produkter sett till pris. Vi får se vad som händer när Bulldozer lanseras.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag trodde att Intel skulle ha större andel desktop-processorer. Känns idiotiskt att köpa en flera år gammal AMD plattform nu när man kan köpa en ny högpresterade av Intel Detta har tydligen företagen snappat upp så server sidan var väl vad man räknade med, 5% AMD 95% Intel. Kanske bara för att företagen har insett hur det ser ut idag.

Annars är det väl Bulldozer som väntar runt hörnet, men det har kommit för lite info om den än så länge tycker jag.. Någon som sitter inne på något go info?

Då siffrorna är för 2010 får du gärna förklara vad du menar med "fler år gammal AMD plattform" och "ny högpresterande av Intel" och att server marknaden snappat upp vad?

AM3 släpptes 2009, Sandy Bridge 2011 och C32/G34 under 2010 och är samma plattform som Bulldozer kommer använda.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Jag trodde att Intel skulle ha större andel desktop-processorer. Känns idiotiskt att köpa en flera år gammal AMD plattform nu när man kan köpa en ny högpresterade av Intel Detta har tydligen företagen snappat upp så server sidan var väl vad man räknade med, 5% AMD 95% Intel. Kanske bara för att företagen har insett hur det ser ut idag.

Annars är det väl Bulldozer som väntar runt hörnet, men det har kommit för lite info om den än så länge tycker jag.. Någon som sitter inne på något go info?

Till kontorsdatorer tycker jag AMD är suveräna. En AMD Athlon X2 250/255 ligger perfekt till i pris och känns väldigt svårslagen i sitt segment.

På server sidan har du cpuer med fler cores från AMD än vad Intel har vilket talar för AMD i de tillfällen med programvara som trivs med flera trådar.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med matten i denna artikel?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av flukke:

Jag trodde att Intel skulle ha större andel desktop-processorer. Känns idiotiskt att köpa en flera år gammal AMD plattform nu när man kan köpa en ny högpresterade av Intel Detta har tydligen företagen snappat upp så server sidan var väl vad man räknade med, 5% AMD 95% Intel. Kanske bara för att företagen har insett hur det ser ut idag.

Annars är det väl Bulldozer som väntar runt hörnet, men det har kommit för lite info om den än så länge tycker jag.. Någon som sitter inne på något go info?

Idiotiskt? Du måste ju förstå att de tävlar i helt olika prisklasser. Hade en PII 955 legat på 2000 kr som en 2500k hade det självfallet varit idiotiskt att köra AMD. Nu kostar dock en PII 955 tusenlappen vilket är otroligt prisvärt. Köper du en processor i den prisklassen är det idiotiskt att köpa Intel.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Intel RULZ!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Idiotiskt? Du måste ju förstå att de tävlar i helt olika prisklasser. Hade en PII 955 legat på 2000 kr som en 2500k hade det självfallet varit idiotiskt att köra AMD. Nu kostar dock en PII 955 tusenlappen vilket är otroligt prisvärt. Köper du en processor i den prisklassen är det idiotiskt att köpa Intel.

Precis, köpte nyligen en 955BE för 900sek från inet. Frakfritt på de också.
Då har jag redan en bättre presterande i5 750 men den datorn ska säljas och mera processor prestanda behöver jag inte. SSD + bättre grafikkort är de som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Hur är det egentligen med matten i denna artikel?

Funkar eller? Det finns siffror i texten som inte är med i tabellen, men allt verkar hålla ihop. Du får jättegärna skriva vad du invänder mot, inte bara att du invänder.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Idiotiskt? Du måste ju förstå att de tävlar i helt olika prisklasser. Hade en PII 955 legat på 2000 kr som en 2500k hade det självfallet varit idiotiskt att köra AMD. Nu kostar dock en PII 955 tusenlappen vilket är otroligt prisvärt. Köper du en processor i den prisklassen är det idiotiskt att köpa Intel.

Ännu mer idiotiskt att köpa en föråldrad produkt än att köpa nytt som är lite dyrare. Vad håller längst, vad är mest lönsamt. Tror knappast det är värt att investera i AMD än Intel. Vilket företags sidan förstår.Finns inte mÅnga fördelar med AMD ån Intel. Å nej jag är inte fan boy har bägge märkerna och verkligheten är som den är

Permalänk
Skrivet av Intrepidus:

Ännu mer idiotiskt att köpa en föråldrad produkt än att köpa nytt som är lite dyrare. Vad håller längst, vad är mest lönsamt. Tror knappast det är värt att investera i AMD än Intel. Vilket företags sidan förstår.Finns inte mÅnga fördelar med AMD ån Intel. Å nej jag är inte fan boy har bägge märkerna och verkligheten är som den är

1000 spänn är inte lite dyrare, och jag personligen har mycket svårt att se hur den förhållandevis lilla prestandaskjutsen man får gentemot en Phenom II är värt de extra pengarna. Sen om du har en begränsad budget så blir det ännu mer ovärt att lägga så mycket extra för en Intel processor. Fördelen med AMD är prisvärdheten, synd att du inte ser det. Intel är inte prisvärda för fem öre. Dock presterar deras bästa processorer väldigt bra, och det gillar jag.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Vill man lägga mer än 2000 kr så köper man Intel, annars är AMD bättre.

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Men Via då? Ska det inte vara fifty-fifty-fifty?

Jo ursäkta, 505050

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Funkar eller? Det finns siffror i texten som inte är med i tabellen, men allt verkar hålla ihop. Du får jättegärna skriva vad du invänder mot, inte bara att du invänder.

Haha, ja, tabellen var bara lite förvirrande upsatt

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |