Permalänk
Medlem

BENQ XL2410T problem/fel.

Hej!

Jag köpte en BENQ XL2410T och lämnade hastigt tillbaka den p.g.a. flera anledningar. Den största var fet backlight bleed (främst nere och uppe till vänster).

Butiken kollade skärmen och ansåg att det inte var några fel på den. Jag har bifogat bild så ni kan se:

Öppna hela bilden för att se ordentligt.
Vad anser ni om detta?

För övrigt så var bilden mycket sämre än min flera år gamla Samsung 245B som gick sönder.
Benq skärmen har även en vertikal visningsvinkel som är så dålig att när man tittar rakt på skärmen så är ljus och färger olika över hela ytan. Sen trots att det är 120Hz så har skärmen overdrive trailing som gör att det blir suddiga skuggor efter rörelser på skärmen, mycket mening att ha 120Hz för att få mindre blur om skärmen ändå har overdrive trailing... Det är som att bygga en racerbil och sätta traktordäck på den.

Visar det sig att alla Benq XL2410T exemplar är så här dåliga så bör det ju vara varningstexter på förpackningarna.

Ser fram emot vettiga kommentarer/hjälp för att lösa mitt problem.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bilden funkar inte.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Bilden funkar inte.

Såg det, fixade det nu.

Permalänk
Medlem

ser inte så farligt ut imo, bilden är väl inte den bästa men... är den inte jämn över hela ytan förutom lite bleeding i kanterna? som du beskriver det är det bara lite bleeding i kanterna

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ser inte så farligt ut imo, bilden är väl inte den bästa men... är den inte jämn över hela ytan förutom lite bleeding i kanterna? som du beskriver det är det bara lite bleeding i kanterna

Bilden är ojämn överallt. Tittar man mitt på skärmen, rakt in, så är bilden i övre delen av skärmen mörkare och i undre ljusare... Detta påverkar även färgerna. Backlightbleeden gör denna effekt än värre då botten några tum uppåt är extremt ljud och uppe i vänster kant också.

Permalänk
Medlem

Usch, jag som varit i svängen att köpa en 120hz men många verkar rapportera fel med dessa skärmar.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Usch, jag som varit i svängen att köpa en 120hz men många verkar rapportera fel med dessa skärmar.

Antingen är det jag som haft otur, men när jag googlade fanns det en hel del med samma problem.
Visst det flyter på mycket finare i typ BC2 och andra FPS spel, men det är endast där det är någon märkbar skillnad.
Backlightbleed som är hela nedre delen och ordentligt uppe i vänstra hörnet känns ju bara som produktionsfel/slarv.

Med tanke på att det är den dyraste 3D skärmen (förutom alienware) så känns det verkligen uselt.

Permalänk
Medlem

Kollade på min egna, tyckte det inte var något farligt och om jag tänker efter så är det väldig sällan jag stör mig av BLB, förvisso kör jag med 0 i ljusstyrka kanske ofta förutom i några spel och nån film. Testade 50 i ljusstryka och det var i så farligt, endast i botten.
Men jag har pillat en del på skärmen så jag kanske har fått bort det mesta BLB

Förövrig håller jag med om att betrakningsvinkel är väldig dålig. Som du säger är det höjdled som lider mest vilket är ganska irriterande om man vinklar roterar skärmen 45 grader, man tycker ju att man borde ha sådant i åtanke om den i designad att kunna roteras.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Bilden är ojämn överallt. Tittar man mitt på skärmen, rakt in, så är bilden i övre delen av skärmen mörkare och i undre ljusare... Detta påverkar även färgerna. Backlightbleeden gör denna effekt än värre då botten några tum uppåt är extremt ljud och uppe i vänster kant också.

ouch, själv är jag riktigt nöjd med hur den är på min lg (förutom att den surrar lite... har en hyffsat tyst dator men eländet är för att spela på så man kan inte få allt).

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Antingen är det jag som haft otur, men när jag googlade fanns det en hel del med samma problem.
Visst det flyter på mycket finare i typ BC2 och andra FPS spel, men det är endast där det är någon märkbar skillnad.
Backlightbleed som är hela nedre delen och ordentligt uppe i vänstra hörnet känns ju bara som produktionsfel/slarv.

Med tanke på att det är den dyraste 3D skärmen (förutom alienware) så känns det verkligen uselt.

Men jag menar ska jag punga ut 3.5k på en skärm så vill jag ju inte ha backlight bleed. Skärmen jag har idag Benq G2420HDB har lixom ingen bleed och den kostade mig lixom 1.5k...

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Det är betraktningsvinkeln i höjdled och backlightbleeden som jag upplever är värst. Dessa orsakar tillsammans en totalt ojämn bild och ljussättning över hela skärmen trots att man tittar rakt in i den framifrån. Men när en Dell Ultrasharp 19" från 2003 som jag använder medan Benq:en är inne på reklamation är jämnare säger ju en hel del, sen att den inte går att spela FPS på för att den är gammal och har dålig respons är ju en annan sak.

Permalänk

Funderar på att köpa denna själv nästa vecka. Jag har läst typ överallt att fabriksinställningarna är väldigt dåliga så jag gissar på att att du har flippat med ljus etc för att få ner problemen?
Får väl kanske bli W2363D-PF istället för mig.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragglarna:

Funderar på att köpa denna själv nästa vecka. Jag har läst typ överallt att fabriksinställningarna är väldigt dåliga så jag gissar på att att du har flippat med ljus etc för att få ner problemen?
Får väl kanske bli W2363D-PF istället för mig.

Ja fabriksinställningarna är ett skämt, tyvärr är det även ett skämt efter att jag testat alla möjliga olika kalibreringar. :S
Orka att det ska va så jobbigt att få igenom en retur på skiten, nästa gång handlar jag på nätet så man får ångerrätt på skiten...

Permalänk
Medlem

fuck, jag tycker fortfarande ni har orealistiska förväntningar på "gaming"-monitorer. de är bara till för en sak - att pumpa ut 120hz. resten är ju naturligtvis kompromisser. annars kan man ju lika gärna satsa på en kvalitetsmonitor som u2311 eller liknande.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

fuck, jag tycker fortfarande ni har orealistiska förväntningar på "gaming"-monitorer. de är bara till för en sak - att pumpa ut 120hz. resten är ju naturligtvis kompromisser. annars kan man ju lika gärna satsa på en kvalitetsmonitor som u2311 eller liknande.

Har du själv en Benq XL2410T?
Med tanke på att skärmen kostar över 1000kr mer än u2311 så kunde dem ju undvika att slarva i produktionen med massa backlightbleed. Sen att TN-panelens bildkvalité är så extremt dålig är ju konstigt då du kan hitta TN-paneler för runt 1000-lappen med bättre bild. Det betyder alltså att man betalar 80% av priset för 120Hz tekniken? Det blir ju inte mycket pengar kvar för bildkvalité då...

Permalänk
Medlem

exakt, uppenbarligen är det något väldigt svårt med 120hz. min gissning är att de inte säljs i tillräckligt stor volym ännu varför de är dyra samtidigt som det alltid tar ett tag för ny teknologi att mogna. 60hz tn-paneler har funnits väldigt länge nu.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Btw så såg jag att du hade LGs 120Hz skärm, vad tycker du om bilden på den?
Vad jag läste så är tydligen bilden bättre på LG:n än på Benq:n.

För övrigt så skulle jag lätt betala runt 7000 kr för 24"+ med 120Hz och motsvarande IPS panel eller bättre. Jag tror att många gamers som har dator för över 12 000 skulle va beredda att hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Btw så såg jag att du hade LGs 120Hz skärm, vad tycker du om bilden på den?
Vad jag läste så är tydligen bilden bättre på LG:n än på Benq:n.

För övrigt så skulle jag lätt betala runt 7000 kr för 24"+ med 120Hz och motsvarande IPS panel eller bättre. Jag tror att många gamers som har dator för över 12 000 skulle va beredda att hålla med.

föredrar min 2005fpw om jag ska vara helt ärlig. kan även jämföra med en samsung t220 samt en en benq t2220hd eller vad hen heter 22" 1080p och skulle nog säga att båda har bättre färger och kontrast än denna. nu efter att ha haft den en vecka har jag vant mig vid dess tillkortakommanden dock. att backlighten är jämn och att den inte tycks ha några döda pixlar är det bästa med den men är man kräsen ska man satsa på ips. jag tror definitivt inte att den är bättre än benqs 120hz, den har dock högre ljusstyrka vilket är bra när man kör 3d.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

bra att man inte beställt denna skärm då!

Vad ska man köpa nu då?

Film på youtube jag hittade:
http://www.youtube.com/user/morphaus102#p/a/u/0/_qJvdUoo-5A

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av segafreaks:

bra att man inte beställt denna skärm då!

Vad ska man köpa nu då?

Film på youtube jag hittade:
http://www.youtube.com/user/morphaus102#p/a/u/0/_qJvdUoo-5A

I kommentarerna står det dock att han får en ny skärm av Benq.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag gick också från 245b till benq fast jag tycker benqen är mkt bättre än samsungen. Bättre färger, vitt är vitt, dock så har den blå bleed så om det är mkt svart på skärmen så är det mer blått.
Sen så märkte jag också av ghost/overdrive i cs men det vara bara att stänga av AMA så funkar det perfa

Samsung 245B brightness 0%

Samsung 245B brightness 30%

Samsung 245B brightness 60/80% (glömde kolla =P) IRL så är det inte blå bleed utan vit.

Benq XL2410T brightness 27%

Här har du ICC profil för standard och RGB mode http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/benq_xl2410t_collect...
Tagen från en review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm

Blev riktigt bra färger när jag använde deras kalibrering & settings

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Hahaha, jag gick också från 245b till benq fast jag tycker benqen är mkt bättre än samsungen. Bättre färger, vitt är vitt, dock så har den blå bleed så om det är mkt svart på skärmen så är det mer blått.
Sen så märkte jag också av ghost/overdrive i cs men det vara bara att stänga av AMA så funkar det perfa

Här har du ICC profil för standard och RGB mode http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/benq_xl2410t_collect...
Tagen från en review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm

Blev riktigt bra färger när jag använde deras kalibrering & settings

Tja!

Du måste fått ett "guldexemplar" då du i stort sett inte verkar ha någon backlight bleed alls. Googla på nätet så kommer du ha svårt att hitta massor klagomål och bilder på backlight bleed prolbem på BENQ:en.

När du stänger av AMA så blir responstiden högre och du får mer ghosting. AMA funktionen är till för att kompensera för responstiden på pixlarna, men den är dåligt kalibrerad på BENQ skärmen, du får då mindre traditionell trailing (ghosting) men istället overdrive trailing. Så ghosting i form av jobbiga färger istället.
Poängen med att ha en 120Hz är att man vill ha mer flyt i bilden. Om dem då inte klarar att få bort ghosting, samt overdrive trailing så blir det ju då inget bra flyt i skärmen iaf. Titta på TFTcentral på samsungs gamla 120Hz skärm, den har 0 ghosting, där har dem orkat kalibrera den...

Jag står fast vid att jag inte tycker om skärmen och inte heller kan rekommendera den förrän dem fixar ghosting-problemen samt den ojämna backlightbleeden och visningsvinkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tja!

Du måste fått ett "guldexemplar" då du i stort sett inte verkar ha någon backlight bleed alls. Googla på nätet så kommer du ha svårt att hitta massor klagomål och bilder på backlight bleed prolbem på BENQ:en.

När du stänger av AMA så blir responstiden högre och du får mer ghosting. AMA funktionen är till för att kompensera för responstiden på pixlarna, men den är dåligt kalibrerad på BENQ skärmen, du får då mindre traditionell trailing (ghosting) men istället overdrive trailing. Så ghosting i form av jobbiga färger istället.
Poängen med att ha en 120Hz är att man vill ha mer flyt i bilden. Om dem då inte klarar att få bort ghosting, samt overdrive trailing så blir det ju då inget bra flyt i skärmen iaf. Titta på TFTcentral på samsungs gamla 120Hz skärm, den har 0 ghosting, där har dem orkat kalibrera den...

Jag står fast vid att jag inte tycker om skärmen och inte heller kan rekommendera den förrän dem fixar ghosting-problemen samt den ojämna backlightbleeden och visningsvinkeln.

Kanske har fått guldex vem vet ^^ men jag har rev 5 och läste runt lite innan jag köpte och då skrev folk med bleed problemet att dom hade rev 2 och att benq skulle fixa till det med en uppdatering på skärmen så kanske är det som gör min skärm till ett "guldex" ? (för att se vilken rev man har så måste man stänga av skärmen, trycka power & meny samtidigt och hålla kvar meny knappen tills skärmen är på, sedan släppa och trycka meny 2 ggr.)
Men jag har inte märkt någon dålig respons med instantmode & AMA av, dock så tycker jag filmer ser lite mer smooth & skarpare när AMA är på.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Här har du ICC profil för standard och RGB mode http://www.tftcentral.co.uk/icc_prof...collection.zip
Tagen från en review http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm

Blev riktigt bra färger när jag använde deras kalibrering & settings
-------------------------------------------------------------------------

Hej ja undrar hur avnänder a ICC Profilen.. är inte alls nöjd med färgerna på min skärm.. då vitt är typ blått etc

EDIT::!!!. NVM googla mej till informationen om hur ja gjorde.. vart mycket nöjd med färgerna !!!!!

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Samsung S23A700D - Bästa 120hzäarn för en bra peng där ute!

Ingen ghosting what so ever, bäst på marknaden när det kommer till detta, låg backbleed på de flesta fallen, och ett bra pris runt 2k märket;)

Permalänk
Medlem

Jag bytte från benq till samsungen jag har nu. Känns verkligen som Benq skärmen var från ett annat århundrade :X Jag hatade att titta på filmer på den på grund av den usla svärtan och de urvattnade färgerna. Det var värt pengarna att få underbara färger, knivskarp bild och 3 tum större Det ENDA jag kan störa mig på är att solen reflekteras i skärmen och jag måste släppa ner persiennerna, samt att skärmen har kontakterna rakt bakåt vilket gör att den kommer ganska långt ut på skrivbordet.
Min skärm lider av lite clouding på höger o vänster sida. Detta är helt normalt och inget jag stör mig på (speciellt inte sen jag blivit härdad at Benqen) och jag är faktiskt väldigt nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Som jag förstår det det när jag läser TFTCentrals review av XL2410T så är den totalt uppåt väggarna direkt ur kartong så läs gärna igenom http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm, speciellt från rubriken "Calibration Results" och nedåt.

Liten kort summering från tftcentral av hur du kan/bör ställa in din XL2410T:

1. Gör följande OSD inställningar

Brightness = 27
Contrast = 50
Preset = Standard
Colour Temperature = User Mode
RGB Red=99 Green=100 Blue=99

2. Tanka sedan ner XL2410T ICC profiler från http://www.tftcentral.co.uk/icc_profiles/benq_xl2410t_collect...
3. Extrahera profilen "BenQ XL2410T - Standard.icc"
4. Kopiera den extraherade profilen "BenQ XL2410T - Standard.icc" till mapp "C:\Windows\System32\spool\drivers\color"
5. I startmenyns sökruta skriv "Färg", starta sedan Färghantering
6. I Färghantering se till att kryssrutan Använd mina inställningar är förbockad
7. Välj sedan Lägg till och markera "BenQ XL2410T - Standard.icc", avsluta med OK
8. Sätt sedan "BenQ XL2410T - Standard.icc" som standardprofil
9. Klart, om inget gick fel bör färgerna vara riktigt bra och backlight bleedingen minimerad

Vill du ha en ljusare bild är det bara att höja brightness.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag bytte från benq till samsungen jag har nu. Känns verkligen som Benq skärmen var från ett annat århundrade :X Jag hatade att titta på filmer på den på grund av den usla svärtan och de urvattnade färgerna. Det var värt pengarna att få underbara färger, knivskarp bild och 3 tum större Det ENDA jag kan störa mig på är att solen reflekteras i skärmen och jag måste släppa ner persiennerna, samt att skärmen har kontakterna rakt bakåt vilket gör att den kommer ganska långt ut på skrivbordet.
Min skärm lider av lite clouding på höger o vänster sida. Detta är helt normalt och inget jag stör mig på (speciellt inte sen jag blivit härdad at Benqen) och jag är faktiskt väldigt nöjd.

Vad är clouding? Aldrig hört det uttrycket förrut...